Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
No hitto, sullahan on ollut ihan oikeeta luovuutta noissa!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin ommella vauvalle vaatteet itse. Hienoja oli netissä. Mun tekele oli ruttuinen kiero body ja kävi päällä kerran. Pesin ja saumat hajosi, joka tikin kohdalla reikiä. Loput kankaat on kaapissa vieläkin.
Tämä on tietysti myöhäistä nyt, mutta kun kangasta on vielä kaapissa... Trikoon ompelussa kannattaa käyttää pallokärkineulaa. Jos ompelukoneen neuloja katsoo luupilla, eron huomaa. Pallokärkineula ei riko joustavan neuloksen kuituja. Valitse ompelulanka myös trikoolle sopivaksi. Sen pitäisi olla jokseenkin joustavaa, usein tekokuitulanka ei veny lainkaan ja silloin vaatteen venyessä lanka ei joustakaan ja tekee tikin kohdalle reiän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin ommella vauvalle vaatteet itse. Hienoja oli netissä. Mun tekele oli ruttuinen kiero body ja kävi päällä kerran. Pesin ja saumat hajosi, joka tikin kohdalla reikiä. Loput kankaat on kaapissa vieläkin.
Tämä on tietysti myöhäistä nyt, mutta kun kangasta on vielä kaapissa... Trikoon ompelussa kannattaa käyttää pallokärkineulaa. Jos ompelukoneen neuloja katsoo luupilla, eron huomaa. Pallokärkineula ei riko joustavan neuloksen kuituja. Valitse ompelulanka myös trikoolle sopivaksi. Sen pitäisi olla jokseenkin joustavaa, usein tekokuitulanka ei veny lainkaan ja silloin vaatteen venyessä lanka ei joustakaan ja tekee tikin kohdalle reiän.
Ai niin, lisään vielä, kun sanoit että bodyistä tuli kieroja. Kai leikkasit kappaleet lankasuoraan? Jos kaavat asettelee kankaalle niin, että kangasta "säästyy", eli miten vaan mahtuu, tulee soiroja. Kappaleet tulisi aina leikata lankasuoraan. Sori, jos selittelen itsestään selviä.
Kaveri teki itse lapsen vaimolleen joka otti eron ja siten..."säästi". Jose' tuli ja otti vaimon ja lapsen ja oikeasti säästi.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Voit sitten jatkaa näin ...
Kompostori pari sataa, siihen kuivikkeet ja muut kompostin herätteet, lämpömittarit tietty. Kotona aina tappelu kuka vie bioroskat, kuka hoitaa ja sekoittaa kompostia. Lopputulema puoli kottikärryllistä huonoa multaa, missä ei mitään kasva.
Vaihtoehto II K-raudasta pari säkkiä kunnon multaa vitosella, ja sillee ...
Miten mä just luin näitä samoja iltaroskan jutusta... että semmosta toimittajan duunia taas harrasteltu...
Setä teki navetan.
Kaivoi lapiolla perustukset ja ajoi talvella hevosella suolta saven järven yli josta poltti tiilet. Tiilihomma tehtiin kahteen kertaan koska sillä oli siinä mies apuna joka poltti ne uunissa liian kuumaksi ja ne hapertui. Olisi kannattanut itse vaan tehdä sekin homma.
Pieni käppänä mies joka eli melkein satavuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten mä just luin näitä samoja iltaroskan jutusta... että semmosta toimittajan duunia taas harrasteltu...
Minkälainen käsitys sulla on tähän asti ollut toimittelijalikkojen ammattitaidosta?
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006235280.html
Tässä tuo artikkeli, mikä vaihteeksi on suoraan kopioitu täältä.
Tänään lounaan tilalle söin paketin keksejä ja kahvia puoli litraa. Tuli huono olo.
Yritän muistaa tämän olon ensi kerralla kun mietin mitä söisin. 😂
Kaveri teki Datsuniinsa konerempan.
Olisi selvinnyt helpommalla korjauttamalla romunsa huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kodin edellisen asukkaan aikana kivasti korjattu olohuoneen seinä. Ihan hyvä tasainen kipsilevy, MUTTA asennettu niin, että varjolistat ollu kiinni seinässä! No me onnellisina haluttiin seinä maalata ja selvis tämä kun otettiin listat pois. Hieno kolo tuolla katonrajassa! Kyllä vähän meni sormi suuhun, kun mietittiin miten saadaan uudet listat siististi asennettua 😅
Meillä kans on kipsilevyn ja katon välissä on iso rako, muttei johdu mistään tein itse ja säästin -jutusta. Vaan siitä, että vaihdettiin rumat kattopaneelit uusiin. Kattopaneleita purkaessa hoksattiin, että paneelin alla on vielä toinenkin paneeli. Jotta päästiin koolaukseen kiinni, piti purkaa 2 kerrosta kattopaneelia. Kun tilalle laitettiin tietenkin vain 1 kerros paneelia, oli seurauksena rako kipsilevyjen ja kattopannelin välissä. Koska seinäpinta oli hyvässä kunnossa ja seinät oli tapetoitu vain pari vuotta aiemmin, emme halunneet, levyttää seiniä uudelleen. Ratkaisuna oli leveämmät kattolista.
