Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
661/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensijaan että ois käyttäny corona-vilkkuu.

Coodas ite oman corona vilkun.

Vierailija
662/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.

Miehen sisko keräsi tuolloin saatavissa olleista luonnonkukista isänsä  arkulle laskettavan kimpun.

Omin käsin rakkaalle kerätty kimppu voi olla myös kaunis ajatus. Ei aina tarvitse olla krumeluuria, joskus yksinkertaiset asiat ovat arvokkaimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatööri! Ei sitä noin tehdä, vaan tehdään kotiviiniä. Sen kirkastuminenkin vie sen kolme päivää, lisäksi vielä hyvä suorataa ainakin suodatinpaperilla. Eikä sitä käytetäkään jollain superdynamiittitrotyylihiivalla,  pikkuisen hitaammin tulee perempaa. Osta raakaainneksi useampi kolo omenoita, jonkin verran muita marjoja ja hedelmiä maun mukaan, keitä mehumaijalla, anna jäähtyä, lisää hiiva ja tarvittavat ravinteet, elleivät jo ehkä ole hiivapussissa mukana, siinä alkuohjeet.  Hätähousut saavat sen housuihinsa.

Vierailija
664/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remontoin koko talon, muija otti eron ja menetin kaiken. Säästin kun ei tarvinnut maksaa siitä elämän kokemuksesta kenellekään ulkopuoliselle.

Oliko talo vaimon nimissä ja teillä avioehto, vai miten tuo onnistui?

Vierailija
665/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asunto-osakkeen. Edellinen asukas oli siistinyt silikonilla keittiön välitilan laattareunan - voiveitsellä. Selvästi näki miten oli tilsitty, veitsen kärjen kuva näkyi selvästi. (Ennen muuttoani asuntoon valkoinen jääkaappi-pakastin oli muuttunut sinapinkeltaiseksi vanhaksi romuksi. En viitsinyt riidellä vaan hommasin uuden, mitäs tinkasin.)

Ex halusi tehdä kasvihuoneen töistä pöllimästään muovista. En muista miten selvisi, ennen kasvihuoneen rakentamista kuitenkin, ettei muovi ollut tarkoitettu ulkokäyttöön. Mies rakenteli rangan ja sitten levitettiin muovi. Minä olisin latonut vain tiiliä helmoihin, koska muistin ettei kestä pakkasta. Mies karjui kyllä hänen  kasvihuoneensa prkl pitää tehdä kunnolla! Oli tosi vihainen miten huono pitäisi hänelle kelvata. En uskaltanut sanoa mitään koska oli huonotuulinen aina tosi pitkään..

Nitoi ja naulaili ja ihan nätti siitä kasvihuoneesta tuli. Katto hajosi aika pian ja keväällä vain ranka pystyssä, kaikki muovi pienenä silppuna pitkin pihaa. Kävi sitten hakemassa kaupasta kasvihuonemuovia ja sama uusiksi.

Arvaan, ettei pyytänyt anteeksi?

Juu ei pyytänyt, koskaan. Vaikea luonne korvaa puuttuva älyn.

Vierailija
666/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remontoin koko talon, muija otti eron ja menetin kaiken. Säästin kun ei tarvinnut maksaa siitä elämän kokemuksesta kenellekään ulkopuoliselle.

Sivuhuutona että meillä kävi näin, kun talo (sekä velat) oli minun eli muijan nimissä, ja mies ei ollut halunnut naimisiin vaikka olin moneen kertaan kosinut. Olis ehkä kannattanut, nyt jäi hälle vain tuulen huuhtoma perse, minulle sentään myyntivoittoa talosta hiukkasen.

Vierailija
667/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkupoika poistatti viisaudenhampaan käskemällä veljeään vetämään häntä tarpeeksi kovaa turpaan. En tällaista ymmärrä, kyllä olisi voinut hammaslääkärillä käydä.

Etenkin kun ensin irtoaa muut hampaat ja murtuu leukaluu, ennenkuin viisaudenhammas irtoaa tai katkeaa. Ei sitä oikeasti pysty nyrkillä poistamaan. Joku muu hammas joltain erittäin harvahampaiselta ehkä vielä onnistuisi.

