Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulevat masennuslääkkeet

Vierailija
05.12.2017 |

Tiedelehdessä oli kaksi jännää artikkelia aiheeseen liittyen. Toisessa masennus on todettu olevan tulehdussairaus ja se voidaan ehkä hoitaa tulehduslääkkeillä. Lääketestausta aloitellaan. Toisessa psykedeelit, eli lsd ja ekstaasi eli mdma on todettu auttavan vakavasti masentuneille niinkin hyvin, että yksi kunnon trippi parantaa 4/5 ja tämä yksikin on remissiossa useita kuukausia. Toimintaa ei ymmärretä. Lääketestausta tehdään.

Tässä on siis kaksi täysin eri mekanismia, jotka poikkeavat nykyisistä aivokemian epäbalanssiin perustuvista teorioista ja lääkityksestä.

Onko sinulla joitain kokemuksia, joissa psykedeelit tai tulehduslääkkeet olisivat auttaneet masennukseen?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi periaattessa kummatkin, tosin enimmäkseen tuttuuden vuoksi tulehduskipulääkkeet, mutta ongelma on niiden vaikutukset maksaan ym. Olen kokenut oloni paremmaksi ehdottomasti kun olen käyttänyt johonkin muuhun särkyyn ym. kipulääkkeitä ja huomannut eron psyykkeen puolella. Mutta en tosiaan noiden riskien takia voi kokeilla mitenkään säännöllisesti nähdäkseni eroa.

Vierailija
2/6 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upps

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia syönyt psykedeelejä masennukseen (n. 1 miedohko sienitrippi vuoteen). Toimii hyvin. Ei "paranna" masennusta pois mutta muuta apua tai lääkkeitä en ole tarvinnut.

Vierailija
4/6 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassahan tuota MDMA:ta on testattu paljonkin ja ollaan kai ottamassa ihan normaaliin potilaskäyttöön. Yleensä otetaan muutaman kerran vain lääkkeenä.

LSD:tä testattiin potilaskäytössä jo 60-luvulla mutta huumemaine kai sitten pilasi nuo lääkkeelliset projektit.

Vierailija
5/6 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosia syönyt psykedeelejä masennukseen (n. 1 miedohko sienitrippi vuoteen). Toimii hyvin. Ei "paranna" masennusta pois mutta muuta apua tai lääkkeitä en ole tarvinnut.

Väärin hoidettu, sanoisi professori, vaikka lopputulos onkin sama ellei parempi.

Mitä sienitripin vaarat voisivat olla ja voiko niitä mitenkään suhteuttaa esimerkiksi masennuslääkkeiden mahdollisiin haittavaikutuksiin? Toisin sanoen, jos potilasta tulisi hoitaa pienimmän haitan periaatteella, voiko sienitrippi olla haitattomampi?

Vierailija
6/6 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin hoidettu, sanoisi professori, vaikka lopputulos onkin sama ellei parempi.

Mitä sienitripin vaarat voisivat olla ja voiko niitä mitenkään suhteuttaa esimerkiksi masennuslääkkeiden mahdollisiin haittavaikutuksiin? Toisin sanoen, jos potilasta tulisi hoitaa pienimmän haitan periaatteella, voiko sienitrippi olla haitattomampi?

Yleisin vaara sieniä syödessä on huono trippi. Itsellekkin on niitä joskus tullut, onhan se raskasta ja ikävää sen kestonsa ajan mutta ei järkevillä annostuksilla mielestäni mitään urbaanilegendojen tuntien yhtäjaksoista kauhupainajaista aikaiseksi saa.

Tosin käsittääkseni psykedeelejä ei puhtaaseen masennuksenhoitoon tarvitse ottaa edes niin paljon että siitä millekkään tripille pääsee, joten huonot tripit ja myyttiset psykoosit voi unohtaa silloin.