Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt käsitän miksi todella lihavilla on vaikea laihduttaa. Olen lihonut 3 vuodessa 50 kiloa (50-->100)

Vierailija
05.12.2017 |

Kun se liikkuminen on AIVAN ERILAISTA tämän kokoisena kuin edes vähän hoikempana, pienikin määrä liikkumista vastaa samaa olotilaa mitä hoikempana tunti salilla, tuossa yks ilta jumppasin ja parikymmentä vatsalihasta ja jalkojen nostoa niin olin jo ihan loppu. Olen laihduttanut monta kertaa yli 30 kiloa. 80 kiloisenakin se laihduttaminen on vielä ihan erilaista. Toki se vaikuttaa, että painoa tullut näin lyhyessä ajassa näin paljon. Ongelmani on painon pitäminen, ei ole ikinä ollut mitään ongelmia laihduttamisessa (paitsi nyt kun painan näin paljon)

Miten tässä laihduttaa kun liikkuminen on niin vaikeeta, pitäis ruokavaliolla saada ensin parikymmentä kiloa pois, että pystyisi alkaa kunnolla liikkumaan ja paino putoaisi paljon paremmin.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan osuus laihtumisessa on kuitenkin aika marginaalinen, joten ei pitäis olla vaikeaa pudottaa painoa pelkällä ruokavaliolla. Toisaalta, kyllä satakiloinenkin jaksaa kävellä 30-60 min muutamana päivänä viikossa, ei tarvii heti lähteä juoksemaan tms. Jos siis haluaa liikkua.

Just näin. Voit googlata miten vähän tunnin juoksu kuluttaa.

Mä tein juuri listan mitä saan päivän aikana syödä. 1200 kcal. Vähän saa alussa lipsuakin. Mä syön aamupuuron, töissä raejuustoananas ja appelsiini, kotona pinaattikeitto, 2 munaa ja iltapalarahkan. Ihan on kylläinen olo ja voin vetää tota samaa vaikka maailman tappiin.

Eihän se tietenkään tarkoita, että voit vetää kolme konvehtirasiaa ja sipsipussin, jos käyt juoksemassa tunnin (noin 600 kcal + jälkipoltto). Itseasiassa näännytysdieetit totesi yksi tutkimusryhmä jopa haitallisiksi. Suurin pudottaja kilpailijoita seurasivat ja näiden perusaineenvaihdunta tippui yli 400 kcal alemmalle tasolle kuin laskennallisesti painon pudotuksen myötä olisi pitänyt. Aineenvaihdunta ei ollut myöskään palautunut normaalille tasolle edes viiden vuoden päästä, vaikka elämä oli normaalia. Kilpailijoista yhtä lukuunottamatta kaikki olivat lihoneet lähes kaikki kilonsa takaisin.

42/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näihin läskien ketjuihin aina pakko jonkun läpipaskon tulla viisastelemaan?

Minä olen juuri tuollainen läpipasko ja aion viisastella tässäkin ketjussa.

Olen koko nuoruuteni ja aikuisuuteni painanut 52 kiloa ja kroppani toimii koska urheilen ja syön kunnon ruokaa. Olen siis koko elämäni, 37 vuotta, pitänyt huolta itsestäni. Syön n. 2000 kaloria per päivä ja osaan kyllä herkutellakin. Voit kutsua minua läpipaskoksi mutta itse sanoisin että olen pitänyt kropastani huolta ja se palkitsee minut toimimalla normaalisti.

Jos aikuinen ihminen antaa itsensä lihota pelkkää laiskuuttaan niin siinä saa kyllä peiliin katsoa ja miettiä tarkkaan että miksi liikunta tuntuu vaikealta ja jokin aivan älytön pussikeittodietti ei pelitäkkään kovin hyvin. Ap:lle toivotan kovasti voimia. Ylensyöminen -ja juominen on addiktioita siinä missä muutkin ja kovin työ täytyy tehdä korvien välissä jos haluaa eroon huonoista tavoista.

Ja mikähän tämän viestin anti tähän ketjuun oli? Jotain uutta tietoa jollekin? Tuskin. Vinkkejä, kannustusta? En huomannut niitäkään.

Taisi olla pelkää itsekorostusta. MINÄ en ole koskaan ollut lihava koska en ole niin tyhmä/laiska että olisin itseni lihottanut. Sori, mutta pelkästään paljastit täydellisen tietämättömyytesi ja kokemuksen puutteesi puheenaiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä painan, mutta vähintään 10 kiloa olen ylipainon puolella, jossei 20. Silti liikunta on kevyttä ja helppoa, ja liikun paljon. Lihaksia siis löytyy läskin alla. Olo ei ole mitenkään raskas. Laihtumisen ongelma ei siis ole liikkuminen vaan syöminen. En syö herkkuja paljoakaan, vaan syön kotiruokaa liian usein ja liian isoja annoksia. On vaikea yhtäkkiä olla syömättä vähemmän ja potea nälkää.

Jospa muuttaisit ruokasi sisältöä niin, että syöt vähemmän, mutta et riudu nälässä.

Vierailija
44/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näihin läskien ketjuihin aina pakko jonkun läpipaskon tulla viisastelemaan?

Olen koko nuoruuteni ja aikuisuuteni painanut 52 kiloa ja kroppani toimii koska urheilen ja syön kunnon ruokaa. Olen siis koko elämäni, 37 vuotta, pitänyt huolta itsestäni. Syön n. 2000 kaloria per päivä ja osaan kyllä herkutellakin. Voit kutsua minua läpipaskoksi mutta itse sanoisin että olen pitänyt kropastani huolta ja se palkitsee minut toimimalla normaalisti.

Jos aikuinen ihminen antaa itsensä lihota pelkkää laiskuuttaan niin siinä saa kyllä peiliin katsoa ja miettiä tarkkaan että miksi liikunta tuntuu vaikealta ja jokin aivan älytön pussikeittodietti ei pelitäkkään kovin hyvin. Ap:lle toivotan kovasti voimia. Ylensyöminen -ja juominen on addiktioita siinä missä muutkin ja kovin työ täytyy tehdä korvien välissä jos haluaa eroon huonoista tavoista.

Olet 37 vuotta, sinulla ei ihan vielä ole varaa rehvastella. Minulla oli tuollainen hyvä tilanne myös. Olen aina liikkunut, syönyt ja nukkunut normaalisti, enkä ole käyttänyt alkoholia enkä syönyt roskaruokaa. Reilu nelikymppiseksi se riitti.

Kun mittarissa on nyt 50, on valjennut että vaihdevuosien myötä tulee esiin suvussa perinnöllisinä kilpirauhasen, maksan ja sokeriaineenvaihdunnan kanssa häikkää. Nämä kaikki vaikuttavat painoon, ja onkin todella vaikea löytää syy ja apu, kun kyse ei ole että elämäntavat olisivat muuttuneet, vaan hormonitoiminta ja aineenvaihdunta.

Sinun iässäsi minäkin vielä ihmettelin eivätkö ihmiset voi vain syödä vähemmän ja laihtua. Eipä se ole niin yksinkertaista.

Vierailija
45/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinuna selvittelisin candida albicansin tilannetta kehossasi vaikka vesilasitestillä. Jos se on ryöpsähtänyt, ei oikein ole oletettavaa laihtua ja saada syömisiä kuntoon vaan hiiva pitää häätää ensin kutistumaan oikeaan mittakaavaansa.

Vierailija
46/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähentää syömisiä eikä viitsi liikkua, tuloksena on kalpea, veltto, lihakseton, sairas, löllykkä.

Ja heikko. Kuka sellaista haluaa?

Vierailija
47/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet 37 vuotta, sinulla ei ihan vielä ole varaa rehvastella. Minulla oli tuollainen hyvä tilanne myös. Olen aina liikkunut, syönyt ja nukkunut normaalisti, enkä ole käyttänyt alkoholia enkä syönyt roskaruokaa. Reilu nelikymppiseksi se riitti.

Kun mittarissa on nyt 50, on valjennut että vaihdevuosien myötä tulee esiin suvussa perinnöllisinä kilpirauhasen, maksan ja sokeriaineenvaihdunnan kanssa häikkää. Nämä kaikki vaikuttavat painoon, ja onkin todella vaikea löytää syy ja apu, kun kyse ei ole että elämäntavat olisivat muuttuneet, vaan hormonitoiminta ja aineenvaihdunta.

Sinun iässäsi minäkin vielä ihmettelin eivätkö ihmiset voi vain syödä vähemmän ja laihtua. Eipä se ole niin yksinkertaista.

Vaihdevuosien myötä kannattaa muuttaa niitä elintapoja ja varsinkin syömistä. Ruoka vaikuttaa niihin hormoneihinkin ja varsinkin sokeriaineenvaihduntaan.  Ei pidä pysyä entisissä tavoissa ja tyytyä lihomiseen.

Vierailija
48/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vähentää syömisiä eikä viitsi liikkua, tuloksena on kalpea, veltto, lihakseton, sairas, löllykkä.

Ja heikko. Kuka sellaista haluaa?

Näin siinä voi käydä, joten kannattaa syömisen vähentämisen sijaan muuttaa ruuan sisältöä.

Vierailija
49/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Ikävää, että olet joutunut kokemaan kovia elämässäsi viime vuosina. Suosittelen psykoterapiassa käymistä (kelan tukema)! Sulla on kaikki edellytykset saada kelan tukemaa terapiaa, sillä sun työkyky on uhattuna ylipainon ja juomisen takia. Hassua, miten vielä tänäkin päivänä ylipainoa yritetään hoitaa pelkän ruokavalion ja liikunnan avulla. Länsimainen lääketiede ei huomioi ihmistä kokonaisuutena eli unohtaa ihmisen mielen vaikutuksen kehoon. Oot kokenut hurjan määrän stressiä ja uskon sen vaikuttavan siihen, että syöt ja juot turruttaaksesi pahaa oloa.

