Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työkaverilla on todella synkkä salaisuus...

Vierailija
28.11.2017 |

Jos työkaverilla on todella synkkä salaisuus ja saat sen sattumalta tietoosi, mitä teet? Tiedät, ettet ole ainoa, joka tietää, mutta suurin osa ei tiedä.

Kun kahvipöydässä puhe kääntyy aihealueeseen, johon salaisuus liittyy, seuraat kauhulla tämän kollegan reaktiota. Pelkäät hänen huomaavan reaktiostasi, että tiedät...

Olisiko kuitenkin parempi ottaa asia puheeksi ja kertoa tietävänsä, minkä jälkeen ei enää tarvitsisi varoa sanojaan?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan ottaa vakavasti mahdollisuus siitä, että kysymyksessä on vain samanniminen henkilö. Minäkin olen ihan työasioissa kohdannut kaksikin eri henkilöä, joilla on ollut sama nimi kuin jollain tunnetulla murhaajalla tai vastaavalla. Kysymys on kuitenkin ollut eri ihmisestä. Toinen heistä muutti USAhan osittain siksi, että nimestä oli Suomessa niin paljon harmia. Ja näin siitä huolimatta, että kaikille olisi pitänyt olla täysin selvää, että oikea syyllinen (jolla oli siis sama nimi) kuoli itse monta kuolonuhria vaatineessa tapahtumassa.

Vierailija
62/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä mihin minä kykenen? En omista rikollista taustaa ja omaan hyvin korkean moraalitajun. Se, että sikamaiset ihmiset pärjäävät elämässä ottaa aivoon näin lievästi ilmaistuna. Siitä saattaa saada virheellisesti kuvan, että minä ''kilttimies'' olen jotenkin viallinen, kun ahdistun moisesta epäoikeudenmukaisuudesta. 

Korkea moraali on sitä, että kykenee harjoittamaan itsekuria. Ilman itsekuria ihminen on apinan tasolla. Itsekuri ei tarkoita, että pitäisi välttämättä olla uskovainen.

Siinä sinulle mietittävää. En jää pidättelemään hengitystä sen suhteen, että löytyisi ymmärrystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole samanniminen henkilö. Tapauksen uutisoinnin yhteydessä on julkaistu tekijän kuvia, joista hän on yhä selkeästi tunnistettavissa.

Vierailija
64/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse rakennekynnen katkeamisesta, vaan teosta, josta on pitkän kakun saanut ja tekonsa sovittanut. Siinä mielessä siis täysin oma asiansa. Mutta niin synkkä teko, että monen suhtautuminen henkilöön muuttuisi, jos saisi tietää.

Jos nyt sen verran muuttelen tosiseikkoja, ettei kukaan voi tietää, kenestä on kyse, niin oletetaan, että kyseessä on vauvansa tappanut äiti. Hän on tuomionsa suoritettuaan muuttanut uudelle paikkakunnalle ja muokannut ulkonäköään, eli ilmeistä on, ettei toivoisi asian tulevan ilmi (kukapa toivoisikaan). Mutta tieto tästä teosta on nyt pulpahtanut pinnalle julkisuudessa ja kevyellä nettihaulla pystyy varmistumaan siitä, ettei kyseessä ole mikään pelkkä huhupuhe...

No joo... Ehkä pitää vain olla kuin ei mitään tietäisikään. Pääsinpä sentään jonnekin purkamaan tätä, kun työkavereille en asiasta voi puhua, etten tulisi paljastaneeksi tätä ihmistä. Se yksi kommentoija osui aika lähelle arvellessaan, että minulla on tarve päästä tästä puhumaan - ei tosin mitään hinkua alkaa asiasta juoruilla, mutta kyllä tällainen salaisuus tuntuu raskaalta, ellei sitä pääse jakamaan.

Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä: Asia ei kuulu sulle pätkän vertaa, ei myöskään asiasta juoruilu. Oletko yleensäkin kiinnostuneempi muiden, kuin omista asioista?

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan ihmisiä jotka erottavat omat ja muiden asiat toisistaan.

Vierailija
65/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse rakennekynnen katkeamisesta, vaan teosta, josta on pitkän kakun saanut ja tekonsa sovittanut. Siinä mielessä siis täysin oma asiansa. Mutta niin synkkä teko, että monen suhtautuminen henkilöön muuttuisi, jos saisi tietää.

