Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Minä itse:
Autoni oveen peruutettiin parkkipaikalla , sillä seurauksella että ovi lommolle aika pahasti. Vak yhtiö arvioi 1000 mk korjaus. Sanoin että teen itse, rahat kiitos. No taisin käydä ostaan uuden telkkarin tonni siihen. Ajelin lommo-ovella auton vaihtoikään asti. No vaihdossa otettiin huomioon auton kunto ...
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä sopiiko tää nyt ihan tähän ketjuun, mutta mua huvittaa mun perunoista intoileva kaverini. Kasvattaa parvekkeella sangossa perunansa ettei tarvii ostaa kaupasta. Mun mielestä peruna on ihan sitä halvinta ruokaa, eikä sitä tosiaan kannata kasvattaa ite ainakaan kaupungissa kun lähikauppa on vieressä. Johan se erikoismultasäkkikin maksaa enenmmän kun puolen vuoden perunat.
Aika monessa viestissä sotketaan jokin ihan järkeväkin harrastus järkyttävään tein-itse-ja-säästin-viritykseen jonka tarkoitus oli välttyä maksamasta ammattilaiselle mutta lopputulos tuli paljon kalliimmaksi.
Omien perunouiden kasvatus parvekkeella on ihan kiva harrastus ja tuottaa iloa vaikka niitä tulisi lopulta vain yksi kattilallinen tolkuttomaan kilohintaan.
Harrastuksethan maksavat aina jotain mutta tämä on ehdottomasti edullisimmasta päästä ja tuottaa jopa jotain tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
"Ostin kirpputorilta kympillä saastaisen, pas kaisen kånken-repun, vaikka puhtaita ja siistejä reppuja löytyisi lähimmästä Prismasta"
Kun tuon heittää pesukoneeseen vaikka remonttivaatteiden jatkeeksi, ei pesu maksa varsinaisesti mitään. Lasten Kånkeneita on tullut pestyä ja kestävät 60-asteen pesunkin muun pyykin joukossa.
Mikäli lopputuloksena on melkein uudenveroinen Kånken-reppu niin kyllä tuo oli erinomainen hankinta Prisman 85€ hintaan verrattuna.
Kun rakensin ravintolan velipojan kanssa, hankimme kaikki tuotteet ja pakasteet ym käytettynä.Paras oli tuuletin, joka maksaa marjoja.Ostimme käytetyn ruostumattoman teräslaatikon, jonkin meijerin käytössä ollut ja laitoimme kattoon. Tuuletin tilataan Italiaista , kallis oli.
Soiton jälkeen menin verstaalle josta ostin paikan päällä tunnin odotuksen ajalla "Italaialaisen tuulettimen".
Läpi meni tarkastukseesa ja on näköjään vieläkin käytössä.
Miksi ihmettelet? Keskituloinenkin joutuu tekemään 8 tunnin työpäivän jotta voi ostaa saamallaan nettopalkalla yhden tunnin töitä joltain ammattilaiselta.
Jos autoa on tarkoitua pitää niin pitkään että huoltokirjalla ei ole enää mainittavaa vaikutusta jälleenmyyntiarvoon (tai se oli jo hankittaessa tuossa kategoriassa) niin auton omatoimisella huoltamisella ja korjaamisella voi päästä aivan tolkuttomille tuntipalkoille.
Esimerkki: turbon ahtopaineletku alkoi vuotaa pahasti Merkkihuollon mukaa osa on niin eksoottinen että sitä saa vain japanista 260€ hintaan mutta tähän menee kaksi viikkoa.
Vaihtotyön kanssa arvio 350€ mutta autolla
ei saisi ajaa kunnes osa on vaihdettu joten pitäisi vuokrata auto kun työssäkäynti ja perheen arkirutiinit eivät muuten suju.
Vaihtoehto: tilasin osan pikatoimituksella eurooppalaisesta firmasta joka on erikoistunut juuri näiden valmistamiseen. Hinta 24h kotiintoimituksen kanssa 50€. Vaihdoin itse autotallissa 30 minuutissa. Ei siihen tarvittu kuin ruuvimeisseli kahden letkunkiristimen avaamiseen ja kiristämiseen.
Meillä tää "Tein ite ja säästin" on tarkoittanut juuri päinvastaista. Esim. Housun lahkeet pitäisi lyhetää ja viereisessä talossa on ompelimo, joka ottaa lyhennyksestä 20,-. Säästön vuoksi lyhennän itse. Ostan lankaa, neulan ja sakset yhteensä 10,- (säästöä jo 10,-). Aloitan lyhentämisen leikkaamalla lahkeet keskenään eri pituisiksi. Jatkan saksimista kunnes lahkeet ovat saman pituiset keskenään, mutta liian lyhyet. Pakko mennä kauppaan, ostaa uudet housut jotka maksaa 50,- ja koska ne ovat liian pitkät vien ne sovinnolla sinne ompelimoon ja maksan sen 20,-. Rahaa tärvääntyi alkuperäisen 20,- sijaan 80,-. Ku ite tein ja säästin :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tää "Tein ite ja säästin" on tarkoittanut juuri päinvastaista. Esim. Housun lahkeet pitäisi lyhetää ja viereisessä talossa on ompelimo, joka ottaa lyhennyksestä 20,-. Säästön vuoksi lyhennän itse. Ostan lankaa, neulan ja sakset yhteensä 10,- (säästöä jo 10,-). Aloitan lyhentämisen leikkaamalla lahkeet keskenään eri pituisiksi. Jatkan saksimista kunnes lahkeet ovat saman pituiset keskenään, mutta liian lyhyet. Pakko mennä kauppaan, ostaa uudet housut jotka maksaa 50,- ja koska ne ovat liian pitkät vien ne sovinnolla sinne ompelimoon ja maksan sen 20,-. Rahaa tärvääntyi alkuperäisen 20,- sijaan 80,-. Ku ite tein ja säästin :)
Tehkää näin: leikkaa ensin toinen ja mittaa sillä jäljelle jäävä lahje ennen kuin leikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen noita kiljujuttuja, kun kohtuullisen hyvää alkoholia voi tosiaan helposti valmistaa kotona. Ihmiset on aina tehneet sahdit ja kaljat, jopa terävämmät itse ja varmasti on hyvää, kun oikein valmistaa.
