Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että ei ole pakko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vaan hitaampaakin saa ajaa.
Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.
Kommentit (556)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä siksi, että tien tukkona oleminen on idiootin puuhaa eikä idiootteja tarvitse tai kannata ymmärtää.
Jos joku kokee minut tien tukoksi niin eipä haittaa. Ajan turvallisesti ja olen siitä ylpeä. Se nopeusrajoitus ei edelleenkään ole miniminopeusvaatimus.
Jos ajotaito on niin heikko, ettet tunne hallitsevasi autoasi tieosuudelle säädetyssä, turvallisessa maksiminopeudessa, niin sinun on ihan oikeasti viisasta jäädä kotiin.
Eiköhän tässä nyt tarkoitettu vaikka talvella tiessä olevia uria ja sen takia ajamista hiljempaa, ei hyvällä kesäkelillä. Nopeusrajoitukset tuppaa olemaan samat kesät ja talvet, kesällä varsinkin aika maltilliset.
Maanteillä on tosin kyllä pääasiallisesti talvisin 80 ja kesäisin 100km/h.
Ja motareilla 100/120 km/h. Rutikuiva lumeton jäätön tie, ja 20 km/h alempi nopeus, turhan takia. Motivoivaa.
Ongelma onkin että se sama nopeusrajoitus on voimassa oli rutikuiva lumeton jäätön tie tai mustalla jäällä kuorrutettu tie ja sakea lumisade ja kuten tästäkin ketjusta voidaan päätellä, osalla ihmisistä on jonkinlainen pakko ajaa vähintään nopeusrajoituksen mukaista nopeutta joka tilanteessa.
Talvirajoituksista huolimatta säännöllisesti saadaan lukea otsikoita "talvi yllätti autoilijat", mitähän se olisi jos kesänopeuksilla ajettaisiin edellämainituissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä kiihdytyskaistahidastelijoita. Eivät kiihdytä liikennevirran nopeuksiin ja siten "pakottavat" vaihtamaan kaistaa, ettei heille tulisi ongelmia liittymiseen.
Pakottavat siis sujuvuuden vuoksi toisia rikkomaan liikennesääntöjä eli vaihtamaan turhaan kaistaa.
Odotan sitä päivää, kun on automaattiautoja liikenteessä, jotka eivät sitä tee ja hidastelijat jäävät kiihdytyskaistaa päähän pysähdyksiin.
Mielihyvin annan liittymäkaistalta tuleville tilaa, jos se on liikenteen kannalta mahdollista. Joustavuus on tärkeätä, ja jos väistämisestä ei ole kenellekään haittaa, miksipä niin sitä ei tekisi? Te "En riko liikennesäääntöjä"-entusiastit voisitte vastata tähän.
Eipä ole näkynyt vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi teille ”minä saan ajaa niin hitaasti kuin haluan mikään laki ei kiellä!” -jankuttajille tämä liikennelain pykälä jota kukaan teistä alinopeutta ajavista vatipäistä ei noudata: ”Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.”
Tää koskeekin sit sitä perässä roikkuvaa ohituspaikan kärkkyjää
Eikä koske. Oletko ajokortiton vai totaalinen urpo? Ei sitä yhden auton turvaväliä voi pitää jos kärkkyy ohituspaikkaa, se ei ole turvallista kun ohitukseen tarvitsee sitten niin pitkän matkan. Tuo pykälä tarkoittaa sitä vatipäätä joka jää ajamaan hitaasti ajavan auton tai rekan perään sitä 70 km/h ilman aiettakaan ohittaa, kunhan vaan tekee takana oleville ajoneuvoille ojituksesta vaarallisemman.
VittuuntunutVolvoilija kirjoitti:
Älkää nyt saatana opettako ihmisiä ainakaan ajamaan hiljempaa.
Ymmärrän kyllä että ylinopeus on väärin enkä sitä itsekkään ymmärrä, mutta
en myöskään ymmärrä sitä että körötellään reilusti alle sallittujen nopeuksien.
