Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä lapsena kaltoinkohdellut "menestyjät" olette oppineet

Vierailija
02.12.2017 |

sosiaalisia taitoja!? Tai pikemminkin kuinka pystytte sellaiseen tasapainoiseen aikuiseen sosiaalisuuteen, jota esim. työpaikoilla tarvitaan? Tuota en ole ikinä ymmärtänyt? Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, kun moni lapsena ilmeisesti jatkuvasti raiskattukin kertoi olevansa hyvissä töissä. Itse olen hyvästä koulumenestyksestä ja jatko-opiskelumenestyksestä huolimatta ajautunut aina ongelmiin huonon itsetunnon takia. Kuinka ihmeessä pystytte olemaan "normaalilla" tavalla ihmisten kanssa kaiken sen ahdistuksen ja pelon kanssa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ei kaikki traumaattisen lapsuuden kokeneet ihmiset ole samanlaisia. Useimmilla lienee jonkin verran ongelmia, mutta ne ongelmat eivät ole välttämättä samanlaisia tai samaa vaikeusastetta kuin sinulla. Ei kaikilla ole esimerkiksi itsetunto-ongelmia tai sosiaalisia vaikeuksia. Voi olla jotain muuta tai parhaassa tapauksessa säästynyt kokonaan isommilta, työ- ja toimintakykyä rajoittavilta ongelmilta.

Tietysti kaikki ihmiset ovat erilaisia, mutta et kai tosissasi väitä etteikö vanhempien seksuaalisesti hyväksikäyttämällä ihmisellä olisi itsetunto-ongelmia (ainakaan ilman massiivista asian työstämistä). Huono itsetunto näkyy myös esim. täällä viesteissä jatkuvasti esille nostetussa mukautuvuudessa...mahtaakohan juuri tuo mukautuvuus ja miellyttäminen olla yksi seikka mikä on helpottanut monen oloa työpaikoilla?

Itselläni voi tosiaan olla vähän mustavalkoinen ajattelu, mutta sitä luulisi että jos tulee kotona raiskatuksi tai narsistien nujertamaksi, niin se aiheuttaisi jonkinlaista "vetäytymistä" ja syrjäytymistä jo nuorena. Siis ihanko totta lähditte kotoa turpaan saatuanne muina miehinä vaan puhumaan muiden kanssa jostain meikeistä ja farkuista ja vietitte "normaalia" nuoren elämää?

Vierailija
22/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ei kaikki traumaattisen lapsuuden kokeneet ihmiset ole samanlaisia. Useimmilla lienee jonkin verran ongelmia, mutta ne ongelmat eivät ole välttämättä samanlaisia tai samaa vaikeusastetta kuin sinulla. Ei kaikilla ole esimerkiksi itsetunto-ongelmia tai sosiaalisia vaikeuksia. Voi olla jotain muuta tai parhaassa tapauksessa säästynyt kokonaan isommilta, työ- ja toimintakykyä rajoittavilta ongelmilta.

Tietysti kaikki ihmiset ovat erilaisia, mutta et kai tosissasi väitä etteikö vanhempien seksuaalisesti hyväksikäyttämällä ihmisellä olisi itsetunto-ongelmia (ainakaan ilman massiivista asian työstämistä). Huono itsetunto näkyy myös esim. täällä viesteissä jatkuvasti esille nostetussa mukautuvuudessa...mahtaakohan juuri tuo mukautuvuus ja miellyttäminen olla yksi seikka mikä on helpottanut monen oloa työpaikoilla?

Itselläni voi tosiaan olla vähän mustavalkoinen ajattelu, mutta sitä luulisi että jos tulee kotona raiskatuksi tai narsistien nujertamaksi, niin se aiheuttaisi jonkinlaista "vetäytymistä" ja syrjäytymistä jo nuorena. Siis ihanko totta lähditte kotoa turpaan saatuanne muina miehinä vaan puhumaan muiden kanssa jostain meikeistä ja farkuista ja vietitte "normaalia" nuoren elämää?

En minä ainakaan, olin vetäytyvä ja ujo ja sisältä äärimmäisen aggressiivinen kuten edelleenkin. Minua on aina pidetty outona ja/tai pelottavana. Siksi pidänkin ihmisiä pääosin turhana luonnontuhona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut luoda ystävyyssuhteita. En tiennyt, mitä olisi pitänyt puhua. Kouluissa olin yksin, kotona näkymätön roskaämpäri. Aikuisena opettelin kommunikoimaan jatkokoulutuksissa ja töissä. Henkilökohtaisista asioistani en koskaan puhu ulkopuolisille, en luota kehenkään. Paitsi mieheeni. Keskusteluissa kuuntelen ja käsittelen toisen asioita. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä minusta ja elämästäni tuskin mitään.