Mutta jos asia on niin pitää salata reseptit.
Toisaalta samat syö sitä purkki hernekeittoa, kun se oikean teko on kuulemma hidasta ja hankalaa, maailman helpoin homma.
Tehtiin teineinä kouluaikana 70 litraa kiljua. ”Tehdas” oli eräänlaisessa mökissä lähellä meren rantaa. Kaivoa ei ollut lähimaillakaan, vesijohdosta puhumattakaan. Ei muuta kuin kahlaamaan merelle vanhojen maitotonkkien kanssa. Sekaan heitettiin panimomestarin perusaineet taloussokeri ja pullahiiva.
Hyvää tuli! Lieneekö merivedessä ollut jotain levää ja kivennäisiä, jotka antoivat viiniin oikean aromin. Sitä juotiin viikko siellä ”mökillä” ja toinen viikko kaupungissa. Kukaan ei valittanut ripulia tai muita oireita. Viimeisin erä kaadettiin kyllä mäkeen. Koulukin oli alkamassa, joten harrastus oli muutenkin syytä lopettaa.
Serkkupoika poistatti viisaudenhampaan käskemällä veljeään vetämään häntä tarpeeksi kovaa turpaan. En tällaista ymmärrä, kyllä olisi voinut hammaslääkärillä käydä.
2 kertaa viikossa partahöylällä kaljuksi, teen itse ja säästän...
Remontoin koko talon, muija otti eron ja menetin kaiken. Säästin kun ei tarvinnut maksaa siitä elämän kokemuksesta kenellekään ulkopuoliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää näin: leikkaa ensin toinen ja mittaa sillä jäljelle jäävä lahje ennen kuin leikkaat.
Ja miten ihmisellä ei ole edes saksia kotona?
Muutenkin kovin tehdyn tuntuinen juttu. Kukaan noi tyhmä ole!
Vierailija kirjoitti:
2 kertaa viikossa partahöylällä kaljuksi, teen itse ja säästän...
Sama. Ja kun tilaa netistä old school partahöylän teriä bulkki-paketeissa, terä maksaa parikymmentä senttiä. Ja hyvä terä kestää jopa pari viikkoa. Parempi lopputulos, vähemmän kierrätettävää jätettä ja kukkaro kiittää. Bonuksena äijämäinen fiilis.
Tuttu autopeltiseppä korjasi itse irronneen hammaspaikan auton korimassalla. Sairaalareissuhan siitä tuli kun meni hampaan juurien kautta myrkyt verenkiertoon.
Kun äijä lopulta toipui ja pääsi oikealle hammaslääkärille oli tämä sanonut ”kuule, keskitytään me molemmat jatkossa vaan omiin hommiimme”
Säästin, kun pyyhin kissalla pöydän. Kissa putsaili turkkiaan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".
Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.
Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.
Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.
Ihan normaali riisipuuroresepti, ja helpoin tapa onnistua kiehuttamatta puuroa pohjaan on se että se keitetään veteen. LOPUKSI kaadetaan purkki kermaa, ja maku on aivan sama, ellei parempi kuin maitoon keitetyssä puurossa.
Ei herra varjele sentään sinun puurosi ole oikeaa riisipuuroa nähnytkään. Puuro ei pala pohjaan, kun jo alussa siihen vesitilkkaan laittaa voinokareen ja muistaa hämmentää. Sitten maitolisäyksen jälkeen hämmennetään pohjaa myöten, kunnes maito kiehuu. Sen jälkeen riittää sekoittelu silloin tällöin, ja sitä haudutetaan vähintään tunti.
Sinä taas olet nuori, ja niin tietävinäsi, ihan kuten nuoret typeryyksissään tuppaavat olemaan ;) Ennen vanhaan riisipuuro tehtiin nimen omaan noin
eri
Kuinka ennenvanhaan? Olen 57 enkä ole moisesta ennen kuullutkaan.
Ennen kotona Karjalassa, kun puuroa keitettiin 10 l kerralla piirahia varten. Ei niin isoa määrää haluaisi pohjaankaan polttaa.
Eräs nyt jo eläkkeellä oleva työkaverini säästi, kun häneltä lohkesi kulmahammas. Hän päätti pikaliimalla panna lohjenneen hampaan palan takaisin paikoilleen.
Hämmästyttävää kyllä, siinä se palanen pysyi kuin pysyikin.
Häntä ei häirinnyt yhtään se, että elimistöön joutui tätä kautta sen liiman myrkyt.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Miehen sisko keräsi tuolloin saatavissa olleista luonnonkukista isänsä arkulle laskettavan kimpun.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Saipahan persoonallisen kukkalaitteen , ettei kaikilla ollut samanlaista. Mikä sinä olet arvostelemaan , kenenkään surukukkia , olipa rahahavaroja tai ei. Ilkeilet , kun et itse kyjene samaan.
Tuttava ei halunnut maksaa koiran lopettamisesta, joten hän hakkasi sen itse kuoliaaksi.
Tein rikosilmoituksen ja toivottavasti sakot tulevat aikanaan olemaan korkeammat kuin mitä koiran lopettaminen eläinlääkärillä olisi maksanut.