Teosto on blokannut lähes kaiken musiikin YouTubesta - "This video contains content from TEOSTO. It is not available in your country"
Jopa artistien ja yhtyeiden omien YouTube -kanavien musiikkivideoiden toistaminen on estetty Suomessa.
Teosto on jumala, jolla on laillinen oikeus kontrolloida lähes kaikkea musiikkia Suomessa, niin kotimaista kuin ulkomaista.
Ei sitä kai turhaan Teostomafiaksi kutsutakaan.
Täysin käsittämätöntä. Tästä nousee kyllä myrsky.
Kommentit (641)
rtr kirjoitti:
slim millin videoita pystyy kattomaan ja kuuntelemaan!
Miehellä repee pää, jos mä sitä kuuntelisin täällä koko päivän.
"pienii sienii, herkkuuu sieniii, saaavuuu sieniii"
N45
Korealaisilla ei ainakaan muutama vuosi sitten ollut mitään sopimuksia Teoston kanssa.
Jos on edelleen niin, niin tämän pitäisi näkyä, muttei vain näy:
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Tarkastin, niin minunkin kuvaamiani videoita on estetty.
Itse olen kyllä sillä kannalla, että minulla on oikeus videon kuvaan ja bändillä musiikkiin.
Eli minun osuuteni on estetty oikeudettomasti ja ainoastaan musiikin estäminen olisi sopimuksettomassa tilassa sallittua.
(Bändi on jakanut videot luvallisesti materiaalistani)
Sama juttu mullakin. Omat videot estetty. Nuo tosin ovat ensisijaisesti oman alani ihmisille suunnattuja ammatillisia duunivideoita mutta estetty siltikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijänoikeudet ovat vakava homma. Ei kukaan teistäkään ole valmis maksamaan siitä musasta kun Youtubesta voi kuunnella ilmaiseksi.
Kyllä ne artistit ihan itse ovat toivoneet tekijänoikeusvalvontaa Teostolta. Sen tehtävänä on valvoa, ettei porukka käytä toisen tuotantoa ilman asiaankuuluvaa korvausta. Koska aika huono diili on artistille se, että hän tekee työn ja muut saavat nautiskella hänen tuotteistaan ilmaiseksi.
T. Cd-levyjen/digialbumeiden ostaja
Kun menet taidenäyttelyyn, niin paljonko taiteilija saa osuutta maksamastasi pääsylipusta?
Ei saa mitään.
Kun näet valokuvan lehdessä, niin kuinka paljon kukin näkijä maksaa näkemisestään?
Ei mitään.
Tai kun ajat autolla, niin kuinka paljon silloin maksat tuon auton muotoilijalle?
Etkö tosissaan ole kuullut esim. Kuvastosta tai Fimagesta? Kyllä muutkin taidealojen tuottajat saavat edunvalvontaa järjestöiltä.
Jos pidetään taidenäyttely, kuvasto hoitaa asianmukaisen palkkion taiteilijalle. Samoin jos joku käyttää toisen töitä luvatta, lähettää kuvasto sakkomaksua.
Eihän se nyt reilua ole, että toisten työtä voi ilmaiseksi hyödyntää.
Ai taiteilija saa rahaa taidenäyttelystä?
Ihan oikeasti?
Usein se vaan menee niin että taiteilija maksaa saadakseen työnsä esille.
Ilmaisiin näyttelytiloihin on hirveän pitkät jonot.
Aika utopiaa se, että näyttelystä maksettaisiin taiteilijoille. Kyllä ne tulot tulee teosten myynnistä ja apurahoista.
Näyttelyiden tarkoitus on saada työt esille. Se on markkinointia.
Ostajia on paha löytää jos töillä ei ole näkyvyyttä.
Maailmankuulut huiput ovat asia erikseen. Mutta tavistaiteilija on onnellinen jos ei joudu maksamaan näyttelystään.
Saksa paskoo taas kohta koko euroopan, historia toistaa itseään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-9955358?origin=rss
Ei voinut sitten edes varoittaa ajoissa, jos tieto oli miten käy kun sopimuksen syntyminen viivästyy??
Niin kyse lähinnä siitä, että Google ei halua maksaa huimista mainostuloistaan osuutta esimerkiksi suomalaisille muusiikintekijöille ja artisteille. Kukapa haluaisi. Ei tämän ketjun kirjoittajat ainakaan. Todella ikävästi käyttäydytte Suomi 100 -vuonna!
google maksaa jo suoraan artisteille, ongelma on siinä että teoston mielestä googlen pitää maksaa teostollekin
Meinaat, että tekijänoikeuksien omistajat ovat yleisesti jättäneet ruksimatta kohdan internet-jakelu tekijänoikeusvalvontapalvelustaan. Muun saatte hoitaa mutta netti juu hoidetaan ihan ite :).
Kuten Ylen uutisesta selviää tämä on tilapäinen ja lyhytaikaiseksi jäävä tila jonka jälkeen Google alkaa taas maksaa korvauksia suomalaisille musiikintekijöille ja artisteille kuten kuuluukin.
Kyllä tilapäinen ja niin turha esiintulo Teostolta. Kunhan taas kiukuttelee joutavista.
rtr kirjoitti:
slim millin videoita pystyy kattomaan ja kuuntelemaan!
Koska youtube esti musiikin. Ei ne paskaan koske.
YouTuben lahja 100v Suomelle: blokataan suomalainen musiikki sopimusneuvottelujen tajua. Koska Youtube tämän takana on, ei se Teosto pääse asetuksiin käsiksi.
Uutisissa juuri: sisältö pitäisi palautua vuorokauden kuluessa.
Prototyyppi kirjoitti:
Itse olen kyllä sillä kannalla, että minulla on oikeus videon kuvaan ja bändillä musiikkiin.
Eli minun osuuteni on estetty oikeudettomasti ja ainoastaan musiikin estäminen olisi sopimuksettomassa tilassa sallittua.
Sama juttu mullakin. Omat videot estetty. Nuo tosin ovat ensisijaisesti oman alani ihmisille suunnattuja ammatillisia duunivideoita mutta estetty siltikin.
Onko niissä jotain suojattua musiikkia taustalla?
Eräässä omassani on musiikkia ympäristöstä, mutta se on lähinnä uutispätkäksi tulkittavissa, joten sen suhteen esittämisoikeus on kunnossa. (eivätkä ne ole estäneet sitä)
Vierailija kirjoitti:
Hehe, jopa Maamme-laulu on blokattu :) Onnea Suomi 100 v!
Ladatkaa Opera-selain, siinä on automaattisesti VPN käytössä. Selaimen asetuksista VPN päälle ja vaihdatte maata. Helppo homma. Ja se asetus-painike on tuo punainen "rengas" vasemmassa yläkulmassa.
Kiitti!
Vierailija kirjoitti:
YouTuben lahja 100v Suomelle: blokataan suomalainen musiikki sopimusneuvottelujen tajua. Koska Youtube tämän takana on, ei se Teosto pääse asetuksiin käsiksi.
Youtube tottelee lisenssinhaltijaa. Estävät ihan mitä käsketään.
Tor-selain tai Operan asetuksista vpn päälle, niin näkyy
Toivottavasti artistit nousevat vastarintaan teostoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voinut sitten edes varoittaa ajoissa, jos tieto oli miten käy kun sopimuksen syntyminen viivästyy??
Niin kyse lähinnä siitä, että Google ei halua maksaa huimista mainostuloistaan osuutta esimerkiksi suomalaisille muusiikintekijöille ja artisteille. Kukapa haluaisi. Ei tämän ketjun kirjoittajat ainakaan. Todella ikävästi käyttäydytte Suomi 100 -vuonna!
Siis ne artistit on silti ITSE halunneet sen musiikkinsa sinne youtubeen ladata? Mitä hittoa siihen jotain Teostoa tarvitaan väliin holhoamaan jos artisti ei itse halua?
Oletko aivan varma, että artisti yksin on luonut teoksen? Ja hän voi siten päättää itse sen tekijänoikeuksista.
Kyllä ne tekijänoikeudet yleensä on nimenomaan artistilla itsellään.
Harvemmin kuitenkin. Tekijöillä ne oikeudet on. Pienemmällä tai suuremmalla määrällä ihmisiä. Joiden pitäisi päästä siis konsensukseen omista oikeuksistaan. Teosto on se palveluntarjoaja joka tätä konsensusta ylläpitää. Hienoa jos Google maksaa jatkossa taas hieman enemmän esimerkiksi suomalaisille kulttuuriammattilaisille. Tämä menee tietysti täällä kommentoivilta yli hilseen aidossa Suomi 100 -hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
google maksaa jo suoraan artisteille, ongelma on siinä että teoston mielestä googlen pitää maksaa teostollekin
Meinaat, että tekijänoikeuksien omistajat ovat yleisesti jättäneet ruksimatta kohdan internet-jakelu tekijänoikeusvalvontapalvelustaan. Muun saatte hoitaa mutta netti juu hoidetaan ihan ite :).
Kuten Ylen uutisesta selviää tämä on tilapäinen ja lyhytaikaiseksi jäävä tila jonka jälkeen Google alkaa taas maksaa korvauksia suomalaisille musiikintekijöille ja artisteille kuten kuuluukin.
Kerro minulle miten joku ulkomainen omakustanneartisti joka julkaisee itse musiikkinsa ja myy sitä omassa kaupassaan tai oman levy-yhtiönsä kautta joka ei ole kuullutkaan koko teostosta olisi tuollaisen rastin jostain löytänyt saati sitten halunnut sitä klikata.
Silti teosto haluaa rahaa noiden artistien suomen esityksistä muttei maksa korvauksia kuin tietylle osalle eniten soitetuista artisteista, ulkomaisille jopa vähemmän kuin suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tor-selain tai Operan asetuksista vpn päälle, niin näkyy
Toivottavasti artistit nousevat vastarintaan teostoa vastaan.
Eivät varmasti nouse. Teosto tai joku muu maailman kymmenistä ellei sadoista vastaavista palveluntarjoajista ovat syntyneet musiikintekijöiden toiveesta ja aidosta tarpeesta. Ei musiikintekijä halua tuollaiseen sontaan jonkun Googlen kanssa edes ryhtyä. Tietenkään tämä ei poissulje musiikintekijöitä jotka hallinnoivat omia oikeuksiaan harrastus- tai ammattimielellä. Harvempi kuitenkaan tahtoo.
Prototyyppi kirjoitti:
Onko niissä jotain suojattua musiikkia taustalla?
Eräässä omassani on musiikkia ympäristöstä, mutta se on lähinnä uutispätkäksi tulkittavissa, joten sen suhteen esittämisoikeus on kunnossa. (eivätkä ne ole estäneet sitä)
Hissimusiikiksi tulkittavaa mainospimputusta taustalla, ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle miten joku ulkomainen omakustanneartisti joka julkaisee itse musiikkinsa ja myy sitä omassa kaupassaan tai oman levy-yhtiönsä kautta joka ei ole kuullutkaan koko teostosta olisi tuollaisen rastin jostain löytänyt saati sitten halunnut sitä klikata.
Silti teosto haluaa rahaa noiden artistien suomen esityksistä muttei maksa korvauksia kuin tietylle osalle eniten soitetuista artisteista, ulkomaisille jopa vähemmän kuin suomalaisille.
Esimerkiksi?
Suomalaiset kannattaa ennemmin ylikansallista toimijaa kuin toista suomalaista. 100v kulttuurigaalaankin artistit tilattiin ilman korvausta "kun tulee sitä näkyvyyttä". Samalla illallisliput useita satoja. Voitto omaan taskuun?