Missä ne kaikki köyhät on?
Kuulun facebookissa useisiin avustusryhmiin. Jälleen kerran olen antamassa hyväkuntoisia suksia, luistimia, monoja ja lasten vaatteita mutta ei ole halukkaita näille, vaikka lapsiperheryhmissä olenkin. Vein jo syksyllä Hopelle, mutta ei omatkaan varat riitä ajella usein. Valitettavasti olen vienyt välillä ihan roskiinkin, kun en jaksa ympäri kyliä ajella.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan hyväkuntoisia? Harmittavan usein nähnyt, kun "köyhälle" dumpataan rikkinäisiä vaatteita ja tavaraa. Vetoketjut pitäisi vaihtaa, suksien pohjat syvillä naarmuilla, luistimien varret murtuneet yms. Tuodaan tavaraa joka joutaa kaatopaikalle ja kun toinen ei huoli, niin johan ei oo aidosti muka köyhä.
Tuliko hieman kärjistettyä? Joukossa varmaan on päivänsä nähneita tavaroita, mutta entäs sitten ne hyväkuntoiset, miksi ne eivät kelpaa, jos kerran pula on?
En kärjistä, todellisuutta on. Ja miksi tuoda edim jätesäkillinen vaatteita, joista pari on hyväkuntoista ja muut menee roskiin. Alentavaa käytöstä.
Olen kuunnellut, kun eräs varakas rouva piti kauheaa elämää, kun olisi astioita lahjoittanut, osa oikein Arabiaa. Että pieniä kolhuja ja halkeamia, kumma kun ei kelpaa mikään. Nahkasohva, joka oli kyllä saumoista revennyt ja istuinosaankin kulunut reikä. Mutta pieni reikä ja oikein mistä lie sohva ostettu ja kalliskin oli 20 vuotta sitten. Että ei kelpaa, häh..
Hävyttömiä moni muka armelias lahjoittaja on. Ja mitä suuremmin elein lahjoittaa, sitä surkeampaa roina on.
Tämä nyt ei kuitenkaan liity minun aloitukseen. Olen itsekin pienituloinen ja tarkka.
Ja tarkkuudella tarkoitin sitä, että annan eteenpäin vain mitä itsekin ottaisin. Siistiä perustavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lähes mittarilla kuin mittarilla hyvätuloinen ja meillä on itsellä käytössä niin "rikkinäisiä" ja "kuluneita" vaatteita, huonekaluja kuin astioitakin. Minulle ne ovat käyttökuntoisia ja kohotan vähän kulmiani kun monelle vähävaraiselle kaiken pitää olla viimeisen päälle uutta ja kiiltävää.
Meillä sama. Lähes kaikki huonekalut ja kodinkoneet on joko perittyjä tai kierrätettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan hyväkuntoisia? Harmittavan usein nähnyt, kun "köyhälle" dumpataan rikkinäisiä vaatteita ja tavaraa. Vetoketjut pitäisi vaihtaa, suksien pohjat syvillä naarmuilla, luistimien varret murtuneet yms. Tuodaan tavaraa joka joutaa kaatopaikalle ja kun toinen ei huoli, niin johan ei oo aidosti muka köyhä.
Joka pelkän vetoketjun tähden hylkää vaatteen, on ajattelematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on köyhiä ja itse olen järjestössä missä autetaan lapsiperheitä.
Ongelma on tosiaan ettei tavara ja ihmiset kohtaa helposti eli minä ehdotankin, että mikäli paikkakunnalla on joku hyväntekeväisyyteen panostava kirpputori, niin lahjoita sinne.
Siellä muutetaan tavara rahaksi jolla voidaan avustaa rahalla mikä kelpaa kaikille.Kieltämättä vuosien saatossa alkanut itseänikin harmittaa useiden avunpyytjien asenne.
Uskomattomia pyyntöjä tulee, mutta onneksi vähän.Niin kuin sanoin, olen vienyt kirppikselle, Hopelle ja jopa ihmisille kotiin, mutta rehellisesti sanottuna kyllästyin avun kotiin viennissä siksi, että avuntarvitsijat ovat oikeasti välillä tosi töykeitä. Jopa suututaan, jos en vie kotiin, kävele vastaan tms. Lapsiperheessä ylimääräistä tulee ja olen väsynyt sen kuskaamiseen.
Lakkaa viemästä - tosiaan on ihmisiä jotka loukkaantuvat kun tarjotaan apua, heillä on oikeus mielestäni, itse en ainakaan paitsi anonyymisti tekisi. Enimmäkseen tungen keräyslaatikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lähes mittarilla kuin mittarilla hyvätuloinen ja meillä on itsellä käytössä niin "rikkinäisiä" ja "kuluneita" vaatteita, huonekaluja kuin astioitakin. Minulle ne ovat käyttökuntoisia ja kohotan vähän kulmiani kun monelle vähävaraiselle kaiken pitää olla viimeisen päälle uutta ja kiiltävää.