Vierailija
668/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaverin isä osti uuden hellan kun vahassa oli levy kylmä no sähkäri tuli ja asensi uuden ja sitten samalla uusi yhden sulakkeenkin tauluun  eipä ollut entisessä mitään vikaa muuta kuin se sulake

Siis hellan yksi levy ei toiminut? Mutta eikös se koko laite ole yhden sulakkeen takana?

Minulla hella on ainakin kolmen sulakkeen takana.Tiedän tämän koska joudun aina napsauttamaan kaikki kiinni ettei koira kutsu meille taas tikasautoa.

Vierailija
669/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimasin joskus itse akvaarion: Yksi sauma ratkesi ja oli vähällä aiheuttaa vesivahingon.

Vierailija
670/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava kävi hakemassa joulukuusen vieraasta metsästä ja pois tullessa peruutti autonsa ojaan, niin että tarvittiin (metsänomistajan) traktori vetämään se pois.

Vuosia sitten Liedon ja Auran välisellä nyk leveäkaistatiellä näin joulun alla tien varressa auton jonkunlaisten pölkkyjen varassa ilman renkaita.  Myöhemmin ihmettelin tilannetta ääneen naapurille joka kertoi että tyyppi oli ollut yöllä kuusivarkaissa ja joku sillävälin käynyt varastamassa autosta renkaat.

Varkaan olisi ollut helpompi samalla varastaa koko pyörät kuin alkaa irroitella

renkaita vanteista.

Vierailija
671/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.

Hautajaisiin nyt ei kannata paljoa rahaa panostaa. Mikä voisi olla ohimenevämpää kuin hautajaiset?

Valmistelemme miehen sukulaisen hautajaisia. Haluan arvostaa vainajaa sillä, että emme ihan halvinta kaikessa ota. (tosin otimme halvimman arkun, mutta kukkalaite sen päällä maksoi 250 euroa.

Arvostakaa eläessä, niin miehen sukulainenkin nauttii siitä. Hautajaisissa on jo liian myöhä osoittaa arvostusta. Hautausurakoitsijat tietysti yrittävät syyllistää ostamaan mahdollisimman kallista.

Kuolleen kans ollaan toki myöhässä, mutta surevien läheisten takia voisi yrittää vaikuttaa siltä että hautajaisiin suhtaudutaan ajatuksella. Muutenhan sinne vois kiskaista vaatteeksikin verkkarit päälle. Kukkakaupasta voi hakea vaikka yhden kukan joka laitetaan nätisti, sen sijaan että viestittää että prismassa kävin tullessa vain koska oli pakko tuoda nivaska kukkia. Eriasia ovat tietenkin ne jotka taidon hallitsee ja muutenkin käsitöitä harrastelee, sehän on hienoa, eikä heidän nyt tarvitse mieltä pahoittaa. Nyt viittaan vain siihen kun joillakin olemus hautajaisissakin henkii sitä että tähän nyt ei kannata panostaa. Jotenkin epäilen että samoin on ajateltu monessa tapauksessa ennen kuolemaakin. Kumma muuten että se morsiuskimppu on niin helkatin tärkeä, päivän sekin kestää.

En ikinä ostaisi satasien kukkalaitteita haudoille. Ei niistä kukaan kerkeä edes nauttimaan. En ostanut edes mitään morsiuskimppuakaan.

Kukkia ostan joskus muuten vain omaksi iloksemme pöydälle.

Minulle ei ainakaan edes tarvitse hautajaisia järjestellä. Sama juttu omilla vanhemmillani, näin ovat toivoneet. Tuhkaus simppeliin (eli halvimpaan) uurnaan, tuhkien heitto ja siinä se. Jos muistotilaisuuden haluaa järjestää, siitä vain, pakko ei ole. Ja minun hautajaisissani voisi olla muita värejä kuin mustaa, mielummin kauniita ja kirkkaita värejä. Tulkoot vaikka verkkarit jalassa, jos hyvältä tuntuu, en minä kuolleena välitä mitä kelläkin on päällä! Välitän siitä, millaisia ihmiset ovat minua kohtaan nyt, kun olen elossa, kuolleenahan se on jo myöhäistä.

