Tuomas Embusken mukaan papiksi valmistuvien pitäisi viettää aikaa Narinkkatorilla kohtaamassa ihmisiä!!!!!
Tuomas Enbuske on paikassa Kolmen Sepän Patsas. Seuraa
10 t
Idea! Kaikkien papiksi opiskelevien pitäisi minusta viettää pakollinen kolmen kuukauden harjoittelujakso torilla, rautatieasemalla tai muulla keskeisellä paikalla megafonin kanssa, ja saarnata siellä yksin tuntikaupalla Jeesuksesta. Jos ajatus tuntuu tulevasta papista nololta, hän on väärällä alalla. Jos pappi häpeää hulluksi leimautumista Jeesuksesta puhuessaan, niin mihin hän sitten oikein uskoo. Sitä paitsi tuollainen koulu opettaisi pappia tiivistämään ja selkeyttämään viestiään.
Olen budjannut nykyisessä himassani kohta kymmenen vuotta, ja kuvan toinen uggels saarnaa usein ulko-ovellani jo vuosikausia.
Aluksi aloimme nyökkäillä, sitten moikkailla ja nykyään smalltalkkaamme melkeinpä joka jumalan kerta. Meidän teologiset näkemyksemme ovat usein fundamentaalisesti erilaisia, mutta olemme löytäneet myös sitä, mikä meitä yhdistää. Ja uskon, että sitä yhdistävää on kristittyjen välillä paljon enemmän kuin erottavaa. Kuten ihmisten välillä muutenkin. Olen työni takia tavannut älyttömän määrän ihmisiä eri maailmankatsomuksista, ja pääosin ihmiset ovat ihania, niin persut, vassarit, muhamettilaiset ja varsinkin porilaiset.
Rakastan tavallista luterilaista messua, enkä haluaisi olla ilkeä, mutta pakko on nostaa katti pöydälle. Nuo Kampin Narinkkatorin maallikkosaarnaajat ovat järjestään parempia kuin kansankirkon paperossinmakuiset saarnat. Jokunen aika sitten joku veli julisti Kampissa väkevästi: hän saarnasi siitä, kuinka kenelläkään meillä ei ole minkäänlaista oikeutta leuhkia synnittömyydellämme. Maallikkosaarnaaja oli selkeästi itse konservatiivi, mutta piikki oli suunnattu niille, jotka leuhkivat omalla seksuaalisella hyveellisyydellään, ja haluavat työntää muita takaisin Narniaan.
Niinhän se on: olemme kaikki yhtä syntisiä, ja jokaisen on pyrittävä tekemään tuon asian torjumiseksi parhaansa. Mutta eri asiat ovat eri ihmiselle helppoja, ja eri asiat vaikeita. Heteron on helpompi olla homoilematta, hyvässä suhteessa elävän on helpompi olla eroamatta, rikkaan on helpompi olla varastamatta, eikä jouluihmisen ole helppoa olla syömättä kinkkua, vaikka se Raamatussa tiukasti kielletäänkin.
Tärkeintä on yrittää itse sen, minkä voi, eikä kyttäillä muiden syntejä.
Kommentit (23)
Tuomas voisi huomata ettei pappi ole sama asia kuin lähetyssaarnaaja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinun mielestäsi esipaimenen tehtävä ole ennen kaikkea jakaa evankeliumia? Tuomaksen idea on ihan ok, mutta en ymmärrä sen häpeäpointtia? Siis häpeävätkö papit Kristusta? Vaiko ihmisiä? Tai Kristuksesta kertomista?
5% asiaa ja loput trollausta, tyypillistä Enbuskea.
Enbuskella on autismi ja ei ymmärrä sitä, että ketään ei kiinnosta.
Samaa mieltä, pappeushan käytännön tasolla on pastoraalihoitoa, terapiaa.
Myös monet papit kokevat ylemmyyttä näihin narkkareihin, joten Embuske tavallaan on oikeassa kyllä.
Persulle ihan extremeä olla ydinkeskustassa ja nähdä ihmisiä. Jokohan Enbuske kohta on taas suljetulla?
Vai niin. Enbuske sai maaliskuussa tuomion naisystävänsä pahoinpitelystä
ote iltalehdestä
Helsingin käräjäoikeus on tuominnut toimittaja Tuomas Enbusken 60 päiväksi ehdolliseen vankeuteen entisen naisystävänsä pahoinpitelystä.
Pahoinpitely tapahtui 9. kesäkuuta 2019 naisen asunnossa Helsingissä. Enbuske löi silloista naisystäväänsä nyrkeillä, hakkasi tämän päätä seinään ja lattiaan, riuhtoi ja retuutti häntä ympäri asuntoa, sylki kasvoille ja repi hiuksista.
Naiselle tuli pahoinpitelystä mustelmia ja nirhaumia ja häneltä irtosi hiuksia.
Tekisi mieli vaatia tuon julkikäännyttämisen kieltämistä ainakin paikoissa, joissa ihmisen on pakko olla asioitaan toimittaakseen. Raivostuttavaa häirintää. Kerran odotin junaa asemalla ja sain kuunnella megafonin välityksellä 10 min juttua siitä, miten olen menossa helvettiin. Saarnaamisen paikka on kirkoissa tmv. paikassa, jossa sitä kuunnellaan vapaaehtoisesti.
Enbuske on ja tulee aina olemaan p....a jauhava pikkunilkki. Hakee huomiota kaikella mahdollisella tavalla ja vaihtaa mielipiteitään sen mukaan mikä sattuukin olemaan valtavirtaa
Narinkkatori on ihan pliisu. Menisivät Kurviin jeesustelemaan.
Enbuske ei tiedä taaskaan mistään mitään. Papithan jo viettävät aikaa narkkareiden kanssa. Eivät toki narinkkatorilla tai piritorilla, mutta useat seurakunnat tarjoaa ilmaista ruokaa kodittomille. Papit istuvat siellä saman pöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Persulle ihan extremeä olla ydinkeskustassa ja nähdä ihmisiä. Jokohan Enbuske kohta on taas suljetulla?
Kaivoit sitten jostain persun kommenttiisi kun muuten et saa sanottua mistään mitään?
Kannattaisko sinun käydä välillä ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinun mielestäsi esipaimenen tehtävä ole ennen kaikkea jakaa evankeliumia? Tuomaksen idea on ihan ok, mutta en ymmärrä sen häpeäpointtia? Siis häpeävätkö papit Kristusta? Vaiko ihmisiä? Tai Kristuksesta kertomista?
Papilla on omat tehtävänsä kirkossa. Lähetyssaarnaajat vaeltaa pitkin ja poikin etsimässä käännytettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Enbuske ei tiedä taaskaan mistään mitään. Papithan jo viettävät aikaa narkkareiden kanssa. Eivät toki narinkkatorilla tai piritorilla, mutta useat seurakunnat tarjoaa ilmaista ruokaa kodittomille. Papit istuvat siellä saman pöydän ääressä.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Siksi tuossa ylempänä ihmettelin mistä Enbuske puhuu. Ajatteleeko hän siis pappien ylentävän itseään alentamalla muita, häpeävän marginaali-ihmisiä, tai pahimmillaan häpeävän Kristuksesta puhumista? Oudolta tuntuu.
Papit juoksisivat narkkareita pakoon viitat ja liperit liehuen, jos tulisi "tilanne päälle". Pappihippaa ja hippipappaa.
Tuomas on Jumalasta seuraava. Paavi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Myös monet papit kokevat ylemmyyttä näihin narkkareihin, joten Embuske tavallaan on oikeassa kyllä.
Olin kaatamassa teininä kahvia kaapumiehelle ja arvosteli halveksuen uskontoni jotakin edustajia, kuinka itse tuntee Raamatun paremmin. Ehkä tunsikin paremmin kuin minä. En sylkenyt kahviinsa salaa, mutta jäi erikoisena tapauksena mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Papit juoksisivat narkkareita pakoon viitat ja liperit liehuen, jos tulisi "tilanne päälle". Pappihippaa ja hippipappaa.
Pötkisivät Korkeasaareen vettä pitkin kuivin jaloin. Perässä juoksevat pakanat sen sijaan uppoaisivat.
Ei siinä ole kyse noloudesta vaan uskonvapaudesta, joka koskettaa myös kaikkia niitä jotka saarnalle altistuvat. Itsensäpaljastelukin on laitonta, sillä muilla on oikeus elää alistumatta muiden munille. Sama koskee uskontoa.