Meillä sama. Lähes kaikki huonekalut ja kodinkoneet on joko perittyjä tai kierrätettyjä.
Samoin meillä. Ei haittaa, vaikka kalusto ja jotkut kodinkoneet ovat 80-luvulta. Onpahan ollut varaa vessapaperiin ja puhdistusaineisiin. Ja ruokaankin, vaikka ostamme edullista perusruokaa.
Olen köyhä ja kyllä kelpaa käytetyt tavarat ja vaatteet, ei tarvi ihan priimaakaan olla. Mutta mihinkään avustusryhmiin en mene kerjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty itse vaihtamaan vetoketjua (ei ole muuten helppo homma!) vaan joudut vaihdattamaan sen jossain liikkeessä, äkkiä tuleekin lahjavaatteelle hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko hieman kärjistettyä? Joukossa varmaan on päivänsä nähneita tavaroita, mutta entäs sitten ne hyväkuntoiset, miksi ne eivät kelpaa, jos kerran pula on?
En kärjistä, todellisuutta on. Ja miksi tuoda edim jätesäkillinen vaatteita, joista pari on hyväkuntoista ja muut menee roskiin. Alentavaa käytöstä.
Olen kuunnellut, kun eräs varakas rouva piti kauheaa elämää, kun olisi astioita lahjoittanut, osa oikein Arabiaa. Että pieniä kolhuja ja halkeamia, kumma kun ei kelpaa mikään. Nahkasohva, joka oli kyllä saumoista revennyt ja istuinosaankin kulunut reikä. Mutta pieni reikä ja oikein mistä lie sohva ostettu ja kalliskin oli 20 vuotta sitten. Että ei kelpaa, häh..
Hävyttömiä moni muka armelias lahjoittaja on. Ja mitä suuremmin elein lahjoittaa, sitä surkeampaa roina on.
Ikävää, että sulla on huono kokemus iäkkäästä lahjoittajasta. Rouva oli siis itse käyttänyt rikkinäistä sohvaa. Olikohan saanut rikkinäistä Arabiaa perintönä ja piti sitä silti arvokkaana merkkituotteena. Kurjaa tuollainenkin että jätesäkillisestä vaatteista vain pari oli käyttökelpoista. Itse täyttelin ennen säkkejä hyväntekeväisyyteen ehjillä, hyvillä vaatteilla. Loppui siihen, kun näin antamiani vaatteita järjestön toimitsijoilla päällä.
Hei nyt on sanottava, että minunkin päällä varmasti ihmiset voi nähdä lahjoitettuja vaatteitaan mikäli meidän hyväntekeväisyys kirpparille niitä on vienyt.
Minä ostan sieltä rahalla niitä eli meidän tapauksessa ei ainakaan voi väittää ettei mennyt oikein.
Tiedän myös puheita ettei tavara koskaan tullut myyntiin jne, mutta osa joutuu aina pois suoraan tai myydään 2min kuluttua esille laitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty itse vaihtamaan vetoketjua (ei ole muuten helppo homma!) vaan joudut vaihdattamaan sen jossain liikkeessä, äkkiä tuleekin lahjavaatteelle hintaa.
Riippuu vaatteesta. Meillä on priimakuntoisia pieneksi jääneitä aikuisten takkeja, untuvatakkia, goretexeja, joista on vetskari rikki. Takit ovat maksaneet n. 150-250 euroa. Laitanko takit roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että sulla on huono kokemus iäkkäästä lahjoittajasta. Rouva oli siis itse käyttänyt rikkinäistä sohvaa. Olikohan saanut rikkinäistä Arabiaa perintönä ja piti sitä silti arvokkaana merkkituotteena. Kurjaa tuollainenkin että jätesäkillisestä vaatteista vain pari oli käyttökelpoista. Itse täyttelin ennen säkkejä hyväntekeväisyyteen ehjillä, hyvillä vaatteilla. Loppui siihen, kun näin antamiani vaatteita järjestön toimitsijoilla päällä.
Hei nyt on sanottava, että minunkin päällä varmasti ihmiset voi nähdä lahjoitettuja vaatteitaan mikäli meidän hyväntekeväisyys kirpparille niitä on vienyt.
Minä ostan sieltä rahalla niitä eli meidän tapauksessa ei ainakaan voi väittää ettei mennyt oikein.
Tiedän myös puheita ettei tavara koskaan tullut myyntiin jne, mutta osa joutuu aina pois suoraan tai myydään 2min kuluttua esille laitosta.
