Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidit! Juhlat lähestyvät (ristiäiset, synttärit tms.), saatko itse laitettua niitä vai värväätkö avuttomana puoli sukua hommiin?

Vierailija
27.11.2017 |

Mulla yksi kaveri joka ei saa mitään yksin tehtyä vaan hänelle täytyy aina olla leipomis- ja siivousapuna muutama henkilö, oli juhla mikä tahansa. Itse saan kyllä ilman apuja pienet juhlat valmisteltua ja jos apua tarvitsen, onhan mulla mies (hänelläkin kyllä on)!

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilaan cateringista ruoat, kokin ja tarjoilijan. Tai järjestän juhlat ravintolassa/kartanossa tms. paikassa.

As simple as that!

Vierailija
42/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kokkina ja leipurina olen surkea ,mutta kyllä ne perusjutut syntyy tarvittaessa. Mestarileipuri-äitini onneksi aina itse tyrkyttää apua tarjoilujen suhteen.

Meillä taas miehellä on jauhopeukalo keskellä kämmentä ja itse tykkään leipomisesta hirmuisesti, siksipä pyydänkin siltä mieheltä apua vain kun sitä tarvitsen. Tottakai hän nyt siivouksessa on mukana + tekee tarvittavat pihatyöt. Aloituksessa mietin vain lähinnä näitä leipomisia. :)

ap

Mikset sitten taivastele oman miehesi kyvyttömyyttä ja avuttomuutta, kun kerran tuollainen osaamaton ihan kotoasikin löytyy?? :D Se ei ilmeisesti liikauta, tuntemattomien eukkojen leipomustaidot sen sijaan kyllä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikes ihmeessä juhlien järjestelyt olisivat vain naisen harteilla? Kivikautista ajattelua. Kyllä meillä molemmat osallistuvat ihan tasapuolisesti.

No mun 40v mies on kivikaudelta. Jää juhlat pitämättä jos jää hänen vastuulleen.

Just tämmöinen käskettävä mitä pitää tehdä eli avustaja.ä

Taitaa olla vain laiska ja saamaton kuten ne naiset jotka ei saa aikaiseksi. ..

Vierailija
44/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit menee omin voimin hyvin. Rippijuhlissa ja ylioppilasjuhlissa oli catering apuna. Olen oikeasti aika surkea leipomaan - tai enemmän se kai on viitsimisestä kiinni... Teen jonkun verran puolivalmista, kakun ostan aina valmiina. Itse teen jonkun piirakan tms.

Vierailija
45/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kokkina ja leipurina olen surkea ,mutta kyllä ne perusjutut syntyy tarvittaessa. Mestarileipuri-äitini onneksi aina itse tyrkyttää apua tarjoilujen suhteen.

Meillä taas miehellä on jauhopeukalo keskellä kämmentä ja itse tykkään leipomisesta hirmuisesti, siksipä pyydänkin siltä mieheltä apua vain kun sitä tarvitsen. Tottakai hän nyt siivouksessa on mukana + tekee tarvittavat pihatyöt. Aloituksessa mietin vain lähinnä näitä leipomisia. :)

ap

Ei käynyt mielessä ettei kaikilla miehillä ole peukalo keskellä kämmentä leipomisasioissa? Ja jos miehesi avuttomuus on ok, miksi ei niiden naisten joihin aloituksessasi viittaat?

Voisko olla niin, että jos juhlien järjestäminen jätettäis miesten vastuulle, niitä ei järjestettäis ollenkaan? Eiköhän se mene niin, että se ottaa päävastuun järjestämisestä, joka ne haluaa järjestää ja jolle niiden onnistuminen on tärkeää.

Vierailija
46/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten pitäisi enemmän käyttää ulkopuolisia palveluja. Siivoojia, pitopalveluja ja kakkujen tekijöitä, juhlapalvelujen tuottajia ... sillä kaikella on työllistävä merkitys, ja ehkä joskus täälläkin mielensäpahoittajien maassa olisi sallittua tarvita, palkata ja saada apua elämän eri tilanteissa. 

Vierailija
47/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisihan sitä järjestettyä yksinkin (miestä ei ole), mutta muutama sukulainen tuppautuu aina auttamaan ja sitten puhuvat selän takana, kuinka on rasittavaa aina auttaa, mutta kun ilman heitä ei kukaan saa mitään aikaiseksi.

Vierailija
48/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei käynyt mielessä ettei kaikilla miehillä ole peukalo keskellä kämmentä leipomisasioissa? Ja jos miehesi avuttomuus on ok, miksi ei niiden naisten joihin aloituksessasi viittaat?

Voisko olla niin, että jos juhlien järjestäminen jätettäis miesten vastuulle, niitä ei järjestettäis ollenkaan? Eiköhän se mene niin, että se ottaa päävastuun järjestämisestä, joka ne haluaa järjestää ja jolle niiden onnistuminen on tärkeää.

