Minkä ikäisen lapsen voisit jättää viikoksi kotiin, kun vanhemmat lähtevät matkalle?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Olen pakon edestä huolehtinut itsestän8 15-vuotiaasta asti. Ei kiva.
On vähän eri asia huolehtia itsestään koko ajan kuin yhden viikon.
Olin 14-vuotiaana yksin pikkuveljen kanssa monestikin. Kerran oltiin reilu viikko kun vanhemmat oli työmatkalla Kanadassa. Broidi oli päivät päiväkodissa ja mä otin aurinkoa kavereiden kanssa Hietsussa. Hyvin meni, syötiin hodareita ja syydettiin ruokarahat hedelmäpeleihin. Kännykällä soitin apua tädiltä jos tuli jotain. Olin yksin ulkomailla ekan kerran 16-vuotiaana. Tää pikkubroidi sai jäädä ekan kerran yksin viikonlopuks himaan ollessaan 18 ja sillon kävi poliisi paikalla. Hieman eri kaliiberin vastuuntunto meillä kahdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä 16 vuotiaat muuttavat kotoa toiselle paikkakunnalle yksin asumaan ja opiskelemaan.
Hyvin harvat muuttaa. Ja se on eri asia.
Jos 16-v asuu viikot toisella paikkakunnalla, en silti lähtisi ilman häntä lomamatkalle.
Tosin en antaisi 16-v muuttaaEt antaisi lapsesi lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?
Ei tarvitse, Suomen parhaat lukiot ovat täällä.
Eli mielipiteesi on keskusteluun vähän turha, koska et joudu testaamaan sitä tositilanteessa.
Mikä sinä olet väheksymään tai arvottamaan kenenkään mielipiteitä. Tämä on keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä 16 vuotiaat muuttavat kotoa toiselle paikkakunnalle yksin asumaan ja opiskelemaan.
Pari sukupolvea sitten 10-vuotiaat lähtivät kotoa piioiksi ja rengeiksi kauaskin, eivätkä välttämättä mihinkään ystävällisten aikuisten huomaan. Kauan sitten edesmenneen isoäitini piikomiskokemukset ovat... kovia. En perustele tällä mitään suuntaan enkä toiseen, kunhan halusin muistuttaa, millaista "vanhoina hyvinä aikoina" oli.
Pari sukupolvea sitten = 50-luku... Ei silloin nyt ihan tuollaista ollut, vaikka silloiset lapset olivatkin vapaampia ja itsenäisempiä kuin nykyiset ylisuojellut. 70-80 -luultavasti oli erinomainen tasapaino suojelun ja vapauden välillä. Nykyaika on lyönyt pahasti yli holhoamisen ja hyysäämisen puolelle.
Tämä ajatuksesi perustuu oman lapsuuden muistelemiseen. Ennen kaikki oli paremmin. Muidtisi on tehnyt tepposet.
Argumenttina musta tuntuu ei oikein toimi.Sinulla ei ole edes sitä agumenttia. Ja jos olisit jaksanut kiukuttelusi sijaan lukea mitä sinulle kirjoitetaan, et voisi tuollaista väittää. Ei minun muistini ole lainkaan tehnyt tepposia siinä, että olin 16-vuotiaana viikon yksin kotona. Ihan hyvin sen muistan ja muistan ettei siitä mitään merkillistä seurannut. Typerä täytyy olla, jos ehdoin tahdoin jättää huomioimatta mitä niinkin vähän aikaa sitten kuin 80-luvulla oli ja kuvittelee, että kyllä nyt varmasti osataan kaikki parhaiten.
Maailma on muuttunut 34 vuodessa. Onneksi.
Tämä sinun kpkemuksesi on vain sinun kokemuksesi. Samanlainen kuin mikä tahansa "sain selkään joka viikko ja ihan hyvä minusta tuli".Kun et muuta osaa, niin pistät sanoja suuhuni minua vähätelläksesi. Niin sitä pitää, sillä lailla. Et sinä sille mitään voi, että puhun omasta kokemuksestani. Et tee sinäkään sen kummempaa.
Lastensuojelun keskusliitto
Ennen kaikki ei ollut paremminUsein lasten kasvatuksessa, kuten monessa muussakin asiassa, muistellaan kaiholla vanhoja hyviä aikoja, jolloin lasten elämä oli hyvää ja turvallista. Todellisuudessa kuitenkaan lasten elämä ei monellakaan tavalla ole ollut ennen parempaa. Päinvastoin, tänä päivänä suomalaiset lapset ovat paremmassa turvassa kuin koskaan.
Miten tuo muka kertoo, että 16-vuotiasta ei voisi jättää viikoksi yksin kotin! Kun 15-vuotiaskin voi muuttaa jo toiselle paikkakunnalle vaikkapa lukioon. Koetahan nyt hiukan keskittyä ja muistaa mikä tässä on aiheena. Lue vaikka otsikko uudelleen, ellet muuten muista.
