Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (984)
Lapsuudessani äiti ”korjasi” reikäisen sohvan pitämällä pyyhkeitä siinä päällä. Ne olivat siinä ainakin 10 vuotta kunnes uusi sohva ostettiin. Ja wc-pönttö ei vedä kunnolla, joten ainakin 20 vuoden ajan kaikki paperit on laitettu roskikseen eikä kuulemma pönttöön saa ainuttakaan paskapaperia laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siskon anopin sukumökki on saaressa, johon mennään soutuveneellä. Soutuveneeseen on joskus pari kymmentä vuotta sitten hevonen tallonut reiän. Uutta venettä ei ole raaskittu ostaa, kun matka on niin lyhyt, että ahkerasti äyskäröimällä vene pysyy sen matkan pinnalla. Ja rahaa suvulla kyllä riittäisi.
Mitä tekemistä sillä hevosella oli soutuveneessä?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Ei kuulosta säästötoimelta, vaan joltain muulta.
Nuorena työpaikassa kuultua: yhden työtoverin mummolta oli irronnut hammas. Tämä oli reippaasti liimannut sen takaisin erikeeperillä ja saanut verenmyrkytyksen ja joutunut teholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin, että säästän kun leivon itse sämpylöitä. Materiaalitkin maksavat jotain ja lopputulos ei ole erityisen hyvä. Itse syön väkisnin, mutta muut perheenjäsenet eivät :( Ovat pahoja, kovia ym ym. Eli, jos teen itse leipää, meillä ei syödä leipää lainkaan.
Laita hiukan enemmän hiivaa. Öljyä kun ensin vaivaat tarpeeksi. Hiukan leseitä. Miten niin eivät hyviä?
Höpö höpö mitään hiivaa tarvitse enempää laittaa. Pehmeät sämpylät tulee, kun peittää sämpylät heti uunista tultuaan pyyhkeellä ja antaa siellä olla jäähtymiseen asti. Kosteus ei pääse tällöin karkaamaan sämpylöiden sisältä, koska pyyhe hillitsee sitä ja kuori pehmenee, kun vesi tasoittuu sämpylässä. Avopellillä sämpylät vain kuivuvat nopeasti koppuroiksi.
Jos haluaa hyviä sämpylöitä, kannattaa unohtaa perusohje 50 g hiivaa + 5 dl nestettä! 25 g hiivaa riittää puolen litran sämpylätaikinaan. Ei maistu sämpylät hiivalle.
Ajattelin säästää ja vaihtaa tulpat itse autoon. Tulppa-avain puuttui. Katselin niitä parin euron avaimia, mutta päädyin ostamaan 60 euron hylsysarjan, joka sisälsi kaksi eri koon hylsyavainta. En muista sen koommin tarvinneeni niistä mitään muita, mutta eihän se ole ollut montakaan vuotta vielä, ja säästin muutaman minuutin työn hinnan.
Olen leikannut koirien turkkia moserilla, joten ajattelin että voin leikata omankin tukan lyhyeksi. Ihmistukka oli kuitenkin erilainen, ja menin huivi päässä kampaamoon tasoituttamaan lovea. Ytitin vielä tasa-arvon nimissä varata netissä parturikäynnin / miesten hiustenleikkuun, koska laitonta laskuttaa eri hinta sukupuolen perusteella, mutta arvasivat silti minut naiseksi ja jouduin maksamaan kampaamohinnan.
Omiani. Eivät mitään älyttömiä ,mutta vähän on tullut mieleen että miksi:
- Autoni radio tarvitsee kasetti AUX:n. Rikkinäinen sellainen löytyi autosta, joten ostin ruuvimeisselin (3,5e) , pinsettisetin (???e) ja kuulokkeiden johdon (2-4e) ja aloin kasaamaan. Lopputulemana ruuvit hukassa, johto revittynä, kasetti ei toimi ja ihka uusi tuollainen kasettiaux olisi maksanut samaisessa kaupassa (eri hyllyllä) 3,90e.
- Kaverin kanssa haluttiin 16-vuotiaina juoda irish coffeeta. Ei ollut halpaa hakijaa Alkoon, mutta meiltähän löytyi omasta takaa jo melkein tarvittavat ainekset eli: mustaa kahvia, joku viinalikööri (taisi olla venäläistä toffeeviinaa) ja ruokakermaa. Harmi vain, että ruokakerma oli jo maustettua....
- Ajoin autoni mutaliirrossa ojaan. Jokin akseli tai vastaava meni ihan vinoon, mutta onneksi peräkylän kaksi poikamiestä hakkasivat sen lekalla suoraksi (suoremmaksi). Hyvin ajeli pari vuotta ihmetellen kun renkaat kuluu kankaille paikoittain.
- Kaikki vaatetuunaukset: poolopaidasta napapaita = kivanvärinen rätti, josta näkyy rintsikat alta, kun leikattu kangas kuroutuu rullalle. Klorittipestyt farkut, revityt sukkahousut yms
- Hiusten kotivärjäys. 10e purkki toki houkuttaa enemmän kuin 150e (tyvivaalennus ja ohut raidoittaminen), mutta nykyään käyn ennemmin amiksen opetuskampaamoissa kuin että hiukset tippuu puolittain päästä ja niskassa on kirjavia läikkiä hurmycket
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin säästää ja vaihtaa tulpat itse autoon. Tulppa-avain puuttui. Katselin niitä parin euron avaimia, mutta päädyin ostamaan 60 euron hylsysarjan, joka sisälsi kaksi eri koon hylsyavainta. En muista sen koommin tarvinneeni niistä mitään muita, mutta eihän se ole ollut montakaan vuotta vielä, ja säästin muutaman minuutin työn hinnan.
Olen leikannut koirien turkkia moserilla, joten ajattelin että voin leikata omankin tukan lyhyeksi. Ihmistukka oli kuitenkin erilainen, ja menin huivi päässä kampaamoon tasoituttamaan lovea. Ytitin vielä tasa-arvon nimissä varata netissä parturikäynnin / miesten hiustenleikkuun, koska laitonta laskuttaa eri hinta sukupuolen perusteella, mutta arvasivat silti minut naiseksi ja jouduin maksamaan kampaamohinnan.
Tarkoititko 2 eri koon tulpanavainta. Hylsysarja sisältää yleensä vähintään yli 10 hylsyä.
Sinccis
Enkä minäkään joka vuosi omaa tarvitse, mutta jos sitä sattuu tarvitsemaan, niin se onkin aika ikävää yrittää saada sormin pultteja auki.
Toisaalta olen vaihtanut syylareita, pakoputkia, iskareita, vetareita, hihnoja, tulppia, johtoja yms. helppoja osia ympäri ämpäri autoon.
Eiköhän se mun 30e hylsysarja ole itsensä takaisin maksanut ;)
Sinccis
Muutettin poikaystävän suvun perintötaloon, joka on ollut kolmisenkymmentä vuotta vuokralla. Vuokralaisina olleen vanhan pariskunnan mies oli tee-se-itse-miehiä ja niinpä luovia remontteja paljastuu joka paikasta. Kaikesta haisee rahan ja kiinnostuksen puute ja ajoittain myös puhdas piittamattomuus. Ollaan purettu palovaarallisia rakenteita jo ainakin saunasta ja keittiöstä ja lisäksi on vain kertakaikkiaan vituttanut vanhan talon arvokkaiden pintojen pilaaminen tunaroimalla ne itse ja huonosti tehden. Mm. vanhat lautalattiat on pilattu hiomalla teollisuuskoneilla kynnysten edustat kuopille ja toisaalta patterinaluset oli jätetty KOKONAAN hiomatta ja ne paistoivat kauniisti vanhan maalin värisinä.
Onneksi ei talo ole palanut tai mitään pahoja kosteusvaurioita syntynyt. Silti välillä enemmmän itkettää kuin naurattaa tehdyt ratkaisut, edes jälkikäteen.
Eläkkeellä oleva isöni korjasi vähän räjähtäneet farkkunsa ilmastointiteipillä, Ei raaskinut ostaa uusia vaikka autoon oli varaa laittaa 45 tuhatta.
Joskus nuorena halusin vaalean sinisestä farkkupaidasta valkoisen. Ei muuta kuin paita pesuvatiin ja kloriittia päälle. Ajattelin, että antaa olla vähän pitempään niin on varmasti valkoinen. En muista, montako päivää paita siinä liemessä marinoitui mutta useampia kuitenkin. Lopputulos oli melko valkoinen, mutta kaikki nepparit irtosivat paidasta sen jälkeen vähän ravistamalla. Kaupasta löytyi sen jälkeen valmiiksi valkoinen Lewiksen farkkupaita.
Isä on olevinaan tee-se-mies ja pirun nuuka. Aikanaan 80-luvulla meidän talonrakennustyömaalla on isän kanssa ilmeisesti ollut hyvä mestari ja kirvesmies, koska talon alkuperäisasu on viimeisen päälle. Sen jälkeen kaikki korjaukset on vähän sinne päin. Kattoremontissa ammattimies kävi auttamassa alkuun ja isä teki loput. Siksi talon etupuolen katto on ruman näköinen ja ammattimiehen tekemä takapuoli hieno. Autotallia on korjattu laudanpätkillä ja ylijäämämaalilla. Isällä ei ole yhtään esteettistä silmää, pääasia on, että "vesi pysyy ulkopuolella ja lämpö sisällä." Ja lattiaremontissa ei otettu ammattimiestä vaan joku sukulaisen tuttavakaiffari, joka teki homman melkein valmiiksi ja rahat saatuaan ei vastannut enää puhelimeen. Ja muutenkin apuna on aina ollut kaljapalkalla joku omasta mielestään asiantuntija, mutta ei kuitenkaan ammattimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin, että säästän kun leivon itse sämpylöitä. Materiaalitkin maksavat jotain ja lopputulos ei ole erityisen hyvä. Itse syön väkisnin, mutta muut perheenjäsenet eivät :( Ovat pahoja, kovia ym ym. Eli, jos teen itse leipää, meillä ei syödä leipää lainkaan.
Laita hiukan enemmän hiivaa. Öljyä kun ensin vaivaat tarpeeksi. Hiukan leseitä. Miten niin eivät hyviä?
Höpö höpö mitään hiivaa tarvitse enempää laittaa. Pehmeät sämpylät tulee, kun peittää sämpylät heti uunista tultuaan pyyhkeellä ja antaa siellä olla jäähtymiseen asti. Kosteus ei pääse tällöin karkaamaan sämpylöiden sisältä, koska pyyhe hillitsee sitä ja kuori pehmenee, kun vesi tasoittuu sämpylässä. Avopellillä sämpylät vain kuivuvat nopeasti koppuroiksi.
Jos haluaa hyviä sämpylöitä, kannattaa unohtaa perusohje 50 g hiivaa + 5 dl nestettä! 25 g hiivaa riittää puolen litran sämpylätaikinaan. Ei maistu sämpylät hiivalle.
Ei silloinkaan, kun tehdään juuri. Se vie hiivan maun pois tehokkaasti ja kohottaa taikinan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raskaaseen taikinaan, kuten leipä-, neuvotaan laittamaan tuplasti hiivaa.
Ei ole pilannut omia sämpylöitä tai hiivaleipiäni.
Tämä ohje ei ole edes itse keksimäni.
Hiivan mausta pääsee kun kohottaa tarpeeksi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskon anopin sukumökki on saaressa, johon mennään soutuveneellä. Soutuveneeseen on joskus pari kymmentä vuotta sitten hevonen tallonut reiän. Uutta venettä ei ole raaskittu ostaa, kun matka on niin lyhyt, että ahkerasti äyskäröimällä vene pysyy sen matkan pinnalla. Ja rahaa suvulla kyllä riittäisi.
Mitä tekemistä sillä hevosella oli soutuveneessä?
Ehkä se osallistui Ei vara venettä kaada -kisaan.
Tai saidat mökkeilijät halusivat helpon ruohonleikkuri-lannoitinyhdistelmän.
Faija. Korjausmaalasi kuistin kaidetta. Muuten valkoiset ja korjattu vaaleanpunaisella. Eikä maalin kanssa ole niin tarkkaa miten rajaus sattuu tulemaan tai mitä laatua mihinkin laitetaan. Keittiön lattia, onnistui saamaan sen kymmenkunta senttiä alkuperäistä alemmaksi ja tuli kivat kynnykset. Lattian keskelle valoi laatan ja reunoille kiertämään lankkua kaksi leveyttä, en tiedä miksi. Tasaistahan siitä ei tullut valetun osan kanssa ja muovimaton alta näkyi epätasaisuus. Mattoa itseään oli nostettu seinälle kuin kaukaloksi joka näkyi listojen ja seinien välistä. Onneksi äiti teetti timpurilla jonkun vuoden kuluttua uuden ja tasaisen. Tumman lakatun sisäkaton maalaus valkoiseksi, hieman läikikäs 🙄 Ei raaski vaihtaa kattopeltien nauloja saneerausruuveiksi ja kopistelee nauloja siksi paikalleen. Kierrättää imurin pölypusseja eikä niin tarkkaa, jos eivät ole ihan yhteensopiviakaan ja törky falskaa pussin ohi imurin sisään. Kerran katsoin imuriin ja oli aikamoinen homma saada kone edes välttäväksi. Tiettävästi pussit sentään oman huushollin eri laitteista ettei roskiksista ongi. Pussien täyttöaste saattaa olla jotain uskomatonta. Joskus siivoan ja en ala tehdä hommia toimimattomilla värkeillä niin tulee harvakseltaan seurattua. Jos joku repsottaa niin se vedetään kiinni läpi ruuvilla, eihän se iso kanta haittaa. Olisi poistanut tikit, en muista omansa vai äidin ja luultavasti siksi ettei kotisairaanhoitajan käynnistä tule laskua. Tikit poisti hoitaja. Noita riittäis.
Ottaen myös huomioon mittakaavan, länsimetro kuten Helsingin "metro" kokonaisuudessaan on aika onneton pätkä mihin tahansa muuhun verrattuna:DD Että enpä nyt sanoisi että monta vuotta kestänyt tuherrus olisi millään tasolla tullut halvaksi. Naurettavaa kuinka matkalippujen rajusti nousseita hintoja perustellaan muutamalla pummilla kun todellinen syy on kaikkien nähtävillä.
Vierailija kirjoitti:
Muutettin poikaystävän suvun perintötaloon, joka on ollut kolmisenkymmentä vuotta vuokralla. Vuokralaisina olleen vanhan pariskunnan mies oli tee-se-itse-miehiä ja niinpä luovia remontteja paljastuu joka paikasta. Kaikesta haisee rahan ja kiinnostuksen puute ja ajoittain myös puhdas piittamattomuus. Ollaan purettu palovaarallisia rakenteita jo ainakin saunasta ja keittiöstä ja lisäksi on vain kertakaikkiaan vituttanut vanhan talon arvokkaiden pintojen pilaaminen tunaroimalla ne itse ja huonosti tehden. Mm. vanhat lautalattiat on pilattu hiomalla teollisuuskoneilla kynnysten edustat kuopille ja toisaalta patterinaluset oli jätetty KOKONAAN hiomatta ja ne paistoivat kauniisti vanhan maalin värisinä.
Onneksi ei talo ole palanut tai mitään pahoja kosteusvaurioita syntynyt. Silti välillä enemmmän itkettää kuin naurattaa tehdyt ratkaisut, edes jälkikäteen.
Hehhehhohhoh. Mun ostamassa rivarissa oli asunut joku akka. Kaappien alle ei oltu asennettu lattioita, vaikka oli laitettu kaupan halvinta laminaattia muualle. Ihme, että oli asennettu edes sängyn alle ;)
Revin kaikki harmaanvalkoiset paskalaminaatit vttuun samantien. Alta paljastui vanha parketti. Vähän kulunut, mutta parempi laatuinen ja kauniimpi, kuin tuo paskalaminaatti.
Sinccis
Onneksi ei meillä. Mies on näppärä käsistään, osaa korjata ja remontoida. Isäni osaa vielä enemmän. Meillä on aina periaate, että kun kerralla tehdään hyvin ja hyvistä materiaaleista, ei tarvitse tehdä heti uudestaan. Onneksi osaaminen riittää hyvin tekemiseen, ja vielä tärkeämpää, tiedetään mitä ei oikeasti osata ja otetaan ammattilainen tekemään. Mekin kuitenkin asumme talossa, joka on jonkun muun itselleen (hyvin) tekemä, mutta seuraavan omistajan itselleen (huonosti) remppaama. Jälkikäteen rakennetut seinät ovat vaakasuuntaan aaltoilevia, ilmeisesti vaakatasossa olevien tukipuiden väleistä painuneet kuopille. Ovilistoihin jääneet raot paikattu kitillä. Kun seinät maalattiin, eihän niitä listoja ehjinä irti saanut. Uusissa listoissa olikin tekemistä, että sai siististi ilman kittiä.