Äidit! Juhlat lähestyvät (ristiäiset, synttärit tms.), saatko itse laitettua niitä vai värväätkö avuttomana puoli sukua hommiin?
Mulla yksi kaveri joka ei saa mitään yksin tehtyä vaan hänelle täytyy aina olla leipomis- ja siivousapuna muutama henkilö, oli juhla mikä tahansa. Itse saan kyllä ilman apuja pienet juhlat valmisteltua ja jos apua tarvitsen, onhan mulla mies (hänelläkin kyllä on)!
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla kateellinen kaverilleen siitä, että kaverilla on ihmisiä, jotka mielellään auttavat. Eikö sua oo Ap kukaan koskaan tarjoutunut auttamaan? Ootko miettinyt mistä se johtuu? Milloin itse viimeksi tarjouduit auttamaan, kun kuulit tutun juhlista/muutosta/sairastumisesta yms?
On tarjoutunut, en halua vaivata ketään kun kerran itsekin pystyn aivan hyvin moisista suoriutumaan. Tarjoudun toki auttamaan esim. äitiäni jouluvalojen ripustamisessa, vien hänelle ja appivanhemmille joka kerta leipomuksiani jne.
ap
Eiköhän se kaverisi pystyisi pakotettuna suoriutumaan, mutta jotkut eivät halua eikä tarvitsekaan. Miksi Ap sulla on niin kova tarve nostaa itsesi jalustalle? Ootko työelämässä?
Kyllä olen työelämässä. Viimeisin äitiysloma 20 v. sitten, sen jälkeen ilman lomataukoja työelämässä. Ei ole kova tarve nostaa itseä jalustalle. Ihmetyttää vain lähinnä nuorten naisten saamattomuus tänä päivänä. Yksikin tuntemani nuori äiti ei JAKSA laittaa ruokaa perheelle, vaan ulos täytyy mennä siksi syömään ja sitten ihmetellään kun rahat eivät riitä.
ap
Pitäiskö sun Ap ottaa sitä lomaa, niin voisit vähän löysätä pipoa ja lakata kauhistelemasta muiden elämänvalintoja? Plus, en usko että sulle ei olis 20v työelämän aikana kerynyt yhtään lomaa. Jos oot palkkatyössä, sua on kustu silmään, jos oot yrittäjä, kantsii vähän miettiä firman kannattavuutta, yrittäjäkin voi pitää välilä lomaa, jos firma on kestävällä pohjalla.
Korjasin kyllä tuon heti seuraavaan kommenttiini. Eli lomat pidetään kyllä. No worries.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kokkina ja leipurina olen surkea ,mutta kyllä ne perusjutut syntyy tarvittaessa. Mestarileipuri-äitini onneksi aina itse tyrkyttää apua tarjoilujen suhteen.
Meillä taas miehellä on jauhopeukalo keskellä kämmentä ja itse tykkään leipomisesta hirmuisesti, siksipä pyydänkin siltä mieheltä apua vain kun sitä tarvitsen. Tottakai hän nyt siivouksessa on mukana + tekee tarvittavat pihatyöt. Aloituksessa mietin vain lähinnä näitä leipomisia. :)
ap
Seli seli.
"Osallistuuhan toki mieskin... kun vaan sohvalta jaksaa nousta, mutta emmä kyllä viitsi luomakunnan kruunua häiritä tällaisilla naisten pikkupuuhasteluilla... Oppii meidän lapsetkin nämä perinteiset roolit, että Matti poikana on tärkeämpi ja merkittävämpi kuin meidän... mikä sen nimi nyt oli... ai niin Maija. Maijasta tulee vielä hyvä piika ja lattialuutu jollekin Miehelle." Tirsk
"Kaikki naiset, jotka eivät pysty samaan kuin mä, siis leipoo ja siivoo koko suvulle, niin on kohduttomia tyhjänpantteja. Kyllähän nyt oikea nainen taipuu kaikessa, vaikka katkeamispisteeseen saakka."
Ennemminkin se Matti tuossa oppisi sen, että äiti on taitavampi kuin isä.