Se on todellisuudessa vaarallisempaa kuin sääntöjen mukaan ajaminen. Hidastelu
liikenteessä aiheuttaa lisää ohitteluja ja valitettavan moni harrastaa tätä pienilläkin teillä.Joten pyytäisinkin teitä vain ajamaan normaalisti, keskittymään siihen ajamiseen ja opettelemaan ne
helvetin liikennesäännöt, jotka by the way on aika yksinkertaiset-
Ohittelijat ovat ihan itse vastuussa ohituksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi teille ”minä saan ajaa niin hitaasti kuin haluan mikään laki ei kiellä!” -jankuttajille tämä liikennelain pykälä jota kukaan teistä alinopeutta ajavista vatipäistä ei noudata: ”Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.”
Aloittaja ja useampi muu on peräänkuuluttanut sitä, että ei ole mikään pakko ajaa sitä lätkän mukaista vauhtia vaan vähän hitaampaakin saa ajaa.
Ymmärrätkö sinäkään mitä se tieliikennelaki sanoo ajonopeudesta?23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Turhaan laitoit.
Nämä muita tärkeämmät ja kiireiset taitavat, joka tilanteessa ja kaikissa vauhdeissa autonsa täydellisesti hallitsevat ihmiset eivät suvaitse hitaampia kuljettajia. He ovat jo polven korkuisena oppineet ajamaan ja alusta lähtien ovat olleet täydellisiä kuljettajia. Koskaan he eivät ole joutuneet minkäänlaisiin onnettomuuksiin eivätkä tule joutumaan. Heille ei merkitse edes viisinkertaistunut riski sillä sekin on heille naurettavan vähäinen. Itse asiassa mikään riski ei ole heille liian suuri.
Mikäli et ole heidän kanssaan samalla tasolla, olet onnettoman surkea, pelkurimainen kuljettaja jonka oikeus ajaa missään, tulisi poistaa ja siirtää sinut joukkoliikenteen asiakkaaksi. Heille nopeusrajoitus on se äärimmäinen miniminopeus kelissä kuin kelissä, tilanteessa kuin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitailijat ovat siis sitä mieltä että kun itse ajetaan 20-30km/h alinopeutta että kaikkien on sitten ajettava vaan perässä nöyrinä kun ei vaan uskalleta painaa kaasua ja ajaa muun liikenteen virran mukana sitä sallittua nopeutta eikä saa ohittaa kun valahtaa löysät lahkeeseen?
Pitääkö kaikkea liioitella. Ap ajaa hieman alle rajoitusten eikä 20-30 alle. Sellaiset hidastelijat loistaa tässä ketjussa poissaolollaan.
Minä ajan pikkasen yli ja Ap pikkasen alle mutta minä syyllistyn lain rikkomiseen ja Ap ei.
Jos sulla ei ole mihinkään kiire vaan ajat alinopeutta ja lähinnä omaksi huviksesi niin miksi et vie autoa tiensivuun ja päästä kiireisempiä ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää koskeekin sit sitä perässä roikkuvaa ohituspaikan kärkkyjää
Kerro ihmeessä, miten mutkaisilla maanteillämme voi ohittaa turvallisesti yhtään ketään, jos ohitukseen lähtee satojen metrien takamatkalta?
Appiukko (jolla on kaikki Autoliiton jne jne tarrat auton persiissä) tapaa opettaa kaikille turvaväliä tekemällä äkkijarrutuksia ja rämppäämällä hätävilkkuja. Minä kutsun sitä tieliikenteen vaarantamiseksi kotioloissa. Appea ei tietenkään parane suututtaa, joten ainoa mitä voi tehdä on pitää huolta, etteivät omat lapset hänen kyytiinsä joudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä kiihdytyskaistahidastelijoita. Eivät kiihdytä liikennevirran nopeuksiin ja siten "pakottavat" vaihtamaan kaistaa, ettei heille tulisi ongelmia liittymiseen.
Pakottavat siis sujuvuuden vuoksi toisia rikkomaan liikennesääntöjä eli vaihtamaan turhaan kaistaa.
Odotan sitä päivää, kun on automaattiautoja liikenteessä, jotka eivät sitä tee ja hidastelijat jäävät kiihdytyskaistaa päähän pysähdyksiin.
Mielihyvin annan liittymäkaistalta tuleville tilaa, jos se on liikenteen kannalta mahdollista. Joustavuus on tärkeätä, ja jos väistämisestä ei ole kenellekään haittaa, miksipä niin sitä ei tekisi? Te "En riko liikennesäääntöjä"-entusiastit voisitte vastata tähän.
Eipä ole näkynyt vastauksia.