Toisekseen, nykypäivän kasvatuksen ammattilainen ei varmastikaan myöntäisi että edeltävä polvi osasi hommat paremmin, vaikka niin olisikin.
Olet kyllä harvinaisen yksisilmäinen ja ilkeä ihminen.
Ellet kestä sitä, että ihmiset ovat perustellusti eri mieltä kanssasi yleisellä keskustelupalstalla, niin mene kotiisi. Ota vaikka äitisi mukaasi, ellet yksin kestä. Fakta nyt kuitenkin on, että 15-vuotiaskin voi jo muuttaa kotoaan vaikkapa koulupaikkakunnalle. Ainostaan hysteerikko tekee silloin lasun :-)
Just näin. Ei se katso onko 15 vai 16 vai 18 vai 24. Pitää tuntea lapsensa ja tietää milloin hän on kykenevä ottamaan vastuun yksinolemisesta.
Voi hellanlettas sinua! Kuvittelet siis, että sinulla on yhtään mitään sanansijaa siihen onko lapsesi yksin 18- tai 24-vuotiaana. On aivan varmasti hyvin raskasta olla sinun lapsesi. Varsinainen Ikiksen hengenheimolainen täällä.
Säälin sinua. Lapsesi olivat varmasti jo ekaluokkalaisina kotona yksin koulun jälkeen (siis mikäli olet töitä onnistunut saamaan tai sammuneena sohvalla nukkunut).. Ryhdistäydyhän nyt niin lapsistasikin ehkä joskus jotain tulee. Edes peräkammarin poikia/ruususia.
En ole koskaan käsittänyt sinun kaltaisiasi, joille on niin kauheaa hyväksyä että joku on perustellusti eri mieltä kanssasi. Nytkin yrität loukkaamistarkoituksessa sivaltaa tuollaisilla köpöillä äärimmäisyyksiin viedyillä fantasioillasi. IRL, taidat olla mahdottoman raskasta seuraa.
Kuulostat ahdistavalta ja ahdasmieliseltä seuralta. Lapsillasi on varmasti hyvin raskasta kanssasi.
Vai ahdistut sinä sellaisesta, että lapsille voi antaa enemmän vapautta ja vastuuta ja että 16-vuotias voisi olla viikon yksin kotona. Enpä oikein tiedä miten sinua voi auttaa. Ehkä voisit tehdä lasun itsestäsi. Kuulemma he auttavat lapsentasolle jääneitä pelokkaita ahdistujiakin. Voivat vaikka ottaa sinut huostaan ja laittaa perheeseen, joka huolehtii siitä ettet koskaan jää yksin. :-)
Nyt kannattaa tarkistaa lääkitys. Kuulostat vihamieliseltä ketjussa ja hyvin ahdistuneelta. Kaikkea hyvää sinulle!
jo on ihme 13v jos ei omillaan pärjää pari viikkoa käyden kaupassa, budjetoiden rahat ja tehden ruokaa, pärjäämättömän voisi viedä suoraan johki laitokseen vammaisena
mitenköhän tommonen 13 joka ei pärjää pienellä summalla kuuluisi pärjätä 18vvanhana jossa paitsi kaikkien samojen vaatimusten ohella pitäisi pystyä myös hankkimaan tuloja, opiskelemaan, hoitamaan kotia jne...
Jos ei pari viikkoa pärjää kotona omillaan 15v vanhana niin ei semmoista päästetä muuttamaan pois kotoa ennenkuin tätyttää 40v, eikä oikein silloinkaan. Parempi vain suoraan laitokseen.
Itse matkustin yksin lontooseen 14v vanhana... mutta se oli sitä rajua 90luvun alkua :p
Hengailin siellä kolme viikkoa. Sitä ennen varmaan jo 12v vanhana onnitui jo ruuanlaitto, ruokaostokset jne.
Mutta olinkin pieni mies siihen aikaan enkä mikään avuton pikkutyttö :D
Mut joo sitten se nuorin pikkuveli 15v vanhana jäi viikon yksin ja koettaessa grillata oli polttanu grillin kaasuletkun auki vaikka se reikä tulelle oli vähän toisessa paikassa... samalla viikonlopulla oli "jotkut kaverit" potkinu muutaman oven paskaksi....
Eikä edelleenkään taida ihan onnistua tuo omillaan eläminen, vajaa 30v ikäsenä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 17- ja 16-v lapset. En jättäisi heitä viikoksi yksin
Toinen täyttää keväällä 18. En jättäisi silti.
Olen jättänyt vuorokaudeksi
Itse asuin jo omassa asunnossa tuon ikäisenä satojen kilometrien päässä vanhemmista. Muutin siis opiskelujen takia. Paapotaanko nuoria nykyisin liikaa?
Ennenkun huutelette että muutetaanhan sitä amiksen asuntoloihinkin 16 vuotiaana, käsittääkseni niissä on jonkunlainen ympärivuorokautinen valvonta ainakin useimmissa eikä bileitä todellakaan saa pitää!! Harvoin niissä saa edes olla viikonloppuja. Eli aivan erilainen ympäristö kun 16 vuotias olisi yksin viikon kotona, en edes lähtisi vertailemaan.
Olin 15-vuotias ja veljeni 10-vuotias kun olimme neljä viikkoa kahdestaan isän ollessa Puolassa opintomatkalla. Aivan hyvin pärjäsimme. Rikos on vanhentunut, tämä tapahtui v.1967. Ei ollut mitään yhteydenpitovälineitä. Vanhempamme olivat eronneet ja äiti asui toisella paikkakunnalla.
Syömässä kävimme naapurissa. Kai tämä naapuri hieman katsoi peräämme.
Viiskymppisen uskaltaisin jo jättää. Neljäyhdeksän - jaa, riippuu ihan, jos on bilettävää tyyppiä en ehkä uskaltaisi jättää.
En katsoisi fyysistä ikää vaan henkistä tasoa.
Samantien kun se mukula on minun kropasta pihalla, se saa jäädä yksin kotiin. #homealone
Olin 16-vuotiaana muutaman päivän yksin kotona. Oli ihanaa saada kerrankin omaa rauhaa silloin. Pidin kyllä ne bileetkin, mitään pahaa ei tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa monista viesteistä, ettei omien lasten kanssa ole jaksettu olla ja yhdessä ei ole vietetty kivoja hetkiä, jos lapset eivät teineinä halua enää kulkea perheen mukana reissuun ja mökille.
Meillä haluavat mukaan mökille ja matkoille 16-vuotias ja 19-vuotias, ja vaikka vanhempi lapsista ei koko aikaa samassa osoitteessa enää asukaan niin teemme yhdessä asioita ja vietämme paljon aikaa yhdessä, käymme elokuvissa, viikonloppumatkoilla, meillä on yhteinen harrastus.
Ihmettelen 14-vuotiasta, joka ei halua enää perheen mukaan. Mitä on tapahtunut.
Mitä on tapahtunut? Voisiko olla vaikka tavoitteellinen harrastaminen?
Meillä on 14-vuotias ollut 2-3 päivää yksin kotona pääsiäisenä kun me muut olimme mökillä. Ei halunnut olla treeneistä pois. Moni muukin joukkuekaveri oli yksin kotona, olivat toistensa luona yötä, meilläkin oli yhden yön kaksi joukkuekaveria. Oli tehoviikonloppu, parit treenit päivässä ja muuta oheista.
Nyt 16-vuotiaana on ollut viikon kesällä kotona kun on ollut treenejä. On urheilulukiossa ja harrastus on tärkeä osa elämää. Maajoukkueessa mukana ja treenejä on paljon.
Tykkää kyllä käydä mökillä ja reissuissa meidän kanssa, kunhan ajankohta on sopiva.
Olen itsekin ollut vastaavassa tilanteessa, 16-vuotiaana olin parikin viikkoa kotona kesällä leirien ja treenien vuoksi. Silti käyn yhä äitini kanssa leffassa ja viikonloppulomilla ulkomailla, teinit mukana jos se heidän aikatauluunsa sopii. olen 45-vuotias, äiti on 73 v. Niin ja meilläkin on tuon teinin kanssa yhteinen harrastus - olen tärkeä osa tukijoukkoja ja joukkueen rahastonhoitaja.
Vastaan että 16-vuotias voi jo hyvin olla viikon, jos on järkeä päässä. Sitähän ei määritä onko kympin tyttö ja partiolainen, vaan se, miten käyttäytyy ja miten hommansa hoitaa. Jos menee 14-vuotiaana viikko hulinaksi, ei todellakaan ole niin fiksu kuin kuvitteli olevansa.
Mä olin 17-vuotiaana viikon parhaan kaverini kanssa laskettelemassa Itävallassa.
Ei kyllä tullut mieleenkään, että ei jotenkin iän puolesta oaltais pärjätty.
Kotona nyt paljon nuorempanakin. Ehkä 15-16 vuotiaana helposti viikon.
Nykyään on ihan erilailla olla yhteydessä ja yhteydet on parantuneet, melkeen mistä vaan pääsee vuorokaudessa kotiin jos jotain sattuu.
Meillä lisäksi on tässä omakotitalossa hälytysjärjestelmä ja naapurissa tuttuja eläkeläispariskuntia, joiden kanssa mm. muutenkin autellaan, tehdään lumitöitä ja kastellaan kukkia toisten reissujen aikana. Teineillä on siis paitsi valvova silmä, myös tuki ja turva lähellä.
Miten te perustelisitte 14-vuotiaan mukaan ottamisen työnantajalle tai kouluun? Saati 16-18-vuotiaiden? Tuon ikäisillä on kuitenkin koulut ja opiskelut, ei heitä voi ottaa useille työmatkoille edes yhden lukukauden aikanakaan.