On todella vaikea hahmottaa alban mentaliteettia. Se, ettei isä vaivaudu osallistumaan Matin juhlien järjestämiseen saa Matin ajattelemaan, että hän on tärkeämpi kuin siskonsa. Ok.
Se, joka haluaa järjestää juhlat ottaa niistä päävastuun. Tosin jos juhlien järjestäminen olisi perinteisesti ollut miesten harteilla miehet tekisivät sen valittamatta ja alba kirjoittaisi, kuinka miehet alistavat naisia eivätkä usko, että naisista on edes juhlia järjestämään.
Alba? Missä merkityksessä sanaa alba käytetään tässä? Tunne alba sanalle useamman merkityksen mutta mikään niistä ei kyllä selitä sanan käyttöä tässä.
Tässä yhteydessä Alba on ilmeisesti palstahahmo, joka jankuttaa vain siitä miten naiset alentavat itsensä olemalla tekemisissä miesten kanssa joiden tehtävä on vain alistaa naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenkutsuille tarjoiltavat ostan kaupasta, paitsi kakun jonka haluaa sukulaispariskunta tehdä lahjaksi (on aivan mahtavia kakkuja kun harrastavat leivontaa).
Hienompiin juhliin osa tilataan ja osan tuovat sukulaiset, jotka itse haluavat osallistua (esim. anoppi jota olisi mahdoton estää tuomasta leipomuksia).
En tiennytkään, että on joku sääntö, ettei apua saa ottaa vastaan jos on lapsia ja että äidiksi tultua pitää alkaa tykätä jostain leipomisesta.
Eri asia ottaa vastaan tarjottu apu kuin pakottaa puoli sukua osallistumaan.
Eihän ketään voi pakottaa leipomaan :D senkun sanoo "ei" jos ei halua auttaa.
Ja niinpä suuttuu avuton pikkuäiti.
Ap, mietipä käyttämääsi kieltä. Todella syyllistävää ja naisia alentavaa tekstiä. Plus, missä on pikkuisä?
Ap ei käyttänyt tätä nimitystä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap korjaa kohdasta 75: Viimeisin äitiysloma 20 v. sitten, sen jälkeen töissä lukuunottamatta lomataukoja. Kyllähän lomat pidetään. ;)
No niin, työelämä on muuttunut raadollisemmaksi viime vuosina. Ihmiset ei oikeasti jaksa samalla lailla kuin ennen jaksoi. Monilla nuorila naisilla ei ole vakitöitä, eli joutuu aikamoisella apinanraivolla puskemaan määräaikaisuuksista toisiin. Se työnhaku työnteon ohella vie myös henkisiä voimavaroja kotielämältä paljon. Ei silloin jaksa ylisuorittaa juhlissakin, vaan pyytää apua jos sitä tarvitsee. Avun pyytämisessä ja vastaanottamisessa ei ole mitää pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla kateellinen kaverilleen siitä, että kaverilla on ihmisiä, jotka mielellään auttavat. Eikö sua oo Ap kukaan koskaan tarjoutunut auttamaan? Ootko miettinyt mistä se johtuu? Milloin itse viimeksi tarjouduit auttamaan, kun kuulit tutun juhlista/muutosta/sairastumisesta yms?
On tarjoutunut, en halua vaivata ketään kun kerran itsekin pystyn aivan hyvin moisista suoriutumaan. Tarjoudun toki auttamaan esim. äitiäni jouluvalojen ripustamisessa, vien hänelle ja appivanhemmille joka kerta leipomuksiani jne.
ap
Eiköhän se kaverisi pystyisi pakotettuna suoriutumaan, mutta jotkut eivät halua eikä tarvitsekaan. Miksi Ap sulla on niin kova tarve nostaa itsesi jalustalle? Ootko työelämässä?
