Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
361/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari ylpeää tee-se-itse-ei-se-niin-tarkkaa-ole omakotitalorakentajaa olen tavannut.  "Itselle tehty" ei välttämättä ole hyvä fraasi talon myyntiilmoituksissa.

B

Mun mieheni motto: kun itse tekee, saa semmoista, kun tulee!

Juu, näin on. Ei saa sellaista kun haluaa vaan sellaista kun sattuu tulemaan.

Vierailija
362/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin isä (DI, sähkövoimatekniikka) korjasi lämminvesivaraajaa. Kaveri kertoi, että hyvin heräsi kun suihkun vesihanasta sai sen jälkeen sähköiskun.

Itse asensin juuri tällä viikolla sähkökiukaan, vaikka ohjeissa kerrottiin että sen saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Olihan siinä viisi värikoodattua johtoa, jotka piti saada yhdistettyä samanväristen johtojen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu tilasi itselleen silmälasit Kiinasta. Ei mennyt optikolle edes näöntarkastukseen, vaan arvioi itse jollain netistä löytämillään ohjeilla, paljonko tarvitsee miinusta. Lasit tuli, eikä niillä kuulemma ihan täydellisesti näe, mutta niillä hän silti pärjäilee...

Vierailija
364/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin isä (DI, sähkövoimatekniikka) korjasi lämminvesivaraajaa. Kaveri kertoi, että hyvin heräsi kun suihkun vesihanasta sai sen jälkeen sähköiskun.

Itse asensin juuri tällä viikolla sähkökiukaan, vaikka ohjeissa kerrottiin että sen saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Olihan siinä viisi värikoodattua johtoa, jotka piti saada yhdistettyä samanväristen johtojen kanssa.

Kyse ei ole oikeiden värien yhdistelemisestä, vaan liitosten ammattimaisesta tekemisestä. Huonon kytkennän takia vielä johdot sulavat ja palaa sauna tai koko rakennus.

Vierailija
365/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä olet kyllä oikein malliesimerkki näistä ”tein itse ja säästin” Pelle Pelottomista. Toivottavasti kukaan ei sentään kuole.

Vierailija
366/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole oikeiden värien yhdistelemisestä, vaan liitosten ammattimaisesta tekemisestä. Huonon kytkennän takia vielä johdot sulavat ja palaa sauna tai koko rakennus.

Minkälainen on "ammattimainen liitos"? Ja miten tehdään huono kytkentä kytkentärimaan, johon johtimet kiristetään ruuveilla?

Vierailija
367/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

P. Peloton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen on "ammattimainen liitos"? Ja miten tehdään huono kytkentä kytkentärimaan, johon johtimet kiristetään ruuveilla?

Jos et tiedä millainen se on tai millä tavalla riviliittimeenkin kytkemisen voi mokata, jos ei tiedä mitä tekee, niin on parempi jättää homma suosiolla ammattilaiselle.

Vierailija
368/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P. Peloton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tiedä millainen se on tai millä tavalla riviliittimeenkin kytkemisen voi mokata, jos ei tiedä mitä tekee, niin on parempi jättää homma suosiolla ammattilaiselle.

Unohdin vielä listasta sen, että ammattilaisen tekemällä työllä on takuu ja viime kädessä vakuutus korvaa, mutta jos talo palaa omien kytkentöjen jäljiltä, maksumies löytyy peiliin katsomalla ellei sitten satu päätymään ruumishuoneelle.

Vierailija
369/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P. Peloton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin vielä listasta sen, että ammattilaisen tekemällä työllä on takuu ja viime kädessä vakuutus korvaa, mutta jos talo palaa omien kytkentöjen jäljiltä, maksumies löytyy peiliin katsomalla ellei sitten satu päätymään ruumishuoneelle.

Suorastaan hellyttävä tällainen lapsenusko ammattilaisten kiristämiin ruuveihin. Eipä ole paljoa takuulappuja näkynyt niissäkään tapauksissa, joissa poikamme kummisetä (sähkömies) on kytkennät tehnyt.

Ja mitä käytännön eroa on siinä, kytkeekö kattovalaisimen vai saunankiukaan? Kummassakin on samanlainen liitostapa mutta vain toinen on sallittua "jokamiehelle ja -naiselle".

Vierailija
370/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P. Peloton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorastaan hellyttävä tällainen lapsenusko ammattilaisten kiristämiin ruuveihin. Eipä ole paljoa takuulappuja näkynyt niissäkään tapauksissa, joissa poikamme kummisetä (sähkömies) on kytkennät tehnyt.

Ja mitä käytännön eroa on siinä, kytkeekö kattovalaisimen vai saunankiukaan? Kummassakin on samanlainen liitostapa mutta vain toinen on sallittua "jokamiehelle ja -naiselle".

Jännite.

Vierailija
371/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri asensi sähköhellan itse. Kysyi miestäni apuun kun on oikein sähköinsinööri. Mieheni vastasi että ei osaa asentaa ja suositteli ihan sähköasentajaa. No, itte teki ja uusi uuni rikki niin että ostivat uuden taas ja tällä kertaa ottivat myös asennuksen.

Vierailija
372/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiön laatat laitettu itse, saumataso miten sattuu. Ostettu helvetin kallis mökki, mutta päätetty säästää sillä et sukulaiset kokoo ilmaseks. Sukulaisilta ei kysytä etukäteen tai huomioida näiden haastavia elämäntilanteista. Elementit ovat liki kaksi vuotta säiden armoilla ennenkuin rakennus valmistuu. Ei mennä parturiin vaan annetaan Näkövammaisten vaimon leikata hiukset.

