Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saisi miehet pitämään kiinni ydinperheestä erityislapsenkin kanssa? Toivottavasti tästä saa puhua. Olen murtunut kuten muutkin äidit tässä tilanteessa.

Vierailija
30.11.2017 |

Meillä oli kolme tervettä lasta ja tahdoimme vielä neljännen. Olimme onnellinen perhe. Neljäs yllättäen olikin erityislapsi. Mies, ennen niin ihana ja rakastava isä, sekä aviomies, muuttui täysin. Väsynyt olin tietysti minäkin, mutta yritin aina jaksaa lasten vuoksi. Saihan lapsista energiaakin. Tietysti jokainen lapsi on myös yhtä rakas, vaikka yksi onkin erityislapsi. Mies alkoi vältellä kotiin tuloa. Nyt nuorimmaisemme ollessa 3-vuotias, mies lopulta myönsi löytäneensä toisen naisen. Hän muutti pois perheemme luota pari kuukautta sitten. Mies sanoi suoraan, ettei hänestä ole tällaiseen elämään.

Hain ja löysin vertaistukea muiden erityislasten äideiltä. Liian monen perheessä on sama surullinen tarina, eli mies ei kerta kaikkiaan kestä enää perhe-elämää erityislapsen kanssa, vaikka meilläkin elämä oli onnellista kolmen lapsen kanssa ja hänkin tahtoi neljännen. Neljännen ollessakin erityislapsi mies ei enää kestänytkään tätä elämää.

Olen todella vihainen ja katkera. Miksei mies voinut puhua avoimesti tunteistaan, ettei hän jaksa? Olinhan minäkin todella väsynyt, mutta sain perheestämme voimaa. Pakosti mietin myös, miksei mies saanut meistä, eli minusta ja lapsista, voimaa? Tiedän myös muutaman perheen, jossa erityislapsi aiheutti kyllä kovan kriisin parisuhteeseen, mutta he voittivat ongelmat yhdessä. Hakivat yhdessä apua ja saivat. Selvisivät yhdessä. Voi kunpa olisin toivonut samaa meillekin.

Eikö mies todellakaan ole ajatellut yhtään sitä, miten rankkaa tämä kaikki on minulle, lastensa äidille? Minä jäin neljän lapsen kanssa yksin, joista yksi on erityislapsi. Entä lapsille, kun isä vaan hylkää? Erityislapsi vie väksinkin enemmän huomiota ja aikaa. Nyt olen arjessa aivan yksin, jolloin terveet lapset jäävät vielä enemmän paitsioon. Kaksi vanhempaa sentään voisivat jakaa huomiotaan järkevämmin lasten kesken. Puhumattakaan kaikista kodin ja arjen askareista. Kaikista eniten olen kuitenkin surullinen siitä, kun mies rikkoi meidän perheen.

Saisikohan tähän mitenkään muutosta? Kuinka saada miehet paremmin sitoutumaan ydinperheeseen silloin, kun siihen kuuluu erityislapsi? Tämä meidän surullinen tarina on liian yleinen tarina erityislasten perheissä. Ero pilaa niin monen ihmisen elämän kertaheitolla. Olen neuvoton ja täysin loppu, mutta toivoisin yleistä muutosta tähän. Ihan vaan vielä syntymättömienkin erityislasten vuoksi.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi mieheltä vuoroviikko-systeemiä. Lapset ovat aina viikon isällään ja viikon sinulla. Näkeepähän mies millaista on huolehtia neljästä lapsesta yksin ja sinäkin saat aina välillä levätä. Älä päästä miestä kuin koiraa veräjästä, yhdessä ne lapset on hankittu ja yhdessä niistä myös huolehditaan, erosta huolimatta.

Vierailija
2/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, millainen erityislapsi teillä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä ollaan kun naiset unohtavat miehen parisuhteeessa. Kotiorjaksi ja rahoittajiksi kyllä kelpaa.

Vierailija
4/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu siitä, että titteli "erityislapsi" antaa nykyisin kyseiselle lapselle luvan käyttäytyä kuin eläin. Tottakai silloin menee hermot. Kasvata tuota erityislasta ja laita hänet käyttäytymään. Se voi vaatia muutakin kuin lässytystä, mutta on ainoa tapa. Samalla huomioi myös ne terveet lapset ja anna heillekin aikaa.

Vierailija
5/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän reilusti ilmoitti ettei jaksa ja vaihtoi maisemaa. Aivan oikeutettu teko, ei kenenkään tarvitse lapsien tai toisen aikuisen takia omaa elämäänsä pilata.

Vierailija
6/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kulta pieni, erityislapsi oli vain hyvä tekosyy miehelle. Muutenkin lähtevät vieraan matkaan, tämä vain todella epäreilusti käytti erityislasta syynä omille haluilleen mennä muualle nussimaan. 

Vierailija
7/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu siitä, että titteli "erityislapsi" antaa nykyisin kyseiselle lapselle luvan käyttäytyä kuin eläin. Tottakai silloin menee hermot. Kasvata tuota erityislasta ja laita hänet käyttäytymään. Se voi vaatia muutakin kuin lässytystä, mutta on ainoa tapa. Samalla huomioi myös ne terveet lapset ja anna heillekin aikaa.

Isänkö ei tarvitse kasvattaa lastaan?

Vierailija
8/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshän reilusti ilmoitti ettei jaksa ja vaihtoi maisemaa. Aivan oikeutettu teko, ei kenenkään tarvitse lapsien tai toisen aikuisen takia omaa elämäänsä pilata.

Sanoisitko samaa jos neljän lapsen äiti lähtisi lätkimään koska "ei jaksa ja ei halua pilata elämäänsä?". Aikuisen voi jättää tuolla perustelulla, itse omasta halusta hommattuja lapsia ei. Lapset on yhtälailla miehenkin.

Vierailija
9/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikia ja miehiä ei opeteta alistumaan kohtaloonsa. Kun mies alistuu kohtaloonsa, hän myös masentuu ja syrjäytyy. Kukaan ei halua masentua ja syrjäytyä, joten mies pyrkii pääsemään eroon tilanteesta, jossa hänen pitäisi alistua kohtaloonsa. 

Vierailija
10/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän ettei jaksa jos koko arki on yhdestä vammaisesta lapsesta huolehtimista. En itsekkään lähtisi tuohon hommaan vaan antaisin lapsen pois.

Vierailija
11/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon miehesi osallistui arkeenne, kun teillä oli kolme lasta? Miten jaoitte lastenhoidon ja kotityöt? Vai kävikö mies töissä ja sinä hoidit arjen? Miten lapsesi erityisyys näkyy? Ottiko miehesi osaa lastenhoitoon nuorimmaisen kohdalla?

Vierailija
12/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisitko samaa jos neljän lapsen äiti lähtisi lätkimään koska "ei jaksa ja ei halua pilata elämäänsä?". Aikuisen voi jättää tuolla perustelulla, itse omasta halusta hommattuja lapsia ei. Lapset on yhtälailla miehenkin.

Suomessa lapset ovat kyllä naisen omaisuutta, eikä tämä tunnu naisia haittaavan aina silloin kun joku lapsiaan rakastava isä äidin päätöksellä vieraannutetaan lapsistaan.

-eri

Vierailija
13/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistuki?

Vierailija
14/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun niihin, joiden ydinperhe kesti erityislapsen (lapsi nyt jo 20, eikä enää asu kotona joten voidaan sanoa, että kesti).

Minä en tiedä, miten miehen ”saa sitoutumaan”, luulen päin vastoin, ettei sitä voi saada aikaa kukaan muu kuin mies itse. Se on oikeasti miehen päätös. Mikään houkuttelu tai säätäminen muiden puolesta ei auta, koska oikeasti sen erityislapsen kanssa on vain niin raskasta, ettei sitä mikään mielistely ja houkutttelu vaakakupissa tasapainota.

Kaikki, mitä voit tehdä, on yrittää valita mies, joka on sitoutunut ja jonka päätökset tässä suhteessa pitävät. Kyse on arvoista ja perusvalinnoista. Valitse mies, joka kantaa vastuunsa, älä valitse luovuttajaa, pakenijaa tai muiden syyttelijää. Valitse mies, joka ajattelee, että kun riski on otettu se on kannettava, eli kun leikkiin on ryhdytty, leikki on kestettävä. Sellainen, jonka tekemät sopimukset pitävät, joka maksaa velkansa ja täyttää osuutensa. - sinun kanssasi ja muutenkin. Luotettava mies, sellainen vanhanaikaisesa bisnesmaailmassa menestyvä, joka ei yritä venkoilla ja alittaa suoritusta aina vielä vähän.

Aapeen kohdalla tämä tietysti on jo myöhäistä ja myönnän, että on vaikea tunnistaa luotettavat miehet luovuttajien joukosta. Itselläni kävi tuuri ja siihen varmasti vaikuttaa myös se, että sekä minä että mieheni myös kasvoimme ympäristöissä, joissa koko perhe oli tällaisia ihmisiä ja sitoumusten pitäminen on selkärangassa.

Vierailija
15/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä kohtalon uhmaamista: että kolmen terveen ja ihanan lapsen jälkeen pitää sitten vielä neljäskin vääntää. Saanko arvata: mies ei alun alkaenkaan ollut innostunut tekemään neljättä lasta, mutta ap vauvakuumeessaan sai ylipuhutuksi. Ja sitten kävi niin kuin kävi.

Pakko tunnustaa, ettei kauheasti heru sympatiaa ap:lle.

Vierailija
16/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu syöpälasten kanssa. Ei kaikki parisuhteet kestä tuollaisia kriisejä, kun toisten suhteet vain vahvistuvat yhteisistä koettelemuksista.

Minä en tiedä mitä kerron lapselleni kun hän tuosta varttuu. Mitä te sanoisitte?

Vierailija
17/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on heikompi astia, väsyy ja murenee pienistäkin vastoinkäymisistä, saati sitten isoista. Siksipä miehet eivät synnytä, ei heistä olisi siihen eikä sen mukanaan tuomaan kokonaisvaltaiseen vastuuseen suvun jatkumisesta. Tämä on tietenkin rankkaa yleistystä, mutta pitää paikkansa valtaosassa tapauksista.

Sitten on näitä peruskalliomiehiä, joita ei mikään horjuta tai murenna, ei edes vammaisen lapsen syntymä. Minulla on tällainen mies, mutta en todellakaan pysty sanomaan, miten tällaisen voi valita ennakkon. Ei varmaan mitenkään: miehen lujuus punnitaan vasta, kun tilanne on päällä. Silloin vasta näkee, onko miehestä korjaamaan sen, mitä on kylvänyt. Surullisen monista ei ole.

Siksi naiset ovat niin vahvoja. Jonkun on pakko olla.

Vierailija
18/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä kohtalon uhmaamista: että kolmen terveen ja ihanan lapsen jälkeen pitää sitten vielä neljäskin vääntää. Saanko arvata: mies ei alun alkaenkaan ollut innostunut tekemään neljättä lasta, mutta ap vauvakuumeessaan sai ylipuhutuksi. Ja sitten kävi niin kuin kävi.

Pakko tunnustaa, ettei kauheasti heru sympatiaa ap:lle.

Niin, sitä joutuu arvailemaan, kun lukutaito ei riitä ymmärtämään lukemaansa. :(

Olihan se avausviesti pitkä, mutta kyllä sieltä varsin helposti oli luettavissa, että mieskin toivoi neljättä lasta. Ja kyllä, ei ole meillä tästä kuin ap:n sana, totta, mutta ei ole koko keissistäkään muuta kuin ap:n sana. Lähtökohtaisesti olettakaamme, että hän puhuu totta, ellei ole perusteltua syytä muuta epäillä.

Sinun sympatian puutteesi toitottaminen ei varmaankaan ollut tämän ketjun tarkoitus, mutta saitpa sen nyt kerrotuksi. Toivottavasti olosi helpottui.

Ap, minulta saat sympatiaa tuon lainaamani lukutaidottoman tunnevammaisenkin edestä. Ikävä tilanne, mutta sinä selviät!

Vierailija
19/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käynyt myös näin. Vaikeasti vammainen lapsi ja isä on irtisanoutunut kaikesta. Ei edes tapaa lastaan. Enpä tätä etukäteen olisi voinut tietää.

Vierailija
20/41 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miäkään en tunne kauheasti sympatiaa ap:tä kohtaan, sillä olin juuri tilaisuudessa kolmena  päivänä havainnoimassa erityslapsia koskevissa terapia yms. tilanteissä ja 8/10 lapsen kanssa tilaisuuksissa oli isä eikä äiti, mitä ihmettelin suuresti. Isä oli ottanut paljon suuremman vastuun perheen erityislapsesta.

Keskusteluissa kävi ilmi, että perheissä oli yleisesti n. 3 lasta.

eli eivät ne äidit ole aina uhreja.

t. äiti ja isoäiti