Jos nyt sen verran muuttelen tosiseikkoja, ettei kukaan voi tietää, kenestä on kyse, niin oletetaan, että kyseessä on vauvansa tappanut äiti. Hän on tuomionsa suoritettuaan muuttanut uudelle paikkakunnalle ja muokannut ulkonäköään, eli ilmeistä on, ettei toivoisi asian tulevan ilmi (kukapa toivoisikaan). Mutta tieto tästä teosta on nyt pulpahtanut pinnalle julkisuudessa ja kevyellä nettihaulla pystyy varmistumaan siitä, ettei kyseessä ole mikään pelkkä huhupuhe...

No joo... Ehkä pitää vain olla kuin ei mitään tietäisikään. Pääsinpä sentään jonnekin purkamaan tätä, kun työkavereille en asiasta voi puhua, etten tulisi paljastaneeksi tätä ihmistä. Se yksi kommentoija osui aika lähelle arvellessaan, että minulla on tarve päästä tästä puhumaan - ei tosin mitään hinkua alkaa asiasta juoruilla, mutta kyllä tällainen salaisuus tuntuu raskaalta, ellei sitä pääse jakamaan.

Yritähän nyt rauhoittaa innostustasi ja kiihkoasi asiasta. Miten joku voi noin pumpata itsensä suorastaan.. himoon tällaisesta asiasta? Sinä tiedät jotain faktoja, mutta et mitään muuta. Et tiedä taustoja, et syitä etkä mitään mitä on tapahtunut. Yritähän ymmärtää, että asia ei kuulu sinulle. Yritä nyt vaan itseksesi omassa liemessäsi "nautiskella" tiedollasi ja rauhoittua.

Jos on joku ihmistyyppi joka on vastenmielinen niin se on tämä "minä tiedän jotain mitä muut eivät, hahaa, minulla on valtaa".

Vierailija
66/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkää kirjoitti:

Kerro ihmeessä mihin minä kykenen? En omista rikollista taustaa ja omaan hyvin korkean moraalitajun. Se, että sikamaiset ihmiset pärjäävät elämässä ottaa aivoon näin lievästi ilmaistuna. Siitä saattaa saada virheellisesti kuvan, että minä ''kilttimies'' olen jotenkin viallinen, kun ahdistun moisesta epäoikeudenmukaisuudesta. 

Korkea moraali on sitä, että kykenee harjoittamaan itsekuria. Ilman itsekuria ihminen on apinan tasolla. Itsekuri ei tarkoita, että pitäisi välttämättä olla uskovainen.

Siinä sinulle mietittävää. En jää pidättelemään hengitystä sen suhteen, että löytyisi ymmärrystä.

Mikäs pelle tämän kirjoittaja on? Omasta mielestään muita parempi arvatenkin. Not :D

Vierailija
67/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon täällä on näitä, jotka suu vaahdossa paheksuvat juoruilijoita, vaikka missään vaiheessa ei ole ollut puhetta siitä, että tästä tiedosta olisi tarkoitus puhua muille? Ja jos tämä tieto antaa minulle "valtaa", niin annapa nyt viisas ja täydellinen ihminen tyhmemmällesi esimerkki siitä, miten tätä valtaa voisin käyttää?

ap

Vierailija
68/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on jostain murha- tai tappokeissistä niin anna olla.

Vierailija
69/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon täällä on näitä, jotka suu vaahdossa paheksuvat juoruilijoita, vaikka missään vaiheessa ei ole ollut puhetta siitä, että tästä tiedosta olisi tarkoitus puhua muille? Ja jos tämä tieto antaa minulle "valtaa", niin annapa nyt viisas ja täydellinen ihminen tyhmemmällesi esimerkki siitä, miten tätä valtaa voisin käyttää?

ap

En todellakaan ole täydellinen ihminen, enkä ole huomannut että tässä keskustelussa kukaan olisi väittänyt olevansa. Olet esimerkki niistä, joilla on tarve sotkeutua muiden elämään. Kysymyksesi osoittaa, että et todellakaan ymmärrä, miten moninaisin tavoin kaltaisesi voivat vaikeuttaa rikoksesta tuomitun elämää toimiessaan epävirallisen lisätuomion jakajana. Ilmeisesti et myöskään ymmärrä, mitä seurauksia sillä pahimmillaan voi olla.

Vierailija
70/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin työpaikassa, jonka myyjä jäi kiinni varastamisesta, irtisanottiin ja tietenkin tehtiin vielä poliisitutkinta aiheesta. Näin 4kk myöhemmin tämän henkilön toisessa kaupassa myyjänä. Moikkasi, ja väri valahti tyypin kasvoilta. Varmaan pelkäsin, että menisin kertomaan uusille työkavereille aiheesta. Päätin antaa olla. Jokainen ansaitsee toisen mahdollisuuden, en voi tietää oppiko nainen vai ei, toivottavasti oppi. 

Vierailija
71/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
72/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä ap tiedät mikä no siihen tekoon ajanut? 

Älä rupea moralisoimaan. Yleensä ihminen itse jo kantaa loppuelämänsä taakkaa teoistaan.

Vierailija
73/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kommentoija aiemmin ehdotti työpsykologille tai papille juttelua. Komppaan tätä ehdotusta, sillä saisit työstettyä ajatuksiasi sekä pääsisit jakamaan salaisuuden luotettavalle taholle. Työtoverisi jättäisin rauhaan, en vihjaisi mitenkään olevani tietoinen hänen menneisyydestään. Itse ehkä ottaisin jopa hieman etäisyyttä häneen.

Vierailija
74/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tietää että työkaverini on raiskattu. Kerroin sen tietysti kahvipöydässä. Menivät kerrankin hiljaisiksi.

Vierailija
75/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tuo todella synkkä salaisuus mahtaa olla`?

Laittaa ananasta pizzaan.

Niin tuo oli vain vitsi, kun joku sen tosissaan kuitenkin ottaa.

Vierailija
76/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En todellakaan ole täydellinen ihminen, enkä ole huomannut että tässä keskustelussa kukaan olisi väittänyt olevansa. Olet esimerkki niistä, joilla on tarve sotkeutua muiden elämään. Kysymyksesi osoittaa, että et todellakaan ymmärrä, miten moninaisin tavoin kaltaisesi voivat vaikeuttaa rikoksesta tuomitun elämää toimiessaan epävirallisen lisätuomion jakajana. Ilmeisesti et myöskään ymmärrä, mitä seurauksia sillä pahimmillaan voi olla.

Kommenttisi osoittaa, ettet todellakaan ymmärrä lukemaasi tai sitten olet vain mielestäsi niin pätevä kommentoimaan, ettei sinun tarvitse kaikkea lukeakaan.

Missä kohdassa on ollut tarkoituksena jakaa lisätuomiota? Millä tavalla sotkeudun toisen elämään pohtiessani sitä, miten suhtautuisin tähän tietoon, joka itseäni on järkyttänyt?

ap

Vierailija
77/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja jos kysymykseni mielestäsi jotain osoittaa, niin olepa hyvä ja vastaa siihen.

ap

Vierailija
78/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut vankilassa väkivaltarikoksesta, enkä kyllä haluaisi että joku työkaveri/tuttava tulisi yhtäkkiä infoomaan että "hei, tiedän mitä teit muutaman vuoden verran.. istuit vankilassa!" :o Tässä yritän rakentaa elämää uudelleen, eikä huvittaisi edes alkaa arvailla että mistä on sellaisen tiedon saanut käsiinsä. Muutenkin rikos tapahtui kun olin änkyräkännissä plus pillereissä, en olisi selvinpäin ikinä tehnyt sellaista.

Vierailija
79/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut vankilassa väkivaltarikoksesta, enkä kyllä haluaisi että joku työkaveri/tuttava tulisi yhtäkkiä infoomaan että "hei, tiedän mitä teit muutaman vuoden verran.. istuit vankilassa!" :o Tässä yritän rakentaa elämää uudelleen, eikä huvittaisi edes alkaa arvailla että mistä on sellaisen tiedon saanut käsiinsä. Muutenkin rikos tapahtui kun olin änkyräkännissä plus pillereissä, en olisi selvinpäin ikinä tehnyt sellaista.

Kiitos! Arvostan tätä omakohtaista mielipidettä. Kaikki linnassa istuneet eivät toki ole samasta muotista, eikä joku toinen ehkä ajattele samalla tavalla, mutta silti.

ap

Vierailija
80/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla.

Älä puutu asiaan mitenkään vaan oo niinkun et tietäis asiasta mitään. Älä ota asiaa puheeksi ja älä osallistu keskusteluihin jotka liittyy tuohon aiheeseen, vaihda vaikka puheenaihetta mieluummin ja yleensäkin pysy small talkin puolella, kenenkään henkilökohtaiset asiat ei kuulu työpaikalle.