Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
441/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalasin itse vanhan yöpöydän ja nyt siinä ei mene laatikko enää kiinni. Ammattimaalarin sieluun varmaan sattuisi, kun näkisi tuon räpellyksen.

Vierailija
442/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PeliMies76 kirjoitti:

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Paljonkohan perhe säästi tuolla vedensäästöllä?

Varmaankin perhe säästi sen verran, ettei tarvinnut porakaivoa rakennuttaa, jos oli vanha rengaskaivo, jossa ei tahtonut vesi riittää. Porakaivon rakennuttaminen on kallista lystiä, jos pohjavesi on syvällä. Meillä 80-luvulla ei vieraille edes tarjottu kesäisin mahdollisuutta käydä suihkussa. Isä sanoi, että kaupunkilaiset seisoo puoli tuntia suihkussa vesi koko ajan valuen, kun ei ne tajua, että kaivosta voi loppua vesi. Kun serkkuja tuli meille, me käytiin aina vain uimassa 8 km päässä järvessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Meillä oli sama 80-luvulla maalla, mutta ei se mistään vedensäästöstä johtunut, vaan ihan siitä tosiasiasta, että oli oma rengaskaivo, josta vesi joinakin vuosina loppui, etenkin jos oli kesällä pitkään kuivaa. Meillä ei vettä voinut tuhlata. Pesuvedet todella käytettiin vessan huuhteluun ja sadevedet kerättiin kukkien ja kasvimaan kasteluun.

Tämä tuli minullekin mieleen. Meidän naapurin vanhalta rouvalta loppui aina kesäisin vesi. Kannoimme/kuljetimme hänelle aina silloin tietenkin vettä. Rouvalla oli ollut huono tuuria porakaivon teossa ja sinne ei tullut ikinä kunnolla vettä. 

Maalla ei myöskään ole viemäri-infraa, joten kaikki vesi menee likakaivoihin. Likavesiä hyötykäyttämällä, likakaivo ei täyty niin nopeasti. Likakaivon tyhjentäminen maksaa vähintää 70€ ja jos jonnekin korpeen joutuu ajaa tai on iso säiliö... niin saattaa olla kyse useista satasista.

Minulle on jäänyt maalla asumisest jonkinlainen käyttäytymismalli, vaikka rivarissa asunkin, esim. koirien vesikuppien vedet laitan viherkasveille tai kaadan nurmikolle. Mies ihmetteli toimintaani, minulle tämä oli itsestäänselvyys...

Vierailija
444/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Meillä oli sama 80-luvulla maalla, mutta ei se mistään vedensäästöstä johtunut, vaan ihan siitä tosiasiasta, että oli oma rengaskaivo, josta vesi joinakin vuosina loppui, etenkin jos oli kesällä pitkään kuivaa. Meillä ei vettä voinut tuhlata. Pesuvedet todella käytettiin vessan huuhteluun ja sadevedet kerättiin kukkien ja kasvimaan kasteluun.

Tämä tuli minullekin mieleen. Meidän naapurin vanhalta rouvalta loppui aina kesäisin vesi. Kannoimme/kuljetimme hänelle aina silloin tietenkin vettä. Rouvalla oli ollut huono tuuria porakaivon teossa ja sinne ei tullut ikinä kunnolla vettä. 

Maalla ei myöskään ole viemäri-infraa, joten kaikki vesi menee likakaivoihin. Likavesiä hyötykäyttämällä, likakaivo ei täyty niin nopeasti. Likakaivon tyhjentäminen maksaa vähintää 70€ ja jos jonnekin korpeen joutuu ajaa tai on iso säiliö... niin saattaa olla kyse useista satasista.

Minulle on jäänyt maalla asumisest jonkinlainen käyttäytymismalli, vaikka rivarissa asunkin, esim. koirien vesikuppien vedet laitan viherkasveille tai kaadan nurmikolle. Mies ihmetteli toimintaani, minulle tämä oli itsestäänselvyys...

Missä saa likavedet tyhjennettyä 70 eurolla? Me asutaan pienessä kylässä Ihan keskellä kylää, noin 200 asukkaan kylä kyseessä ja aika laajalla asutusta. Silloin kun loka-auto ajaa pihaan, kyllä siinä kukkaro kevenee 400 eurolla per kerta. Eipä tee mieli laskea vettä turhaan.

Astianpesukone vaihdettiin sellaiseen, joka käyttää vähän vettä, samoin pyykkikone. Vessanpönttö on jo vuosia ollut sitä mallia, jossa pystyy valitsemaan pienen tai ison huuhtelun. Pientä tulee käytettyä lähes aina. Ja kun joku aiempana kirjoitti, että pesuvesiä otetaan talteen, niin kyllä: myös meillä kun pikkulapsia kylvetetään, kesällä se kylpyvesi kuskataan aina marjapensaiden juurelle tai kukkapenkkiin. Muutenhan sitä likavesisäiliötä saisi olla koko ajan tyhjennyttämässä.

Vierailija
445/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin paappa maalasi autonsa pensselillä, tosin tämä tapahtui jo 90-luvulla.

Kaveri hitsaa itse laitteita kuten traktorin aura. Kauhean näköinen, ei toimi läheskään yhtä hyvin kuin tehdasvalmistettu ja jatkuvasti saa olla säätämässä ja parantelemassa hitsaamalla vähän lisää. Ymmärrän jos tykkää itse rakennella mutta kun se jälki niin huonoa...

Vierailija
446/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Missä saa likavedet tyhjennettyä 70 eurolla? Me asutaan pienessä kylässä Ihan keskellä kylää, noin 200 asukkaan kylä kyseessä ja aika laajalla asutusta. Silloin kun loka-auto ajaa pihaan, kyllä siinä kukkaro kevenee 400 eurolla per kerta. Eipä tee mieli laskea vettä turhaan.

Astianpesukone vaihdettiin sellaiseen, joka käyttää vähän vettä, samoin pyykkikone. Vessanpönttö on jo vuosia ollut sitä mallia, jossa pystyy valitsemaan pienen tai ison huuhtelun. Pientä tulee käytettyä lähes aina. Ja kun joku aiempana kirjoitti, että pesuvesiä otetaan talteen, niin kyllä: myös meillä kun pikkulapsia kylvetetään, kesällä se kylpyvesi kuskataan aina marjapensaiden juurelle tai kukkapenkkiin. Muutenhan sitä likavesisäiliötä saisi olla koko ajan tyhjennyttämässä.

Puhuin vähintään hinnasta  - meillä oli useita satasia, kun taas säästeliäästi elelevä naapurin rouva pääsi huomattavasti halvemmalla. Meillä tilattiin siis likakaivojen tyhjennys kimpassa, jolla saatiin laskettua hintaa. Hintaan tietenkin vaikuttaa sijainnin lisäksi säiliön koko.  Kysessä siis kunta 40 km Helsingistä. Ja tästä on siis aikaa vuosia, koska asustelen nykyisin rivitalossa.

Vierailija
447/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että kaivan ison vanhan männyn kannon itse maasta sahan ja kirveen kanssa. Kolme viikkoa jaksoin ahertaa sen parissa aina töiden jälkeen. Kanto nököttää edelleen paikoillaan. Saha ja kirves meni piloille kun siellä tosiaan oli aika paljon kiviä ja hiekkaa siellä juuristossa. Muutaman metrin juuria sain ylös. Niiden paikalla on nyt monttu.

Mulle kävi melkein tämä sama kuusenkannon kanssa, mutta sain vaan yhden sahan pilattua. Ei olleet juuret ihan noin syvällä kuin sinun mänty. Vierähtikö useampi vuosi, niin kanto pehmeni niin, että saatiin enimmät kaivettua ylös. Ei se siltikään helppoa ollut.

Ei ne kamalan syvällä olleet, mutta laajalla... Kiviä nousi pienehköltä alueelta varmaan parin sadan kilon edestä, osa montusta johtuu siitä. Usko loppui kun pääsin itse kannolle asti ja havaitsin sen paalujuuren, mikä männyillä on. Tajusin että pitäisi joko kaivaa ympärille niin syvä kuoppa, että voisin kaataa paalujuuren kuin puunrungon, tai sitten hakata koko kanto säpäleiksi ylhäältä käsin. Kirves oli tässä vaiheessa jo tylsä niin jätin homman siihen. 3/4 juuristakin jäi vielä maahan.

Kannon poisto ammattilaisella (rouhittua) maksaa muutaman kympin. Toki sitä voi 10 vuotta itsekin kaivaa.

Vierailija
448/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hiustenpidennykset olivat tulleet muotiin olivat ne suhteessa paljon kalliimpia kuin nykyään. Tuttuni halusi pitkät vaaleat hiukset. Hän kävi ostamassa pilailupuodista pitkän vaalean peruukin ja leikkasi peruukkipohjasta osioita jossa roikkui hiusta. Pienillä kumilenkeillä kiinnitti näitä hiustupsuja päähänsä. Omat hiukset tuolla naisella oli juuri ja juuri olkapäille. Hän halusi peffaan asti pitkät hiukset. Hän oli todella ylpeä virityksestä. Hän säästi paljon rahaa. Yöksi hän pisti huivin päähän ettei hiukset irtoa. Pari päivää hiusten laiton jälkeen tuli odotettu keikka tavastialla. Hän kohtasi keikalla kundin johon ihastui. Lähti yöksi kundin luo. Hiuksia oli sitten isoina tupsuina kuminauhoineen irronnut yön temmellyksessä pitkin sänkyä. Aamulla oli puolet kuminauhalla kiinnitetyistä hiuksista pitkin sänkyä. Tuttuni lähti vähin äänin kundin luota, eikä kehdannut ottaa enää yhteyttä. Niin noloa!

