Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on "vaikein" kirja jonka olet lukenut?

Vierailija
29.11.2017 |

Loppuun asti?

Kommentit (878)

Vierailija
721/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaita luettavia olivat Joycen Odysseus ja Alastalon salissa. Kumpikin kuitenkin oudolla tavalla kiehtoi, ja varsinkin jälkimmäisestä voin oikeasti sanoa pitäväni. Lukeminen vaati kuitenkin melkoista keskittymistä.

Vaikka nuorempana luin kunnianhimoisesti, olen vanhemmiten tyytynyt tyhmyyteeni. Pidän suorasanaisesta vähemmän kokeellisesta kertomakirjallisuudesta. Yritin kahlata esimerkikisi "The Infinite Jestiä" englanniksi, ja keskenhän se jäi.

Vierailija
722/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan se sitten Heideggerin Sein und Zeit. Luin sen saksaksi, koska kirja kääntyy harvinaisen huonosti muille kielille. Suomeksi kirjan nimi on Oleminen ja aika, mutta en suosittele sitä suomeksi kenellekään. Enkä kyllä välttämättä saksaksikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtola &  Eskelinen: Sianhoito-opas/jälkisanat.

Vierailija
724/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markku Salo: Remu. Sellaista tajunnanvirtaa, että lukukokemus ei ollut miellyttävä.

Vierailija
725/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adolf Hitler, Mein Kamf 

Et siis osannut lukea edes kirjan nimeä. 

Vierailija
726/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikos ja rangaistus ja taru sormusten herrasta ruotsinkielinen käännös ehkä 70-luvulta (ihan eri kirja kun tsh oikeasti on, umpisurkea käännös).

Vierailija
727/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietokirjoja ei lasketa, Marcel Proustin romaani Kadonnutta aikaa etsimässä, kirjoitettu yli sata vuotta sitten, yli 4000 sivua. Olen lukenut sen ennenkin ja olen lukemassa sitä uudelleen, yli puolet nyt luettuna tällä kierroksella. Suomennos on melko lattea, mutta en lue sitä suomeksi.

Vierailija
728/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Olen lukenut kirjaa vuodesta 2004 pääsemättä vieläkään loppuun. 

Vierailija
729/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pia Letto-Vanamon Johdatus oikeuteen ja oikeudelliseen ajatteluun oli kyllä sellainen sillisalaatti ja turhaa jaarittelua täynnä ja kun se piti vielä ulkoa opetella "hauki on kala" - tyyliin, niin vieläkin puistattaa monen vuoden jälkeen ja oksu nousee kurkkuun. 

Vierailija
730/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Platon - Valtio

Käsiteltavät aiheet on aika vaikeita jo itsessään. Kirja on kirjoitettu antiikin aikaan joten se on nykymittapuun mukaan todella sekava on hankala ymmärtää. Kirjallisuus on kehittynyt valtavasti parin tuhannen vuoden aikana.

Jotenkin kirjoittajan koko ajatusmaailma on niin erilainen kuin itsellä. Mikä on ymmärrettävää kun on täysin eri ajassa ja kulttuurissa elänyt.

Itse koin sen melko helpoksi :p

Sama. Mitä vaikeaa oli Platonin Valtiossa? Siinähän on kuvaus ihanneyhteiskunnasta. Platonin mukaan siihen kuuluivat työläiset, alemmat vartijat ja johtavat vartijat. Työläisillä oli omistusoikeus, muttei poliittista valtaa. Kirjassa kerrotaan dialogeja jälkikäteen, kun asiat ovat jo tapahtuneet. Se on filosofista pohdiskelua valtiosta, jossa ei vallitse demokratia mutta kaikilla on hyvä olla. Minusta kirja ei ole vaikea, mutta onhan se valtavan pitkä. Itse olen lukenut sen vasta 2000-luvulla, joten suomennos saattaa olla tuoreempi ja kirja sikäli helpompilukuinen.

Vierailija
731/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu 

Vierailija
732/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Das kapital. Oli niin hirveää ristiriitaista pashaa, että oksat pois. 

Vierailija
733/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmarillion

Vierailija
734/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havukka-ahon ajattelija, luin sen 2 kertaa, enkä tiedä tasan yhtään mitä siinä tapahtuu ( jos ees tapahtu mitään).

Kuolettava kirja,  unohti sitä mukaa kaiken ku käänsi sivua.

Äikän ope pakotti lukeen ton.

Vierailija
735/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infinite Jest. Itseasiassa petyin todella pahoin, kun David Foster Wallacea pidetään jonkin sortin puolijumalana. Melko itsestäänselvyyksiä modernista kulttuurista mahdollisimman sekavasti ilmaistuna. Ehkä addiktin silmin kirja avautuu toisella tavalla.

Vierailija
736/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUKION MATEMATIIKAN KIRJA!

Vierailija
737/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kandidaattia mutta eri syistä.

1. Dostojevski: Rikos ja rangaistus

Niin masentava etten ole useista lukuyrityksistä huolimatta kyennyt lukemaan kannesta kanteen.

2. Hitler: Taisteluni

Niin huonosti kirjoitettu että puuduttaa jo ensimmäiseltä sivulta saakka. Tuntuu kuin lusikoisi kylmää puuroa suuhun.

3. Nietzsche: Näin puhui Zarathustra.

Tarkoituksella niin vaikeaselkoinen ja lukijaa harhauttavasti kirjoitettu että on vaikea lukea tätäkään kuin lyhyinä pätkinä. Nuorallakävelijäkohtauksen merkityksen ymmärrän mutta veikkaisin että se on useimmille ajatuksella tätä lukeville se kohta missä laskee kirjan kädestään.

En rehellisesti voi sanoa mikä noista on se kaikkein vaikein.

Vierailija
738/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heart of darkness (englanniksi)

Elokuvaversio on loistava (Apocalypse now) mutta en ole valitettavasti itse kirjaa lukenut.

Vierailija
739/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kirjoittamat kirjat ovat yleensä sontaa ja solkkausta alusta loppuun. Anna karenina taitaa olla ainoa minkä olen jaksanut juuri ja juuri hädin tuskin kärsien lukea loppuun miehiltä. Harmittaa vieläkin miten tuhlasinkaan aikaani moiseen. 

Vierailija
740/878 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten kirjoittamat kirjat ovat yleensä sontaa ja solkkausta alusta loppuun. Anna karenina taitaa olla ainoa minkä olen jaksanut juuri ja juuri hädin tuskin kärsien lukea loppuun miehiltä. Harmittaa vieläkin miten tuhlasinkaan aikaani moiseen. 

Punatukkaisten naisten kirjoittamat kirjat ne vasta hankalia luettavia ovatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi