Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Samoilla pölvästeillä on monia muitakin kalliiksi tulevia neronleimauksia, mainitsen tässä vain maakunta- ja sote-uudistuksen sekä aktiivimallin.
Vierailija kirjoitti:
Umpiolohen uhri on uusi sankarini!
Mistä se itse umpiolohi-tarina löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Samanlaisen harrastuksen parissa oltiin myös teini-ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla opittiin tärkeä yksityiskohta käymisestä ja kaasun muodostumisesta. Kiljua kun tekee umpinaisessa ilmatiivissä muovikanisterissa niin siitä tulee aika räjähdysherkkä paketti. Kuplii ja pulputtaa iloisesti kunnes paineen vaikutus purkin sisällä käy rakenteellisesti sietämättömäksi. Sitä puoliksi käynyttä kiljuripulia oli KAIKKIALLA. Komea rantu meni pitkin kattoa kun se oli räjähtänyt kuin geysir konsanaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.
Seuraavalla kerralla oli vesilukko.
Ai juman-kauta että ihmistä voi naurattaa. Voin eläytyä! Opiskelukavereille sattui saman lajin lapsus, kun heidän solukämppäänsä rakentama pontikkapannu -tai tarkemmin sanottuna valmiin tuotoksen astia hajosi. Seurauksena oli pimeämpiä aikoja, kun haihtunut etanoli täytti huoneen passelilla räjähdysseoksella. Kukaan ei uskaltanut sytyttää valoja moneen viikkoon...
Joskus tuli tehtyä kiljua hirvensarvisuolalla, taisi kännit olla plaseboa
Taloon otettiin käytetty vessanpönttö suoraan jostain purkulavalta.
Se vuoti ja korotti sitä vettä ainakin 35 vuotta, elkein enemmänkin.
Aina piti käydä sitä rukkaamassa että lorina loppuisi. Loppui ehkä vähäksi aikaa kunnes alkoi taas.
Että paljonkohan sitä vettä sitten maksettiin kun jos olis ostanut ehjän pöntön alun perin?
En ole mikään ompelija, enkä ommellut ikinä mitään vaatteita, mutta ompelin itselleni häämekon. Erosimme 3 vuoden kuluttua, mutta se tuskin oli mekon vika.
Vierailija kirjoitti:
Tein itse ja säästin, not!! Mielestäni valmiit hiekkalaatikot lapselle olivat kalliita joten ostin itse lautaa yms. Tarvikkeita ja väsäsin sitä kokopäivän. Rumaan siitä tuli kuin perkele ja seuraavana vuonna se lahosi..
Meillä sama. Hiekkalaatikko esikoiselle synttärilahjaksi. Tehtiin hartaasti kokonainen viikonloppu. Ensinnäkin istumalauta oli niin tikkuista lautaa, että sitä oli pakko vielä höylätä ja hioa. Sen jälkeen se olikin ohuehko istumiseen, ei ainakaan aikuisen painolle. Tämä suurella työllä kyhätty hiekkalaatikko kesti 2 kesää ja alkoi hiljalleen lahota.
Poltin kaikki roskat takassani niin ei mennyt jätemaksua. Siis kaikki roskat mm. muovipakkauksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Samanlaisen harrastuksen parissa oltiin myös teini-ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla opittiin tärkeä yksityiskohta käymisestä ja kaasun muodostumisesta. Kiljua kun tekee umpinaisessa ilmatiivissä muovikanisterissa niin siitä tulee aika räjähdysherkkä paketti. Kuplii ja pulputtaa iloisesti kunnes paineen vaikutus purkin sisällä käy rakenteellisesti sietämättömäksi. Sitä puoliksi käynyttä kiljuripulia oli KAIKKIALLA. Komea rantu meni pitkin kattoa kun se oli räjähtänyt kuin geysir konsanaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.
Seuraavalla kerralla oli vesilukko.
Kaverilla oli vesilukko isossa pullossa. Rusina tunki itsensä lukkoon. Tulos sama.
Vierailija kirjoitti:
Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm. SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.
Miten musta tuntuu siltä, että niille kondomeille ei ihan hirveesti käyttöä ole ilmaantunut...
Mahtaa olla melkoinen varasto.
Hampaan paikkaus itse Plastic Padding-massalla.
Ehdottomasti tämä: Olen lasten kanssa kotona hoitovapaalla ja mies käy töissä. Teen kotityöt itse niin säästämme. Lapsetkin oppivat pienestä pitäen arvostamaan kotia. Eihän siitä mitään tulisi jos kävisin vielä töissäkin, en jaksaisi ja yhtään enempää ei jäisi käteen kuin nytkään tuilla. Ai palvelujen ostaminen? Taidat olla uusavuton kun et itse osaa kotitöitä tehdä, eihän ne nyt paljoa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Joo, sama kokemus tomaateista. Viikko sitten sain muuten ekan paprikani. Kun eivät ehtineet kypsyä ulkona, toin siis ruukun sisälle kun pakkaset tuli. Niin ja tietenkin niille sit piti ostaa kasvivalo, 100€ sekin systeemi kirpas. Hienoa.
100€?? Mitäs jos kertoisin että esim tehokas energiansäästölamppu ajaa saman asian?
Ei ihan aja, kasvit tarvitsevat ihan tietynlaisen valon menestyäkseen hyvin. Kyllä ne energiansäästölampullakin voivat jotakuinkin hengissä pysyä, mutta eivät parhaimmillaan. Mutta! Kallista kasvivalosysteemiä ei tarvitse ostaa, kasvivaloksi sopivan polttimon saa alle kympillä, ja sen voi kiinnittää tavalliseen pöytälamppuun. Esim. Megaman-kasvilamppupolttimoita saa vaikka Prismasta.
Taloyhtiön saunassa oli kaide vähän huonossa hapessa. Joku (en ole varma oliko asialla huoltoyhtiö vai joku diy-remppareiska) korjasi kaiteen naulaamalla epämääräisesti kasaan jotain ihan random puupaloja. Aivan järkyttävän ruman näköinen viritelmä, en ymmärrä miten edes kukaan amatööri saa sen näköistä jälkeä aikaan, saatikka jos asialla oli ammatti-ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Taloon otettiin käytetty vessanpönttö suoraan jostain purkulavalta.
Se vuoti ja korotti sitä vettä ainakin 35 vuotta, elkein enemmänkin.
Aina piti käydä sitä rukkaamassa että lorina loppuisi. Loppui ehkä vähäksi aikaa kunnes alkoi taas.
Että paljonkohan sitä vettä sitten maksettiin kun jos olis ostanut ehjän pöntön alun perin?
Siihen olisi voinut vaihtaa huuhtelumekanismin niin olisi lorotus loppunut.
Käytetty vessanpönttö kuulostaa kyllä tosi ällöttävältä. Itse tykkään kierrättää ja hyödyntää toimivia vanhoja tavaroita, mutta vessanpönttöä en ilkeäisi miltään roskalavalta ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käytän teepusseja uudestaan... Teepussien "kuivatus" kuulostaa isommalta hommalta mitä se on, nakkaan pussin vain mikron päällä olevalle lautaselle ja käytän päivän aikana sitä toistamiseen. En tee tätä rahallisen säästön takia, vaan siksi että tuntuu vain typerältä materiaalin haaskaukselta heittää pussi pois kun voin aivan mainiosti käyttää sitä parin tunnin päästä toistamiseen huomaamatta eroa.
Anoppilassa oli tapana liottaa samoja teepusseja monta kertaa. Aluksi ihmettelin miksi tee on siellä aina omituisen mautonta ja muutenkin vähän erikoisen makuista.
Eihän niistä moneen kertaan liotetuista pusseista makua irronnut.
Vedenkin ottivat säästösyistä kuumavesihanasta. Ei tarvinnut sähköä paljon kuluttaa kun vesi oli jo valmiiksi lämmintä. Yön yök yön. Vanhan talon likaiset kuumavesiputket antoivat oman arominsa teelle 🤮
Vanhan pohjalaistalon alle lapiolla kaivettu kellarikerros, johon rakennettiin pesutilat. Ikävästi tuli umpikallio vastaan, mutta ei haitannut: siihen vedettiin valkoinen peruslaatta ja pirteä punainen saumalaasti. Lopputulos aiheutti tunteen, että silmissä on jotain vikaa, kun seinä pullottaa kohti ja laatat ikäänkuin elävät omaa elämäänsä. Semmoinen outo mielisairaala- tai kauhuleffatunnelma... Nykyäänhän se kallio olisi varmaan jätetty tilan koristeeksi näkyville ja korostettu valoilla, mutta ehei 1980-luvun Pohjanmaalla, jossa Luonto Piti Kesyttää ja Nujertaa.
Samaan taloon oli yritetty tehdä komeroon vintin portaat. Tila loppunut kesken ja laskutaito, joten keittiössä yksi iso kaappi mihinkään johtamattomia portaita täynnä.
Eri värisellä kankaalla jatkettu hame, ei tarvinnut onneksi käyttää.
Joskus törmäsin kirpparilla kokonaiseen pöytään täynnä tein-itse-ja-säästin -kamaa. Ehkä paras oli trikoopaita, mikä oli leikattu väärään suuntaan (neulos poikittain eikä pystysuunnassa).
Vierailija kirjoitti:
Isäukko teki aikoinaan talon perustukset lapiotyönä. Eli reilut 60 kuormaa hiekkaa levitti kottikärryn ja lapion avulla monttuun. Perustukset piti tietenkin vielä tiivistää ennen valua. Se tapahtui käsin junttaamalla, eli raskaalla pölkyllä jossa poikkipuu kahvana. Tontti piti käydä juntalla läpi useaan kertaan ja kastella samalla hiekkaa että se varmasti tiivistyi.
Minun isäni (s. 1935) kaivoi muutama vuosi sitten lapiolla talon ympäryksen auki, uusi salaojat, patolevyt ja routasuojaukset. Meni koko kesä siinä ja naapureita huvitti, mutta tehdyksi tuli. Vaatii melkoista kuntoa tehdä käsipelissä tuo.
Toivottavasti isäsi on vielä tikissä, minun on.
Tämä riippuu aika palj9n siitä, mitä teelaatua käyttää. Jotkut japanilaiset teet, varsinkin valkoiset, on tarkotettu käytttäviksi moneen kertaan. Niitä ei tosin myöskään ole tarkoitus hauduttaa kauan, vaan vain pari-kolmekymmentä sekuntia tms...