Niin, ehkäpä täällä kirjoittavat tekevät niin. En löytänyt yhtään ”en riko liikennesääntöjä” tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitailijat ovat siis sitä mieltä että kun itse ajetaan 20-30km/h alinopeutta että kaikkien on sitten ajettava vaan perässä nöyrinä kun ei vaan uskalleta painaa kaasua ja ajaa muun liikenteen virran mukana sitä sallittua nopeutta eikä saa ohittaa kun valahtaa löysät lahkeeseen?
Pitääkö kaikkea liioitella. Ap ajaa hieman alle rajoitusten eikä 20-30 alle. Sellaiset hidastelijat loistaa tässä ketjussa poissaolollaan.
Minä ajan pikkasen yli ja Ap pikkasen alle mutta minä syyllistyn lain rikkomiseen ja Ap ei.Jos sulla ei ole mihinkään kiire vaan ajat alinopeutta ja lähinnä omaksi huviksesi niin miksi et vie autoa tiensivuun ja päästä kiireisempiä ohi?
Mistä oletat että en tekisi niin?
Jurpo: Ajan kesällä, aurinkoisella säällä kuivalla asfaltilla. Tielle on mitoitettu 80km/h nopeusrajoitus ja tämän mitoitusnopeuden mukaan tie on joskus rakennettu. Koska minulla on paljon uudempi auto, kuin on tuon tien ikä, voin fiksuna miehenä päätellä ettei toi enään päde; turvatyynyt, abs:t ja kaikki... en ole insinööri, mutta joku asentaja kuitenkin. Eihän näin kauniilla ilmalla voi olla mitään riskiä ajaa vähän kovempaa. Ajankin 105 kilometriä tunnissa. Mielestäni hallitsen auton tilanteessa kuin tilanteessa ja pystyisin tekemään yhtä nopeita väistöliikkeitä kuten seuraamani formula-kuskit viikonloppuisin kilparadoilla. Fysiikkanikin on miltei yhtä hyvässä kunnossa tai no, onhan tuota mahaa tosin vähän ehtinyt kertyä. Viikonlopuksi kohti pohjoista, saunan lämmitykseen, viikko takana kaupungissa....
Arki-Arja: Lastaan pojat auton kyytiin kiireellä. Kirkonkylälle pitää ehtiä kuskaamaan jalkapallotreeneihin. Meillä on uusi mukava auto, johon mahtuu naapurinkin pojat. Tämmönen tila-auto. Turvallinen. Nokka kohti etelää ja kirkonkylää, reippaasti on mentävä, vikat treenit ennen viikonlopun turnausta. Yleisnopeusrajoitus, mutta tie on niin tuttu, ikäni täällä asunut....
Kalervo, 56v. tukkirekan kuljettaja: Viikko täys, kärry täys. Metsätiellä kohti kantatietä. Kääntyminen oikealle pohjoiseen ei aiheuta kuin pienen koukkauksen vastaantulevan kaistalle. Sää aurinkoinen, eikä ketään NÄY tulevan maatiellä, pientä kaarretta on, näkemä-alue on mitoitettu 80 kilometrille tunnissa eli hyvin ehtii tielle, jos vaan muut ajavat sen 80km/h....
Sattuivat nyt kaikki vaan samaan aikaan, samaan kaarteeseen ja joillekkin se oli viimeinen autoreissu. Kenen oli syy? No, se oli niiden yli-nopeutta ajavien tietysti.
Fiktiota oli tämä tarina, mutta mm. se on faktaa, että kuljettajan näkökenttä kapenee nopeuden kasvaessa, sitten on niitä jotka näkevät muutenkin vähän huonommin.
Ja tiet ON rakennettu nopeusmitoitusten mukaan, esimerkiksi juuri nämä näkemä-alueet, tien kallistukset, eikä ne mäetkään ole ihan sattumanvaraisen korkuisia. Moottoritiet on moottoriteitä, siellä ei ole jyrkkiä mäkiä ja mutkia, bussipysäkkejä, pikkulapsia polkupyörillä ja vastaantuleva liikennekkin on aidattu omalle puolelleen. Ei tule ketään kolmion takaa tai metsätieltä eteen.