Tsemppiä ja voimia!!:)

Vierailija
50/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä painan, mutta vähintään 10 kiloa olen ylipainon puolella, jossei 20. Silti liikunta on kevyttä ja helppoa, ja liikun paljon. Lihaksia siis löytyy läskin alla. Olo ei ole mitenkään raskas. Laihtumisen ongelma ei siis ole liikkuminen vaan syöminen. En syö herkkuja paljoakaan, vaan syön kotiruokaa liian usein ja liian isoja annoksia. On vaikea yhtäkkiä olla syömättä vähemmän ja potea nälkää.

Jospa muuttaisit ruokasi sisältöä niin, että syöt vähemmän, mutta et riudu nälässä.

Kuten? Syön terveellistä kotiruokaa, salaattia, hedelmiä ja leipää. Pitäisikö syödä pelkkää salaattia? Se ei täytä kunnolla.

Vierailija
51/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien myötä kannattaa muuttaa niitä elintapoja ja varsinkin syömistä. Ruoka vaikuttaa niihin hormoneihinkin ja varsinkin sokeriaineenvaihduntaan.  Ei pidä pysyä entisissä tavoissa ja tyytyä lihomiseen.

No shit, sherlock. On melkoinen työ vaan rakentaa uusi elämäntapa, tämä oli vain tarkoitettu esimerkiksi siitä että muukin kuin ruoka ja liikunta vaikuttavat. Et varmaan sinäkään väitä että kilpirauhasen vajaatoimintaa hallitaan pelkällä ruokavaliolla.

Vierailija
52/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? Syön terveellistä kotiruokaa, salaattia, hedelmiä ja leipää. Pitäisikö syödä pelkkää salaattia? Se ei täytä kunnolla.

Vaikea sanoa, miten muuttaisit, kun et kerro, mitä syöt nyt niiden leipien ja hedelmien lisäksi. Pelkkää salaattia ei kukaan ehdota syömään.

Vierailija
53/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No shit, sherlock. On melkoinen työ vaan rakentaa uusi elämäntapa, tämä oli vain tarkoitettu esimerkiksi siitä että muukin kuin ruoka ja liikunta vaikuttavat. Et varmaan sinäkään väitä että kilpirauhasen vajaatoimintaa hallitaan pelkällä ruokavaliolla.

On se melkoinen työ, jos asenne on sellainen, että muutos on vaikeaa ja hankalaa.  Mutta saahan jokainen itse valita, muuttaako jotain, vai jatkaako samoin ja antaa painon nousta.

Vierailija
54/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, miten muuttaisit, kun et kerro, mitä syöt nyt niiden leipien ja hedelmien lisäksi. Pelkkää salaattia ei kukaan ehdota syömään.

itsellä kilpirauhaslääkitys liikatoimintaan ja hormonit sen vuoksi alarajalla. 3-4 paahtoleipää sisältävä aamiainen on muuttunut tilkkaan jogurttia ja hyvin pieneen määrään mysliä. Ei ole tosin nälkäkään entiseen malliin. 

Vierailija
55/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luet ap itse aloituksesi ajatuksella huomaat itsekin ettet tarvitse ensimmäisenä liikuntaa tai ruokavalion muutosta vaan intensiivistä terapiaa. Olet omien sanojesi mukaan laihduttanut usein 30kiloa, mutta silti vasta nyt olet omasta mielestäsi ymmärtänyt, että miksi lihavilla on vaikea laihduttaa. Kuinka usein olet lihonut 30kiloa edestakaisin ja nyt 50kg.

Kirjoituksesi perusteella olet todella sekaisin päästäsi ja sinun pitää hoitaa psyyken puolen ongelmat ensin ja sitten pudottaa painoa terveellisesti.

Vierailija
56/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just oli muuten rotta-tutkimus, jossa kaikilla ruokavalioilla osa rotista lihoi, vaikka samaa ruokaa syöneet pysyivät hoikkina. Eli ei asia ole niin yksinkertainen.

Taisin lukea kans tästä. Siinä eri rotille syötettiin eri ruokavalion ruokaa esim. vähähiilarista, hiilaripitoista, välimerellistä, japanilaista jne. Ja lopputuoloksena tais olla, että kaikille ei sovi painonhallintaan samanlainen ruokavalio ja geenit vaikuttaa toimivan ruokavalion löytämiseen. Tutkimus tais olla vielä aika alkutekijöissään.

Vierailija
57/57 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että olisit noilla spekseillä läpipasko, jonka suolisto ei ole kunnossa vaan päästää läpi tärkeitä aineita.