Kyse ei ollut kirpparista, vaan sieltä lahjoitettiin vaatteita eniten apua tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja kyllä kelpaa käytetyt tavarat ja vaatteet, ei tarvi ihan priimaakaan olla. Mutta mihinkään avustusryhmiin en mene kerjäämään.
Niissä avustusryhmissä on muitakin kuin köyhiä. Ihan antajankin roolissa. Viestiä voi kokeilla laittaa ilman että kukaan tietää. Yleisesti olen kyllä sitä mieltä että tarpeeksi tiukassa tilanteessa ihminen kyllä nöyrtyy.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Hyvätuloisia ollaan ja kaikki huonekalut, vaatteet jne käytetään kyllä loppuun. En ymmärrä täysin huonokuntoisen tarjoamista, mutta en nyt sitäkään, jos on jotain pientä kulumaa, että muka olisi käyttökelvoton.
Kaikki olemme erilaisia tapojemmekin suhteen ja on vaikea hyväksyä erilaisia tekoja kuten itsellänikin on vaikeuksia hyväksyä asioita.
Vuosia myllännyt näiden lahjoitusten kanssa ja erilaisia lahjoittajia on jokainen.
On saatu kalliita yli 200€ käyttämättömän näköisiä vaatteita ja on saatu rikkinäisiä homeisia.
Usein se kalliiden tuoja kysyy käykö teille vanhat pidetyt vaatteet ja antaa ymmärtää ettei ole enää pitoon hyviä jne eli vähättelee.
Sitten usein tulee ihminen säkkien kanssa kehuen hyviä olevan ja säkistä löytyy 80 luvun ryppyisiä homeelle haisevia.
En usko kenenkään pahalla niitä tuovan vaan ajattelemattomuuttaan ehkä ei tajua ettei kukaan niitä halua.
Se olisi tärkeää, että lumput ei enää kulkeutuisi näihin vaatekeräyksiin.
Entä sitten, jos ei ole varaa mihinkään, mutta avuntarjoajat eivät löydä mua? Just pärjätään ja siihen jää. Ehkä ei ole niin huonosti, että olisi pakko hakea apua ja sossu oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten, jos ei ole varaa mihinkään, mutta avuntarjoajat eivät löydä mua? Just pärjätään ja siihen jää. Ehkä ei ole niin huonosti, että olisi pakko hakea apua ja sossu oven takana.
Avuntarjoajat eivät etsi sinua. Jos tarvitset apua, sun pitää ilmaista avuntarpeesi jollekin. Neuvolassa, sosiaalitoimessa tai seurakunnassa. Tai sitten hakea apua muilta tahoilta kuten Pelastusarmeijalta, Hopelta, Brother Christmasilta tai erilaisista Facebookin avustusryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä tässä hainkin takaa, että mistä teitä löytää? Olen varma, että johonkin perheeseen nämä talviurheiluvälineet tulisi tarpeeseen. Näillä avustusryhmillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sossun kanssa. Toimii yksityisten ihmisten kautta.
Minä olen yrittänyt etsiä kaksospojille suksia ym. käytettynä, niin eipä niitä mistään saa, siteet on erilaisia ja pitää olla sitten toisiinsa sopivat monot ja siteet suksissa. Jostain syystä kukaan ei koskaan myy koko pakettia kerralla vaikka kaupoissa niitä paketteina myydään.
Pojat on jo toisella luokalla eikä heillä ole ollut koskaan suksia, luistimet ostin uutena kun onneksi ne nyt ei maksanut niin hirveitä kun halvimmat osti. Sukset, siteet, monot ja sauvat maksaa n. satasen per lapsi, kyllä tässä nyt taas saa miettiä että mistä ne rahat repisi kun joulukin on ovella. Viime talvet on olleet sellaisia että koulussakin on hiihdetty tosi vähän, joten on tuntunut hullulta laittaa satasia siihen että niitä käytetään pari kertaa ja sitten ne on jo pienet, nuo pojat kasvaaa niin nopeasti, varsinkin toinen, että kengät jää pieneksi puolessa vuodessa, joten varmaan myös monot.
Olen tutuilta kysellyt olisko heillä myydä lastensa vanhoja, mutta yleensä ovat jo ehtineet antaa tai myydä jollekin. Kirppiksillä myytävät on aina todella huonokuntoisia, joten facekirppikset on ne mistä olen etsinyt pääasiassa.
Ei Suomessa ole edes mahdollista olla köyhä, ellei ole elämänhallinta täysin kadonnut. Minimissään 500€ kuukaudessa menojen jälkeen käteen. Tuollainen ei ole köyhää nähnytkään ja olisi monessa massa lähellä luksuselämää.
Kaikilla ei voi olla kaikkea. Tähän olisi näiden ns. köyhien alettava tottua.