Näkemä-alueista ja mitoitusnopeuksista voitte lukea vaikka tästä:
https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/58205/Yksityistien+ja+maantie…
Lisää faktaa asiasta löytyy VTT:n julkaisusta:
http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T197.pdf
Kyllä joku ne liikennemerkit sinne funtsinut on meille keskiverto-kuljettajille ja niin, ettei ne ihan äärimmäisellä rajalla ole. Päästään hengissä kotiin, se on tärkeintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan pikkasen yli ja Ap pikkasen alle mutta minä syyllistyn lain rikkomiseen ja Ap ei.Jos sulla ei ole mihinkään kiire vaan ajat alinopeutta ja lähinnä omaksi huviksesi niin miksi et vie autoa tiensivuun ja päästä kiireisempiä ohi?
Lasken ohi aina kun on tilaisuus. Hankalaa vaan silloin jos tie on liukas, näkyvyys surkea ja toinen roikkuu ihan perseessä. Esim.bussipysäkin bongaa niin myöhään ettei oo enää todellakaan turvallista jarruttaa. Jos vaan mahdollista haluan kyllä perskärpäsen takanani pois turvallisuuttani vaarantamasta.
Vierailija kirjoitti:
Muilla on kiire töihin ja sinä köröttelet tientukkona ja ihmettelet kun joka ajaa persuksissa kiinni?
Lähde tarpeeksi ajoissa töihin niin ei tarvi ajella ylinopeutta. Kai nimittäin tiedät, että ylinopeutta ei saa ajella vaikka oliskin kiire ja hoppu.
Eikö ihmiset osaa ajaa muuten kuin alinopeutta tai ylinopeutta oli se suurin sallittu nopeus mikä tahansa?
Itse ajan hissuksiin jos on osoite hukassa mutta motarilla en ainakaan tietä tuki ja ajan virran mukana.
Jos on mahdollisuus ohittamiselle, niin ohitan.
En ymmärrä niitä kuskeja ollenkaan jotka lähtevät ohittamaan ja himmaavat kumminkin vauhtiaan ohitettavan kohdalla. Jarruvalot vaan välkkyy vähän väliä. Varsinkin jos kyse on rekan ohittamisesta ohituskaistalla. Usein nähtyä ja tullut koettua liikenteessä.
Jos ohittaa niin ohittaa eikä jää siihen eteen enää jarruttelemaan.
Tai jättää ohittamatta sitten kokonaan jos ei hommaa osaa tehdä oikein ja antaa näin ollen toisille turvallisen ohituksen mahdollisuuden.
Siksi onkin oikein ajaa kymmenien tonnien painoisella rekalla kiinni pikkuauton puskurissa Kuten tässä taannoin Lahdenväylällä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi onkin oikein ajaa kymmenien tonnien painoisella rekalla kiinni pikkuauton puskurissa Kuten tässä taannoin Lahdenväylällä.
Tarkoitatko sitä ketjukolaria, jossa kuoli 12-vuotias lapsi ja useita henkilöitä loukkaantui vakavasti?
Jos joku on niin avuton että ei pysty arvioimaan matkaan käyttämäänsä aikaa on ongelmia todennäköisesti muussakin hahmotuskyvyssä ja kannattaa pysyä pois tien päältä.
No jotkut luulevat että nopeusrajoitus on vain suositus ja vapaaehtoista noudattaako.
Autot kielletään muilta kuin ammattiliikenteeltä seuraavan 20 vuoden sisällä jonka jälkeen liikenteessä on turvallisempaa. Someaddikti tai kädellinen raivoapina ja tonnin painonen metallimöykky jossa satoja hevosvoimia on näin jälkikäteen ajateltuna aika hasardi yhdistelmä.
Älkää nyt saatana opettako ihmisiä ainakaan ajamaan hiljempaa.
Ymmärrän kyllä että ylinopeus on väärin enkä sitä itsekkään ymmärrä, mutta
en myöskään ymmärrä sitä että körötellään reilusti alle sallittujen nopeuksien.
Se on todellisuudessa vaarallisempaa kuin sääntöjen mukaan ajaminen. Hidastelu
liikenteessä aiheuttaa lisää ohitteluja ja valitettavan moni harrastaa tätä pienilläkin teillä.
Joten pyytäisinkin teitä vain ajamaan normaalisti, keskittymään siihen ajamiseen ja opettelemaan ne
helvetin liikennesäännöt, jotka by the way on aika yksinkertaiset-