Sori, mä repesin tolle viimeselle lauseelle. Sillä on tainnu olla enempiki asiakkaita... :D

Vierailija
373/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itselleni häämekon, näytti teatteriasulta kun kaikki kankaat erillisiä yhdistettyjä Eurokankaan ale-laarin riepuja

Vierailija
374/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisten vaalipakun mainosteippaukset oli ehkä tämän vuosituhannen toistaiseksi noloin ja näkyvin esimerkki tästä ilmiöstä.

Vierailija
375/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rullaluistimeni jarrupala pääsi kulumaan niin pieneksi, että kiinnitysruuvin kiinnityspaikassa oli urat kuluneet. Reippaana tein uudenlaisen kiinnityssysteemin niin, että yhteen väliin tuli ainakin ylimääräinen prikka ja muuta metallia...

Systeemi toimikin muutaman viikon, kunnes koko jarru irtosi. Onneksi kotipihalla eikä esim. mäessä tai risteyksessä...

Vierailija
376/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

myös kätevä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...

Ei ole todellista?  Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?

Järjettömämpää en ole kuullut.

En oikein usko että tarina on tottakaan. Patterit nimittäin ruostuu sisäpuolelta, jos sinne pistää hapekasta vesijohtovettä ja vesi olisi mustaa paskaa.

Ai? Kyllä meidän lämpökattilassa ihan normaali vesijohtovesi on käytössä. Mitäs te muut sinne lämpökattilaanne laitatte, tislattua vettäkö? :)

Se ruostuukin hetken, kunnes veden happi on poltettu loppuun. Mutta suihkukäytössä uutta vettä tulisi kaiken aikaa ja ruotuminen ei koskaan pysähtyisi.

Jos vedestä katoo happi jää jäljelle vetyä, siis vetyäkö kiertää patteriverkossanneko

Vierailija
377/978 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pidätte näitä älytttöminä, vaikka ihan toimivia konsteja ovatkin.

- hampaasta irtosi paikka samana aamuna kun piti ulkomaille lähteä. Paikan uusiminen viikonloppuna parin tunnin varoitusajalla kuitenkin maksaa ihan witusti, joten googlasin netistä sopivan paikka-aineen, hain sitä apteekista ja paikkasin hampaani parin peilin kautta (yläposkihammas). Hyvin piti yli kuukauden kunnes sain oikean paikan!

- kerran havahduin siihen että ikenestä törröttää terävä luun siru joka hinkkasi ikävästi kieleen. Otin sitten multitoolin viilan ja viilasin sen tylpäksi. Jos joku tietää niin voi sanoa mikä toi juttu mahtoi olla.

- kulmahampaan kärki murtui hieman, jolloin oli taas ikävän terävä kulma purukalustossa. Viila käyttöön, jne.

- eräänä päivänä kielijänne alkoi vituttaa kun ottaa välillä etuhampaisiin (olisi kai pitänyt jo lapsena leikata) niin otin kokovartalopuudutuksen kossulla ja leikkasin sen itse partahöylän terällä. Jälkihoito ohjeet katsoin netistä ja lopputulos oli hyvä.

Töttöröö, säästin pitkän pennin ja opin samalla hammaslääkäritaitoja!

Kumma juttu, kun kaikki em. asiat liittyivät juuri hampaisiin. Kannattaisiko ehkä hoitaa hampaat kuntoon, siis oikeasti hoitaa eli mennä hammaslääkäriin. Halveksin ihmisiä, jotka eivät piittaa pätkän vertaa purukalustostaan. Kertoo paljon luonteesta.

Minä piittaan, mutta pelkään. Viime kerralla hampaan paikkaaminen sattui ihan v*tusti, puudutuksesta huolimatta. Ja lääkäri vain käski olla hiljaa, ei voi sattua kun puudutettiin. Lapsesta asti kokemukset vain huonoja, mm poistettiin hampaita ilman puudutusta...

Vierailija
378/978 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin iso vaatekaappi ja päätettiin säästää kokoamalla se itse. Ei sitten ollutkaan miehellä aikaa ja otettiin puuseppä kokoamaan se. Maksoi kolme kertaa niin paljon kun kaupan tarjoama kokoaminen.

Miksi sinä et koonnut sitä?

Vierailija
379/978 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kodin edellisen asukkaan aikana kivasti korjattu olohuoneen seinä. Ihan hyvä tasainen kipsilevy, MUTTA asennettu niin, että varjolistat ollu kiinni seinässä! No me onnellisina haluttiin seinä maalata ja selvis tämä kun otettiin listat pois. Hieno kolo tuolla katonrajassa! Kyllä vähän meni sormi suuhun, kun mietittiin miten saadaan uudet listat siististi asennettua 😅

Vierailija
380/978 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä <3 Kaikella rakkaudella mutta jestas niitä keittiön tipahtelevia seinälaattoja ja vessanpytyn korjausta, josta seurasi vesivahinko.. isä myös leikkaa itse hiuksensa ja etsii vaatteita roskiksista. Kerran isä esitteli onnellisena metsästä löytämiään risoja lenkkareita. Ai niin eikä unohdeta ilmaiseksi saatua, kissan raapimaa lepotuolia joka heitti istujan välittömästi vaakatasoon.

Parasta ? Iskä oli terveyskeskuslääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi