Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (984)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm. SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.
Kuka nainen suostuu noihin pakastepussikondomeihin?
Ja mistä tiedät tuon?
Hän suostui 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ylpeää tee-se-itse-ei-se-niin-tarkkaa-ole omakotitalorakentajaa olen tavannut. "Itselle tehty" ei välttämättä ole hyvä fraasi talon myyntiilmoituksissa.
Ei ole ihan oikeasti noin vaikeaa. YHDYSSANOISSA KAHDEN VOKAALIN VÄLIIN VIIVA, siis jos erilliset sanat alkavat ja loppuvat vokaaliin.
MYYNTI-ILMOITUS
I-I
Niin, paitsi että vain kahden SAMAN vokaalin. Ei minkä tahansa vokaalien. Neuvo oikein jos neuvomaan alat. Mä luulen kyllä että nuo yhdyssanaongelmaiset ovat kaiken avun ulottumattomissa. Sorry, ohi aiheen, mutta ehkä kirjoittaminenkin on itse tekemistä, toisaalta. Vaan säästääkö siinä tai ei, riippuu asiayhteydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...
Ei ole todellista? Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?
Järjettömämpää en ole kuullut.
En oikein usko että tarina on tottakaan. Patterit nimittäin ruostuu sisäpuolelta, jos sinne pistää hapekasta vesijohtovettä ja vesi olisi mustaa paskaa.
Ai? Kyllä meidän lämpökattilassa ihan normaali vesijohtovesi on käytössä. Mitäs te muut sinne lämpökattilaanne laitatte, tislattua vettäkö? :)
Lämmitysjärjestelmään lasketaan vesi kerran ja se ilmataan ja täytetään ilmaamisen jälkeen. Sen jälkeen ilmakuplia ei ole ja sama vesi kiertää suljetussa järjestelmässä.
Vesijohdosta tullessaan vedessä on paljon ilmaa seassa.
Yhteen aikaan kylppäreihin asennettiin näitä käyttövesipattereita ja pyyhekuivaimia, nykyään ne on kielletty.
Siskon anopin sukumökki on saaressa, johon mennään soutuveneellä. Soutuveneeseen on joskus pari kymmentä vuotta sitten hevonen tallonut reiän. Uutta venettä ei ole raaskittu ostaa, kun matka on niin lyhyt, että ahkerasti äyskäröimällä vene pysyy sen matkan pinnalla. Ja rahaa suvulla kyllä riittäisi.
Siskoni halusi desinfioida käytetyt hammasharjat keittämällä ne. Ne unohtui levylle ja veden kiehuttua pois hammasharjat sulivat kattilaan. Sisko vei hädissään kattilan kylpyhuoneeseen, mutta sulaneen muovin käry pakotti hänet laittamaan kattilan suihkukopin lattialle. Sillä seurauksella, että kattila suli lattiaan kiinni.
Eli käytettyjen hammasharjojen kierrätyksestä seurauksena oli sulaneet hammasharjat, pilalle mennyt kattila ja suihkukopin lattia. Liesi säilyi kyllä prosessissa ehjänä, eikä talo palanut.
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään ompelija, enkä ommellut ikinä mitään vaatteita, mutta ompelin itselleni häämekon. Erosimme 3 vuoden kuluttua, mutta se tuskin oli mekon vika.
Oli se tavallaan. Kumpikaan ei viitsinyt panostaa oikeasti mihinkään
Minäkin ompelin itselleni hääpuvun, ja tuli mielestäni kauniimpi kuin ajankohtana yleensä (1987, röyhelöiden ja olkatoppausten huippukausi).
Ja erosin myös kolmen vuoden päästä 😂
Ei ollut kyse haluttomuudesta satsata kuten ⬆️ väittää, vaan inhosin röyhelöitä ja satsasin klassisempaan kuin mitä kaupoista sai. Satsasin hiuskoristeeseen ja kukkiin, sulhasella oli todella kaunis smokki.
Olin edellä aikaani, otin kiltti_miehen josta en edes pitänyt, ja huonosti kävi.
Itse tehty morsiuspuku tuottaa huonoa onnea. Ehkäpä se sanonta pitää paikkansa.
Työkaverini ei ollut mikään kotitalousihme, mutta naimisiin mentyään päätti opetella tekemään pieniä välipaloja pitääkseen perheen ruokamenot kurissa. Hän kertoi tekevänsä itse esim. suolapähkinät. Osti halvimpia kuorellisia maapähkinöitä, nyppi niistä kuoret, paahtoi öljyssä ja suolasi lopussa.
Tuli varmaan kalliimmaksi näin. Ei ois kyllä itselle tullut edes mieleen tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty morsiuspuku tuottaa huonoa onnea. Ehkäpä se sanonta pitää paikkansa.
Ai jaa? Millä tavalla huonoa onnea, siis avioliiton suhteenko?
Minä ompelin hääpukuni itse ja 30-vuotishääpäivää vietetiin äskettäin.
Mun isän itsetekemät lukulasit, kahet tai jopa kolmet halppislukulasit päällekkäin. Kun riittävillä tehoilla liikkeestä ostetut on niin kalleita.. Tyylikästä ja halpaa ;)
Appiukko: Ostin kirpparilta lenkkarit mutta laitoin ne kaappiin niin säästää....
Vierailija kirjoitti:
Pari ylpeää tee-se-itse-ei-se-niin-tarkkaa-ole omakotitalorakentajaa olen tavannut. "Itselle tehty" ei välttämättä ole hyvä fraasi talon myyntiilmoituksissa.
Muutenkin ne ”itselletekijät” pyrkivät säästämään tarvikkeista, työn laadusta ja tosiaan tekevät itse ammatti-ihmisten työt tai palkkaavat halvimman ”kolmen konstin timpermannin” ja jälki todellakin on sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin, että säästän kun leivon itse sämpylöitä. Materiaalitkin maksavat jotain ja lopputulos ei ole erityisen hyvä. Itse syön väkisnin, mutta muut perheenjäsenet eivät :( Ovat pahoja, kovia ym ym. Eli, jos teen itse leipää, meillä ei syödä leipää lainkaan.
Laita hiukan enemmän hiivaa. Öljyä kun ensin vaivaat tarpeeksi. Hiukan leseitä. Miten niin eivät hyviä?
Höpö höpö mitään hiivaa tarvitse enempää laittaa. Pehmeät sämpylät tulee, kun peittää sämpylät heti uunista tultuaan pyyhkeellä ja antaa siellä olla jäähtymiseen asti. Kosteus ei pääse tällöin karkaamaan sämpylöiden sisältä, koska pyyhe hillitsee sitä ja kuori pehmenee, kun vesi tasoittuu sämpylässä. Avopellillä sämpylät vain kuivuvat nopeasti koppuroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Siskon anopin sukumökki on saaressa, johon mennään soutuveneellä. Soutuveneeseen on joskus pari kymmentä vuotta sitten hevonen tallonut reiän. Uutta venettä ei ole raaskittu ostaa, kun matka on niin lyhyt, että ahkerasti äyskäröimällä vene pysyy sen matkan pinnalla. Ja rahaa suvulla kyllä riittäisi.
Jos käy aika pitkäksi, voidaan veneen kanssa kehittää kisa jos toinenkin.
Nopeuskilpailu, jossa soudetaan kovaa ja rannalla vesi mitataan. Vähiten vettä haalinut joukkue voittaa.
Rohkeustesti, jossa mennään hitaasti. Hitain rantaan uppoamatta päässyt voittaa.
Ei vara venettä kaada -kilpailu, jossa pitää kuljettaa vuotavalla veneellä kaikki, mitä sattuu löytymään. Rantaan päässyt voittaa.
Ostettiin iso vaatekaappi ja päätettiin säästää kokoamalla se itse. Ei sitten ollutkaan miehellä aikaa ja otettiin puuseppä kokoamaan se. Maksoi kolme kertaa niin paljon kun kaupan tarjoama kokoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin, että säästän kun leivon itse sämpylöitä. Materiaalitkin maksavat jotain ja lopputulos ei ole erityisen hyvä. Itse syön väkisnin, mutta muut perheenjäsenet eivät :( Ovat pahoja, kovia ym ym. Eli, jos teen itse leipää, meillä ei syödä leipää lainkaan.
Laita hiukan enemmän hiivaa. Öljyä kun ensin vaivaat tarpeeksi. Hiukan leseitä. Miten niin eivät hyviä?
Höpö höpö mitään hiivaa tarvitse enempää laittaa. Pehmeät sämpylät tulee, kun peittää sämpylät heti uunista tultuaan pyyhkeellä ja antaa siellä olla jäähtymiseen asti. Kosteus ei pääse tällöin karkaamaan sämpylöiden sisältä, koska pyyhe hillitsee sitä ja kuori pehmenee, kun vesi tasoittuu sämpylässä. Avopellillä sämpylät vain kuivuvat nopeasti koppuroiksi.
Kyllä raskaaseen taikinaan, kuten leipä-, neuvotaan laittamaan tuplasti hiivaa.
Ei ole pilannut omia sämpylöitä tai hiivaleipiäni.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini ei ollut mikään kotitalousihme, mutta naimisiin mentyään päätti opetella tekemään pieniä välipaloja pitääkseen perheen ruokamenot kurissa. Hän kertoi tekevänsä itse esim. suolapähkinät. Osti halvimpia kuorellisia maapähkinöitä, nyppi niistä kuoret, paahtoi öljyssä ja suolasi lopussa.
Tuli varmaan kalliimmaksi näin. Ei ois kyllä itselle tullut edes mieleen tällainen.
Ovat vastapaahdettuina mielettömän hyviä.
Meidän mökkisaunan remontti. Ostettiin kallis laudepaketti mittatilaustyönä, mutta ei raaskittu ostaa asennuspalvelua. Itse väkerrettiin lauteiden rungot ja elementit paikoilleen ja sävytettiin ne. Narisivat hirveästi. Toisella tai kolmannella saunomiskerralla lauteet romahti. Tilattiin valmistajan asentaja korjaamaan ne. Kustansi ihan kivasti se. Mustelmat ei onneksi näkyneet , kun koko perheellä oli pyllyt mustana. Ilmeisesti se sävytekään ei ollut saunaan tarkoitettu.
”Korjasin” itse autoa, lopputuloksena moottorin vaihto. Oli muuten viimeinen kerta kun konepellin avaan.