Vierailija
449/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin iso vaatekaappi ja päätettiin säästää kokoamalla se itse. Ei sitten ollutkaan miehellä aikaa ja otettiin puuseppä kokoamaan se. Maksoi kolme kertaa niin paljon kun kaupan tarjoama kokoaminen.

Miksi sinä et koonnut sitä?

Isoa huonekalua ei välttämättä pysty kasaamaan yksin, vaan pitää olla joku apuna mm.pitämässä paloja pystyssä/paikallaan ettei mene vinoon. Puhumattakaan jos pitää nostaa ja siirtää siinä vaiheessa kun on jo iso ja painava.

No voi se toki olla noinkin. Kuitenkin se kallis puuseppä teki sen yksin?

Vierailija
450/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä nyt kovin älytön ole, mutta kerran päätin opetella vaihtamaan pyörään kumin vaikka olen ihan onneton kaikissa kädentaidoissa. Konsultoin pyöräharrastajakaveria, menin hankkimaan tarvikkeet, raivasin kämppään tilaa operaatiota varten, katsoin YouTube-tutoriaalin ja ähelsin sen renkaan kanssa ja sain kun sainkin sen lopulta vaihdettua, mutta puoli päivää siihen projektiin meni kokonaisuudessaan.

Puolen kilometrin päässä olisi ollut pyöräliike.

Vierailija
451/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto! Kuin juosten kustu! Säästetty ruuveissa ja käytetty silikoonia ja liimaa....! Vatupassi puuttunut ja seinät ja lattiat VINOSSA!

yms.. Mielikuvituksesi ei riitä kohdetta näkemättä.

Sitten ihmettelee kun ei mene kaupaksi..... Mitähän syvemmältä löytyykään, kun pintojen työjälki kyseenalaista.............

Seinät ja lattiat ovat aina vinossa.

Jos väität, etteivät ole, minä väitän, ettet ole mitannut riittävän tarkasti.

Vierailija
452/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkasin haavani itse

Vierailija
453/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tikkasin haavani itse

Wow, tuo on päivän pahin! Säästä rahaa ja tikkaa haavasi itse.

Vierailija
454/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli hiustenpidennykset 15 vuotta sitten.  Niistä aina irtoili tupsuja, mikä on ihan normaalia kun ei ne kaikki aina pysy kiinni.  Ne oli siis liimapidennykset.  Liimasin sitten itse niitä takaisin kontaktiliimalla.

Vierailija
455/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän tulitikuissa. Puhallan ain heti, kun yksi kynttilä on sytytetty, ja otan siitä tulen toista varten. Yhdellä tikulla voi näin sytyttää montakin tuikkua.

Sanomattakin selvää, että säästö ei ole vaivan väärti.

Yhdellä tikulla kyllä sytyttäisi aika monta, jos vaikka kokeilisit puhaltaa vasta vähän myöhemmin.

Minä kastelen käytetyn tulitikun steariinissa uudelleen ja uudelleen ja sytytän kaikki kynttilät samalla tikulla. Toimii hyvin.

Vierailija
456/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena miehenä 20v sitten poltin siskolle Abban kokoelman CD:lle, sen sijaan että olisin ostanut sen kaupasta. Säästin! =)

457/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli hiustenpidennykset 15 vuotta sitten.  Niistä aina irtoili tupsuja, mikä on ihan normaalia kun ei ne kaikki aina pysy kiinni.  Ne oli siis liimapidennykset.  Liimasin sitten itse niitä takaisin kontaktiliimalla.

Apua... miten sait ne irti, ja millaiseen kuntoon oma tukkasi meni?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
458/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vuosia sitten kylppäriremontin ihan itse, Päättelin, ettei miehillä ole vehkeissään sen parempaa kaakelointigeeniäkuin naisilla. Lainasin kirjastosta opaskirjoja ja ryhdyin innoissani hommiin.  Lattian keskelle tuli kiemurteleva "muurahaispolku", mutta peitin sen matolla.

Vuosia myöhemmin tuli oikea remontti taloon. Remonttimies ihmetteli ja sanoi, ettei ole koskaan nähnyt näin kummallista kaakelointia. Hätäpäissäni valehtelin, että olin muka palkannut hommaan "pihalta" ´juopon, joka kertoi olevansa alan ammattilainen. 

459/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha! :D

Ei sentään vesivahinkoja ollut tullut?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
460/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikkasin haavani itse

Wow, tuo on päivän pahin! Säästä rahaa ja tikkaa haavasi itse.

Mä poistin tikit itse itseltäni leuasta, mutta oli se aikamoista äherrystä, koska ei ollut oikein mitään sopivaa välinettä ja paikka oli hankalahko nähdä. Tässä oli kyllä lähinnä laiskuus syynä, etten muka viitsinyt käydä niitä poistattamassa, mutta kuitenkin hyvin jaksoin operoida niitä irti itse tuskastuneena ties kuinka kauan...