No meillä kyllä mies on se joka haluaa esim. kastejuhlat. Mä en edes kuulu kirkkoon, joten jos vain musta ois kii ei ois kastetta eikä juhlia. Vaan kun miehelle tuollainen perinne on tärkeä (on tapaluterilainen, ei uskovainen ) niin kastetaan ja juhlitaan.

Vierailija
49/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenkutsuille tarjoiltavat ostan kaupasta, paitsi kakun jonka haluaa sukulaispariskunta tehdä lahjaksi (on aivan mahtavia kakkuja kun harrastavat leivontaa).

Hienompiin juhliin osa tilataan ja osan tuovat sukulaiset, jotka itse haluavat osallistua (esim. anoppi jota olisi mahdoton estää tuomasta leipomuksia).

En tiennytkään, että on joku sääntö, ettei apua saa ottaa vastaan jos on lapsia ja että äidiksi tultua pitää alkaa tykätä jostain leipomisesta.

Vierailija
50/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin varmaankin mutta minusta juhlat on mukavampaa järjestää yhdessä ja myös niin että juhlista voi myös itse nauttia ilman että kaikki vastuu on yhden tai kahden ihmisen harteilla.

Vierailija
51/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ostaisin valmiit juhlat ravintolalta jos minulla olisi siihen varaa, mutta kun ei ole. Nyt on tilanne se, että meitä on melkein sata henkeä kasassa, kun kaikki tulevat paikalle, joten olen taipunut kyllä tiukkaan suunnitteluun ja teen kaiken itse. Juhlapäiväksi palkkaan kattilanvahdin ja pöydän täyttäjän. Lisukkeena tietysti minun täydellisyyteen taipuvainen mieli,joten en mielelläni päästä ketään keittiööni heilumaan. Yleensä kuitenkin juhlat järjestetään jossain muualla kuin kotona, ihan vain kaikkien viihtyvyyden varmistamiseksi, kun minusta on kivaa syödä oikeasti pöydän ääressä ja ilman pelkoa lentelevistä kakkulautasista.

Vierailija
52/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Seli seli.

"Osallistuuhan toki mieskin... kun vaan sohvalta jaksaa nousta, mutta emmä kyllä viitsi luomakunnan kruunua häiritä tällaisilla naisten pikkupuuhasteluilla... Oppii meidän lapsetkin nämä perinteiset roolit, että Matti poikana on tärkeämpi ja merkittävämpi kuin meidän... mikä sen nimi nyt oli... ai niin Maija. Maijasta tulee vielä hyvä piika ja lattialuutu jollekin Miehelle." Tirsk

"Kaikki naiset, jotka eivät pysty samaan kuin mä, siis leipoo ja siivoo koko suvulle, niin on kohduttomia tyhjänpantteja. Kyllähän nyt oikea nainen taipuu kaikessa, vaikka katkeamispisteeseen saakka."

Ennemminkin se Matti tuossa oppisi sen, että äiti on taitavampi kuin isä.

On todella vaikea hahmottaa alban mentaliteettia. Se, ettei isä vaivaudu osallistumaan Matin juhlien järjestämiseen saa Matin ajattelemaan, että hän on tärkeämpi kuin siskonsa. Ok.

Se, joka haluaa järjestää juhlat ottaa niistä päävastuun. Tosin jos juhlien järjestäminen olisi perinteisesti ollut miesten harteilla miehet tekisivät sen valittamatta ja alba kirjoittaisi, kuinka miehet alistavat naisia eivätkä usko, että naisista on edes juhlia järjestämään.

Vierailija
53/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollaan miehen kanssa selvitty juhlien järjestämisestä ihan itse. Sellaisia tarjoamuksia, joita ei olla osattu/ehditty/haluttu itse leipoa tai valmistaa, ollaan tilattu leipomosta. Lähisuvusta löytyy kuitenkin avuttomuuden huipentuma omasta mielestäni. Kyseessä on ihan aikuiset ihmiset, joilla on kaksi täysin tervettä lasta eikä perheessä muutenkaan mitään "lisärasitteita" (allergioita, vanhemmilla vuorotöitä jne.) ja asuvat kerrostaloasunnossa, joten kyse ei ole mistään suuresta ja työläästä omakotitalosta. Silti JOKAISIIN juhliin valjastetaan molemmat mummilat töihin. Isovanhemmat leipovat piirakat, sämpylät  ja muut tarjottavat, ottavat yleensä lapset hoitoon yökylään juhlia edeltävänä päivänä ja toinen mummi käy vielä siivoamassa huushollin ennen juhlia. Tämä siis ihan avoimesti kaikien tiedossa eikä mitään omaa arvailuani tai spekuaatiota. Näillä kahdella nelikymppisellä aikuisella menee siis koko juhlia edeltävä päivä siihen, että leipovat kakun ja laittavat itseään. Jotenkin aivan absurdia toimintaa, jota mieheni kanssa ihmetellään joka vuosi.  Nämä on muutenkin kyllä molemmat liian passattuja aikuisia, jotka käätyvät jokaisessa pikkuasiassa omien eläkkeellä olevien vanhempiensa puoleen sen sijaan, että ottaisivat vastuuta itse. 

