Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että ei ole pakko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vaan hitaampaakin saa ajaa.

Vierailija
27.11.2017 |

Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.

Kommentit (556)

Vierailija
461/556 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Alkuperäinen kysymyshän näyttää olevan miksi ihmiset eivät ymmärrä että saa ajaa hitaamminkin kuin rajoitus, mutta kun se rajoitus on tässä nykymeiningissä jo laskettu niin alas ettei siinäkään ole mitään järkeä.

Vierailija
462/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajonopeuksien hillitseminen on tehokas tapa parantaa liikenneturvallisuutta, sillä riski joutua onnettomuuteen kasvaa ajonopeuden noustessa. Myös onnettomuuden seuraukset riippuvat ratkaisevasti törmäysnopeudesta.

1960-luvun lopulla Helsingissä kuoli noin 40 jalankulkijaa vuodessa. Nykyisin jalankulkijoita kuolee liikenteessä keskimäärin neljä vuodessa, vaikka autoliikenne on 60-lukuun verrattuna lähes kolminkertaistunut.

Yksi hyvän kehityksen tärkeimmistä tekijöistä on ollut ajonopeuksien laskeminen.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuun…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisen kuljettajan näkökulmasta ajonopeuden noston vaikutukset ovat selkeitä. Ajaminen vaikeutuu nopeuden kasvaessa ja samalla kasvavat riskit erilaisiin virheisiin. Vaaratilanteiden havaitsemiseen, tunnistamiseen, päätöksentekoon, jarrutukseen ja väistämiseen on vähemmän

aikaa ja matkaa. Myös välimatkojen ja nopeuksien arviointivirheet lisääntyvät.

Fysiikan lait ovat armottomia

Onnettomuuksien seuraukset ajoneuvoissa matkustaville riippuvat niiden törmäyksenaikaisesta

nopeudenmuutoksesta. Sen suuruus puolestaan riippuu paitsi osapuolten nopeuksista myös

törmäyksen suunnasta ja osapuolten massaeroista.

Nokkakolareissa kuolemaan johtavat vammat ovat todennäköisiä, kun nopeudenmuutos on suurempi kuin 80–100 km/h. Tuhoisimpia ovat nokkakolarit, joissa vastapuolena on raskas ajoneuvo.

Sivulta tulevissa törmäyksissä vakavia vammoja aiheutuu yleisesti jo nopeudenmuutoksen arvoilla 50–70 km/h. Törmäyksissä auton kanssa jalankulkijan kuolemanriski kasvaa rajusti, kun törmäysnopeus ylittää 30 km/h.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikennevilkku/tutkittua/vauhti-lisaa-t…

Vierailija
464/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kun eivät taida ymmärtää suurimman sallitun nopeuden tarkoitusta. Luulevat, että se tarkoittaa pienintä :D

Vierailija
465/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs työkaverini ajoi maantiellä, jossa nopeusrajoitus vaihteli 60-100 välillä vajaan sadan kilometrin matkan viittäkymppiä. Hän keräsi valtavan jonon taakseen, mutta oli sitä mieltä, että hän ei väistä, menköön ohi, joka haluaa.

Itse tein niin, pakotettuna ajamaan vararenkaan vuoksi 80 km/h, että peilistä seurasin ja kun letkassa oli viisi autoa, poikkesin aina seuraavalle levikkeelle, oli tämä sitten linja-autopysäkki tai levähdyspaikka ja annoin letkan mennä ohi.

Vierailija
466/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkopakkoajaa kirjoitti:

Tietullit äkkiä käyttöön,Venäjä ja Suomi ainoita tullittomia maita.

Jos on varaa ajaa jatkuvaan hupiajoa,on varaa maksaa muutama euro tienpätkältä.

Rahoilla tiet kuntoon.

Mielenkiintoista, että Suomessa kovimmat vaatimukset ja kustannukset ovat kotimaisille autoilijoille, muualla Euroopassa yleensä rokotetaan ulkomaalaista autoa niin turistia kuin raskasta liikennettäkin sekä moottoripyöräilijöitä, joita ei täällä tahdo saada kiinni mistään valvontakamerarikkeestä..

Vierailija
467/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ajelen alle rajoitusten, jos ei ole kiire. Ja yleensä ei ole kiire. Hermoja ja bensaa säästyy. Kovin mutkaisella tiellä en kiusaa takana tulijoita hissuttelemalla, vaan silloin ajan rajoituksen mukaan. Ja ymmärrän kyllä mittarivirheen. Navi kertoo todellisen nopeuden.  

Vierailija
468/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian alhaiset nopeusrajoitukset. Ollaan monesti ajettu Ranskan ja Espanjan läpi ja siellä on pikkukylissäkin (siis taajama-alueella) 90 rajoitus!

Siellä on myös reippaasti enemmän kuolleita per ajettu kilometri. Miksi liikennekuolemien määrä pitäisi saada ylös?

Vierailija
469/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti ajaminen säästää energiaa! Olen mukana ilmastotalkoissa ajamalla rauhallisesti.

Vierailija
470/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan AINA kiusallani noin 10km/h "alinopeutta", koska minulla ei ole kiire mihinkään ja sekös kuumakalleja ärsyttää :D

Vierailija
471/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan AINA kiusallani noin 10km/h "alinopeutta", koska minulla ei ole kiire mihinkään ja sekös kuumakalleja ärsyttää :D

Tuo on oikea asenne liikenteessä, tarkoituksella ärsyttää muita.

Vierailija
472/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajonopeuksien hillitseminen on tehokas tapa parantaa liikenneturvallisuutta, sillä riski joutua onnettomuuteen kasvaa ajonopeuden noustessa. Myös onnettomuuden seuraukset riippuvat ratkaisevasti törmäysnopeudesta.

1960-luvun lopulla Helsingissä kuoli noin 40 jalankulkijaa vuodessa. Nykyisin jalankulkijoita kuolee liikenteessä keskimäärin neljä vuodessa, vaikka autoliikenne on 60-lukuun verrattuna lähes kolminkertaistunut.

Yksi hyvän kehityksen tärkeimmistä tekijöistä on ollut ajonopeuksien laskeminen.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuun…

Toki rajoitusten tulee olla alhaiset KAUPUNKIalueella, mutta nyt puhutaankin rajoituksista valtateillä, jotka ovat turhan alhaisia. Eipä tuolla isojen teiden varsilla mitään suojateitä ole ja ne harvinaiset jalankulkijat kyllä osaavat siellä ylittää tien muun liikenteen mukaan.

Vierailija
473/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin aion ajaa hitaampaa - perceeseen nimittäin.

Vittusa.atana tulla minun eteeni köröttelemään.

Vierailija
474/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etanalla on hyvin aikaa väistää tien sivuun kun jonoa alkaa kertyä. Hänellähän ei ole kiire mihinkään.

Vierailija
475/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Johtuu varmaan siitä että kun nykyään enemmistö elää puutteessa niin seksuaalista turhautumista on hyvä purkaa kaasua painamalla ja kiroilemalla muille tupeksijoille. Aina on kiire ja myöhästyminen on muiden syytä. Ostetaan kalliita autoja joissa ei kuitenkaan viihtytä vaan halutaan äkkiä perille jotta pääsee siitä autosta ulos?

Merkillinen maailma!

Vierailija
476/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsen rekasta ohi helposti 1,6 l/ 95 hv pikkuautolla. Pitää vain osata. Puskurissa roikkuen se ei onnistukaan, kunnon ohittamaan lähtö. Ei tietenkään jonossa tai jos on vastaantulijoita, mutta kun osaa lukea sopivan välin, niin helppoa. En ole koskaan ärsyyntynyt hitaammista, mutta sahaavat ja seilaavat kuskit kyllä ärsyttää.

Vierailija
477/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä poliisit puuttuu myös alinopeuteen. Alinopeutra ajava aiheuttaa sen, että ohituksia tehdään enemmän ja ohitustilanne kolarit lisääntyy. Minysta pitäisi ajaa nopeusrajoitusten mukaan keli ja ajo sää tietenkin huomioiden. Kyllä hionolla säällä ihmiset ajaa hitaammin eikä ohituksia silloin niinkään ole. Mutta ei siten, että kylläpä minulla on aikaa, joten ajanpa 80 alueella 60.

Vierailija
478/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täysin tientukkona, jos ajat alle nopeusrajoituksen. Varsinkaan kesäkeleillä en ymmärrä näitä hitureita. Aiheutatte turhaa vaaraa liikenteessä, kun teitä täytyy ohitella. En todellakaan aja perässä jos ajat 90 km tunnitssa 100 km alueella. En edes vaikka ajaisit 99 km/h. Jos et tohdi ajaa nopeusrajoitusten mukaan, sinulla ei ole asiaa maanteille.

Vierailija
479/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs työkaverini ajoi maantiellä, jossa nopeusrajoitus vaihteli 60-100 välillä vajaan sadan kilometrin matkan viittäkymppiä. Hän keräsi valtavan jonon taakseen, mutta oli sitä mieltä, että hän ei väistä, menköön ohi, joka haluaa.

Itse tein niin, pakotettuna ajamaan vararenkaan vuoksi 80 km/h, että peilistä seurasin ja kun letkassa oli viisi autoa, poikkesin aina seuraavalle levikkeelle, oli tämä sitten linja-autopysäkki tai levähdyspaikka ja annoin letkan mennä ohi.

Työkaverisi on todellinen ääliö. Toivottavasti saa itse joskus maistaa omaa "lääkettään" eli joutuu ajamaan jonkun perässä koko 100 km viitäkymppiä pääsemättä missään vaiheessa itse ohi.

Vierailija
480/556 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mitenkään mahdollista lähteä liikenteeseen viis minuuttia aikaisemmin niin ei tartte kiusata ihmisiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan