Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
421/978 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin useammalla satasella muikkuverkkoja, kohoja ja muuta sälää huomatakseni paikallisen K-kaupan tarjouksen: perattu muikku 4,59€/kg

Kompostori pihalla tuottaa pirun kallista kukkamultaa kahden vuoden välein - K-Raudassa iso säkki pari euroa

Vierailija
422/978 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukinnastumputtajalle tiedoksi kirjoitti:

Urpo6969 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mattapintainen Toyota kirjoitti:

Työkaveri säästi autopesun hinnan kun ajoi illalla tyhjälle vantaanjoen

varrella olevalle hiekkarannalle ja pesi uudehkon autonsa.

-

No kaikki vantaanjoen varrella tietävät että joki on ruskea siksi kun

vedessä on runsasti pohjasta irronnutta hienoa hiekkaa ja kuivuttuaan

kaverin auto oli kuin hiomapaperilla hangattu.

Kuulostaa oudolta. Meillä pestään aina auto jokivedellä, eikä se naarmuta. Pesuaine on vaahtoa, jota hierotaan kevyesti pehmeällä rätillä ja sitten huuhdellaan. Missä vaiheessa ne naarmut tulee?

"Hierotaan rätillä ja sitten huuhdellaan"...ei kiesus. Pesurätit ja pesusienet auton pesussa on syöpää. Ja ne naarmut tulee siinä vaiheessa, kun rättisi osuu auton pintaan, oli vaahtoa tai ei.

Arvaan, että omasta mielestäsi kinnerisi on ihan naarmuton. Mutta todellisuudessa maalipinta lienee täynnä järkyttävää mikronaarmua, jota vähä-älyisin kansanosa luulee maali/lakkapinnan kiilloksi.

En minäkään jokivedellä pesisi, mutta mikronaarmun kyttääjät ovat näitä autonsa alttarille nostaneita maalipinnan palvojia. Kyllä käy arki hankalaksi jos auton pesusta tehdään henkistymisen kokemukseen verrattavissa oleva suoritus. Vain bassokaappipoikamiehillä voi olla aikaa pohtia autonsa pesua noin juurtajaksain. Tuotteet ja menetelmät pesussa ovat parantuneet niin paljon, että osalla porukkaa on kokonaisuus hämärtynyt ja maalipintaan haluataan kiilto, jota normaalissa käytössä on mahdotonta säilyttää. 

Lätäkön vesi on tosiaan oma juttunsa, mutta jos autoa ei saa pestä sienellä niin aletaan olemaan hifistelyn rajan tuolla puolen ja pitkällä. Auto on kuitenkin käyttöesine. Mites ne pesukoneen harjat sitten? Niissä on vaikka mitä moskaa. 

Juuri sitä edellisellä viestilläni pesukinnastumputtajille tarkoitin. Auto ON käyttöesine. Auton pesuun ja puunaukseen erikoistunut pesukinnas-foorumi on täynnä näitä naisesta unelmoivia autonpuunaajapoikamiehiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä!

Vierailija
424/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu on yhden talon rakentanu ja toisen remontoinu just tuolla tyylillä ja jälki sen mukaista...

Yhden kaverin hääpuku oli myös aikamoinen tekele... Vielä kun epäonnistuneesti yritetty tehdä niin, että vauvamahan alku peittyisi. No, ehkä peittyi, mutta hämäämisen sijaan herätti epäilyksiä niissäkin, kellä ei muuten ollut vielä aavistustakaan.

Vierailija
425/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin kerrankin tehdä kotiruokaa. Vihannekset pakasteesta ja pyöräytin pussin ohjeen mukaan kookoskanaa. Siitä tuli klassikko: niin pahaa, että en voinut itsekään syödä ;)

Vierailija
426/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri tilaamassa yli sadalla eurolla mausteita ulkomailta. Viimeksi tilasin yli 200 eurolla Englannista. Sitä käytetään laatuun, eikä törsätä heti kaikkeen humpuukiin ..

Sinkkumies

Et säästä, koska mausteet eivät kestä säilytystä hyvinä. Eli jos et tee valtavia määriä ruokaa kotona, kaappiin ne jäävät kunnes ovat roskiin heitettävässä kunnossa. Valitettavasti.

Ehkä sinkkumies tilaa ulkomailta vaan sahramia ja jotain jauhettua tryffeliä? Viimeksi kun ostin sahramia hintaa taisi olla jotain 3 euroa alle gramman pussista.

Maailmalla liikkuu tosi paljon väärennettyä sahramia. Netistä kun tilaa niin saattaa saada ihan yhtä hyvin jotain värjättyjä voikukanhahtuvia kuin oikeaa sahramia. Toinen on tosiaan se, että mausteet väljähtyy aika nopeasti, jos niitä ei ole säilytetty oikein.

Suomessa myytävät mausteet on oikeasti tosi laadukkaita. Laadusta kannattaa maksaa. Syö sitten vaikka vähän harvemmin sitä sahramia, luksusmauste se on aina ollutkin.

Vierailija
427/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnettu bloggari halusi määrätystä kankaasta verhot. Kangas oli kallista joten jatkoi verhojen pituuksia toisella kankaalla. Tuloksena todella susirumat verhot ja järkyttyneiden kommentoinnit päälle. Tämä bloggari oli hetken sisustuksestaan todella suosittu. Näistä tee se itse jutuista alkoi alamäki. Kun oli kokoajan pakko keksiä uutta alkoi mennä metsään homma.

Vierailija
428/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs talo jossa asuimme hetken. Talo oli aloitettu tekemään viimeisen päälle mutta rahat oli loppuneet vissiin kesken kaiken. Itse oli kyhätty kaikki kiinteät kaapit ja ne romahteli omia aikojaan kun puoletkaan ei ollut kiinni kuin pyhällä hengellä. Talossa oli paljonkin järkyttäviä asioita mutta tunnistamisen pelossa en niitä kerro, talossa tälläkin hetkellä asuu vuokralaisia.

Palotarkastaja ei antaisi siellä asua kenenkään, ylhäällä ovet ei aukea eikä ole palotikkaita.

Vierailija
429/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini meni Lappiin viikoksi mökkiin, vei yöjunassa mökkiin vuoassa perunaviipaleita ja jauhelihaa, perunalaatikon aineet siis. Kävi sitten ostamassa Lapissa kaupasta maitoa ja munia munamaitoon. Pahaa ruokaa rahtasi puolivalmiina Hesasta, en tajunnut miksi.

Tuli kuulemma halvemmaksi näin.

Vierailija
430/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta sitten isäni liimasi pikaliimalla jääpallopelissä irronneen hampaan takaisin paikoilleen. Hyi hitto!

Mitä hampaalle nykyään kuuluu?

Vierailija
431/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että kaivan ison vanhan männyn kannon itse maasta sahan ja kirveen kanssa. Kolme viikkoa jaksoin ahertaa sen parissa aina töiden jälkeen. Kanto nököttää edelleen paikoillaan. Saha ja kirves meni piloille kun siellä tosiaan oli aika paljon kiviä ja hiekkaa siellä juuristossa. Muutaman metrin juuria sain ylös. Niiden paikalla on nyt monttu.

Vierailija
432/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että kaivan ison vanhan männyn kannon itse maasta sahan ja kirveen kanssa. Kolme viikkoa jaksoin ahertaa sen parissa aina töiden jälkeen. Kanto nököttää edelleen paikoillaan. Saha ja kirves meni piloille kun siellä tosiaan oli aika paljon kiviä ja hiekkaa siellä juuristossa. Muutaman metrin juuria sain ylös. Niiden paikalla on nyt monttu.

Mulle kävi melkein tämä sama kuusenkannon kanssa, mutta sain vaan yhden sahan pilattua. Ei olleet juuret ihan noin syvällä kuin sinun mänty. Vierähtikö useampi vuosi, niin kanto pehmeni niin, että saatiin enimmät kaivettua ylös. Ei se siltikään helppoa ollut.

Vierailija
433/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukemattomien puukkosahanterien jälkeen kuusen kanto lopulta katosi. Tuskin säästin mitään, jos työ ja vaiva lasketaan.

Vierailija
434/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kompostoija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus

Kasvihuone 88e

Turpeet ja mullat 50e

Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.

Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.

Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.

Voit sitten jatkaa näin ...

Kompostori pari sataa, siihen kuivikkeet ja muut kompostin herätteet, lämpömittarit tietty. Kotona aina tappelu kuka vie bioroskat, kuka hoitaa ja sekoittaa kompostia. Lopputulema puoli kottikärryllistä huonoa multaa, missä ei mitään kasva.

Vaihtoehto II K-raudasta pari säkkiä kunnon multaa vitosella, ja sillee ...

Ei kai kukaan osta mullan takia kompostoria? Se multahan on vaan kierrätyksen sivutuote. Meidän kunnassa kompostori on pakollinen.

Vierailija
435/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi melkein tämä sama kuusenkannon kanssa, mutta sain vaan yhden sahan pilattua. Ei olleet juuret ihan noin syvällä kuin sinun mänty. Vierähtikö useampi vuosi, niin kanto pehmeni niin, että saatiin enimmät kaivettua ylös. Ei se siltikään helppoa ollut.

Ei ne kamalan syvällä olleet, mutta laajalla... Kiviä nousi pienehköltä alueelta varmaan parin sadan kilon edestä, osa montusta johtuu siitä. Usko loppui kun pääsin itse kannolle asti ja havaitsin sen paalujuuren, mikä männyillä on. Tajusin että pitäisi joko kaivaa ympärille niin syvä kuoppa, että voisin kaataa paalujuuren kuin puunrungon, tai sitten hakata koko kanto säpäleiksi ylhäältä käsin. Kirves oli tässä vaiheessa jo tylsä niin jätin homman siihen. 3/4 juuristakin jäi vielä maahan.

Vierailija
436/978 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10 vuotias ja halusin kukkamekon kevätjuhliin. Äitini lupasi sellaisen. Sinä aamuna kun oli kevätjuhlaan lähtö, äiti esitteli vanhasta pöytäliinasta ompelemansa kellohameen. Kangas oli todella kamala retro ja hameen helma epätasainen. Hame ei sopinut mihinkään puserooni. Äiti pakotti menemään juuri tällä hameella kouluun, kevätjuhlaan ja todistusta hakemaan. Häpesin hametta. Luokkalaiset tytöt tirskuivat. Muilla oli ostetut mekot. Muistan vieläkin kankaan, tummanruskealla pohjalla oransseja suuria ruusuja.

437/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Paljonkohan perhe säästi tuolla vedensäästöllä?

Vierailija
438/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuuluuko ihan tähän kategoriaan, mutta mieheni päätti tarjota New Yorkissa meille häämatkalla helikopterilennon Manhattanin yllä. Hän säästi rahaa keräämällä oluttölkkejä. Hyvä idea, mutta hän "säästi" rahat ITSE juomistaan tölkeistä!!! Vain mies voi ajatella noin:)

Mutta lento oli sykähdyttävä ja ukolla kaljamassu <3

Vierailija
439/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rahapulassa keksinyt vaikka mitä hauskaa. Opiskelin ylemmän amk-tutkinnon ja otin töistä palkatonta 3 kk sitä varten. Ajattelin, että pyöräilen kouluun, kun rahat on vähissä. Pyörän eturengas oli mutkalla, joten sillä nyt ei voinut pyöräillä. Vanteen suoristus ja muu korjaus olisi maksanut 75 euroa. Ajattelin, että en maksa. Kävin kierrätyksestä ostamassa halvalla vanhan mummopyörän, joka oli ruosteessa, mutta vanteet vankkaa tekoa. Kun irroitin renkaat ja yritin asentaa niitä omaan maastopyörään, yllätys yllätys, ne ei käynytkään. Koko oli väärä. Viritin niitä jopa rautalangalla, mutta eihän se auttanut. Niin minulla seisoi sitten kaksi käyttökelvotonta pyörää rivarin pihalla.

Vierailija
440/978 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PeliMies76 kirjoitti:

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Paljonkohan perhe säästi tuolla vedensäästöllä?

Meillä oli sama 80-luvulla maalla, mutta ei se mistään vedensäästöstä johtunut, vaan ihan siitä tosiasiasta, että oli oma rengaskaivo, josta vesi joinakin vuosina loppui, etenkin jos oli kesällä pitkään kuivaa. Meillä ei vettä voinut tuhlata. Pesuvedet todella käytettiin vessan huuhteluun ja sadevedet kerättiin kukkien ja kasvimaan kasteluun.