Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidit! Juhlat lähestyvät (ristiäiset, synttärit tms.), saatko itse laitettua niitä vai värväätkö avuttomana puoli sukua hommiin?

Vierailija
27.11.2017 |

Mulla yksi kaveri joka ei saa mitään yksin tehtyä vaan hänelle täytyy aina olla leipomis- ja siivousapuna muutama henkilö, oli juhla mikä tahansa. Itse saan kyllä ilman apuja pienet juhlat valmisteltua ja jos apua tarvitsen, onhan mulla mies (hänelläkin kyllä on)!

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenkutsuille tarjoiltavat ostan kaupasta, paitsi kakun jonka haluaa sukulaispariskunta tehdä lahjaksi (on aivan mahtavia kakkuja kun harrastavat leivontaa).

Hienompiin juhliin osa tilataan ja osan tuovat sukulaiset, jotka itse haluavat osallistua (esim. anoppi jota olisi mahdoton estää tuomasta leipomuksia).

En tiennytkään, että on joku sääntö, ettei apua saa ottaa vastaan jos on lapsia ja että äidiksi tultua pitää alkaa tykätä jostain leipomisesta.

Eri asia ottaa vastaan tarjottu apu kuin pakottaa puoli sukua osallistumaan.

No näin juuri!

ap

Mistäs ap tietää että kaverinsa suku on "pakotettu"? Todennäköisesti itse tarjoutuneet, mulla ainakin kaverit ja sukulaiset tarjoutuu useinkin auttamaan ja niin tarjoudun minäkin. Viikonloppuna oli sukulaisen lapsen synttärit, sinne ko. lapsen isovanhemmat veivät piirakan, koska tykkäävät leipos. Hui kauheeta! Minä juhlissa autoin tiskien viemisessä keittiöön. Ei mikään iso juttu multa, mutta helpotti emännän urakkaa. Avun jakaminen, tarjoaminen ja vastaanottaminen ei ole mikään synti. 

Vierailija
62/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei miehesi saa järjestettyä pieniä juhlia? Miksi hän on noin avuton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla kateellinen kaverilleen siitä, että kaverilla on ihmisiä, jotka mielellään auttavat. Eikö sua oo Ap kukaan koskaan tarjoutunut auttamaan? Ootko miettinyt mistä se johtuu? Milloin itse viimeksi tarjouduit auttamaan, kun kuulit tutun juhlista/muutosta/sairastumisesta yms?

Vierailija
64/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kokkina ja leipurina olen surkea ,mutta kyllä ne perusjutut syntyy tarvittaessa. Mestarileipuri-äitini onneksi aina itse tyrkyttää apua tarjoilujen suhteen.

Meillä taas miehellä on jauhopeukalo keskellä kämmentä ja itse tykkään leipomisesta hirmuisesti, siksipä pyydänkin siltä mieheltä apua vain kun sitä tarvitsen. Tottakai hän nyt siivouksessa on mukana + tekee tarvittavat pihatyöt. Aloituksessa mietin vain lähinnä näitä leipomisia. :)

ap

Ei käynyt mielessä ettei kaikilla miehillä ole peukalo keskellä kämmentä leipomisasioissa? Ja jos miehesi avuttomuus on ok, miksi ei niiden naisten joihin aloituksessasi viittaat?

Voisko olla niin, että jos juhlien järjestäminen jätettäis miesten vastuulle, niitä ei järjestettäis ollenkaan? Eiköhän se mene niin, että se ottaa päävastuun järjestämisestä, joka ne haluaa järjestää ja jolle niiden onnistuminen on tärkeää.

Eli onko meidän tuosta ymmärrettävä, että koska oma miehesi ei halua järjestää juhlia eikä osallistua niiden valmisteluun, niin johtopäätöksesi on, ettei kukaan muukaan mies haluaisi juhlia? 

Kuulostaapa aika ankealta, jos tuo olisi totta.

Vierailija
65/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenkutsuille tarjoiltavat ostan kaupasta, paitsi kakun jonka haluaa sukulaispariskunta tehdä lahjaksi (on aivan mahtavia kakkuja kun harrastavat leivontaa).

Hienompiin juhliin osa tilataan ja osan tuovat sukulaiset, jotka itse haluavat osallistua (esim. anoppi jota olisi mahdoton estää tuomasta leipomuksia).

En tiennytkään, että on joku sääntö, ettei apua saa ottaa vastaan jos on lapsia ja että äidiksi tultua pitää alkaa tykätä jostain leipomisesta.

