Jos asia x aiheuttaa minulle ahdistusta, onko asian x välttely paras tapa hoitaa ahdistusta?
Minulla on diagnosoitu ptsd eli posttraumaattinen stressiahdistushäiriö. Psykologi ja yleislääkäri eivät vastanneet otsikon kysymykseen. Kysyn siis av:n asiantuntijoilta. Täällähän on ehkä joukossa ptsd-diagnosoituja, joilla on viisaammat ammattiauttajat kuin minulla.
Jos kerta ahdistuksen laukaisevan asian (asian x) kohtaaminen aina uusintaa trauman ja vahvistaa häiriötä, eikö silloin paras tapa ole vältellä asiaa x parhaimpansa mukaan?
Asian x kohtaaminen aina uusintaa häiriön ja lujittaa sitä. Tämä on oma kokemukseni ja tutkimustulos. Nykyään asiantuntijat suosittelevat muuta hoitomuotoa ptsd:hen kuin trauma-asiaa käsittelevää keskusteluterapiaa sen takia.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen miettinyt. Mulle jäi trauma kun seurustelukumppani olikin väkivaltainen. Hänen kanssaan en tietenkään enää ole tekemisissä, mutta millä keinoin palautuu luottamus miehiin ja miten lopetan säikkymisen (kun kuuluu esim. auton ääni saatan säikähtää ajoiko ex pihaan jne)?
Oma mielipiteeni on, että väkivallan pelon voi poistaa vain todelliset hyvät kokemukset. Ei pelkästään sen ratkuttaminen, että kaupan miesmyyjäkin käyttäytyi hyvin ja tilanne oli miellyttävä vaan niin, että tapaat niitä henkilöitä jotka ovat sinulle hyviä. Ovat luotettavia jne. Pistä kuitenkin tietoisesti merkille jokainen pienikin hyvä kokemus.
Asioihin joita säikyt, kuten ääni, voi tehdä mielikuvaharjoituksia ja ääniharjoituksia. Siihen siedättäminen sopii. Varmistat turvallisen session ja varaat itsellesi turva-asian ja altistat itseäsi niin pienestä, että se ei vielä hetkauta. Sitten lisäät altistuksen tasoa voimakkaammaksi kuitenkin niin, ettei se ylitä voimiasi.
Kyseessä on välttämiskäyttäytyminen ja voi hetkessä tuntua hyvältä mutta pitkässä juoksussa pahentaa ahdistusta. En ole psykologi, mutta en suosittele. Ellei kyseessä ole tietty ihminen joka on satuttanut sinua, silloin tietysti vältät tätä henkilöä.
Välttelemisellä voi elämä ja elämän laatu kaventua, mikäli vältettävä asia on usein kohdattava ja tavalliseen arkipäivään kuuluva, josahdistusta aiheuttava asia on harvoin kohdattava ja helposti vältettävä , voihan sitä elää niinkin.