Oikeasti köyhät lapsiperheet eivät saa jouluapuja.
Röyhkeät rohmuujat saavat. Itketään joka paikassa kun ei ole rahaa ja sitten saadaan lapsille laatuvaatteita ja leluja ja ruuat ja elokuvaliput. Eletään muiden luomassa yltäkylläisyydessä.
Avatkaa silmänne ja katsokaa niitä oikeasti köyhiä lapsiperheitä. He eivät velkaannu kerskakulutuksella vaan maksavat laskunsa nöyrästi ja useimmiten ajallaan. Katsokaa heidän vaatteitaan, ne ovat kuluneita ja vääränkokoisia, ehkä 10 - 15 vuotta vanhoja ja paljon kiertäneitä.Auttakaapa joskus heitä.
Kommentit (54)
Mistä tunnistaa oikeasti köyhän perheen? Onko se joku tuloraja vai subjektiivinen kokemus? Onko köyhyyttä se ettei aina ole varaa kaikkeen?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistaa oikeasti köyhän perheen? Onko se joku tuloraja vai subjektiivinen kokemus? Onko köyhyyttä se ettei aina ole varaa kaikkeen?
Tätä minäkin ihmettelen.
Mutta ei-oikeasti köyhän näköjään tunnistaa sitten siitä, että se saa (turhaa) apua netin jouluapupalstoilta... :)
Tämän ketjun perusteella oikeasti köyhä muuttuu ei-köyhäksi siinä silmänräpäyksessä, kun se on saanut jonkun avustuksen.
Mikä se olikaan se suomalaisten määräävin luonteenpiirre. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ja keneltä ne "röyhkeät rohmuajat" saavat lapsille laatuvaatteita ja elokuvalippuja?
Facebook on täynnä kerjäys ja avustusryhmiä tyyliin jouluapua.fi jne. Ei siellä oikeasti tarvitsevat ole pyytämässä.
Juuri siksi järkevä ihminen lahjoittaa järjestöjen kautta.
1
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö niitä lapsia tehdä jos ei oo varaa 😏
Tunnen yhden perheen, jonka molemmat vanhemmat olivat hyvin toimeentulevia. Onnettomuuden seurauksena perheen isä kuoli ja äiti loukkaantui niin, että hänestä tuli työkyvytön. Mikään ei elämässä ole varmaa. Ymmärrän toki pointtisi, joiltakin ihmisiltä näyttää puuttuvan elämänhallinta kokonaan...
Kyllä ap puhuu ihan asiaa. Eniten äänessä olevat eivät ole ne vähiten saavat, vaan ne jotka eivät osaa järkevästi kuluttaa. Sossun on pakko kirjoitella ruokakuponkeja, jos rahat on käytetty muuhun kuin ruokaan. Parhaiten uhriutuvat nämä edellä mainitut. Ne oikeasti vähällä toimeen tulevat ovat hiljaa, koska ovat nöyriä ja kokevat tulevansa toimeen miten kuten ilman sossua. Tai sitten eivät edes tiedä olevansa oikeutettuja tukeen. Näistä viimeksi mainituista perheistä ponnistavat ne luokkaretkeilijät, koska ovat nähneet, ettei kaikkea saa ilmaiseksi vähän marisemalla.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti köyhä perhe = meidän perhe.
Valeköyhä perhe = ne muut perheet.
Jos on köyhä lapsiperhe niin vika on silloin menoissa ei tuloissa.
Lapsiperheet saavat hyvät tuet ja sossusta lisää jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Jos on köyhä lapsiperhe niin vika on silloin menoissa ei tuloissa.
Lapsiperheet saavat hyvät tuet ja sossusta lisää jos tarve vaatii.
Rahat käytetään ties mihin. Jos saat kelasta toimeentulotukea vuokraan ja sähkölaskuun, miksi itket että häätö uhkaa kun vuokrat on maksamatta ja sähköt katkaistu.
Ostin juuri kuukauden ruuat eräälle yksinhuoltajaäidille. Jos hän ei olisi kertonut mulle tarvitsevansa apua, en olisi tiennyt hänen tarvitsevan apua. Ikävä kyllä apua pitää hakea eikä odottaa, että joku tuntematon soittaisi yks kaks ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin rakastan tätä suomalaista uhriutumista.
Me ollaan oikeasti köyhiä mutta ei perkele kerrota kenellekään eikä saatana pyydetä apua. :D
Tai sitten ei uskalleta? Esim. Minulla hirveä sosiaalisten tilanteiden kammo, kaksisuuntainen mielialahäiriö ja 5lasta
Ne jotka käyvät anekauppaa, voisivat vähän tarkemmin katsoa kelle antavat apuja. Nyt autetaan lähinnä rahtimekkokansaa.
No me saadaan lahjoja eikä olla sossun asiakkaita.
Työkaverini mies on yhdessä tällaisessa hyvin tunnetussa avustusjärjestössä töissä.
Olen eronnut, lapset ovat viikko-viikko ja jos en aina tekisi kaikkea mahdollista, minä kyllä näkisin nälkää. Palkka riittää just ja just pakollisiin menoihin.
Muutama vuosi sitten työkaveri yritti lähentyä puolihuolimattomasti ja sitten heitti kunnon voiton pöydälle, meillä on vähän kirppistavaraa, voitaisko tuoda. Jos kahvit tarjoot.
Tulivat ja kassi oli täynnä ruokaa. Mun ilme kertoi kaiken. Mies sanoi naamasta näkee mikä on taloudellinen tilanne. Istuivat meillä pari h ja kerron miten pärjään, mistä saan lisätuloja jne.
Emme saa säännöllisesti mitään mutta pari krt vuodessa saan 50 e lahjakortin lähikauppaan ja ehkä kerran vuodessa saan kyseiseltä työkaverilta kirppistavaraa.
Viime jouluna saatiin jokainen, siis kummatkin lapset ja minä joululahjapaketit ja tänä vuonna saamme myös.
Emme mitään pyydä ja olemme otettuja kaikesta mitä saamme. Ja kyllä, se kyllä mieltä lämmittää.
Oikeasti, minä olen ollut työtön kolmen lapsen yksinhuoltaja ja koskaan ei ole jäänyt niin paljon käyttö rahaa kuin silloin vaikka asuimme uudehkossa 100 neliön kämpässä hyvällä alueella. Nyt käyn töissä ja lapsista enää yksi asuu kotona, eikä todellakaan jää niin paljon rahaa käyttöön kuin aikaisemmin vaikka asumme vaatimattomalla alueella kaksiossa. Laskekaapa huvikseen paljonko tukia saa esim useamman lapsen kanssa tukia. Minä olen sitä mieltä myös, että köyhiä lapsiperheitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, minä olen ollut työtön kolmen lapsen yksinhuoltaja ja koskaan ei ole jäänyt niin paljon käyttö rahaa kuin silloin vaikka asuimme uudehkossa 100 neliön kämpässä hyvällä alueella. Nyt käyn töissä ja lapsista enää yksi asuu kotona, eikä todellakaan jää niin paljon rahaa käyttöön kuin aikaisemmin vaikka asumme vaatimattomalla alueella kaksiossa. Laskekaapa huvikseen paljonko tukia saa esim useamman lapsen kanssa tukia. Minä olen sitä mieltä myös, että köyhiä lapsiperheitä ei ole.
Köyhiä suurperheitä tai yh-perheitä ei ole, vain elämäm koululaisia vanhempia. Köyhiä 2-3 lapsen perheitä on.
Valitettavasti ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita. Jos kukaan ei tiedä lapsiperheen tarvitsevan apua, eivät muu tiedä sitä antaa. Kannattaa käydä juttelemassa esimerkiksi seurakunnan diakoniatoimistossa, jos ei halua sossun asiakkaaksi. Olin tänään adventtikirkossa. Kirkon eteisessä oli joulukuusi, josta saattoi ottaa lapun, käydä ostamassa kaupan lahjakortin lapussa kuvailulle henkilölle tai perheelle ja viedä sen takaisin kirkkoon toimitettavaksi ko. henkilölle/perheelle. Lapsiperheiden laput menivät ensimmäisenä. Itse asiassa otin itse yksinäisen naisen lapun, kun huomasin monen muun haluavan lahjoittaa nimenomaan lapsiperheelle.
Ja ennen kuin joku huolestuu vaitiolovelvollisuudesta, niin voin kertoa, että lappujen kuvaukset olivat niin yleisluonteisia, että niistä ei voi tunnistaa ketään, esim. "Kolmilapsinen perhe, toinen vanhemmista työtön ja toinen sairaseläkkeellä".
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeät rohmuujat saavat. Itketään joka paikassa kun ei ole rahaa ja sitten saadaan lapsille laatuvaatteita ja leluja ja ruuat ja elokuvaliput. Eletään muiden luomassa yltäkylläisyydessä.
Avatkaa silmänne ja katsokaa niitä oikeasti köyhiä lapsiperheitä. He eivät velkaannu kerskakulutuksella vaan maksavat laskunsa nöyrästi ja useimmiten ajallaan. Katsokaa heidän vaatteitaan, ne ovat kuluneita ja vääränkokoisia, ehkä 10 - 15 vuotta vanhoja ja paljon kiertäneitä.Auttakaapa joskus heitä.
Ei voi välttämättä puhua "kerskakulutuksesta" (onko sekin sana) joillakin on perheillä ei vaan ole niitä laskuja, mutta ei tulojakaan. Esim meidän perheellä. Saimme lainanlyhennykset vuoden tauolle eikä uusia laskuja oteta (paitsi pakollinen sähkö) vaikka sekään ei mikään pakollinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät lapsiperheet ovat itse itsensä siihen suohon ajaneet. Lasten teko on valinta, etenkin ison perheen ja lemmikkien hommaaminen. Vahinko ei käy 7 kertaa.
Suomessa on ilmainen koulutus, yhtään lapsiperhettä ei ajeta sillan alle tai puuvajaan asumaan, on tuet ja lähes ilmainen terveydenhoitokin neuvoloineen päivineen. Täällä ei ole oikeasti köyhiä, eli heitä jotka asuvat slummeissa ja tonkivat ruokansa milloin mistäkin roskiksesta. Lapsille on koulutus, ei tarvitse tehtaisiin painua töihin. Suomen köyhät elävät kuin kuninkaalliset maailman köyhiin verrattuna.
Turha kerjätä sääliä, että perheen äiti on masentunut ja isä työttömänä. Nämä pitää huomioida siinä kohtaa kun aletaan lapsia väsäämään. Onko resursseja huolehtia jos jotain meneekin pieleen? Ehkä yhdestä tai max kahdesta lapsesta on kunhan ei tee typeriä ja lyhytnäköisiä valintoja kerta toisensa perään. Yleensä vielä ne loput 3-5 mukulaa ovat syntyneet tämän "masennuksen" ja pitkäaikaistyöttömyyden aikana. Mitä helvettiä heitä auttamaan, itse ovat soppansa keittäneet. Jatkuva apu vain ruokkii kerjäämistä ja kannustaa jatkamaan samaan malliin.
Oppiipahan edes lapset syy-seuraussuhteet mitä valinnoista seuraa.
Yhteiskunnan rakenteet alkavat jo natista alhaisen syntyvyyden takia, ja joku valopää syyttelee niitä, joiden ansiosta valtio saa vielä lainaa. Antaisitko sinä 20 vuoden lainan maalle, jossa on 20 vuoden päästä vain kroonikkovanhuksia?
Ja kas näin älykkyytensä ja upean järkeilykykynsä paljastaa "köyhä". Kenenköhän takia tässä suossa ollaan? Kenen takia sitä lainaa niin helvetisti koko ajan tarvitaan? Voin kertoa, ettei ainakaan koulutettujen, elämänhallintakykyisten ja maksukykyisten kansalisten takia.
Mieti mitkä summat valuvat hukkaan valtiolta, kun ensin tuetaan pikkulapsiaikana näitä suurperheellisten siittämiä jälkeläisiä ja maksetaan mammalle, että maleksii kotona. Sitten koulutetaan geeniensä vuoksi heikkolahjaiset pennut, syydetään tukiopetustunteja, pienryhmäpaikkoja, avustajia ja ties mitä terapioita ja tukitoimia, vaikka kaikki hiljaa tahoillaan tietävät ettei se satsaus koskaan maksa itseään takaisin. Vanhemmat eivät tuota mitään koko elämänsä aikana, maksavat valtiolle satoja tuhansia ja päälle pummivat kaiken. Sama malli siirretään lapsille + saamapuolelle jääneen geenit. Siitä yhdistelmästä ei paljon uusia veronmaksajia synny. Sen sijaan uusi kuppaava sukupolvi kyllä ja tehokkaasti syntyykin. Sikiää jo teini-iässä ja jatkaa samaa opittua elämäntyyliä hamaan hautaan saakka.
Niin että mihin me heitä kaipaamme? Monet elämänkoululaiset ottavat imarteluna nämä synnytystalkoot, ressukat eivät hoksaa ettei sillä nyt heitä kyllä tarkoitettu. Emme tarvitse yhtään lisää elätettäviä eläkepommin päälle, vaan elatuskykyisia kapasiteetiltään korkeampilaatuisia jälkeläisiä. Niitä ei tekemälläkään saa tehtyä nämä heikkolahjaiset suurperheelliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avatkaa silmänne ja katsokaa niitä oikeasti köyhiä lapsiperheitä. He eivät velkaannu kerskakulutuksella vaan maksavat laskunsa nöyrästi ja useimmiten ajallaan. Katsokaa heidän vaatteitaan, ne ovat kuluneita ja vääränkokoisia, ehkä 10 - 15 vuotta vanhoja ja paljon kiertäneitä.Auttakaapa joskus heitä.Ei voi välttämättä puhua "kerskakulutuksesta" (onko sekin sana) joillakin on perheillä ei vaan ole niitä laskuja, mutta ei tulojakaan. Esim meidän perheellä. Saimme lainanlyhennykset vuoden tauolle eikä uusia laskuja oteta (paitsi pakollinen sähkö) vaikka sekään ei mikään pakollinen
No mihin teidän rahat menee? Päihteisiin?
Suurimmat väliinputoajat ovat perheet joissa on muutama lapsi ja pienet tulot. Päiväkodissa ja koulussa nähdään juuri vaatteista että tiukoilla ollaan. Avustettavilla köyhillä on uudehkot vaatteet ja kengät ja lapsille puhelimet ja tabletit ekapeliä varten. Päiväkotien ja koulujen pitäisi olla yhteydessä sosiaalitoimeen että nämä perheet saisivat edes jouluapua.