Pidättekö te akateemiset itseänne jotenkin parempina kuin esim. duunareita?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, välimuotojakin on. Kumpaan sakkiin esim. AMK:n tai opistoasteen käyneet lasketaan? Eivät välttämättä työskentele duunarihommissa, mutta kun akateemisiksihan lasketaan vain yliopiston käyneet.
Kyllä hekin ovat duunareita. On harvinaista, että korkeimpiin virkoihin ja asemiin pääsisi muu kuin yliopistotutkinnon suorittanut. Kaikkein hyväpalkkaisimmat ammatit löytyvät lähes poikkeuksetta yliopistotasolta.
Onpa vanhanaikaista ajattelua. Jos olet huomannut, työpaikkailmoituksissakaan enää harvakseltaan määritellään koulutusvaatimuksia, ainakaan ehdottomina. Vaatimus on usein ”alalle soveltuva koulutus”. ”Hyvä tyyppi” vaikuttaa valinnoissa enemmän. Lisäksi monilla aloilla työssä kouluttaudutaan paljon lisää esim. erilaiset yritysten omat akatemiat, jolloin sillä pohjakoulutuksella ei ole niin suurta merkitystä.
T. It-puolen tradenomi, ison tiimin esimies, jonka alaisista suurin osa on akateemisen tutkinnon suorittanut
En, mutta halveksun idioottimaisen tyhmiä ihmisiä. Moni duunari joutuu ansaitsematta kärsimään tyhmän leimasta, ja toisaalta moni akateeminen pääsee kuin koira veräjästä vaikka on älyllisesti saappaan tasolla, mutta kuitenkin hyvä lukemaan ulkoa.
Heissan
Naturligtvis är jag bättre, jag akademiskt utbildade,
Arbetarna är bedragare och tiggare, ynkligt, gott helvete
En pidä itseäni parempana. Arvostan yhtä lailla jokaista ihmistä, joka on löytänyt oman lahjakkuutensa ja käyttää sitä parhaansa mukaan omaksi ja yhteiseksi hyödyksi & iloksi. Lahjakkuus tässä mielellään mahdollisimman laajasti ymmärrettynä.
Vierailija kirjoitti:
Heissan
Naturligtvis är jag bättre, jag akademiskt utbildade,
Arbetarna är bedragare och tiggare, ynkligt, gott helvete
Hejssan, hejssan,
Vad härligt att du försöker att skriva på svenska. Bra jobbat!
Onko matalakoulutetuilla joku kateus/alemmuuskompleksi kun tätä samaa asiaa pitää jankata koko ajan?
Ja kyllä, leppoisa akateeminen on parempi ihminen kuin joku katkera jankuttaja.
Onko matalakoulutetuilla joku kateus/alemmuuskompleksi kun tätä samaa asiaa pitää jankata koko ajan?
Ja kyllä, leppoisa akateeminen on parempi ihminen kuin joku katkera jankuttaja.
Tack inte för att jag tackade google översättaren
No omalla alallani olen tietysti parempi kuin joku joka ei ole saanut siihen koulutustani. Samoin kuin timpurimieheni on taatusti minua parempi rakennushommissa.
En. Olen aina painottanut lapsilleni, että jokin tutkinto tulee suorittaa peruskoulun jälkeen, oli se mikä tahansa, kotiin ei saa jäädä makaamaan. Kunhan se kiinnostaa häntä itseään ja kykynsä ja taipumuksensa soveltuvat alalle.
Akateemisilta taidoilta kyllä, muuten en.
Riippuu ihan siitä, mitä paremmuudella tarkoitetaan. Varmasti olen parempi omalla alallani. Ammattitaitoiset huoltomiehet ovat puolestaan taatusti parempia korjaamaan erilaisia koneita ja laitteita, minulta tuollainen taito puuttuu täysin.
En, mutta olen huomannut, että motivoitumattomat pilaavat amiksen tason lähes täysin. Ovat hakeneet alalle vain siksi, että "jonnekin on vain pakko mennä". Opetus etenee hitaasti heidän ehdoillaan, koska kaikkien halutaan valmistuvan, sillä opettajat eivät kestä katsoa heitä yhtään kauempaa kuin on "pakko". Sinänsä arvostan suuresti taitavia ammatti-ihmisiä ja on sääli, että alasta aidosti kiinnostuneet ja motivoituneet joutuvat kärsimään tällaisten takia.
En. Arvostan esimerkiksi tosipaljon niitä remonttiukkoja, jotka osaavat ammattinsa. Eipä onnistuisi minulta. Minä vain kirjoittelen lehtijuttuja vaikeista ja monimutkaisista aiheista.
Vierailija kirjoitti:
En. Arvostan esimerkiksi tosipaljon niitä remonttiukkoja, jotka osaavat ammattinsa. Eipä onnistuisi minulta. Minä vain kirjoittelen lehtijuttuja vaikeista ja monimutkaisista aiheista.
Etkä kirjoita. Tosipaljon...
Vierailija kirjoitti:
Arvostan paljon esim. hyviä ja ammattitaitoisia ;kiinteistönhoitajia ja sähköasentajia, eivät nuokaan ole mitään yksinkertaisia töitä, jotka kuka tahansa osaisi. Itseltäni puuttuu tuollainen käytännöllinen lahjakkuus lähes täysin.
Olen tämän kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä, nuo esimerkin ammatit eivät ole mitään helppoja. Lisäksi arvostan esim. lähihoitajia, siinä on suuri vastuu toisesta ihmisestä ja on hallittava monia asioita. Mutta siis ylipäätään arvostan kaikkia ammatteja, akateemisia ja ei-akateemisia. Kokemus on osoittanut, että kivoja ja fiksuja ja tyhmiä ja veemäisiä löytyy ihan yhtä lailla koulutustasosta riippumatta. Oma ammatti on sosiaalityöntekijä ja koulutus VTM.
Pari mun kaveria jotka olleet ihan amiksen käyneitä duunareita ja opiskelleet myöhemmin lisää ovat siirtyneet parempiin piireihin,vanhat kaverit ovat kyllä unohtuneet ihan totaalisesti,bisse vaihtunut vinkkuun,makkara sisäfileeseen,snägäri parempiin rafloihin ym.
Vierailija kirjoitti:
jos ette, niin miksi ette?
Koen kyllä olevani ihan duunari. Mikä meitä erottaa? Palkkatyössä olen, YT-neuvottelut säännöllisesti niskassa. Työasiat mielessä vapaallakin.
Elämän arpajaisissa minulle on siunaantunut keskimääräistä enemmän älliä ja mielenkiintoa asioiden teoriaa kohtaan, mutta ei se mitään omaa ansiotani ole. Samoin opiskelusta yliopistossa tykkäsin, en kokenut tekeväni mitään suurta uhrausta.
Eli miten tässä nyt sitten pitäisi tuntea itsensä paremmaksi? Mitään sen erikoisempaa en katso saavuttaneeni.
En. Kunnioitan semmosta ihmistä, joka tekee työkseen sitä, mistä tykkää, oli se sit rekka-autolla ajamista tai yliopistossa opettamista.
Akateemisiakin on niin moneen junaan. Itse opiskelen todella vaativaa ja matemaattista alaa. Sitten on myös aloja, joihin pääsee helposti sisään ja vaatimukset kurssien läppäisemiseen mitättömiä, esimerkiksi joku viestintä.