Erityisherkkyydestä on tullut naureskeltu muoti-ilmiö
Vaikka monet vitsailevat, ettei sellaista vaivaa olekaan, että se on ihan keksitty juttu niin ei ole. Kyllä erityisherkkiä ihmisiä on olemassa.
Mullakin on yksi tuttu joka sanoo, että hän osaa vaistota toisista ihmisistä, että onko hän hyvä vai paha. Jotenkin itsekin pidin tällaista hölynpölynä, mutta näköjään tämmösiä ihmisiä on oikeasti olemassa.
Kommentit (46)
Mustavalkoista ajattelua tuollainen hyvä tai paha. Kuka on pelkästään hyvä, ei kukaan.
Olinko minä erityisherkkä kun en sopeutunut kaupunkielämään? Vitutti ja ahdisti ainainen melu, pälätys ja koneiden jyrinä. Muutin takaisin maalle ja nyt on rauhallista. Erityisherkkyys on usein sopeutumattomuutta ympäristöön. Paskapuhetta siis.
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoista ajattelua tuollainen hyvä tai paha. Kuka on pelkästään hyvä, ei kukaan.
Jep. Tutkimusta, että monet persoonallisuushäiriöiset hakevat itselleen tälläisiä "erityisdiagnooseja" ja esim. voivat pitää itseään erityisherkkinä. Näille ominaista musta-valkoinen ajattelu, ihmiset ovat joko hyviä tai pahoja. herkkiä tai ei-herkkiä. (Tämä nyt ei tietystikään tarkoita, että kaikki erityisherkät olisivat persoonallisuushäiriöisiä.)
Kuinkahan paljon on sitä että erityisherkkä luulee olevansa persoonallisuushäiriöinen vaikka on vain ylikuormittunut eikä ymmärrä sopeuttaa elämäänsä palautumiskykynsä mukaan koska on ollut lapsesta asti "vääränlainen".
Tavallaanhan persoonallisuushäiriöiden taustalla on usein sitä että lapsi on joutunut tukahduttamaan tunteitaan. Jos siis lapsi elää suht normaalissa ympäristössä mutta tunteet arvotetaan liian voimakkaiksi, niin silloihan hän joutuu ikäänkuin siihen persoonallisuushäiriö-mekanismiin sovittaessaan itseään paremmin yhteiskuntaan sopivaksi. Että kumpi oli ensin, muna vai kana.
Mua rassaa erityisherkkyys-keskustelussa se, että juuri mikään ihmisen persoonallisuuden ominaisuus ei ole binäärinen vaan ne ovat jatkumoita, joissa ääripäitä on hyvin vähän ja suurin osa on jossain keskellä. Mun on siksi hyvin vaikea uskoa, että olisi olemassa jonkinlainen erillinen luokka ihmisiä, jotka eroavat muista kategorisesti. Sen uskon kyllä, että ihmisten välillä on eroja tunne- ja aistiherkkyydessä. Mutta uskon, että ne ovat jatkumolla.
Vierailija kirjoitti:
Mua rassaa erityisherkkyys-keskustelussa se, että juuri mikään ihmisen persoonallisuuden ominaisuus ei ole binäärinen vaan ne ovat jatkumoita, joissa ääripäitä on hyvin vähän ja suurin osa on jossain keskellä. Mun on siksi hyvin vaikea uskoa, että olisi olemassa jonkinlainen erillinen luokka ihmisiä, jotka eroavat muista kategorisesti. Sen uskon kyllä, että ihmisten välillä on eroja tunne- ja aistiherkkyydessä. Mutta uskon, että ne ovat jatkumolla.
Tietysti ne ovat jatkumolla. Mutta jatkumon ihan ääripäissä ominaisuudesta alkaa olla haittaa. Sinulla ei varmaankaan ole mitään vaikeutta uskoa että on erityisen tunteettomia ihmisiä olemassa, psykopaatteja? Sen sijaan erityisen herkkiä ja tunteellisia, ei missssssään tapauksessa. Ei kyllä voisi olla psykopaattejakaan, jos psykopaatit olisi nimetty erityistunteettomiksi. Saisivat vielä erityisyydellään huomiota, josta minä olen jäänyt paitsi.
Meillä ollaankin juntteja tällaistenkin asioiden suhteen. Viisaammissa maissa osataan tehdä tällaista https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK458827/
Microbiomes of the Built Environment ja sieltä otsikko 2, Microorganisms in Built Environments: Impacts on Human Health ja pelkkä koontikin jo kertoo siitä, että joo, ehkä erityisherkät eivät ole mielisairaita:
"There is a demonstrated link between exposures to infectious microorganisms present in built environments and human health. In a number of cases, the mechanisms of transmission are well understood, but more can be learned about how built environment design influences proliferation or transmission of such infectious microorganisms.
There is evidence of a link between exposure to indoor microorganisms and the development of respiratory and allergic symptoms, particularly those arising from exposure to microorganisms that flourish in damp indoor settings.
Preliminary evidence suggests that certain microbial exposures, including early-life exposures to diverse microorganisms associated with animals, may have beneficial health effects, such as protection from allergy and respiratory symptoms.
A number of additional potential health impacts (beneficial or adverse) associated with exposures to indoor microorganisms are being explored. Impacts on nonrespiratory (e.g., neurologic) outcomes are less well understood. More investigation is needed to understand which exposures may be beneficial or adverse and by what mechanisms.
Additional studies will be needed to clarify causal links between microbial exposures in built environments and health impacts. These should include further longitudinal human studies with complementary animal and in vitro studies to assess how stage of life, exposure route, coexposures, dose, and genetic sensitivity influence the relation of individual indoor microbial exposures to health outcomes"
Vierailija kirjoitti:
Tuossa meni pieleen että ilmiölle annettiin Suomessa tuollainen nimi. Suomalainen pillastuu täysin jos joku sanoo olevansa erityinen, ihan sama miten. Vaikka erityisen syöpäinen saa aikaan raivoreaktion että luuletko sinä olevasi jotain erityistä.
Joku bongasikin jo sanan erityinen ja laittoi alapeukun pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon on sitä että erityisherkkä luulee olevansa persoonallisuushäiriöinen vaikka on vain ylikuormittunut eikä ymmärrä sopeuttaa elämäänsä palautumiskykynsä mukaan koska on ollut lapsesta asti "vääränlainen".
En tiedä mutta luultavasti yleisempää on, että erityisherkkyyden alle mahtuu kirjavampaa sakkia. Persoonallisuushäiriö ei ole kuitenkaan tavoiteltavaa toisin kuin erityisherkkyys tuntuu monien mielestä olevan. Vaikka sitähän sekään ei todellisuudessa ole mutta ainakin alunperin arkikielessä siitä nimenomaan korostui se empaattisuus, herkkyys ja kiltteys vaikka näillä nyt ei kauheasti tarvitsi erityisherkkyyden kanssa olla tekemistä. Mutta harvempi varmaan haluaa esim. julkisesti toittaa olevansa esim. epävakaa persoonallisuushäiriöinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ne ovat jatkumolla. Mutta jatkumon ihan ääripäissä ominaisuudesta alkaa olla haittaa. Sinulla ei varmaankaan ole mitään vaikeutta uskoa että on erityisen tunteettomia ihmisiä olemassa, psykopaatteja? Sen sijaan erityisen herkkiä ja tunteellisia, ei missssssään tapauksessa. Ei kyllä voisi olla psykopaattejakaan, jos psykopaatit olisi nimetty erityistunteettomiksi. Saisivat vielä erityisyydellään huomiota, josta minä olen jäänyt paitsi.
Totta kai. Mä kritisoin vain sitä, että ainakin julkisuudessa olleessa erityisherkkyys-keskustelussa korostetaan tuota, että erityisherkät ovat erillinen luokka ihmisiä.
(ehkä myös jkv sitä, että erityisherkkyyden täsmällisestä sisällöstä näyttää olevan aika vähän tieteellistä tietoa. Esim. ei ole osoitettu, että ne, jotka kokevat olevansa erityisherkkiä, olisivat herkempiä havainnoimaan erilaisia ärsykkeitä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Mä kritisoin vain sitä, että ainakin julkisuudessa olleessa erityisherkkyys-keskustelussa korostetaan tuota, että erityisherkät ovat erillinen luokka ihmisiä.
(ehkä myös jkv sitä, että erityisherkkyyden täsmällisestä sisällöstä näyttää olevan aika vähän tieteellistä tietoa. Esim. ei ole osoitettu, että ne, jotka kokevat olevansa erityisherkkiä, olisivat herkempiä havainnoimaan erilaisia ärsykkeitä.)
Tänne kylläkin linkitettin kerran tutkimus jonka mukaan erityisherkkä reagoi hitaammin ärsykkeisiin. Tämä tietysti voitonriemuisena osoituksena että erityisherkkyys on huuhaata, mutta totuushan oli, että erityisherkkä reagoi hitaammin juuri siksi, että hänellä on muita enemmän prosessoitavaa ärsykkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta luultavasti yleisempää on, että erityisherkkyyden alle mahtuu kirjavampaa sakkia. Persoonallisuushäiriö ei ole kuitenkaan tavoiteltavaa toisin kuin erityisherkkyys tuntuu monien mielestä olevan. Vaikka sitähän sekään ei todellisuudessa ole mutta ainakin alunperin arkikielessä siitä nimenomaan korostui se empaattisuus, herkkyys ja kiltteys vaikka näillä nyt ei kauheasti tarvitsi erityisherkkyyden kanssa olla tekemistä. Mutta harvempi varmaan haluaa esim. julkisesti toittaa olevansa esim. epävakaa persoonallisuushäiriöinen.
Opettajat valittavat eniten, eli voisiko tästä päätellä naissukupuolen ja opettajan ammatin liittyvän jollain tavoin persoonallisuushäiriöihin? Todellisuudessahan vika on homeisissa kouluissa, mutta se ei ole relevanttia, koska sairaudethan on tietenkin aina itseaiheutettuja ja haluttuja.
Voiko olla samaan aikaan erityisherkkä ja esim narsisti? Mitä se erityisherkkyys on? Eihän se että aistii muiden tunteet herkemmin kuin muut, tarkoita että sitten suhtautuisi muihin empaattisesti, vaan voi ajatella että "vittu kun pitää kaikkien ärsykköjen masennukset huomata, kunpa en huomaisi". Sen sijaan joku joka ei ole aistinut toisen huonoa oloa voi suhtautua siihen empaattisesti. Ja esim psykopaatit voi herkistyä kauniista musiikista tai luonnosta ja silti olla tuntematta empatiaa ihmisiä kohtaan. Joten jos erityisherkkyys on herkästi tuntemista, niin se ei ole automaattisesti sama kuin empaattinen, lämmin ihminen.
En jaksa katsoa videota, mutta ei mitään yliluonnollisia aistimuksia ole olemassa aika suurella todennäköisyydellä. Ihmisten käytöksestä kuitenkin voi tehdä paljon johtopäätöksiä ja toiset ovat siinä toisia parempia. Toki osa on myös aktiivisempia tekemään näitä johtopäätöksiä, vaikka ne olisivatkin virheellisiä.
Esimerkiksi näin miehenä on todella helppo tunnistaa pelimies, kun katsoo naisten ja miesten kanssakäymistä. Silti moni nainen lankeaa pelimieheen, eikä näe lainkaan millainen pelimies on kyseessä.
Yleensä aidot erityisherkät eivät pidä meteliä asiasta, vaikka moni kokeekin kyseisen "diagnoosin" helpotuksena ja itseymmärrystä lisäävänä. Nämä omaa erityisherkkyyttään toitottavat ovat usein vain huomionhakuisia erikoisuudentavoittelijoita, joskin joukkoon kyllä mahtuu ihan oikeita personallisuushäiriöisiäkin. Tuo, että mainostaa sitä, kuinka vaistoaa aina ihmisen hyvyyden tai pahuuden, kuulostaa niin klassiselta narsismilta.
Kiva tietää että ihmiset naureskelevat minulle.
Olen erityisherkkä äänille. Aivotärähdyksen jälkeen en kestä melua ja melu aiheuttaa pahoinvointia. Käytän kaupassa käydessä vastamelukuulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla samaan aikaan erityisherkkä ja esim narsisti? Mitä se erityisherkkyys on? Eihän se että aistii muiden tunteet herkemmin kuin muut, tarkoita että sitten suhtautuisi muihin empaattisesti, vaan voi ajatella että "vittu kun pitää kaikkien ärsykköjen masennukset huomata, kunpa en huomaisi". Sen sijaan joku joka ei ole aistinut toisen huonoa oloa voi suhtautua siihen empaattisesti. Ja esim psykopaatit voi herkistyä kauniista musiikista tai luonnosta ja silti olla tuntematta empatiaa ihmisiä kohtaan. Joten jos erityisherkkyys on herkästi tuntemista, niin se ei ole automaattisesti sama kuin empaattinen, lämmin ihminen.
Jos nyt narsistit saadaa tähänkin keskusteluun niin samaan aikaan ei voi mielestäni olla erityisherkkä ja narsisti mutta narsisti voi itse kuvitella näin. Tälläinen erityisherkkäädiagnoosi on kuin lottovoitto huomionhakuiselle narsistille. Tiedän mm. oman sukulaiseni, jolla on kaikki narsistisen persoonallisuushäiriön piirteet todella vahvasti. Hän ei ole millään mittarilla erityisherkkä muuta kuin siinä, että pystyy lukemaan toisia helposti ja sitä kautta mainipuloimaan. Hän kyllä itse kuvittelee olevansa erityisherkkä ja mainostaakin tätä ylitsevuotavaa herkkyyttään usein muille. Muiden täytyy tanssia hänen pillinsä mukaan, koska hän on vain niin herkkä ja helposti rasittuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt narsistit saadaa tähänkin keskusteluun niin samaan aikaan ei voi mielestäni olla erityisherkkä ja narsisti mutta narsisti voi itse kuvitella näin. Tälläinen erityisherkkäädiagnoosi on kuin lottovoitto huomionhakuiselle narsistille. Tiedän mm. oman sukulaiseni, jolla on kaikki narsistisen persoonallisuushäiriön piirteet todella vahvasti. Hän ei ole millään mittarilla erityisherkkä muuta kuin siinä, että pystyy lukemaan toisia helposti ja sitä kautta mainipuloimaan. Hän kyllä itse kuvittelee olevansa erityisherkkä ja mainostaakin tätä ylitsevuotavaa herkkyyttään usein muille. Muiden täytyy tanssia hänen pillinsä mukaan, koska hän on vain niin herkkä ja helposti rasittuva.
Ehkä narsismiin liittyy muutakin kuin huomiohuoraamista, sillä muutenhan kaikki Facebookissa ja ties missä peukkuja kuvilleen ja kommenteilleen metsästävät, heikolla itsetunnolla varustetut, olisivat narsisteja.
Tuossa meni pieleen että ilmiölle annettiin Suomessa tuollainen nimi. Suomalainen pillastuu täysin jos joku sanoo olevansa erityinen, ihan sama miten. Vaikka erityisen syöpäinen saa aikaan raivoreaktion että luuletko sinä olevasi jotain erityistä.