Vierailija
24/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kotona saanut edes puhua. Kommunikointi jäi tasolle 1/10, kaikki olisi pitänyt vaan tietää. Ihan mahdoton alku elämälle. Minusta puhelias perhe on jo valtava voimavara vaikka muut asiat olisi miten sattuu.

Vierailija
25/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

💔

Vierailija
26/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut kantapään kautta asioita. Yksi aikuisena koettu triggeri ajoi pitkään terapiaan. Tavallaan olen ihan kiitollinen siitä, että "sain nähdä toisten ihmisten silmin" oman käyttäytymiseni. Tämä on liian pitkä asia selitettäväksi ja kivulias avattavaksi, mutta se auttoi hakemaan apua. Peilinäni toimivat sattumalta myös jollain tavalla "kipeät" ihmiset, joka on hassua sinänsä.

Selviän töissä hyvin, saan positiivista palautetta asiakkailta (teen erityisasiantuntijatyötä). Silti itsearvostukseni on vähän niin ja näin. En saa vapaa-ajalla yhteyttä toisiin ihmisiin ja koen syvää erillisyyttä. Tämä erillisyyttä on osa tätä traumaa, joka on ollut läsnä koko tähänastisen elämän ja olen hyväksynyt sen, että näin voi olla päivien loppuun saakka. Tunnen syvää myötätuntoa meitä ihmisiä kohtaan, kaikkien osa ei ole helppo.

Vierailija
27/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät reagoi samalla tavalla. Kuten joku jo sanoikin, välien katkaisu "ongelmapesäkkeisiin" auttaa. Itse työstin asioita monta vuotta, ja onnekseni olen ihminen, joka ei elä menneessä, ja joka oikeasti unohtaa. Ne ovat asioita, joille ei voi enää mitään. Vain nykyhetki merkitsee.

Vierailija
28/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osannut luoda ystävyyssuhteita. En tiennyt, mitä olisi pitänyt puhua. Kouluissa olin yksin, kotona näkymätön roskaämpäri. Aikuisena opettelin kommunikoimaan jatkokoulutuksissa ja töissä. Henkilökohtaisista asioistani en koskaan puhu ulkopuolisille, en luota kehenkään. Paitsi mieheeni. Keskusteluissa kuuntelen ja käsittelen toisen asioita. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä minusta ja elämästäni tuskin mitään.

Itselläni tuo sosiaalisuuden harjoittelu aikuisena on onnistunut vain oikeanlaisissa yhteitöissä ja juuri oikeissa olosuhteissa. Ikävä kyllä nuo yhteisöt ovat loppuneet ja uusia samanlaisia vaikea löytää. Nyt olen taas yhteisöissä missä olen aivan vetäytyvä ja sosiaaliset taidot heikentyneet taas rutkasti. Nykyään tuo oppiminen tuntuu myös entistä vaikeammalta kun suurimman osan suunnilleen oman ikäisistä "etumatka" vaan kasvaa kasvamistaan. 

Vierailija
29/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välien katkaisu ongelmapesäkkeisiin toimii. Tosi moni perheväkivaltaa kokenut lapsi on yhä aikuisena vanhempien talutusnuorassa. Nöyränä kyläilee kun eihän vanhempia saa hylätä. Heille voi tulla paha mieli.

Tähän kun pystyisi! Tai olisi pystynyt 25 vuotta sitten. Ei sillä enää ole merkitystä, kun elämä on jo takana päin, eikä menetystä voi korjata.

Vierailija
30/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

Selviän töissä hyvin, saan positiivista palautetta asiakkailta (teen erityisasiantuntijatyötä). Silti itsearvostukseni on vähän niin ja näin. En saa vapaa-ajalla yhteyttä toisiin ihmisiin ja koen syvää erillisyyttä. Tämä erillisyyttä on osa tätä traumaa, joka on ollut läsnä koko tähänastisen elämän ja olen hyväksynyt sen, että näin voi olla päivien loppuun saakka. Tunnen syvää myötätuntoa meitä ihmisiä kohtaan, kaikkien osa ei ole helppo.

Voi hyvin olla että olen ihan väärällä alalla, tehnyt itselleni vääränlaisia hommia ja ajautunut myös itselleni epäsopiviin työyhteisöihin, mutta ei minulla ole toiminut työelämässä se etten "saa vapaa-ajalla yhteyttä toisiin ihmisiin" (tai siis työpaikan vapaamuotoisemmissa keskusteluissa). Kyllä minä olen saanut asiakkaiden puolelta todella hyviä kehuja ja esimies saattanut kommentoida että tulen asiakkaiden kanssa hyvin toimeen tai hoitanut hommat hyvin, mutta ei se ole riittänyt.

Vierailija
31/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

~

Vierailija
32/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kotona saanut edes puhua. Kommunikointi jäi tasolle 1/10, kaikki olisi pitänyt vaan tietää. Ihan mahdoton alku elämälle. Minusta puhelias perhe on jo valtava voimavara vaikka muut asiat olisi miten sattuu.

Samanlaista oli meillä. Äiti oli aina mykkäkoulussa, eikä katsonutkaan lapsiin. Narsistinen äiti, joka käski isän hakata meitä. Mitään ei kotona opetettu, eikä saanut tehdä, kuten ruokaa. Koulun köksätunnilla opin paljon ja siitä oli valtavasti hyötyä aikuiselämään, köksätunnit antoivat innostavan pohjan.

Puhumisen kieltäminen, kuten kaikkien tunteiden kieltäminen ja mykkäkoulu on hirveätä henkistä väkivaltaa lapsille.

Vierailija
33/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriporukassa, koulussa ja lukiossa. Näin vaivaa sosiaalisten suhteiden eteen.

Vierailija
34/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin erittäin varakkaan perheen lapsi. Nyt olen alkoholisti. Huluaisin unohtaa kaiken, mitä lapsena koin. Minusta ei tullut mitään hienoa. 

Vierailija
35/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pelasti "huono" harrastus, jota snobit vanhempani inhosivat ja yrittivät estää harrastamasta. Sen parissa sain normaalien, tervepäisten aikuisten hyväksynnän ja kannustuksen eikä kukaan kajonnut minuun niin kuin kotona. Oli niin helpottavaa, kun pystyi luottamaan. Ilman tuota maailmaa olisin paljon pahemmassa jamassa nyt.

Vierailija
36/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukassa, koulussa ja lukiossa. Näin vaivaa sosiaalisten suhteiden eteen.

Tätä en kai tule ikinä tajuamaan. Itse ainakin olin kaiken kokemani jälkeen sen verran arka, jännittynyt, vihainen ja "erikoinen", että muiden nuorten suhtautuminen oli aina jollain tapaa oudoksuvaa. En tiedä miten olisin voinut olla muiden mukana normaalilla tavalla.

Minulle on tosin muodostunut sellainen mielikuva, että joidenkin kokema kohtelu on ollut enemmän "raakaa", minun taas "julmaa, ovelaa ja nöyryyttävää", mikä saattaa tehdä enemmän tuhoa sosiaalisen kehityksen suhteen.

Vierailija
37/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin erittäin varakkaan perheen lapsi. Nyt olen alkoholisti. Huluaisin unohtaa kaiken, mitä lapsena koin. Minusta ei tullut mitään hienoa. 

Kuten olet huomannut, viina ei muistoja tuhoa. Oletko käsitellyt kokemuksiasi? Suosittelen. Ei meistä kukaan ole toista hienompi tai huonompi, samassa veneessä ollaan.

Vierailija
38/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
39/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaan osaisi olla rennosti ja pelotta, niin kaikki olisi helpompaa.

Vierailija
40/48 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en kai tule ikinä tajuamaan. Itse ainakin olin kaiken kokemani jälkeen sen verran arka, jännittynyt, vihainen ja "erikoinen", että muiden nuorten suhtautuminen oli aina jollain tapaa oudoksuvaa. En tiedä miten olisin voinut olla muiden mukana normaalilla tavalla.

Minulle on tosin muodostunut sellainen mielikuva, että joidenkin kokema kohtelu on ollut enemmän "raakaa", minun taas "julmaa, ovelaa ja nöyryyttävää", mikä saattaa tehdä enemmän tuhoa sosiaalisen kehityksen suhteen.

Omat ikävät kokemukseni on lähinnä tylyä ja epäoikeudenmukaista, ei välttämättä mitenkään ovelaa. Opin hyvin lukemaan muita, etten vaan ärsytä tai suututa, puhumaan niin että kukaan ei varmasti loukkaannu ja milloin pitää olla hiljaa.  Nykyään ei tuota miellyttämisen tarvetta niinkään ole. Minusta on tullut kielellisesti lahjakass,koska väärä sanavalinta saattoi tarkoittaa raivon repeämistä.  Tai negatiivisen tunteen esille tuominen. Siinä kestikin pidempään opetella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi