Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette jos olette koiran kanssa lenkillä, ja jonkun vapaana oleva koira juoksee kohti?

Vierailija
05.12.2017 |

Eilen tuli tilanne, että jonkun saksanpaimenkoira oli vapaana ja lähti sitten tietysti juoksemaan meitä kohti. Ei kuunnellut omistajansa käskyjä tulla takaisin. Minulla pienehkö 10kg koira, joten mietin otanko syliin vai mitä tehdä. Päädyin sitten vain blokkaamaan jaloillani ettei pääse ottamaan kontaktia.

Mutta mistä olisin voinut tietää jos se koira olisikin ollut vihainen ja käynyt omani päälle?
Pitäisikö siinä tilanteessa nostaa koira varuilta dramaattisesti syliin? Voiko se toinen koira provosoitua tuollaisesta?
Tämä oli kiltti ja lähti onneksi melkein heti pois. Oma koiranikaan ei reagoinut tilanteeseen mitenkään. Pidän aina varalta sen kaukana muiden isoista koirista, kun eipä sitä voi tietää mitä ongelmatapauksia kenelläkin on. Naurettava tilanne joka tapauksessa, kuka pitää koiraa vapaana kaupungissa ilman että se edes tottelee...

Miten te toimitte?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäisin koirani mun selkäpuolelle ja komentaisin sitä irtokoiraa, ja varautuisin potkimaan sitä, mikäli hyökkäisi.

Vierailija
2/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan oman koiran syliin ja käännyn kylki tai selkä sakemanniin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän omanikin irti. Yleensä ne ovatkin irti. Yleensä jos koirat saavat tavata vapaana, mitään ei tapahdu koska toisella on tilaa alistua ja väistää luonnollisesti. Yli 20 vuotta olen omistanut koiria, painot 10-20 kilon välillä eikä yksikään irtokoira ole koskaan omiani vahingoittanut vaikka päivittäin niitä tavataan.

Vierailija
4/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan aina pienen koirani syliini varmuuden vuoksi. Koirani ei tule toimeen toisten koirien kanssa jos on itse hihnassa.

Vierailija
5/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että ainakaan ei kannata jäätyä. Itse jäädyin, kun vapaana ollut tanskandoggi juoksi koiraani kohti ja kävi kiinni. Minun olisi pitänyt mennä oman koiran eteen, levittää kädet ja karjua ja näin säikäyttää vieras koira pois. Valitettavasti en näin toiminut ja oma koira on sen jälkeen luullut, että joutuu suojelemaan minua eikä pysty olemaan rauhallisesti ja levollisesti.

Vierailija
6/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon tilanteesta. Usein meidän luokse juokseva irtokoira on ollut vielä nuori ja koulutus kesken. Mikäli koira ei käyttäydy hyökkäävästi ja omista juoksee perässä yrittäen kutsua koiraansa ja samalla anteeksi pyydellen, tilanne on ok. Rauhoittelen kaikkia koiria puhumalla rauhallisesti ja päästän omani mahdollisimman pitkään hihnaan. 

Ihan kokonaan toinen tilanne on vihainen koira, silloin päästän omat koirani puolustautumaan mahdollisimman hyvin pitkässä hihnassa. Omat koirani ovat sen verran isoja, ettei syliin otto onnistu :)

Meillä päin liikkuu nainen joka pitää useita pikkukoiria auki ympäri vuoden ja koirat hyökkivät sekä ihmisten että muiden koirien kimppuun. Useista kehotuksista huolimatta nainen ei suostu pitämään koiriaan kiinni, vaikka ovat siis vihaisia. Kerran koirat hyökkäsivät taas omieni kimppuun ja siinä rytäkässä yhdeltä pikkukoiralta murtui jalka oman koirani toimesta. Tein asiasta itse poliisille ilmoituksen ja loppu tulema oli se, että minä en joutunut mistään vastuuseen, koska omat koirani olivat kiinni. Pikkukoirien omista sen sijaan sai sakot koirien irti pitämisestä rauhoitusaikana, sekä joutui itse pulittamaan eläinlääkärikulunsa.

Vastuu on siis aina sillä, jonka koirat ovat auki.

Vierailija
7/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi kerran niin että iso koira tuli omani kimppuun, ei todellakaan rauhoittunut vaikka oma koirani alistui täydellisesti. Siinä tilanteessa ei oikein voi tehdä mitään, isolla koiralla on voimaa ja nopeutta. Huusin kuin leikattu ja yritin suojella koiraa. Onneksi omistaja tuli ja kiskoi rakkinsa pois, ei edes anteeksi pyytänyt. Ikuinen kammo jäi.

Ison koiran voimasta kertoo se että ko. koira oli pihalla ketjussa kiinni kun kävelimme tietä pitkin, mutta ketju katkesi kun hyökkäsi meidän luo. Oli dobermanni.

Vierailija
8/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakursseilla on neuvottu että omaa koiraa saa ja pitää puolustaa. Eli yrität huutamalla, jalkoja tömistelemällä yms ajaa hyökkääjän pois. Jos ei auta niin hyökkääjää saa potkaista. Syliin ei koskaan kannata omaa koiraa ottaa koska se vaan provosoi tilannetta lisää ja lisäksi olet itsekin siinä puremavaarassa.

Vierailija
9/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän omani irti.

Omani on remmirähjä, mutta vapaana kullanmuru. Vapaana ollessaan on suurempi todennäköisyys päästä karkuun, jos toinen on agressiivinen. Remmissä varmasti puolustaisi, vaikkei tulijalla olisikaan mitään pahoja aikeita.

Näitä tilanteita on siis ollut ja nuuhkaisun jälkeen alkaa iloinen telmintä.

Vierailija
10/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voikohan siitä olla jotain haittaa jos nostaa syliin? Jos se toinen reagoikin siihen jotenkin yllättävästi. Normaalisti oma saattaa ärähtää jos päästää muita (isojakin koiria) haistelemaan. Ainakin nyt kun toinen oli vapaana niin oli kuin ei huomaiskaan.

Ap

Vierailija
11/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän käsiaseen taskustani ja ammun vieraan koiran.

Vierailija
12/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihoviimeinen puolustus olisi ottaa koira syliin. Koirasta tulee siinä vaiheessa täysin puolustuskyvytön ja vapaata riistaa toiselle koiralle. Se saattaa jopa provosoida hyökkääjää käymään oikeasti päälle, vaikka alussa vaan olisi tullut tervehtimään ja leikkimään. Silloin on myös omistaja vapaata riistaa koiralle.

Vierailija
13/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirapuistot on vapaanajuoksemiseen. Taajamassa koirat kiinni.

Mikä siinä on niin vaikeata ymmärtää?

Umpiluupäät.

Vierailija
14/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan mastiffinini kanssa rauhassa ja tarvittaessa annan koiran hoitaa tilanteen,ellei irtokoira älyä 

poistua tilanteesta.

Vierailija
15/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin luja potku kun itseltäni lähtee 46-numeron maihinnousukengästä sille hyökkäävälle koiralle ja jos ei auta niin hyppäisin armotta sen selän päälle jaloillani ja koko kehoni painolla.

Vähääkään en antaisi armoa, tuollaisilta koiranomistajien kuuluukin menettää koiransa.

Vierailija
16/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään koiran kanssa juoksemaan poispäin. Koirani osaa "juoksee"-käskyn ja pinkoo hemmetin lujaa. Jos muutaman korttelin jälkeenkin irtokoira jahtaisi niin yrittäisin johonkin kauppaan sisään tai sitten tömistelyä, karjuntaa ja viimeisenä keinona oma koira irti.

-pitbullin omistaja

Vierailija
17/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin koirani ja toisen koiran väliin ja huutaisin/komentaisin toisen koiran pois. Näitä onkin sattunut, että omistajat muka huutelee koiralleen, eikä ne tottele ennen kuin minä käsken. Oma koirani on arka eikä halua vieraita koiria lähelle.

Vierailija
18/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAHINTA mitä voitte tehdä, on ottaa oma koira syliin. Sillä saat mahdollistettua tilanteen pahenemisen, opetat koirasi pelkäämään isoja koiria, mikä yleensä johtaa myös remmirähjäämiseen. Tämä on siis pahin mitä voit tehdä. 

Mieluummin blokkaa vieras koirasi omalla kropallasi, mutta pidä oma koirasi takana. Älä nosta syliin. Et voi edes tehdä mitään tilanteelle, jos koira hyökkää sinun sylissäsi olleen pikkukoiran kimppuun. Jos sinulla on omat kädet vapaana, pääset hapettamaan hyökännyttä koiraa. 

Itse yleensä katson, mihin tilanne kehkeytyy. Omani on dominoiva, mutta rakastaa kaikkia ja on vielä äärimmäisen pentumaisen leikkivä, joten en pelkää, että oma koirani aloittaisi tappelua. Jos toinen koira tulee iloisesti(mutta tottelemattomasti) jolkotellen meitä päin, en provosoi tilannetta omalla toiminnallani, esim. huutamalla. 

Jos toinen koira on vihainen, tulee selkeästi ajatuksena hyökätä, silloin huudan ja osoitan että parempi lähteä pois. Potkaisen, jos tarve vaatii. Jos käy kimppuun, niin silloin se hapettaminen. 

Vierailija
19/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin päästän irti. Silloin koira voi vapaasti ottaa alistumisasennon tai hyökkäysasennon, jolloin toinen koira mahdollisesti alistuu. 

Remmistä repiminen on huono juttu tässä tapauksessa, koska se estää luontevaa kohtaamista. Harvoin vapaana olevat koirat tappelevat, kyse on usein luonnottomasta tilanteesta remmien päässä. 

Myös on tosi harvinaista, että omistaja pitäisi vihaista koiraa vapaana. Toki joskus tätäkin sattuu ja ainahan koira on voinut päästä irti ilman lupaa.  

Syliin ei tosiaan kannata nostaa. Se voi kuitenkin olla vaistomainen refleksi, jos oma koira on pikkuinen ja tulija isoa rotua. 

Vierailija
20/93 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään koiran kanssa juoksemaan poispäin. Koirani osaa "juoksee"-käskyn ja pinkoo hemmetin lujaa. Jos muutaman korttelin jälkeenkin irtokoira jahtaisi niin yrittäisin johonkin kauppaan sisään tai sitten tömistelyä, karjuntaa ja viimeisenä keinona oma koira irti.

-pitbullin omistaja

Just just, että saaliiksi hyökkäävälle koiralle? :D

Kaikille sitä koiria annetaankin.

Perustele.

Olisiko parempi antaa koirien ottaa yhteen? Mitä itse ehdottaisit?