Tätini teki saippuaa itse ja sai sellaisen ihottuman, että joutui useita kertoja hyppäämään lääkärissä, eikä meinannut parantua sittenkään.
Urpo6969 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattapintainen Toyota kirjoitti:
Työkaveri säästi autopesun hinnan kun ajoi illalla tyhjälle vantaanjoen
varrella olevalle hiekkarannalle ja pesi uudehkon autonsa.
-
No kaikki vantaanjoen varrella tietävät että joki on ruskea siksi kun
vedessä on runsasti pohjasta irronnutta hienoa hiekkaa ja kuivuttuaan
kaverin auto oli kuin hiomapaperilla hangattu.
Kuulostaa oudolta. Meillä pestään aina auto jokivedellä, eikä se naarmuta. Pesuaine on vaahtoa, jota hierotaan kevyesti pehmeällä rätillä ja sitten huuhdellaan. Missä vaiheessa ne naarmut tulee?
"Hierotaan rätillä ja sitten huuhdellaan"...ei kiesus. Pesurätit ja pesusienet auton pesussa on syöpää. Ja ne naarmut tulee siinä vaiheessa, kun rättisi osuu auton pintaan, oli vaahtoa tai ei.
Arvaan, että omasta mielestäsi kinnerisi on ihan naarmuton. Mutta todellisuudessa maalipinta lienee täynnä järkyttävää mikronaarmua, jota vähä-älyisin kansanosa luulee maali/lakkapinnan kiilloksi.
En minäkään jokivedellä pesisi, mutta mikronaarmun kyttääjät ovat näitä autonsa alttarille nostaneita maalipinnan palvojia. Kyllä käy arki hankalaksi jos auton pesusta tehdään henkistymisen kokemukseen verrattavissa oleva suoritus. Vain bassokaappipoikamiehillä voi olla aikaa pohtia autonsa pesua noin juurtajaksain. Tuotteet ja menetelmät pesussa ovat parantuneet niin paljon, että osalla porukkaa on kokonaisuus hämärtynyt ja maalipintaan haluataan kiilto, jota normaalissa käytössä on mahdotonta säilyttää.
Pesukinnastumputtajalle tiedoksi kirjoitti:
Urpo6969 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattapintainen Toyota kirjoitti:
Työkaveri säästi autopesun hinnan kun ajoi illalla tyhjälle vantaanjoen
varrella olevalle hiekkarannalle ja pesi uudehkon autonsa.
-
No kaikki vantaanjoen varrella tietävät että joki on ruskea siksi kun
vedessä on runsasti pohjasta irronnutta hienoa hiekkaa ja kuivuttuaan
kaverin auto oli kuin hiomapaperilla hangattu.
Kuulostaa oudolta. Meillä pestään aina auto jokivedellä, eikä se naarmuta. Pesuaine on vaahtoa, jota hierotaan kevyesti pehmeällä rätillä ja sitten huuhdellaan. Missä vaiheessa ne naarmut tulee?
"Hierotaan rätillä ja sitten huuhdellaan"...ei kiesus. Pesurätit ja pesusienet auton pesussa on syöpää. Ja ne naarmut tulee siinä vaiheessa, kun rättisi osuu auton pintaan, oli vaahtoa tai ei.
Arvaan, että omasta mielestäsi kinnerisi on ihan naarmuton. Mutta todellisuudessa maalipinta lienee täynnä järkyttävää mikronaarmua, jota vähä-älyisin kansanosa luulee maali/lakkapinnan kiilloksi.
En minäkään jokivedellä pesisi, mutta mikronaarmun kyttääjät ovat näitä autonsa alttarille nostaneita maalipinnan palvojia. Kyllä käy arki hankalaksi jos auton pesusta tehdään henkistymisen kokemukseen verrattavissa oleva suoritus. Vain bassokaappipoikamiehillä voi olla aikaa pohtia autonsa pesua noin juurtajaksain. Tuotteet ja menetelmät pesussa ovat parantuneet niin paljon, että osalla porukkaa on kokonaisuus hämärtynyt ja maalipintaan haluataan kiilto, jota normaalissa käytössä on mahdotonta säilyttää.
Lätäkön vesi on tosiaan oma juttunsa, mutta jos autoa ei saa pestä sienellä niin aletaan olemaan hifistelyn rajan tuolla puolen ja pitkällä. Auto on kuitenkin käyttöesine. Mites ne pesukoneen harjat sitten? Niissä on vaikka mitä moskaa.
mahtaakos olla naapurikunnassa piparia kanssa tarjolla:)
Sain ihanat saapikkaat kaveriltani 80-luvulla. Vaatteita ja kenkia ei paljon siihen aikaan ollut, ja koska kengat oli minulle liian isot, lyhensin niita karjista kirveella ja naulasin kuparinauloilla umpeen. ei yhtaan havettanyt seuraavan aivana koulussa, jalkeenpain kyllakin.
Toinen saastokohde oli, kun vuokrakampan seinaa tuli iso reika ja paikkasin sen "taikataikinalla" Jauhoissa oli vaan harmikseni siemenia..