Kyllä olen työelämässä. Viimeisin äitiysloma 20 v. sitten, sen jälkeen ilman lomataukoja työelämässä. Ei ole kova tarve nostaa itseä jalustalle. Ihmetyttää vain lähinnä nuorten naisten saamattomuus tänä päivänä. Yksikin tuntemani nuori äiti ei JAKSA laittaa ruokaa perheelle, vaan ulos täytyy mennä siksi syömään ja sitten ihmetellään kun rahat eivät riitä.
ap
Nuoret naiset on fiksuja ja panostavat myös omaan hyvinvointiinsa. Inhottaa itseäni huushollaavat naiset joiden miehet ei kokkaa tai leivo. Ja sitten vielä arvostelevat naisia jotka eivät elä samaa 50-luvulle jämähtänyttä elämää.
Oletko lesbo vai miksi olet katkera naisille, jotka menevät omasta tahdostaan naimisiin ja haluavat hoitaa kotia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Nuoret naiset on fiksuja ja panostavat myös omaan hyvinvointiinsa. Inhottaa itseäni huushollaavat naiset joiden miehet ei kokkaa tai leivo. Ja sitten vielä arvostelevat naisia jotka eivät elä samaa 50-luvulle jämähtänyttä elämää.
Oletko lesbo vai miksi olet katkera naisille, jotka menevät omasta tahdostaan naimisiin ja haluavat hoitaa kotia?
Heh Heh. Ihan parisuhteessa miehen kanssa, joka ei ole avuton ja jätä huushollausta yksin naisensa eli minun vastuulleni. Katkera sävy tulee ehkä siitä että ollaan saatu kommenttia vanhemman polven sukulaisilta tavastamme elää. Joillain nuo sukupuoliroolit on vielä niin tiukassa m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenkutsuille tarjoiltavat ostan kaupasta, paitsi kakun jonka haluaa sukulaispariskunta tehdä lahjaksi (on aivan mahtavia kakkuja kun harrastavat leivontaa).
Hienompiin juhliin osa tilataan ja osan tuovat sukulaiset, jotka itse haluavat osallistua (esim. anoppi jota olisi mahdoton estää tuomasta leipomuksia).
En tiennytkään, että on joku sääntö, ettei apua saa ottaa vastaan jos on lapsia ja että äidiksi tultua pitää alkaa tykätä jostain leipomisesta.
Eri asia ottaa vastaan tarjottu apu kuin pakottaa puoli sukua osallistumaan.
Eihän ketään voi pakottaa leipomaan :D senkun sanoo "ei" jos ei halua auttaa.
Ja niinpä suuttuu avuton pikkuäiti.
No älä nyt suutu, äläkä sano itseäsi avuttomaksi, jokaisella meistä on ne omat vahvuudet.
Meillä on järjestetty viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmet ristiäiset, Kahdet kolmekymppiset, yhdet nelikymppiset, Kahdet seitsemänkymppiset, yhdet valmistujaiset, muuten vain kesäjuhlia, joulun ja uuden vuoden juhlia ystäville ja sukulaisille, joka vuosi lasten synttärit kavereille ja toiset juhlat sukulaisille (tekee kuudet synttärijuhlat vuodessa). Ja ihan kulloisenkin tilanteen mukaan välillä olen tehnyt kaiken yksin, välillä on otettu pitopalvelu, välillä osa pitopalvelusta, osa itse. Ristiäisiin olen aina tehnyt äitini kanssa yhdessä. Kukat kukkakaupasta ja valmiiksi sidottuna, poikkeuksena kesäjuhlat, jolloin kerään omasta puutarhasta.
Mun mies ei ihan oikeasti vain osaa leipoa, joten turha sitä on minkään tasa-arvon nimissä keittiöön laittaa töpeksimään! On paljon enemmän hyödyksi lasten kanssa ja kauppa-asioilla. Ja mun mies kyllä siivoaa arkena, mutta on niin suurpiirteinen, että juhliin siivoan mielummin itse ja siivotessakin on kyllä avuksi, kun nostelee ja siirtelee painavempia kalusteita ja mattoja. Ja kyllä, tilanteesta riippuen myös sukulaisia on ollut apuna tarjottavia tekemässä, siivoamassa, silittämässä pöytäliinoja, kattamassa tarjoilupöytää ym ja syystä että osan vieraista on yövyttävä meillä ja tulevat usein jo edellisenä päivänä ja ovat sitten omasta halustaan apuna.
Kai minä sitten olen uusavuton. En vain ymmärrä miksi en ostaisi apua tai ottaisi tarjottaessa apua vastaan, vain sen takia, että tosinainenhan ei apua tarvitse ja pyytele! Välillä kyllä näkee somessa tuntemattomien ja tuttujenkin tarjoilukuvia, joissa ristiäisissä, rippijuhlissa, lakkiaisissa ym on tarjoilut kuin lastenjuhlissa: suolatikkuja, sipsejä, vaahtokarkkeja, irtokarkkeja, juurestikkuja, dippiä, dominokeksejä ja kuppikakkuja. Kai tuollaiset kaupasta haettavat tarjoilut pöytään nostaa ilman apuakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Minusta alkaa kuulostaa siltä, että sinä teet aikamoisia yleistyksiä sen perusteella, miten jokin yksittäinen tuntemasi henkilö toimii ja miten teidän perheessänne kotitöiden jako hoidetaan, ap.
Kaikki nuoret äidit eivät ole avuttomia, eivätkä kaikki miehet kyvyttömiä juhlien järjestelyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Minua ihmetyttää sinun miehesi saamattomuus ja osaamattomuus! Ei kykene yksiäkään juhlia järjestämään ja jauhopeukalo on aivan keskellä kämmentä! Jo on mammanpoika! Sinulla riittää ihan siellä kotonakin osaamattomuudessa kauhisteltavaa, ei tartte kylille lähteä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kokkina ja leipurina olen surkea ,mutta kyllä ne perusjutut syntyy tarvittaessa. Mestarileipuri-äitini onneksi aina itse tyrkyttää apua tarjoilujen suhteen.
Meillä taas miehellä on jauhopeukalo keskellä kämmentä ja itse tykkään leipomisesta hirmuisesti, siksipä pyydänkin siltä mieheltä apua vain kun sitä tarvitsen. Tottakai hän nyt siivouksessa on mukana + tekee tarvittavat pihatyöt. Aloituksessa mietin vain lähinnä näitä leipomisia. :)
ap
Seli seli.
"Osallistuuhan toki mieskin... kun vaan sohvalta jaksaa nousta, mutta emmä kyllä viitsi luomakunnan kruunua häiritä tällaisilla naisten pikkupuuhasteluilla... Oppii meidän lapsetkin nämä perinteiset roolit, että Matti poikana on tärkeämpi ja merkittävämpi kuin meidän... mikä sen nimi nyt oli... ai niin Maija. Maijasta tulee vielä hyvä piika ja lattialuutu jollekin Miehelle." Tirsk
"Kaikki naiset, jotka eivät pysty samaan kuin mä, siis leipoo ja siivoo koko suvulle, niin on kohduttomia tyhjänpantteja. Kyllähän nyt oikea nainen taipuu kaikessa, vaikka katkeamispisteeseen saakka."
Ennemminkin se Matti tuossa oppisi sen, että äiti on taitavampi kuin isä.
On todella vaikea hahmottaa alban mentaliteettia. Se, ettei isä vaivaudu osallistumaan Matin juhlien järjestämiseen saa Matin ajattelemaan, että hän on tärkeämpi kuin siskonsa. Ok.
Se, joka haluaa järjestää juhlat ottaa niistä päävastuun. Tosin jos juhlien järjestäminen olisi perinteisesti ollut miesten harteilla miehet tekisivät sen valittamatta ja alba kirjoittaisi, kuinka miehet alistavat naisia eivätkä usko, että naisista on edes juhlia järjestämään.
Alba? Missä merkityksessä sanaa alba käytetään tässä? Tunne alba sanalle useamman merkityksen mutta mikään niistä ei kyllä selitä sanan käyttöä tässä.
Tässä yhteydessä Alba on ilmeisesti palstahahmo, joka jankuttaa vain siitä miten naiset alentavat itsensä olemalla tekemisissä miesten kanssa joiden tehtävä on vain alistaa naista.
Hei, kiitos vastauksesta. Empä ole tähän palstahahmoon törmännyt.