Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työkaverilla on todella synkkä salaisuus...

Vierailija
28.11.2017 |

Jos työkaverilla on todella synkkä salaisuus ja saat sen sattumalta tietoosi, mitä teet? Tiedät, ettet ole ainoa, joka tietää, mutta suurin osa ei tiedä.

Kun kahvipöydässä puhe kääntyy aihealueeseen, johon salaisuus liittyy, seuraat kauhulla tämän kollegan reaktiota. Pelkäät hänen huomaavan reaktiostasi, että tiedät...

Olisiko kuitenkin parempi ottaa asia puheeksi ja kertoa tietävänsä, minkä jälkeen ei enää tarvitsisi varoa sanojaan?

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyspsykologi on hyvä idea. Tai ihan vaan työterveyshoitaja, jolle minulla muutenkin on asiaa.

Vierailija
22/117 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse rakennekynnen katkeamisesta, vaan teosta, josta on pitkän kakun saanut ja tekonsa sovittanut. Siinä mielessä siis täysin oma asiansa. Mutta niin synkkä teko, että monen suhtautuminen henkilöön muuttuisi, jos saisi tietää.

Jos nyt sen verran muuttelen tosiseikkoja, ettei kukaan voi tietää, kenestä on kyse, niin oletetaan, että kyseessä on vauvansa tappanut äiti. Hän on tuomionsa suoritettuaan muuttanut uudelle paikkakunnalle ja muokannut ulkonäköään, eli ilmeistä on, ettei toivoisi asian tulevan ilmi (kukapa toivoisikaan). Mutta tieto tästä teosta on nyt pulpahtanut pinnalle julkisuudessa ja kevyellä nettihaulla pystyy varmistumaan siitä, ettei kyseessä ole mikään pelkkä huhupuhe...

No joo... Ehkä pitää vain olla kuin ei mitään tietäisikään. Pääsinpä sentään jonnekin purkamaan tätä, kun työkavereille en asiasta voi puhua, etten tulisi paljastaneeksi tätä ihmistä. Se yksi kommentoija osui aika lähelle arvellessaan, että minulla on tarve päästä tästä puhumaan - ei tosin mitään hinkua alkaa asiasta juoruilla, mutta kyllä tällainen salaisuus tuntuu raskaalta, ellei sitä pääse jakamaan.

Sinuna antaisin asian olla. Mistä sinä tiedät mikä on sen asian takana. Mistä tiedät jos hän katuu tekojaan? Hän on rankaistuksensa saanut ja joutuu kantamaan sitä koko loppuelämän. Sinulle tässä saattaa ongelmia tulla jos alat juoruamaan työpaikoilla moisia. Itse en alkaisi lyömään lyötyä, ellei se oikeasti vaikuta tämänhetkiseen tilanteeseen työpaikalla vakavasti ( mitä sinun puheista päätellen ei tee).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse olisi väkivaltarikoksesta, niin mä suhtautuisin tyyppiin aivan uudella tavalla. Välttelisin. Sellaisilla salaisuuksilla on tapana uusiutua, kun ei ensimmäisestäkään saanut tuntuvaa rangaistusta tässä maassa.

Vierailija
24/117 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaksi ja kolme kokoontuu, ainakin niillä kahdella on synkkiä salaisuuksia, joista eivät kernaasti puhu.

Keskity sinäkin töihisi, puhukaa kollegoiden kanssa työasioista, jokainen pitäköön salaisuutensa.

Small talk on keksitty sitä varten, ettei tarvitse saattaa ketään ilkeisiin tilanteisiin.

Nyt esimerkiksi kannattaa ruotia säätä, käynnissä olevaa/tulevaa ilmastonmuutosta sekä pressaehdokkaiden hyvät ja huonot puolet. Prinssin kihlaus, herttuattaren ja rouva Haukion raskauspahoinvoinnit ehkä, ellei mene vaarallisille alueille. Balilla purkautuu tulivuori ja kohta Islannissa toinen, siinä parempia ja kiinnostavampia huolenaiheita kuin jonkun sovitetut mokailut.

- Suunnitelkaa se kahden viikon kotivara, tai ehkä pidemmänkin ajan - jos pitää yksityiasioita ruutia.

Vierailija
25/117 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä aiheeseen viittaavia heippalappuja eri puolille työpaikkaa.

Vierailija
26/117 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertonee jotain kommentoijista itsestään, kun niin moni tuntuu ajattelevan, että haluaisin asiasta juoruilla ja aiheuttaa harmia tälle ihmiselle. Enemmän minua vaivaa se ajatus, että hän pelkää salaisuutensa paljastuvan - seuraa ihmisten reaktioita ja miettii, tietääkö joku, ja miten reagoisimme, jos tietäisimme. Olisiko reilua kertoa hänelle, että tiedän salaisuuden jo, eikä hänen tarvitsisi ainakaan minun osaltani enää pelätä?

Mitä jutunaiheisiin tulee, työmme luonteesta johtuen jutut usein kiertyvät ihmismielen synkälle puolelle. Enkä toki muutenkaan pysty yksin kontrolloimaan kahvipöydän puheenaiheita.

ap

Vierailija
27/117 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat läheisemmät tai ystävällisemmät  välit tämän kollegan kanssa niin puhu hänelle. Kyllä salaisuuden jakaminen lähentää ihmisiä. Voihan olla että hänkin on yksinäinen ja haluaisi jakaa asian jonkun kanssa. Jos sinua ei ehkä jatkossa kiinnosta bondata hänen kanssaan niin siinä tapauksessa en lähtisi lähestymään. Myöskin jos pelkäät häntä tai hänen tekoaan niin silloin miettisin kertoisinko. 

Vierailija
28/117 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertonee jotain kommentoijista itsestään, kun niin moni tuntuu ajattelevan, että haluaisin asiasta juoruilla ja aiheuttaa harmia tälle ihmiselle. Enemmän minua vaivaa se ajatus, että hän pelkää salaisuutensa paljastuvan - seuraa ihmisten reaktioita ja miettii, tietääkö joku, ja miten reagoisimme, jos tietäisimme. Olisiko reilua kertoa hänelle, että tiedän salaisuuden jo, eikä hänen tarvitsisi ainakaan minun osaltani enää pelätä?

Mitä jutunaiheisiin tulee, työmme luonteesta johtuen jutut usein kiertyvät ihmismielen synkälle puolelle. Enkä toki muutenkaan pysty yksin kontrolloimaan kahvipöydän puheenaiheita.

ap

Ei, anna vain olla. Tuollainen asia on periaatteessa yhtä intiimi kuin omat terveystiedot. Jos esim. joku tietäisi että olen raskaana ennen kuin olen asiasta kertonut, en todellakaan haluaisi että joku kysyy tai mainitsee raskaudestani minulle. Siitä huolimatta että miettisin, näytänkö raskaana olevalta.

Vierailija
29/117 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

27/28 ja 28/28, kiitos kommenteistanne. Näissä on järkeä.

Täytyy sanoa, että kyseinen teko herättää myös pelkoa, mikä on osasyynä siihen, että hiukan pelottaa, että tämä henkilö saa tietää minun tietävän.

Vierailija
30/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
31/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en tiedä toisen salaisuuksia muuten kuin juoruista toisin sanoen hän ei asiasta itse puhu en sitä tiedä enkä siitä puhu.

Vierailija
32/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lainsäädäntö ja oletuksesi, että henkilö pelkää paljastumista kertovat, että tapauksesta ei ole kovin monta vuotta. Jos hän saa tietää, että sinä levittelet hänen asioitaan, voi olla, että olet itse seuraava. Tuollaisiin tekoihin kykenevät ihmiset eivät ole normaaleja ja riski teon uusimiselle on aina olemassa. Jos nyt kyse on esimerkiksi lapsen tappamisesta tai murhaamisesta.

Vierailija
33/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se teinitytön tappajapoika joka elelee nyt uutta elämää uuden identiteetin turvin. En kyllä tuon tyyppisen ihmisen kanssa lähtisi bondaamaan, vaikka jotkut täällä sitä ovat ehdottaneet. Tsemppiä, varmasti ahdistava tilanne.

Vierailija
34/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen miesvaltaisella alalla...

Vierailija
35/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen naisen, joka on tappanut hädissään vauvansa, muuta ratkaisua ymmärtämättä. Olen hyvin pahoillani hänen puolestaan. Varmasti moni muukin tietää, mutta hienotunteisuussyistä asiaan ei viitata ja ollaan, kuin ei tiedettäisi mitään.

Vaikeampaa olisi, jos kyseessä olisi ns. suunniteltu teko, silkasta väkivallan halusta. Tai jos hän olisi vaikka tappanut työkaverin tai muun tuttunsa joskus. Taustojen tietäminen helpottaa häneen suhtautumista, ei ole vaikeakaan olla hiljaa.

Vierailija
36/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna asian olla, etkä mainitse siitä koskaan kellekään, et edes asianosaiselle itselleen.

Hän haluaa jättää asian taakseen ja hänellä on siihen oikeus. Älä siis koskaan eleelläkään ilmaise tietäväsi asiasta. Nyt kihiset, mutta kyllä se asia vielä sinunkin mielessäsi jää taka-alalle, eikä ole joka päivä päällimmäisenä mielessä.

Vierailija
37/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toisen salaisuus kuulu sulle.

Vierailija
38/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse rakennekynnen katkeamisesta, vaan teosta, josta on pitkän kakun saanut ja tekonsa sovittanut. Siinä mielessä siis täysin oma asiansa. Mutta niin synkkä teko, että monen suhtautuminen henkilöön muuttuisi, jos saisi tietää.

Jos nyt sen verran muuttelen tosiseikkoja, ettei kukaan voi tietää, kenestä on kyse, niin oletetaan, että kyseessä on vauvansa tappanut äiti. Hän on tuomionsa suoritettuaan muuttanut uudelle paikkakunnalle ja muokannut ulkonäköään, eli ilmeistä on, ettei toivoisi asian tulevan ilmi (kukapa toivoisikaan). Mutta tieto tästä teosta on nyt pulpahtanut pinnalle julkisuudessa ja kevyellä nettihaulla pystyy varmistumaan siitä, ettei kyseessä ole mikään pelkkä huhupuhe...

No joo... Ehkä pitää vain olla kuin ei mitään tietäisikään. Pääsinpä sentään jonnekin purkamaan tätä, kun työkavereille en asiasta voi puhua, etten tulisi paljastaneeksi tätä ihmistä. Se yksi kommentoija osui aika lähelle arvellessaan, että minulla on tarve päästä tästä puhumaan - ei tosin mitään hinkua alkaa asiasta juoruilla, mutta kyllä tällainen salaisuus tuntuu raskaalta, ellei sitä pääse jakamaan.

Tiesitkö, että toisen ihmisen yksityiselämän piiriin kuuluvan tiedon levittäminen on rangaistavaa vaikka asia olisi tosi?

Vierailija
39/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla varma, että kyseessä on sama ihminen? Samannimisiä ja toisaalta melko samannäköisiäkin ihmisiä on paljon, enemmän kuin ihmiset edes ymmärtää. Ihmisten oletukset on hyvin usein vääriä. Varsinkin juuri niiden oletukset, jotka on loputtoman kiinnostuneita toisten ihmisten asioista....

Vierailija
40/117 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, rehellisesti sanottuna olisi ihan oikein, että paljastuisi ja saisi vielä tuntuvan "sosiaalisen rangaistuksen", syvän häpeän. Hän on siis mitä ilmeisimmin tuhonnut jonkun koko loppuelämän raiskaamalla, hyväksikäyttämällä, tappamalla tai jopa murhaamalla. Teinitappaja? Suomessa rangaistukset ovat niin surkuhupaisan älyttömiä, että olisi vain oikeus ja kohtuus, uhrin vuoksikin, että tekijä saisi edes hieman myös itse kärsiä. Suomen vankilat eivät kyllä olemikään rangaistus, lähinnä harrastuspaja.

Paljastaisin. Mutta anonyymisti ja ehdottoman varovaisesti etten itse saisi paskaa niskaan. Lähettäisin mielessäni terveiset uhrille.