Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten piti koulussa kirjoittaa ylös SUVUN AMMATTEJA. Mitä luokkayhteiskuntaa tässä ollaan rakentamassa?

Vierailija
03.12.2017 |

Kyseessä yläasteikäiset lapset. Oppilaanohjauksen tunnilla on nyt meneillään suuri ammatinvalintaosuus. Ei toki tarkoita suoraa ammatinvalintaa, mutta pohditaan itselle mahdollisia ammatteja ja koulutussuuntia jne. Isossa monistetehtävässä oli osioita omat kiinnostukset, vahvuudet jne. Mutta yksi osio oli ”SUVUN AMMATIT”. Mitä merkitystä niillä on? Ollaanko tässä tekemässä luokkayhteiskuntaa, että duunarin lapsi ei saa opiskella korkeammin kuin sukunsa, ja toisaalta korkeasti koulutettujen vanhempien lapset on myös oltava korkeasti koulutettuja.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin ollut opolla ihmettelemistä, kun tämän luuseri-yh-äidin lapsella olisi ollut listalla armeijan ylipäällikköä, hautausurakoitsijaa, taiteilijaa ja presidenttiä.

Vierailija
82/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähisuvussa ei ole yhtään akateemista. Naiset ovat joko lähi- tai perhepäivähoitajia tai merkonomeja kaupan kassalla. Miehet taas ovat perinteisissä työläisammateissa tehtaissa tai putkimiehinä.

Itse olen erikoislääkäri.

En olisi saanut siis tuosta tehtävästä mitään iloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin koulua 60- ja 70-luvulla. Heti ekana päivänä sekä kansakoulussa että keskikoulussa (lukio oli samassa koulussa eli ei tarvinnut kysyä?) pyydettiin täyttämään kaavake, jossa kysyttiin mm. vanhempien ammattia. Piti opettajien saada tietää kenelle pokkuroida. Luokallani oli keskikoulussa pari vuotta mm. täysin häiriintynyt koulukiusaaja, jota kohdeltiin silkkihansikkain, isänsä kun oli paikkakunnan silmäätekeviä ja toimitusjohtaja. Onneksi tuokin psykopaatti jäi sitten taas luokalleen muita kiusaamaan. Olivat jo monta vuotta nuorempiakin mutta asiaan ei voinut puuttua koska koulu ei ollut kunnallinen.

Vierailija
84/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lähisuvussa ei ole yhtään akateemista. Naiset ovat joko lähi- tai perhepäivähoitajia tai merkonomeja kaupan kassalla. Miehet taas ovat perinteisissä työläisammateissa tehtaissa tai putkimiehinä.

Itse olen erikoislääkäri.

En olisi saanut siis tuosta tehtävästä mitään iloa.

Oletpa kovin putkinäköinen noin koulutetuksi ihmiseksi. Eihän tehtävän tarkoitus olekaan valita itselle sopivaa ammattia sukulaisten ammateista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi