Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna
Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että päättäjät haluavat siirtää verotuloja suoraan erilaisille konsulttiyrityksille, joissa ovat osakkaina tavalla tai toisella. Sote ajetaan väkisin läpi, jolloin yksityiset terveydenhoitofirmat pääsevät varmoille tuloille ja nyt työttömyys ratkaistaan näillä erilaisilla yksityisten firmojen tarjoamilla koulutuksilla - ja koulutetut ilmaistyöntekijät hoitavat niissäkin hommia ilman palkkaa, tietysti.
Mikä siinä on, että nykyään työstä ei makseta palkkaa? Töitä kai sitten on? Koska jostakinhan näitä ns. aktivointityöpaikkoja pitäisi löytyä, niin missäs niitä oikein olisi, tiskin allako? Ja eikö niistä töistä pitäisi maksaa palkka? Silloinhan ei olisi olemassakaan työttömyysongelmaa, kun kaikki työtä etsivät pääsisivät tekemään töitä, josta saa palkkaa. Yksinkertaista.
Työttömyydestä tehdään yhteiskunnassamme häpeä- ja laiskuusongelma, vaikka kyllähän se vika on ihan muualla kuin työttömissä. Tuo on vanhentunut mielikuva, että työtön olisi elämänhallinnastaan suistunut päihdeluuseri. Oikeasti työttöminä on koulutettuja fiksuja ammattilaisia.
Surettaa, kun niin moni häpeää työttömyyttään, ettei meistä oikein löydy barrikadeillekaan väkeä. Todellisuudessa se olisi kova juttu, jos Arkadianmäelle kokoontuisi 650 000 kokopäivätyöhaluista henkilöä mielenosoitukseen.
Ei mielenosoitukset mitään muuta. Suomea ajetaan anglo-amerikkalaiseen malliin, jossa ihmisillä ei ole perusturvaa, kuten sairaanhoitoa ja jokaisen omalla vastuulla on työllistyminen ja terveyden ylläpito.
Mellakat eivät ole täällä mahdolisia, koska aselait ovat niin tiukat. Korkeintaan jos Venäjä alkaa tuoda aseita maahan, voisi täältä löytyä kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka voisivat haluta alkaa sotimaan omiaan vastaan. Epäilen kuitenkin vahvasti sitä, että joku pleikkaria pelaava pasifisti alkaisi oikeasti tehdä mitään. Sitä varten näitä keskustelupalstoja pidetään yllä, että pahimmat paineet kirjoitellaan tänne, jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä missään.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimaviranomaiset eivät selviydy tehtävistään nytkään. Ilmeisesti samanlainen sekoiluepisodi kuin Kela + ttt on tulossa te-toimistojen tehtävien siirroista maakunnille.
No eiköhän sinne oteta ilmaiseksi tekemään noitakin töitä lauma työttömiä FM:iä suoraan kortistosta. Työkokeilijoita.
Win-win, kaunistuu vähän työttömyystilasto ja saadaan säästöä, kun ei tarvitse maksaa edes palkkaa.
Jos on pahoja ongelmia, on äänestänyt väärin tai jättänyt kokonaan äänestämättä. Ilmeisesti n. 650 000 on tehnyt jompaa kumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että päättäjät haluavat siirtää verotuloja suoraan erilaisille konsulttiyrityksille, joissa ovat osakkaina tavalla tai toisella. Sote ajetaan väkisin läpi, jolloin yksityiset terveydenhoitofirmat pääsevät varmoille tuloille ja nyt työttömyys ratkaistaan näillä erilaisilla yksityisten firmojen tarjoamilla koulutuksilla - ja koulutetut ilmaistyöntekijät hoitavat niissäkin hommia ilman palkkaa, tietysti.
Mikä siinä on, että nykyään työstä ei makseta palkkaa? Töitä kai sitten on? Koska jostakinhan näitä ns. aktivointityöpaikkoja pitäisi löytyä, niin missäs niitä oikein olisi, tiskin allako? Ja eikö niistä töistä pitäisi maksaa palkka? Silloinhan ei olisi olemassakaan työttömyysongelmaa, kun kaikki työtä etsivät pääsisivät tekemään töitä, josta saa palkkaa. Yksinkertaista.
Työttömyydestä tehdään yhteiskunnassamme häpeä- ja laiskuusongelma, vaikka kyllähän se vika on ihan muualla kuin työttömissä. Tuo on vanhentunut mielikuva, että työtön olisi elämänhallinnastaan suistunut päihdeluuseri. Oikeasti työttöminä on koulutettuja fiksuja ammattilaisia.
Surettaa, kun niin moni häpeää työttömyyttään, ettei meistä oikein löydy barrikadeillekaan väkeä. Todellisuudessa se olisi kova juttu, jos Arkadianmäelle kokoontuisi 650 000 kokopäivätyöhaluista henkilöä mielenosoitukseen.
Ei mielenosoitukset mitään muuta. Suomea ajetaan anglo-amerikkalaiseen malliin, jossa ihmisillä ei ole perusturvaa, kuten sairaanhoitoa ja jokaisen omalla vastuulla on työllistyminen ja terveyden ylläpito.
Mellakat eivät ole täällä mahdolisia, koska aselait ovat niin tiukat. Korkeintaan jos Venäjä alkaa tuoda aseita maahan, voisi täältä löytyä kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka voisivat haluta alkaa sotimaan omiaan vastaan. Epäilen kuitenkin vahvasti sitä, että joku pleikkaria pelaava pasifisti alkaisi oikeasti tehdä mitään. Sitä varten näitä keskustelupalstoja pidetään yllä, että pahimmat paineet kirjoitellaan tänne, jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä missään.
Se mitä täällä tapahtui 100 vuotta sitten, voi tapahtua edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä täällä tapahtui 100 vuotta sitten, voi tapahtua edelleenkin.
Eugen Schaumannin tyylisiä ihmisiä tuskin on tässä maassa. Toisaalta nykyisin ei tarvitse turvautua aseisiin, kun ihmisen saa hengiltä siten kuin Kim Jong Unin veljen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei tunnetusti nykyään ole oikeutettu saamaan päivähoitoa lapsilleen. Kun työtön pakotetaan ilmaiseen nolaustyöhön päiviksi / viikoksi, kuka hoitaa työttömän lapset? Viedäänkö ne yks kaks jonnekin tuikituntemattomaan päiväkotiin pariksi päiväksi / viikoksi?
Itse ottaisin ihan pokkana lapset päiviksi mukaan. Jos hommana on jotain joulukorttiaskartelua, niin lapsethan siitä tykkää. Ei noista paikoista synny yhtään työsuhdetta, joten on ihan sama, mitä siellä päivät tekee.
...tuota juuri miettinyt, että miten se vaikuttaa lapsiin, kun he koko lapsuutensa ajan kokevat ihan normaalina arkena, että toinen vanhemmista hakee töitä vuosikaudet. Kodin ilmapiiri on kireä ja stressaantunut, elämä on jatkuvaa pennin venytystä eivätkä he voi osallistua samanlaisiin rientoihin kuin kaverinsa, joiden vanhemmat ovat normaalisti töissä tienaamassa. Ei koskaan matkoja, harrastuksia, vaatteet ja tavarat aina niitä halpoja, pieni koti, tarjousten perässä juoksua ja hintavertailua.
Helkkari, mun vanhemmat kävi aina töissä, mutta minä en - korkeakoulututkinnosta huolimatta. Minun lapsuuteni oli sellainen, että menin tarhaan, kun vanhemmat meni töihin. Minun lapseni taas saavat tottua aivan erilaiseen perhemuotoon. Siinä äiti aina etsii kaupoissa halvinta kilohintaa ja tekee työhakemuksia, eikä sitä saa häiritä. Äitiä ei myöskään kiinnosta koskaan mennä paikkoihin, joissa joku voi kysellä hänen työpaikastaan.
Itse jäin työttömäksi, kun esikoinen oli vähän päälle vuoden ikäinen. Olin välillä pitkiä aikoja työttömänä, kävin pari kurssia, tein toisen lapsen ja olin hoitovapaalla. Osa-aikaisia pätkiä aloin tehdä, kun nuorempi oli nelivuotias ja esikoinen jo koulussa. Pitempiä määräaikaisia töitä sain sitten, kun lapset olivat 11 ja 8 v.
Olihan meillä rahasta tiukkaa, kun miehellä oli pienet tulot ja oli vielä asuntolainaakin maksettavana. Lapset kuitenkin muistavat lapsuutensa onnellisena ja ihan kivaa meillä oli. Rahanpuutteen ahdistaessa leivoin pullaa ja pulla meillä usein tuoksuikin. Itsekin häpesin työttömyyttäni ja karttelin töissä olevia tuttuja. Hassua, miten hoitovapaalla ollessa sanoin ihan reippaasti olevani hoitovapaalla, mutta hoitovapaan loputtua heti ensimmäisestä työttömyyspäivästä alkaen vain mutisin jotain.
eli kohta kaikki työt tehdään työttömilla koska se on halvempaa =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...
Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.
Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.
Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.
Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.
Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.
Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.
Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.
Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.
No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.
Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"
Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.
Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.
Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.
Tiedotus on ollut puutteellista koko ajan. Kun ehtoja muutetaan, siitä lähtee postia kaikille niille joita asia koskee. Näin ei ole tehty -> ihmiset eivät tiedä.
Opiskelkaa tiedotusta ja oppikaa.
Suomessa otetaan aina mallia sellaisista maista, joissa tavallisen köyhän ihmisen arvostus on alhaisin. Työttömiä pitää rangaista, vaikka maamme tilanne johtuu päättäjien omista töppäilyistä ja kykenemättömyydestä hoitaa asiat. Toisaalta, mitä muuta voi odottaakaan kun maatamme johtaa oikeisto, jolla itsellään menee loistavasti ja jolla ei ole mitään käsitystä köyhän kansan elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain keino leikata työttömyystuista. Ei ole mitenkään mahdollista, että kaikille työttömille löytyisi joku puuhastelupaikka.
Aivan, jostainhan on ne vokkirahatkin löydettävä.
Ja Tanja Karpelan ynnä muiden vastaavien turhakkeiden sopeutumiseläkkeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu työtön 3 vuotta nyt. Viimeksi kun työkkärissä kävin ja tiedustelin oisko jotain kaupungin palkkatukipaikkoja joihin vois päästä, niin mulle sanottiin vaan, että en ole ollut tarpeeksi kauan työtön niihin päästäkseni.
Yritin päästä opiskelemaan työttömyyskorvauksella 7kk:ksi, mutta en ole kuulemma ollut tarpeeksi kauan työttömänä. Työllistyisin pätevyyden kautta 90% varmuudella.
Ja joo, en ota enää 45 -vuotiaana kolmen tutkinnon miehenä senttiäkään opintovelkaa.
Ole sitten ilman. Muista että jokainen työttömyyskuukausi alentaa tulevaa eläkettäsi eli maksat joka tapauksessa. Lisäksi tietty tulosi ovat työttömänä merkittävästi pienemmät eli laskennallista tappiota tulee siinäkin. Jossain vaiheessa (aika pian) kertyneet tappiot ylittävät reippaasti sen mitä olisi tullut jos olisit suoraan antanut älyttömästä periaatteestasi periksi.
Ei yhtään kommenttia mutta alapeukkuja sitäkin enemmän. Huomaa kyllä ettei työtön kotonalorvija ole ollenkaan laskenut mitä se kotona lorviminen oikeasti maksaa menetettyinä tuloina ja eläkkeinä. Mieluummin vingutaan minimaalisia tulonsiirtonäpertelyjä oman puolueen ministeriltä.
Juurihan ne eilen uutisissa toitotti, kuinka kaikki kulutustavarat ovat halventuneet ihan hirveästi vuodesta -96 lähtien ja kuulemma palkatkin nousseet melkeinpä 50 %. Ainoastaan terveydenhoitokustannukset ovat nousseet valtavasti. En tiedä missä todellisuudessa, jotkut tässä maassa elävät, minun palkkani ei kyllä tuossa ajassa noin paljon noussut suhteessa ruoan, vaatteiden ym. Kallistumisen. Eriarvoistumisen kasvu kaikilla alueilla on ainut, joka selittää tällaiset väitteet.
Työttömyysaste laski 7,6 prosenttiin. Paljonko työllisyysaste nousi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain keino leikata työttömyystuista. Ei ole mitenkään mahdollista, että kaikille työttömille löytyisi joku puuhastelupaikka.
Aivan, jostainhan on ne vokkirahatkin löydettävä.
Ei nyt vedetä vokkeja mukaan tähän. Olen itse tullut siihen lopputulemaan, että omistava luokka on herännyt todellisuuteen missä koko populaatiolle ei riitäkkään hyvinvointia. Nyt on sitten kiire heikentää ennestäänkin huonommin toimeentulevan osan voimia, että silloin kun paksa osuu kunnolla tuulettimeen, ei heillä ole voimia nousta omistavaa luokkaa vastaan.
Tarkoitat siis tässä, että työttömiä heikentämällä voidaan estää heidän vimmansa hakea oikeutta itselleen ja estää sisällissota???
Tämä on todella lyhytnäköistä toimintaa, poliitikot eivät tajua ahneudessan ja pahuudessaan, että kun kansa voi hyvin - hekin saavat olla turvassa.
Ei - he suututtavat kansan siihen pisteeseen, ettei konflikteiltä voida enää välttyä.
Väärin, pikkuhiljaa oloja kiristämällä, ja ihmisiä kiusaamalla saadaan aikaan apatiaa. Tätähän päättäjät nimen omaan hakevat.
Tässäkin on takana, että hyvätuloisten puolisot häipyvät tilastoista ja voidaan kehua kuinka toimiva tämä aktiivi malli onkaan ollut.
Eivät suoraan uskalla ottaa päivärahoja pois niiltä joiden talous ei sitä tarvitse niin kyykytetään sitten kaikkia työttömiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu työtön 3 vuotta nyt. Viimeksi kun työkkärissä kävin ja tiedustelin oisko jotain kaupungin palkkatukipaikkoja joihin vois päästä, niin mulle sanottiin vaan, että en ole ollut tarpeeksi kauan työtön niihin päästäkseni.
Yritin päästä opiskelemaan työttömyyskorvauksella 7kk:ksi, mutta en ole kuulemma ollut tarpeeksi kauan työttömänä. Työllistyisin pätevyyden kautta 90% varmuudella.
Ja joo, en ota enää 45 -vuotiaana kolmen tutkinnon miehenä senttiäkään opintovelkaa.
Ole sitten ilman. Muista että jokainen työttömyyskuukausi alentaa tulevaa eläkettäsi eli maksat joka tapauksessa. Lisäksi tietty tulosi ovat työttömänä merkittävästi pienemmät eli laskennallista tappiota tulee siinäkin. Jossain vaiheessa (aika pian) kertyneet tappiot ylittävät reippaasti sen mitä olisi tullut jos olisit suoraan antanut älyttömästä periaatteestasi periksi.
Ei yhtään kommenttia mutta alapeukkuja sitäkin enemmän. Huomaa kyllä ettei työtön kotonalorvija ole ollenkaan laskenut mitä se kotona lorviminen oikeasti maksaa menetettyinä tuloina ja eläkkeinä. Mieluummin vingutaan minimaalisia tulonsiirtonäpertelyjä oman puolueen ministeriltä.
Tämä ei ole ihan yksiselitteistä. Kun katsoo miten vakuutuslääkärit ovat kiristäneet eläkkeelle pääsemisen ehtoja, taustalla ei voi olla mikään muu kuin valtion ohjaus. Eli toisin sanoen, on halvempi pitää ihmisiä työttömyyskortistoissa kuin päästää heidät eläkkeelle.
Voisi myös olettaa, vaikka psykologiassa työttömyys nähdäänkin mielenterveysriskinä, että ne jotka nyt ovat olleet työttöminä pitkään ja heidät tempputyöllistetään, tulevan sairaanhoitokulut kasvamaan merkittävästi ja eläkehakemusten määrä vain kasvaa.
Meillä pitäisi olla valtiosopimus Kiinan kanssa, että he ottaisivat vastaan meidän työttömämme. Siellä he mahtuisivat kaikki yhteen tehtaaseen. Jos joku on työttömänä yli 6kk ja nostaa etuuksia, niin ei muuta kuin lento Kiinaan ja hyötytyöhön.
Ap ja muut. Lakia ei ole hyväksytty, eikä se välttämättä edes mene läpi. Siihen asti, aivan turhaa väittää, että tulee voimaan. Seuratkaa esim. eduskunnan sivuilta ja katsokaa täysi-istuntoja nettilähetyksenä.
Minustakin tuo vartiainen on yksi kävelevä mulkku. Miten tuollainen ukko on edes päässyt tuollaisiin asemiin, suhteillako vai kiristämällä? Vaikuttaa sekopäältä, eihän tuo osaa edes paikoillaan paneelikeskusteluissa istua. Todellakin saisi kokea elämän vastoinkäymisiä tuokin kukko. Ei mitään empatiakykyä, ainoastaan itsevaltainen, muka-olettamuksiin perustuva persoonallisuus. Yök.