No näin juuri!

ap

Mistäs ap tietää että kaverinsa suku on "pakotettu"? Todennäköisesti itse tarjoutuneet, mulla ainakin kaverit ja sukulaiset tarjoutuu useinkin auttamaan ja niin tarjoudun minäkin. Viikonloppuna oli sukulaisen lapsen synttärit, sinne ko. lapsen isovanhemmat veivät piirakan, koska tykkäävät leipos. Hui kauheeta! Minä juhlissa autoin tiskien viemisessä keittiöön. Ei mikään iso juttu multa, mutta helpotti emännän urakkaa. Avun jakaminen, tarjoaminen ja vastaanottaminen ei ole mikään synti. 

No eipä ole itse tarjoutuneet.

ap

Vierailija
66/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava, että ap:n kaveria autetaan pienissäkin jutuissa. Vaikka eihän kukaan ole sanoamaan sitä, onko synttäreiden järjestäminen jollekin pieni vai iso asia. Minä en niistä niin välittäisi, teen sen rakkaudesta lapsiin, mutta jos saisin apua ihan siihen perus kahvipöytäänkin niin miksi en ottaisi vastaan? Perimmäinen ajatushan tässä on se harmi, että toinen pääsee helpommalla. Sitten otetaan se vaihde päälle, että MINÄ teen itse, joten minä olen parempi kuin tuo toinen, joka on niin surkea ettei edes yksistä synttäreistä yksin selviäisi. 

Vierailija
67/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla kateellinen kaverilleen siitä, että kaverilla on ihmisiä, jotka mielellään auttavat. Eikö sua oo Ap kukaan koskaan tarjoutunut auttamaan? Ootko miettinyt mistä se johtuu? Milloin itse viimeksi tarjouduit auttamaan, kun kuulit tutun juhlista/muutosta/sairastumisesta yms?

On tarjoutunut, en halua vaivata ketään kun kerran itsekin pystyn aivan hyvin moisista suoriutumaan. Tarjoudun toki auttamaan esim. äitiäni jouluvalojen ripustamisessa, vien hänelle ja appivanhemmille joka kerta leipomuksiani jne. 

ap

Vierailija
68/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin juuri!

ap

Näin juuri. Kyllä itse aina kysyn etukäteen, että mitä voisin tuoda ja tehdä, kun lähipiirin suvussa tai ystävillä on juhlat. Siitähän se mukava juhlahenki tulee, kun porukalla osallistutaan valmisteluihin. Minusta on myös miesten aliarvioimista, etteivätkö he osaisi ja pystyisi tekemään näitä valmisteluja siinä missä naisetkin. Eiväthön ne normaalit kotitaloustaidot ole mitenkään sidoksissa ihmisen genitaaleihin.

Vierailija
69/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarjoilujen ja juhlien järjestäminen ole mikään naisten juttu. Millä vuosikymmenellä sä olet?

Vierailija
70/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tarjoutunut, en halua vaivata ketään kun kerran itsekin pystyn aivan hyvin moisista suoriutumaan. Tarjoudun toki auttamaan esim. äitiäni jouluvalojen ripustamisessa, vien hänelle ja appivanhemmille joka kerta leipomuksiani jne. 

ap

Eiköhän se kaverisi pystyisi pakotettuna suoriutumaan, mutta jotkut eivät halua eikä tarvitsekaan. Miksi Ap sulla on niin kova tarve nostaa itsesi jalustalle? Ootko työelämässä? 

Vierailija
71/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kokkina ja leipurina olen surkea ,mutta kyllä ne perusjutut syntyy tarvittaessa. Mestarileipuri-äitini onneksi aina itse tyrkyttää apua tarjoilujen suhteen.

Meillä taas miehellä on jauhopeukalo keskellä kämmentä ja itse tykkään leipomisesta hirmuisesti, siksipä pyydänkin siltä mieheltä apua vain kun sitä tarvitsen. Tottakai hän nyt siivouksessa on mukana + tekee tarvittavat pihatyöt. Aloituksessa mietin vain lähinnä näitä leipomisia. :)

ap

Seli seli.

"Osallistuuhan toki mieskin... kun vaan sohvalta jaksaa nousta, mutta emmä kyllä viitsi luomakunnan kruunua häiritä tällaisilla naisten pikkupuuhasteluilla... Oppii meidän lapsetkin nämä perinteiset roolit, että Matti poikana on tärkeämpi ja merkittävämpi kuin meidän... mikä sen nimi nyt oli... ai niin Maija. Maijasta tulee vielä hyvä piika ja lattialuutu jollekin Miehelle." Tirsk

"Kaikki naiset, jotka eivät pysty samaan kuin mä, siis leipoo ja siivoo koko suvulle, niin on kohduttomia tyhjänpantteja. Kyllähän nyt oikea nainen taipuu kaikessa, vaikka katkeamispisteeseen saakka."

Ennemminkin se Matti tuossa oppisi sen, että äiti on taitavampi kuin isä.

On todella vaikea hahmottaa alban mentaliteettia. Se, ettei isä vaivaudu osallistumaan Matin juhlien järjestämiseen saa Matin ajattelemaan, että hän on tärkeämpi kuin siskonsa. Ok.

Se, joka haluaa järjestää juhlat ottaa niistä päävastuun. Tosin jos juhlien järjestäminen olisi perinteisesti ollut miesten harteilla miehet tekisivät sen valittamatta ja alba kirjoittaisi, kuinka miehet alistavat naisia eivätkä usko, että naisista on edes juhlia järjestämään.

Alba? Missä merkityksessä sanaa alba käytetään tässä? Tunne alba sanalle useamman merkityksen mutta mikään niistä ei kyllä selitä sanan käyttöä tässä.

Vierailija
72/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset tykkäävät tehdä porukalla juttuja ja saavat siten paremmin tehtyä juttunsa.

Toiset tekevät mieluummin itsekseen ja pystyvät yksin toimimaan tehokkaammin.

Ne ovat vain erilaisia tapoja toimia, eivät osoitus paremmuudesta tai huonommuudesta.

Itse työskentelen parhaiten yksin.

Talkoisiin minusta ei ole. Muutun jotenkin avuttomaksi ja osaamattomaksi porukassa, vaikka yksin suoriudun samoista tehtävistä helposti.

Vierailija
73/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitan ja tilaan kakun ja suolaiset leipomosta ja meillä käy siivooja kolme kertaa viikossa ja juhlia edeltävänä päivänä lisään yhden suursiivouksen hänen listalleen. Kukat tilaan kukkakaupasta. Kampaukset/hiustenleikkuut koko poppoolle kampaamosta ja minulle meikki myös ammattilaisen tekemänä.

Helppoa!

Rikasta naista esittävän trollin humble brag.

Vierailija
74/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole yksin naisen homma laittaa juhlia! Lasten synttäreille mä voin siivota kämpän, mies hoitaa tarjoilut eli tekee itse suolaisia ja salaatin ja ostaa kakun. Hänellä isompi sukukin, juhlavieraista 80% on hänen sukuaan. Ristiäiset tehtiin samalla kaavalla, anoppi haukkui selän takana kun hänen poikansa joutui töihin.

Mutta siis- apua on mullakin ollut- oma mies. Miksi pitäisi olla joku orja kun töissä olen minäkin.

Vierailija
75/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eiköhän se kaverisi pystyisi pakotettuna suoriutumaan, mutta jotkut eivät halua eikä tarvitsekaan. Miksi Ap sulla on niin kova tarve nostaa itsesi jalustalle? Ootko työelämässä? 

Kyllä olen työelämässä. Viimeisin äitiysloma 20 v. sitten, sen jälkeen ilman lomataukoja työelämässä. Ei ole kova tarve nostaa itseä jalustalle. Ihmetyttää vain lähinnä nuorten naisten saamattomuus tänä päivänä. Yksikin tuntemani nuori äiti ei JAKSA laittaa ruokaa perheelle, vaan ulos täytyy mennä siksi syömään ja sitten ihmetellään kun rahat eivät riitä.

ap

Vierailija
76/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap korjaa kohdasta 75: Viimeisin äitiysloma 20 v. sitten, sen jälkeen töissä lukuunottamatta lomataukoja. Kyllähän lomat pidetään. ;)

Vierailija
77/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ketään voi pakottaa leipomaan :D senkun sanoo "ei" jos ei halua auttaa.

Vierailija
78/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niinpä suuttuu avuton pikkuäiti.

Vierailija
79/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä olen työelämässä. Viimeisin äitiysloma 20 v. sitten, sen jälkeen ilman lomataukoja työelämässä. Ei ole kova tarve nostaa itseä jalustalle. Ihmetyttää vain lähinnä nuorten naisten saamattomuus tänä päivänä. Yksikin tuntemani nuori äiti ei JAKSA laittaa ruokaa perheelle, vaan ulos täytyy mennä siksi syömään ja sitten ihmetellään kun rahat eivät riitä.

ap

Pitäiskö sun Ap ottaa sitä lomaa, niin voisit vähän löysätä pipoa ja lakata kauhistelemasta muiden elämänvalintoja? Plus, en usko että sulle ei olis 20v työelämän aikana kerynyt yhtään lomaa. Jos oot palkkatyössä, sua on kustu silmään, jos oot yrittäjä, kantsii vähän miettiä firman kannattavuutta, yrittäjäkin voi pitää välilä lomaa, jos firma on kestävällä pohjalla. 

Vierailija
80/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niinpä suuttuu avuton pikkuäiti.

Ap, mietipä käyttämääsi kieltä. Todella syyllistävää ja naisia alentavaa tekstiä. Plus, missä on pikkuisä?