Tiedoksesi: Hautajaiset järjestetään omaisten takia, ei niinkään vainajan. Niiden, jotka oikeasti suree ja kaipaa sitä kuollutta. Kuolema on surullista, mutta hautajaiset lohduttaa. Ihmisiä kokoontuu yhteen, ei tunne olevansa yksin surun kanssa. Pukeutumis- yms. tavat helpottaa: jos ei jaksa itse miettiä, tekee vaan perinteiden mukaan. Ihmistä ei heitetä vaan johonkin kuoppaan, kuin koiraa - ai niin, eihän koiraakaan nykyään heitetä! - No, tämä on minun kokemukseni, meitä on moneksi. Eikä hautajaisten "hyvyys" riipu siitä, paljonko rahaa niihin pannaan.

Vierailija
672/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuhuutona että meillä kävi näin, kun talo (sekä velat) oli minun eli muijan nimissä, ja mies ei ollut halunnut naimisiin vaikka olin moneen kertaan kosinut. Olis ehkä kannattanut, nyt jäi hälle vain tuulen huuhtoma perse, minulle sentään myyntivoittoa talosta hiukkasen.

Talo oli meidän nimissä ja mitään avioehtoa ei ollut. Hienoa että jonkun mielestä asia on hauska ja toiselle jäi myyntivoittoa.

Vierailija
673/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin talo, jota piti rempata. Irtaimisto varastossa, koko perhe asui pienessä kaksiossa kaksi vuotta, puoliso vietti lähes kaikki illat, kaikki viikonloput, lomat tehden remonttia.

Olin vastuussa lapsista 2 vuoden ajan. Kuskasin, kävin kaupassa jne. Avioero oli lähellä .

Jos oltaisiin palkattu remonttimies, olisi valmistunut kaikki max 4 kk. Oltaisiin saatu kotitalousvähennys ja ehkä jälkikin olisi ollut parempi.

Never again

Vierailija
674/978 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muutot, joissa tavaroita rahdataan omalla autolla monta päivää vähän kerrassaan vanhasta asunnosta uuteen.

Mitä säästöä siinä syntyy? Pakkauslaatikoiden hintako?

Todellakin rasittavaa muuttajalle itselleen ja toisaalta jos on kyse kerrostalosta niin muille asukkaille kun sitä ramppaamista joutuu kuuntelemaan päiväkausia, ja vielä pahempi, jos se muutto hoidetaan yön pimeydessä ja jos sitä "hissiäkään" ei duunareiden käytössä ole.

Mitä säästöä syntyy?

Ystäväni muutto maksoi 450 e.

Minä keräsin ehkä 1/2 v banaanilaatikoita lähikaupasta.

Naapuri kuskasi mut 2 krt, sain täyttää edellisenä viikonloppuna kellarin.

Ennen muuttoa myin vanhat huonekalut lähes kokonaan pois.

Vierailija
675/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni kuvittelee, että itse tehty on halvempaa, mutta ei se ole niin oikein missään asiassa. Puutavara, kankaat, ruoka-aineet, askartelutarvikkeet ja kaikissa remonteissa ym. tarvittavat materiaalit, puutarhatarvikkeet, koneet ja välineet on monet tosi kalliita verrattuna valmiisiin tuotteisiin, joissa säästää lisäksi omaa aikaa. Ehkä jotkut lumityöt tai siivous kannattaa tehdä itse, eli kaikki sellainen, mihin ei tarvitse mitään raaka-aineita. Marjojen ja sienien poiminta itse kannattaa, jos on aikaa sellaiseen. Eipä noita tarinoita enää oikein kuulekaan, vaan itse tekeminen on enemmänkin halua oppia ja tehdä itse, mikä on kyllä arvostettavaa sinänsä.

Vierailija
676/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo6969 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mattapintainen Toyota kirjoitti:

Työkaveri säästi autopesun hinnan kun ajoi illalla tyhjälle vantaanjoen

varrella olevalle hiekkarannalle ja pesi uudehkon autonsa.

-

No kaikki vantaanjoen varrella tietävät että joki on ruskea siksi kun

vedessä on runsasti pohjasta irronnutta hienoa hiekkaa ja kuivuttuaan

kaverin auto oli kuin hiomapaperilla hangattu.

Kuulostaa oudolta. Meillä pestään aina auto jokivedellä, eikä se naarmuta. Pesuaine on vaahtoa, jota hierotaan kevyesti pehmeällä rätillä ja sitten huuhdellaan. Missä vaiheessa ne naarmut tulee?

"Hierotaan rätillä ja sitten huuhdellaan"...ei kiesus. Pesurätit ja pesusienet auton pesussa on syöpää. Ja ne naarmut tulee siinä vaiheessa, kun rättisi osuu auton pintaan, oli vaahtoa tai ei.

Arvaan, että omasta mielestäsi kinnerisi on ihan naarmuton. Mutta todellisuudessa maalipinta lienee täynnä järkyttävää mikronaarmua, jota vähä-älyisin kansanosa luulee maali/lakkapinnan kiilloksi.

Johan löytyi todellinen automies. Vai pitää auton maalipintaa tutkia mikroskoopilla!

Vierailija
677/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköskommentaattori. Jopas oli kiva,kun kirjoitit "but" Oikein taitavaa ja ärsyttävää.

Vierailija
678/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muutot, joissa tavaroita rahdataan omalla autolla monta päivää vähän kerrassaan vanhasta asunnosta uuteen.

Mitä säästöä siinä syntyy? Pakkauslaatikoiden hintako?

Todellakin rasittavaa muuttajalle itselleen ja toisaalta jos on kyse kerrostalosta niin muille asukkaille kun sitä ramppaamista joutuu kuuntelemaan päiväkausia, ja vielä pahempi, jos se muutto hoidetaan yön pimeydessä ja jos sitä "hissiäkään" ei duunareiden käytössä ole.

Mitä säästöä syntyy?

Säästön määrä riippuu matkasta, siitä pitääkö vuokrata pakua ja muuttolaatikoita vai saako jostain lainaan, käytössä olevasta ajasta, muutettavan tavaran määrästä ja saatavilla olevasta muuttoavusta.

Me ei esim. mitenkään olisi selvitty koko perheen tavaroiden muutosta lasten kanssa yhdessä päivässä, onneksi matkaa oli vain pari kilometriä niin pystyttiin viemään osissa ja varsinaiselle muuttopäivälle jäi vain isoimmat, eli joku neljä pakukuormallista. Toinen vaihtoehto olisi ollut palkata muuttofirma, paljon helpompaa tottakai, mutta olisihan siihen mennyt melkoinen summa rahaa.

Vierailija
679/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo oli meidän nimissä ja mitään avioehtoa ei ollut. Hienoa että jonkun mielestä asia on hauska ja toiselle jäi myyntivoittoa.

Kuka on väittänyt, että asiassa oli jotakin hauskaa? Tuossahan puhuttiin vain siitä, miten asia olisi kannattanut talousmielessä hoitaa, niin ei olisi jälkeenpäin jäänyt mitään valitettavaa.

Vierailija
680/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan moni kuvittelee, että itse tehty on halvempaa, mutta ei se ole niin oikein missään asiassa. Puutavara, kankaat, ruoka-aineet, askartelutarvikkeet ja kaikissa remonteissa ym. tarvittavat materiaalit, puutarhatarvikkeet, koneet ja välineet on monet tosi kalliita verrattuna valmiisiin tuotteisiin, joissa säästää lisäksi omaa aikaa. Ehkä jotkut lumityöt tai siivous kannattaa tehdä itse, eli kaikki sellainen, mihin ei tarvitse mitään raaka-aineita. Marjojen ja sienien poiminta itse kannattaa, jos on aikaa sellaiseen. Eipä noita tarinoita enää oikein kuulekaan, vaan itse tekeminen on enemmänkin halua oppia ja tehdä itse, mikä on kyllä arvostettavaa sinänsä.

Joo, se on kyllä huvittavaa kun joku kysyy säästövinkkejä niin _aina_ joku tulee huutelemaan että kannattaa opetella itse ompelemaan vaatteensa niin säästää :) Kiva harrastushan se on, mutta säästöä sillä ei kyllä saa aikaan kuin todella harvoin. Korjaaminen ja tuunaaminen voi ehkä kannattaa, jos onnistuu tekemään lähes ilmaisista materiaaleista, mutta kaikki käsityötarvikkeet on kaupassa niin kalliita että helposti tulee pienelle tuunaukselle enemmän hintaa kuin kaupasta ostaessa. Ja harjoitteluvaiheessa varsinkin tulee hävikkiä, kun aina ei onnistu.