Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka on mielestäsi ylempää keskiluokkaa ja tunnetko ketään sellaista henkilökohtaisesti?

Vierailija
16.05.2024 |

Kero hänestä vähän.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka

Ylempään keskiluokkaan katsotaan kuuluvaksi henkilöt, joilla on yleensä ylempi korkeakoulututkinto ja jotka työskentelevät esimerkiksi johto- tai erityisasiantuntijatehtävissä. Yleensä ylemmän keskiluokan ammateissa ansiotaso mahdollistaa korkean elämänlaadun ja myös säästöjen kartuttamisen.

eli vaikkapa minä. Mitä pitäisi muka kertoa?

Vierailija
2/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen toki. Ihan tavallisia ihmisiä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä keskiluokka tienaa sen noin 3000e/kk-3500e/kk ja tekee fyysistä työtä. 

Alle 3000e/kk tienaavat ovat köyhiä.

Ylempikeskiluokka tienaa 3500-4500 euroa kuukaudessa ja ne tekee hyvin usein helppoa istumatyötä.

Vierailija
4/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on jatkuvasti avauksia ylemmästä tai alemmasta keskiluokasta? Sekä eri sosiaaliluokista? Outoa.

Vierailija
5/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on jatkuvasti avauksia ylemmästä tai alemmasta keskiluokasta? Sekä eri sosiaaliluokista? Outoa.

Eikö tämä ole keskustelupalsta? Miksi näistä ei mielestäsi saisi keskustella?

Vierailija
6/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taloudellisesti riippumaton, eli lienen ylempää keskiluokka, vaikka minun ei tarvitsekaan käydä palkkatöissä.

Vierailija
7/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka

Ylempään keskiluokkaan katsotaan kuuluvaksi henkilöt, joilla on yleensä ylempi korkeakoulututkinto ja jotka työskentelevät esimerkiksi johto- tai erityisasiantuntijatehtävissä. Yleensä ylemmän keskiluokan ammateissa ansiotaso mahdollistaa korkean elämänlaadun ja myös säästöjen kartuttamisen.

Itse en ajattele että se on ihan noin yksinkertaista. Minäkin kuuluisin tuon mukaan ylempään keskiluokkaan, koska mulla on korkeakoulututkinto ja työskentelen erityisasiantuntijatehtävissä. Koen kuitenki olevani käytännössä ihan vaan keskiluokkainen, enemmän alempi kuin ylempi jos ei voi vaan olla keski-keskiluokkainen. Syyt: olen duunaritaustaisesta perheestä, mulla on kyllä hyvä palkka muttei sellaista tietynlaista kulttuurista pääomaa jota ylempään keskiluokkaan kuuluu, en harrasta ylemmän keskiluokan asioita, en asu alueella jossa ylempää keskiluokkaa asuu... 

Entisen miesystäväni ajattelen, että oli ylempää keskiluokkaa. Asuivat Kauniaisissa, isä jonkun kaivosalan firman toimari, äiti maisteri. Lapsesta asti kauheasti painotettu sivistystä, tapoja, kulttuurin tuntemusta jne. Kaikki heidän 3 lastaan akateemisesti koulutettuja. Se miesystävänikin oli jo alkanut sijoittamisen opiskeluaikana, kun siihen kotona kannustettiin. 

Vierailija
8/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin luokka-ajattelun siinä vaiheessa kun peruskoulu loppui.

Vierailija
9/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa jakaa ihmiset yhteskuntaluokkiin?

Vierailija
10/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä keskiluokka tienaa sen noin 3000e/kk-3500e/kk ja tekee fyysistä työtä. 

Ylempikeskiluokka tienaa 3500-4500 euroa kuukaudessa ja ne tekee hyvin usein helppoa istumatyötä.

Itse tienaan 5000 e/kk istumatyöstä (joka on fyysisesti helppoa, henkisesti ei niinkään) mutta en silti koe kuuluvani ylempään keskiluokkaan. Monet merkit ei vaan toteudu: asun "köyhien" alueella, asun vuokralla, mulla ei ole mitään säästöjä tai sijoituksia, viihde ja harrastukset joita suosin on alemman keskiluokan tai alaluokan juttuja, en edes näytä hienostuneen hillityltä ylemmän keskiluokan edustajalta vaan lähinnä weetee siiderivalasmammalta. 

Vierailija
11/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tai kuka sitten on yläluokkaa?

Vierailija
12/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luokittele ihmisiä, samanarvoisia kaikki.

Vierailija
13/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin luokka-ajattelun siinä vaiheessa kun peruskoulu loppui.

I like how you think.

Vierailija
14/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkahaarukkasi on pahasti pielessä. Suomen verotuksella ja hintatasolla tuossa palkkaluokassa ei eletä mitenkään leveästi. Esim 4500e bruttopalkasta jää käteen noin 2800-3000e. Siitä maksaa uudehkon mutta vaatimattoman rivitalon lainaa kasvukeskuksessa, yhtä autoa, säästää pari sataa kuussa ja käy pakettimatkoilla. Mitään luksusta ei tuolla palkalla vielä makseta. Voisi sanoa että se on joko tai, palkka riittää matkusteluun, merkkituotteisiin, uuden auton osamaksuun yms pikku luksukseen TAI tuiki tavalliseen keskiluokkaiseen elintasoon jos aikomuksena on harrastaa edes jonkinlaista kuukausisäästämistä. Molempia ei tuolla palkalla tehdä, eli et voi enää mukavaa elintasoa ja samalla kartuttaa omaisuutta, ellei keskinkertaisen perheasunnon lainan maksua lasketa kartuttamiseksi. Ja yleisesti, ollaan hyvin kaukana keskiluokasta...

Vierailija
15/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylemmästä keskiluokasta, piti kirjoittaa...

Vierailija
16/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen jos puhtaasti tulotasoa mitataan. Mutta asuntovelkainen yh, joka  pukeutuu rikkinäisiin verkkareihin päivittäin ja kampaajalla kävin vuosi sitten viimeksi (etätyöt niin ei haittaa). Eli se keskiluokkaisuus ei näy päällepäin mitenkään, päinvastoin. 

Vierailija
17/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokka ja tuloluokka ovat eri asioita.  

Vierailija
18/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän luokkaan nuo yli 4.500 euroa kuukaudessa ansaitsevat kuuluvat? Itse olen kahden teinin yh ja tienaan 4.800 e/kk. Olen sitten varmaan mielestäsi rikas yläluokkainen. Vuokra-asunto, 5 h ja keittiö on Espoosta, josta vuokra 1.750 e/kk. Kaikilla siis oma makuuhuone, työ/vierashuone ja olkkari. Teinien harrastukset, netti ja puhelimet sekä julmettu ruokahalu vievät aika paljon rahaa. Toimeen tulemme kyllä ihan hyvin, mutta itse luen itseni nippnappa keskiluokkaan kuuluvaksi.

Vierailija
19/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka

Tämä ja vieläpä niin,  että vähintään omat vanhemmat ovat kuuluneet tähän luokkaan. Mielellään vielä isovanhemmatkin.  

Vierailija
20/23 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadaan lapaseen kuussa 10 000€/kk Kaveri pariskuntamme saa saman, mutta ei rahat kuulemma riitä ja ei tuolla rahalla kuulu ylempään keskiluokkaan kun ei voi kerran omistaa edes isoa purjevenettä. Minusta olemme ylempää keskiluokkaa, mutta ei se tarkoitakkaan että voi tehdä ihan mitä haluaa. Itse olen juuri auto ostoksilla ja mulla auton hinta raja on 35 000€. Autoa en lainalla osta.