Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä ne kaikki köyhät on?

Vierailija
29.11.2017 |

Kuulun facebookissa useisiin avustusryhmiin. Jälleen kerran olen antamassa hyväkuntoisia suksia, luistimia, monoja ja lasten vaatteita mutta ei ole halukkaita näille, vaikka lapsiperheryhmissä olenkin. Vein jo syksyllä Hopelle, mutta ei omatkaan varat riitä ajella usein. Valitettavasti olen vienyt välillä ihan roskiinkin, kun en jaksa ympäri kyliä ajella.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan hyväkuntoisia? Harmittavan usein nähnyt, kun "köyhälle" dumpataan rikkinäisiä vaatteita ja tavaraa. Vetoketjut pitäisi vaihtaa, suksien pohjat syvillä naarmuilla, luistimien varret murtuneet yms. Tuodaan tavaraa joka joutaa kaatopaikalle ja kun toinen ei huoli, niin johan ei oo aidosti muka köyhä.

Joka pelkän vetoketjun tähden hylkää vaatteen, on ajattelematon.

Jos et pysty itse vaihtamaan vetoketjua (ei ole muuten helppo homma!) vaan joudut vaihdattamaan sen jossain liikkeessä, äkkiä tuleekin lahjavaatteelle hintaa.

Riippuu vaatteesta. Meillä on priimakuntoisia pieneksi jääneitä aikuisten takkeja, untuvatakkia, goretexeja, joista on vetskari rikki. Takit ovat maksaneet n. 150-250 euroa. Laitanko takit roskiin?

Laita vaan. Olen ollut vapaaehtoistyössä hyväntekeväisyysjärjestössä lajittelemassa vaatteita ja kyllä meitä ohjeistettiin että kaikki missä vetskari rikki, menee roskiin. Ei siellä ole aikaa mitään vetoketjuja alkaa korjailemaan ja toiseksi itse en edes tunnistaisi, onko joku takki kallis/halpa. Jos haluat takin vielä käyttöön niin vie ompelijalle (maksaa hunajaa) ja tuo sitten kiertoon. Mitään rikkinäisiä ei kannata tuoda ja todella harva osaa vetoketjua edes korjata. Kyllä ne on roskiskamaa vaikka pahalta tuntuukin.

Itselleni tuo vapaaehtoistyö oli siinä mielessä avartava kokemus, että itsekin jatkossa mietin tarkemmin mitä laitan kiertoon. Suomessa ei ole niin köyhää ihmistä joka haluaisi vaatteen jossa pikkutahra tai rikkinäinen vetskari. Tekstiilijätteeseen vaan semmoiset!

Vierailija
42/44 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole oikeaa köyhyyttä, ei ainakaan kaupungeissa. Tänäänkin tuli nähtyä monen monta Canada Goose -takkiin ja Timberlandeihin pukeutunutta uusimpien älypujelinmallien käyttäjää, että väkisin tuli mieleen ajatus että meillä suomalaisilla menee hyvin. Ainakin nuorilla tuntuu olevan yltäkylläinen elämä, kun vanhemmilla on varaa kustantaa. Jos hyväntekeväisyyttä haluaa tehdä, suosittelen vapaaehtoistyötä esim. ystäväpalvelua vanhuksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti facebookin avustusryhmän ylläpitäjille menee kaikenlaiset tarinat ja tilanteet läpi. Itsellä loppui auttaminen siihen, kun eräässä ryhmässä tuli vastaan itsellä asiakkaana ollut avunpyyntäjä. Jos kaupassa on varaa ostaa suht kalliitakin ruokatarvikkeita, alkoholia ja lehtiä niin luulisi olevan varaa kustantaa itse esim. koiranruuat.

Ylläpitäjien keinot tarkistaa ja varmistaa asioita ovat varsin rajalliset. Joskus epärehellisiä avustusten hakijoita käräyttävät avustusryhmien muut jäsenet esim huomatessaan apua tarvitsevan olevan ostamassa jotain kallista merkkitavaraa jossain kirppisryhmässä.

Vierailija
44/44 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rahan saa riittämään Suomessa jos haluaa. Ei mitään hienouksia saa mutta tuskin tarvitsee nälkää nähdä.