Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Finlandia-palkitulta Juha Hurmeelta hätkähdyttävä lopetus palkintopuheelle: ”Opetelkaa ruotsia, juntit”

Vierailija
29.11.2017 |

Puheensa loppuosan Hurme piti ruotsiksi. Hän mainitsi esikuvikseen Elmer Diktoniuksen, Edith Södergranin, Gunnar Björlingin, Runar Schildtin ja Lars Huldénin.

– De här finlandssvenska författarna har lärt mig allt som man bör veta för att vinna Finlandia-priset i skönlitteratur (nämä suomenruotsalaiset kirjailijat ovat opettaneet minulle kaiken, mitä pitää tietää voittaakseen kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon), hän sanoi.

Hurme lopetti puheensa sanomalla, että För er, som inte förstod vad jag nyss sa, har jag ett enkelt råd: opetelkaa ruotsia, juntit. Maailmankuvanne avautuu kummasti.
-------------------------------------

Totta joka sana. Suomalaisen kulttuurin ovat rakentaneet ruotsinkieliset ihmiset. Liekö Aleksis Kivi ainoa, jolla kunnollinen suomalainen nimi.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat kyllä oikeasti Suomen hienoimpia kirjailijoita. Suosittelen! Alapeukkua täällä satelee jo ruotsin kielen mainitsemisesta, lukekaa mieluummin kirjoja.

Vierailija
42/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perinteenä ollut että ostan mummille joululahjaksi aina Finlandia-voittajakirjan, mutta enhän mä nyt tuota voi sille antaa! Ei ole mitään kouluja käynyt ja ymmärtää tuskin sanaakaan ruotsia. Sehän ottaa sen nyt vittuiluna.

Kiva,kiva, loistava valinta hei Ellu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheensa loppuosan Hurme piti ruotsiksi. Hän mainitsi esikuvikseen Elmer Diktoniuksen, Edith Södergranin, Gunnar Björlingin, Runar Schildtin ja Lars Huldénin.

– De här finlandssvenska författarna har lärt mig allt som man bör veta för att vinna Finlandia-priset i skönlitteratur (nämä suomenruotsalaiset kirjailijat ovat opettaneet minulle kaiken, mitä pitää tietää voittaakseen kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon), hän sanoi.

Hurme lopetti puheensa sanomalla, että För er, som inte förstod vad jag nyss sa, har jag ett enkelt råd: opetelkaa ruotsia, juntit. Maailmankuvanne avautuu kummasti.

Totta joka sana. Suomalaisen kulttuurin ovat rakentaneet ruotsinkieliset ihmiset. Liekö Aleksis Kivi ainoa, jolla kunnollinen suomalainen nimi.

1. Kulttuuriimme on on ollut suuri positiivinen vaikutus Ruotsilla, se on selvä ja oikein hyvä asia. Ei sitä kukaan kiellä. Ruotsi on meille hyvä naapuri ja tärkeä kauppakumppani.

2. Kokonaan toinen juttu onkin sitten se, että pakkoruotsi on näin pienelle maalle suuri ja täysin turha taakka. Paljon järkevämpää olisi opiskella kieliä joista oikeasti on hyötyä: saksaa, espanjaa, kiinaa, venäjää, ranskaa.

Ja jokainen ruotsalainen puhuu erittäin hyvää englantia, tähänkään ei siis ruotsin kieltä tarvita.

Eikä kannata unohtaa että tuo kaksikielisyyspelleily pakkoruotseineen saatiin aikaan poliittisella lehmänkaupalla -todellisuuden kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä. Ahvenanmaasta huolimatta.

Vierailija
44/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmaailman junteille sitä palkintoja jaellaan. Herralle taisi nousta hattuun ennätysvauhdilla. 

Vierailija
45/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas isänmaallinen kehoitus. Onnea vaan 100 vuotiaalle isänmaallemme SUOMELLE🇫🇮Tuo juntti uikoon lahden taa. HYI!!😝

Vierailija
46/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ja Ruotsissa on aina voinut tehdä hyvää uraa haukkumalla suomalaisia. Esim. Mark Levengood, Mikael Niemi ym. ja nyt Juha Hurme.

Vierailija
47/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan kyllä ruotsia, mutta ei se musta vähemmän junttia tee. Eikä Hurmeesta.

Mutta se, että kieltäytyy oppimasta kotimaansa historiaa, kieliä ja kulttuuria ja vielä ylpeilee sillä, tekee kyllä ihmisestä juntin, varsinkin maassa, jossa on satavuotias oppivelvollisuus ja maksuton koulutus.

Hurme ei mielestäni ole ollenkaan juntti. Älykäs, luova ja ahkera, joka jaksaa olla hyvällä tavalla utelias, on mielestäni Nykyihminen viisaimmillaan, Homo Sapiens Sapiens.

Vierailija
48/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ja Ruotsissa on aina voinut tehdä hyvää uraa haukkumalla suomalaisia. Esim. Mark Levengood, Mikael Niemi ym. ja nyt Juha Hurme.

Vadelmavenepakolainen Miika Nousiainen.

Vierailija
49/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kanustava lausahdus meille junteille. Tällaiselle approbaturin ko. kielellä kirjoittaneelle olisikin hyväksi opetella lisää. Ranska kylläkin meni paremmin, mutta silti junttina kuolen.

Onneksi on nämä ylempää katsovat kulttuurihenkilöt, jotka jäävät jälkeeni kannustamaan hienovaraisesti lukemaan sitä toista kotimaista.

Eläköön korkeakulttuuri ja sen ansiokkaat edustajat!

Vierailija
50/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen vihanlietsonta on junttimaista. Sen nämä vassukat kyllä osaavat kaikkein parhaiten.

Vihapuhetta, uhreja 7,6 miljardia eli liki koko maapallo. Poliisi voisi nyt antaa Hurmeelle 30 000 euron sakot, niin oltaisiin sujut.

Uhreille korvauksia! Vaadimme!

Vierailija
51/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole haukkuneet suomalaisia vaan typeriä juntteja. Kehua ja ylistääkö tolloja pitäisi??? Kyllä teille pitäisi olla jokin hoitomuoto, tahdosta riippumaton ja klassiseen ehdollistamiseen perustuva, jotta oppisitte edes perusasiat, kuten luetun tekstin ymmärtäminen. Se on tietenkin vaikeaa, jos sanavarasto on 200 sanaa.

Vierailija
52/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kanustava lausahdus meille junteille. Tällaiselle approbaturin ko. kielellä kirjoittaneelle olisikin hyväksi opetella lisää. Ranska kylläkin meni paremmin, mutta silti junttina kuolen.

Onneksi on nämä ylempää katsovat kulttuurihenkilöt, jotka jäävät jälkeeni kannustamaan hienovaraisesti lukemaan sitä toista kotimaista.

Eipä ole äidinkielentaidossasikaan kehumista. Mitä siitä voi päätellä?

Vierailija
53/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osaan ruotsia vaikka se ei äidinkieleni olekaan. Tykkäsin siitä lukiossa ja se tarttui päähäni helposti. Olen saanut 2 työpaikkaa juuri ruotsinkielentaitoni takia. Toivon että se on myös jatkossa valtti kun haen nyt työttömänä töitä. Pakkoruotsia en sinänsä ymmärrä mutta kyllä kieltenopiskelu on tärkeää ja miksei Ruotsikin olisi hyvä kieli oppia, minulle siitä on ollut hyötyä ( ja minulle se on ollut helppoa )

Vierailija
54/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitä svedua opettelemaan kun samalla vaivalla voi opetella kielen mistä on hyötyä, avartuu maailmankuva vielä enemmän.

Metsäsuomalaisten aivot voivat nyrjähtää, jos hänelle aukeaa liian iso maailma.

Minä nyrjäytin sitä yläasteella ranskalla ja aikuisiällä kansalaisopistossa saksalla, mutta edelleen ihmettelen mihin sitä ruotsia olusin tarvinnut, vaikka pitkän aikaa tein reissuhommaa pitkin poikin maailmaa...

Vierailija
55/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Han hette Aleksis Stenvall före han bytte namnet. Hän oli kaksikielinen, eikä näy hirveästi siitä kärsineen.

Ei tämä ole maaottelu, vaan junttius on häpeä kaikilla kielillä. Ihminen, joka sulkeutuu saaviinsa, rajoittaa itse itseään ja syrjäytyy. Esimerkkejä on peräkammarit täynnä, ja internet.

Vierailija
56/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osaan ruotsia, mutta ainoa hyöty siitä on ollut se, hyvä ruotsinkielentaito on auttanut minua paljon tärkeämmän kielen eli saksan opiskelussa.

Anteeksi, mutta miten ruotsin kieli auttaa saksan opiskelussa? Mulla sama, osaan ruotsia hyvin, mutta saksanopiskeluprojekti on kyllä haastava. Eivätkös ne ole eri kieliperhettä?

Vierailija
57/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole äidinkielentaidossasikaan kehumista. Mitä siitä voi päätellä?

Olen juntti, enkä maisteri, mutta omillani pärjään. Se riittää minulle. Entäs sulle? Pärjääkö äidinkielenopettajan palkalla? Vai olikos se äidinkielen taito, vai äidinkielentaito? Kumpi onkaan oikein?

Vierailija
58/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Aleksis Kiven ristimänimi oli Aleksis Stenvall.

Vierailija
59/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallista tekstiä!

Vierailija
60/126 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitä svedua opettelemaan kun samalla vaivalla voi opetella kielen mistä on hyötyä, avartuu maailmankuva vielä enemmän.

Lisäksi: Aleksis Stenvall.

Ruotsissahan on koko maailma kylässä. Opettele kieli ja liity mukaan maailmankarnevaaliin!