Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun toinen haluaa luopua koirasta ja toinen ei

Vierailija
29.11.2017 |

Meillä on siis vanha koira. Koiralle on tullut jonkin verran maha- ja suolistovaivoja/herkkyyksiä. Hyvin tarkalla ruokavaliolla pysyy hyvänä, mutta käytännössä kuitenkin on jo niin herkkävatsainen, että oksennus tulee viikoittain ja kakkii joskus sisälle, sekä merkkailee sisälle.

Koira on alunalkaen ”minun” tai minulle hankittu, toki mieskin siitä on tykännyt. Nyt miehen mielestä koira on niin epäsiisti, että se pitäisi jo lopettaa. Olen samaa mieltä siitä, että kyllähän koira ihan oikeasti aiheuttaa nykyään sotkua ja vaivaa, mutta en vain haluaisi siitä luopua vielä.

Koira on kuitenkin pirteä ja energinen ja leikkisä. Toisaalta sillä on ollut elämänsä aikana jo kolme leikkausta vaativaa perussairautta, joista yhteen se saa päivittäin lääkkeen. Nämä eivät siis vaikuta koiraan tällä hetkellä hyvän hoidon takia, mutta tarkoitan, että koira ei ole vatsaongelmien ohella ”täysin terve”, vaikka tavallaan onkin, oireeton ainakin.

Viimeksi mies hermostui, kun koira oksensi yöllä sänkyyn. Itse tunnen vain sääliä koiraa kohtaan silloin ja siivoan, mutta miehestä se on todella kamalaa ja ällöttävää.

Milloin on oikea aika lopettaa koira?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt!! Ei se voi hyvin jos oksentaa viikoittain.

Vierailija
2/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lopettaisi vielä jos koira kerran on hyvävointinen ja kivuton ja pystyy elämään normaalia elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies piikille!! Itse valitsisin koiran ,ilman muuta :)

Vierailija
4/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo viikottainen oksentaminen nyt vielä kovin pahalta kuulosta. Itse kysyisin eläinlääkärin arviota koiran kunnosta ja hyvinvoinnista ennenkuin lähtisin tekemään mitään päätöksiä.

Vierailija
5/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt! Koira on jo nyt kärsinyt lukuisia sairauksia ja mitä aika tuokaan mukanaan. 

Vierailija
6/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on elämäniloinen niin eihän tuon aika vielä ole. Vanhat koirat yleensä taantuvat sisäsiisteyden suhteen.

Vierailija
7/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo viikottainen oksentaminen nyt vielä kovin pahalta kuulosta. Itse kysyisin eläinlääkärin arviota koiran kunnosta ja hyvinvoinnista ennenkuin lähtisin tekemään mitään päätöksiä.

Päivittäinen lääkitys, leikkaukset...viikottainen oksentaminen ei kuulosta pahalta, mutta kun katsotaan kokonaiskuvaa koiralla tuntuu olevan ollut monia ongelmia.

Vierailija
8/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin eläinlääkärille koiran ja pyytäisin rehellistä mielipidettä.

Vierailija
9/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauveli kirjoitti:

No jos on elämäniloinen niin eihän tuon aika vielä ole. Vanhat koirat yleensä taantuvat sisäsiisteyden suhteen.

Miehen lasien läpi katsoen tuo elämäniloisuus voi olla ihan jotain muuta kuin ap kertomana hänen yrittäessään "voittaa" av-mammat puolelleen. Ap voi valehdella myös itselleen yrittäessään voittaa koiralla lisäaikaa.

Vierailija
10/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies piikille!! Itse valitsisin koiran ,ilman muuta :)

Kiva neuvoa toista niin, että päätyy vankilaan tai ainakin suhde loppuu kun mies huomaa minne häntä viedään. Vähän vastuuntuntoa nyt sinne. Älä neuvo mitä mieleen juolahtaa.

Vierailija
11/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pööpö kirjoitti:

Eläinlääkäriltä sitä vasta saakin puolueettoman mielipiteen. Mitä enemmän asiaa voidaan pitkitää sitä enemmän lääkäriaseman kassaan kilahtaa sitä rahaa.

Vierailija
12/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miten iso koira? Meillä n 15kg käyttin vaippoja pari kk, kun kolarin jälkeen oli pidätysongelmia

Vierailija
13/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että aikalailla nyt. Meillä lopetettiin koira kun alko ite ”häpeemään” sitä kun teki tarpeet sisälle.

Mieluummin vielä kun ei älyttömästi kärsi.

Vierailija
14/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, koiralla tosiaan on ollut terveysongelmia, pääasiassa nuorena/pentuna, eli aikaa sitten jo. Nyt on hyvävointinen lukuunottamatta oksentelua. Meille syntyy vauva keväällä, ja sisäsiisteys ongelma mietityttää sen verran, että en tietenkään halua, että vauva vahingossa pääsee esimerkiksi syömään koiran oksennusta tai kakkaa. Totta kai siivoan aina heti ja hyvin, mutta vahinkoja voi varmaan aina sattua.

Miestä ei tarvitse viedä piikille, koska hänellä on ihan järkipointti. En itsekään ole sitä mieltä, että koira elelee vielä viisi vuotta, mutta onko sen ajan oltava nyt heti? En tiedä. Milloin aika on? Kuolema ei ole pelottava asia, ei ihmiselle eikä koiralle, eikä maanpäällinen elämä ole muuta kuin tottumuksen vuoksi niin kiinni pideltävää.

Koira vaan on niin söpö, rakas ja kultainen. Ja voi ihan hyvin. Ei oksentelu niin vaarallista ole, kun sille on selvä syy (pääsee syömään jonkun murusen vääränlaista ruokaa jostakin). Ja koira on joka päivä pirteä ja iloinen, odottaa silmät kirkkaana, että saa denta stickejä aamuisin.

Vierailija
15/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan koiraa lopeteta tuollaisten asioiden takia! Eutanasia on armomurha, joka voidaan tehdä sitten kun koiran elämä on enää pelkkää kärsimystä ilman toivoa paremmasta. Kun sen silmistä on elämänilo kadonnut ja se näyttää siltä, että tahtoo jo pois. 

Jos tuossa tilanteessa koira lopetetaan, se tapahtuu pelkästään ihmisten mukavuuden takia. Laillistahan se Suomessa eläimelle on, että ei siinä mitään. Mutta itse pidän epäeettisenä toimintana, ja jos ap koiran omistajana on sitä mieltä että hänkään ei haluaisi lopettaa, varsinkaan toisen painostuksesta ei tule taipua. 

Kerran viikossa oksentelu ei ole kyllä paljon mitään. Itse olen elämäni varrella mm. pitänyt joka yö oksentelevaa herkkis-westietä (sillä ei ollut mitään muita vaivoja koskaan kuin aamuöinen yökkäily) sekä 2 viimeistä vuotta monta kertaa päivässä sisälle pissannutta munuaisvikaista koiraa. En lopetuta ystäviäni siksi että minua vähän vaivaa siivoustarve, vaan sitten vasta kun niiden elämä kärsii sairaudesta paljon.

- kennelnimellinen koirankasvattaja

Vierailija
16/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Milloin aika on? Kuolema ei ole pelottava asia, ei ihmiselle eikä koiralle, eikä maanpäällinen elämä ole muuta kuin tottumuksen vuoksi niin kiinni pideltävää."

Kyllä kuolema on pelottava asia yleensä niin ihmiselle kuin eläimelle. Jos kuolema ei olisi pelottava eläimille, miksi ne sitten, jos eivät ole ihan heikkoja jo vanhuudne tai sairauden takia, yrittäisivät kaikin voiin välttää henkeään uhkaavan tai taistella tätä vastaan?

Vierailija
17/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen tämä vanha koira on ja mikä on sen rodun keskimääräinen elinikä?

Vierailija
18/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika eläinlääkärille ja kysy heidän mielipidettään. Koira on toki vanha ja ilmeisesti monen moista terveydellistäkin ongelmaa on, eikä se siitä ainakaan paremmaksi muutu. Voi olla aika miettiä sitä viimeistä matkaa. Jossain kuitenkin selvästi mättää. Itse en pystyisi jäädä odottamaan sitä päivää, kun koira ei enää jaksakaan peitellä tuskaansa ja silminnähden kärsii.

Vierailija
19/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäinen lääkitys, leikkaukset...viikottainen oksentaminen ei kuulosta pahalta, mutta kun katsotaan kokonaiskuvaa koiralla tuntuu olevan ollut monia ongelmia.

On ollut. Mennyt aikamuoto. Mitä merkitystä sillä on, mitä sairauksia koiralla on ollut, jos nyt on kerran energinen ja pirteä?  Aika moni ihminenkin syö päivittäin lääkkeitä ilman, että heidän elämänlaatunsa on yhtään huonompi kuin muillakaan. Edelleen siis neuvoisin kysymään arviota ensisijaisesti koiran omalta lääkäriltä. 

Vierailija
20/37 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pööpö kirjoitti:

Eläinlääkäriltä sitä vasta saakin puolueettoman mielipiteen. Mitä enemmän asiaa voidaan pitkitää sitä enemmän lääkäriaseman kassaan kilahtaa sitä rahaa.

Jos sinun lemmikilläsi on noin ammattietiikaton eläinlääkäri, niin suosittelen vaihtamaan uuteen.