Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P. Peloton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin isä (DI, sähkövoimatekniikka) korjasi lämminvesivaraajaa. Kaveri kertoi, että hyvin heräsi kun suihkun vesihanasta sai sen jälkeen sähköiskun.
Itse asensin juuri tällä viikolla sähkökiukaan, vaikka ohjeissa kerrottiin että sen saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Olihan siinä viisi värikoodattua johtoa, jotka piti saada yhdistettyä samanväristen johtojen kanssa.
Kyse ei ole oikeiden värien yhdistelemisestä, vaan liitosten ammattimaisesta tekemisestä. Huonon kytkennän takia vielä johdot sulavat ja palaa sauna tai koko rakennus.
Minkälainen on "ammattimainen liitos"? Ja miten tehdään huono kytkentä kytkentärimaan, johon johtimet kiristetään ruuveilla?
Jos et tiedä millainen se on tai millä tavalla riviliittimeenkin kytkemisen voi mokata, jos ei tiedä mitä tekee, niin on parempi jättää homma suosiolla ammattilaiselle.
Unohdin vielä listasta sen, että ammattilaisen tekemällä työllä on takuu ja viime kädessä vakuutus korvaa, mutta jos talo palaa omien kytkentöjen jäljiltä, maksumies löytyy peiliin katsomalla ellei sitten satu päätymään ruumishuoneelle.
Suorastaan hellyttävä tällainen lapsenusko ammattilaisten kiristämiin ruuveihin. Eipä ole paljoa takuulappuja näkynyt niissäkään tapauksissa, joissa poikamme kummisetä (sähkömies) on kytkennät tehnyt.
Ja mitä käytännön eroa on siinä, kytkeekö kattovalaisimen vai saunankiukaan? Kummassakin on samanlainen liitostapa mutta vain toinen on sallittua "jokamiehelle ja -naiselle".
Esimerkiksi semmonen käytännön ero, että lampun teho on luokkaa kymmeniä watteja. Sähkökiukaan tehot lasketaan kilowateissa.
Isä säästi ja teki keittiön sähkötyöt itse, nyt muutama pistorasia toimii vain jos tietty valokatkaisija on alhaalla... Jokusen kerran olen siellä vieraillessa pohtinut, että miksi se hiton leipä ei koskaan paahdu. No ei paahdu kun ei tule edes virtaa paahtimeen.
Remonttia tehdessä paljastui, että edellinen asukas oli kiinnittänyt katto- ja jalkalistat runsaalla silikonilla. Luulen, että hänelle oli tullut halvemmaksi pölliä sata tuubia silikonia työpaikalta kuin ostaa pussillinen listanauloja. Listojen irti repiminen oli helvetillistä hommaa, joko listat irtosivat pieninä pirstaleina tai sitten seinästä irtosi paloja listojen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin mies käy tankkaamassa naapurikunnassa, jonne 40 km matkaa, koska saa dieselin 5 c/litra halvemmalla. Auto kuluttaa 5,5 l/100 km. Säästää siis 2,75 €/tankillinen, jos ostaa täyden tankin ja matkaan menee 4,4 litraa ja jos dieselin hinta on 1,3 €/litra, niin pelkät naftakulut on 5,72 €. Eli paljon säästää...
Missä tässä oli se "tein sen itse" - osa?
No se on se juttu minkä takia hän oikeasti käy siellä naapurikunnassa. Tuo tankkaus on vain hämäystä ja tekosyy.
Jokainen tietää nämä miehet!
Kirppiksillä joskus näkee näitä "ihan ite tein" -taideteoksia tai muita. Sitten todettu, että susi tuli, mutta viedäänpä kirpputorille, kyllä sen sieltä joku ostaa.
Mä oon aika usein päätynyt tekemään isojenkin juhlien tarjoilut DIY-meiningillä. Saahan sitä säästöä, kun kokkaa itse, mutta aina hitonmoinen stressi ennen juhlia ja juhlien jälkeen voipunut olo ja joskus pöytään on päätyny vähemmän onnistuneita tuotoksia. Siinä missä joku muu tekee itse ja polttaa saunan, mulla palaa päreet...
Seuraaviin juhliin tulee pitopalvelu :)
Nyt kun juhlat tuli puheeksi, niin useammatkin häät, joissa olen ollut vieraana, ovat olleet sellasia, että on tehty vähän liikaa "ihan itte". Puoli budjettia on mennyt johonkin hienoon vuokra-autoon ja musavehkeisiin, niin sitten ruuat on tyyliin appiukon kyhäämät perunat+nakit. Kaaso häärii hirveässä kiireessä itku kurkussa keittiössä ja toimii samalla sekä juontajana että lastenhoitajana.
Joissakin näissä on selkeästi kyse mielenterveysongelmista:/
Mun sukulaisella oli skitsofrenia (on kuollut jo) ja hän harrasti useampaa täällä mainittua "säästökikkaa" paitsi ettei hän tehnyt niitä säästösyistä vaan siksi ettei pystynyt hoitamaan arkeaan normaalisti. Rikkinäisten vaatteiden ja kalusteiden haaliminen, oudot sisustusratkaisut ja rempat.
Tää on ihan paras 😂 Meinas tulla kuset housuun.
Myötätunto puolellasi joka tapauksessa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Isä säästi ja teki keittiön sähkötyöt itse, nyt muutama pistorasia toimii vain jos tietty valokatkaisija on alhaalla... Jokusen kerran olen siellä vieraillessa pohtinut, että miksi se hiton leipä ei koskaan paahdu. No ei paahdu kun ei tule edes virtaa paahtimeen.
Hienoja tällaiset kytkennät, valoja varten ohuemmat johdot ym. Kuin sähkölaitteita varten, nyt sähköt kulkevat vaikka mihinkä valokytkimen kautta👍.
Ei kannata ihmetellä jos talo oikeasti palaa.
Meillekin tuli aikamoinen ongelma keittiöremonttia tehdessä kun vanhassa talossa tuli kaikki sähkö vain yhtä johtoa pitkin keittiöön ja ruokailuhuoneeseen, siitä oli sitten otettu haaroja aina sen mukaan mihin oli sähköä tarvinnut.
Tuo johto oli vielä vanha metallikuorinen missä johdot kääritty johonkin kankaaseen kuoren sisältä ja vain kaksi haaraa, kev:iä ei ollut ollenkaan.
Kaveri teki löylykauhan faijalleen ja muotoili kädensijan vahingossa miehen elimen näköiseksi, kun yritti olla taiteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin säästää ja vaihtaa tulpat itse autoon. Tulppa-avain puuttui. Katselin niitä parin euron avaimia, mutta päädyin ostamaan 60 euron hylsysarjan, joka sisälsi kaksi eri koon hylsyavainta. En muista sen koommin tarvinneeni niistä mitään muita, mutta eihän se ole ollut montakaan vuotta vielä, ja säästin muutaman minuutin työn hinnan.
Olen leikannut koirien turkkia moserilla, joten ajattelin että voin leikata omankin tukan lyhyeksi. Ihmistukka oli kuitenkin erilainen, ja menin huivi päässä kampaamoon tasoituttamaan lovea. Ytitin vielä tasa-arvon nimissä varata netissä parturikäynnin / miesten hiustenleikkuun, koska laitonta laskuttaa eri hinta sukupuolen perusteella, mutta arvasivat silti minut naiseksi ja jouduin maksamaan kampaamohinnan.
Tarkoititko 2 eri koon tulpanavainta. Hylsysarja sisältää yleensä vähintään yli 10 hylsyä.
Sinccis
Enkä minäkään joka vuosi omaa tarvitse, mutta jos sitä sattuu tarvitsemaan, niin se onkin aika ikävää yrittää saada sormin pultteja auki.
Joo siis ostin ison hylsysarjan, joka sisälsi kaksi tulppa-avainta ja kattavan isojen kokojen hylsysarjan. Pienempää hylsysarjaani olen käyttänyt vaikka ja missä, mutta tuolle isolle ei ole ollut käyttöä. Luulin että sellainen pitää ihmisellä olla. Pelkän tulppa-avaimen olisin saanut noin kolmella eurolla ja pajalla tuskin olisivat paljon työstä kehdanneet laskuttaa. Auto oli joka tapauksessa menossa huoltoon.
Ahaa kappas, minulla on ollut kirjoitus-/ajatusvirhe. Ei siis ollut kahta hylsyavainta, vaan kaksi tulppa-avainta ja paljon isoja hylsyjä. Pahoittelut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin iso vaatekaappi ja päätettiin säästää kokoamalla se itse. Ei sitten ollutkaan miehellä aikaa ja otettiin puuseppä kokoamaan se. Maksoi kolme kertaa niin paljon kun kaupan tarjoama kokoaminen.
Miksi sinä et koonnut sitä?
Isoa huonekalua ei välttämättä pysty kasaamaan yksin, vaan pitää olla joku apuna mm.pitämässä paloja pystyssä/paikallaan ettei mene vinoon. Puhumattakaan jos pitää nostaa ja siirtää siinä vaiheessa kun on jo iso ja painava.
Yeeder012 kirjoitti:
Vitun heikot
Kas, universumin vahvatahtoisin ihminen ilmaantui mukaan keskusteluun.
Minä päätin ommella vauvalle vaatteet itse. Hienoja oli netissä. Mun tekele oli ruttuinen kiero body ja kävi päällä kerran. Pesin ja saumat hajosi, joka tikin kohdalla reikiä. Loput kankaat on kaapissa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin ommella vauvalle vaatteet itse. Hienoja oli netissä. Mun tekele oli ruttuinen kiero body ja kävi päällä kerran. Pesin ja saumat hajosi, joka tikin kohdalla reikiä. Loput kankaat on kaapissa vieläkin.
Arvelen kankaan olleen trikoota tai jotain muuta joustavaa. Ompeleen reikiintymisen voi välttää vaihtamalla koneeseen trikooneulan ja langaksi käsittelemätön puuvilla.
Asunto! Kuin juosten kustu! Säästetty ruuveissa ja käytetty silikoonia ja liimaa....! Vatupassi puuttunut ja seinät ja lattiat VINOSSA!
yms.. Mielikuvituksesi ei riitä kohdetta näkemättä.
Sitten ihmettelee kun ei mene kaupaksi..... Mitähän syvemmältä löytyykään, kun pintojen työjälki kyseenalaista.............
Gonamies kirjoitti:
En tosin laittaisi 45 tonnia autoonkaan, vaikka ei se taloudellinen ongelma olisi. Tuolla rahalla vaan saa niin paljon muuta kivaa, sellaista, johon minä priorisoin.
On kaksi eri asiaa nuukailla sekä pihistellä joka asiassa ja se, että nuukailee jossain, voidakseen nauttia rahoillaan jostain muusta. Joku elää arjessa säästeliäästi, voidakseen hankkia 45 tonnin auton. Se on hänen intohimonsa ja se hänelle suotakoon.
Autot tuntuu olevan yllättävän usein kivi TOISTEN ihmisten kengässä; "mitä järkeä pistää niin-ja-niin paljon autoon?"
Gonamiehellä oli tuossa viisaita sanoja: jos joku ostos, vaikka sitten auto, on toisen intohimo, niin suotakoon se hänelle. Minä olen niin hullu, että en pistä 45 tonnia uuteen autoon, mutta olen laittanut sen ja enemmänkin klassikkoautoon.
Onhan noita ihmisiä, jotka pistää isoja setelitukkoja haisemaan uuteen, valtavaan telkkariin, kun haluaa nähdä tulevat futiksen/lätkän/pa*kapallon/kuviokellunnan MM-kisat - mun mielestä ääliömäistä, mutta silti suon sen mukisematta, jos se tuntuu ihmisestä itsestään hyvältä.
Lapsena rakenneltiin siskon ja veljen kanssa huvipuistolaitteita huonekaluista. Hauskaa oli 😄