Vierailija
54/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ristiäiset tulossa ja koko suku tekee ne yhdessä kuten aina kaikki isommat sukujuhlat.

Vierailija
55/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenkutsuille tarjoiltavat ostan kaupasta, paitsi kakun jonka haluaa sukulaispariskunta tehdä lahjaksi (on aivan mahtavia kakkuja kun harrastavat leivontaa).

Hienompiin juhliin osa tilataan ja osan tuovat sukulaiset, jotka itse haluavat osallistua (esim. anoppi jota olisi mahdoton estää tuomasta leipomuksia).

En tiennytkään, että on joku sääntö, ettei apua saa ottaa vastaan jos on lapsia ja että äidiksi tultua pitää alkaa tykätä jostain leipomisesta.

Eri asia ottaa vastaan tarjottu apu kuin pakottaa puoli sukua osallistumaan.

Vierailija
56/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ristiäisten järjestäminen on kaikkein hankalinta. Meillä vauvat ovat roikkuneet minussa 24/7 ja kaikki tekeminen on ihan mahdotonta. Helpoiten meni kuopuksen juhlat, kun luovutin ja hankittiin kaikki tarjottava valmiina ja sovittiin, että mies hoitaa siivouksen, kaupassa käynnin ja kakkujen hakemisen. Ja äitini tuli. Tuntia aikaisemmin auttamaan kattamisessa. Aiemmissa ristiäisissä minä järjestin ja mies auttoi, nyt siis mies järjesti ja minä autoin mitä pystyin. Yhdessä suunniteltii ja tehtiin tilaukset. Minä vastasin ainoastaan meidän kaikkien vaatteista.

Vierailija
57/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ollaan miehen kanssa selvitty juhlien järjestämisestä ihan itse. Sellaisia tarjoamuksia, joita ei olla osattu/ehditty/haluttu itse leipoa tai valmistaa, ollaan tilattu leipomosta. Lähisuvusta löytyy kuitenkin avuttomuuden huipentuma omasta mielestäni. Kyseessä on ihan aikuiset ihmiset, joilla on kaksi täysin tervettä lasta eikä perheessä muutenkaan mitään "lisärasitteita" (allergioita, vanhemmilla vuorotöitä jne.) ja asuvat kerrostaloasunnossa, joten kyse ei ole mistään suuresta ja työläästä omakotitalosta. Silti JOKAISIIN juhliin valjastetaan molemmat mummilat töihin. Isovanhemmat leipovat piirakat, sämpylät  ja muut tarjottavat, ottavat yleensä lapset hoitoon yökylään juhlia edeltävänä päivänä ja toinen mummi käy vielä siivoamassa huushollin ennen juhlia. Tämä siis ihan avoimesti kaikien tiedossa eikä mitään omaa arvailuani tai spekuaatiota. Näillä kahdella nelikymppisellä aikuisella menee siis koko juhlia edeltävä päivä siihen, että leipovat kakun ja laittavat itseään. Jotenkin aivan absurdia toimintaa, jota mieheni kanssa ihmetellään joka vuosi.  Nämä on muutenkin kyllä molemmat liian passattuja aikuisia, jotka käätyvät jokaisessa pikkuasiassa omien eläkkeellä olevien vanhempiensa puoleen sen sijaan, että ottaisivat vastuuta itse. 

Jatkan vielä sen verran, että nyt puhutaan lasten synttäreistä. Ymmärrän avuntarpeen tosi hyvin jos kyseessä, esim kastejuhlat, ylioppilasjuhlat tai muut suuremmat kestit. Nämä kuvaamani tilanteet on kuitenkin olleet ihan vaan lasten synttäreitä perheen  kotona.

Vierailija
58/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia ottaa vastaan tarjottu apu kuin pakottaa puoli sukua osallistumaan.

No näin juuri!

ap

Vierailija
59/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kaverisi on fiksu nainen, kun ei ota turhaan vastuuta koko juhlista. Itse olen uranainen (jos joku nyt alkaa kitistä että miten voin olla AV:lla niin olen yrittäjä ja tässä samalla lounaalla ja tarvittaessa puhelimen päässä jos asiakas soittaa) ja en todellakaan käytä kaikkia resurssejani joihinkin lastenkutsuihin. Mielummin homman kakut leipojalta ja siivouksen siivouspalvelulta ja nautin itse juhlista. Tunti työpanostani tuottaa mulle noin 100-250€ eli todellakin kannattaa maksaa vaikka sen 30€/tunti siivojalle mielummin kuin itse imuroida. Samalla tuen itse suomalaista yrittäjyyttä. Win win. 

Vierailija
60/92 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan miehen kanssa, mutta leipomisessa kyllä äitini ja siskoni auttavat. Samalla tavalla minä autan heitä juhlien järjestämisessä leipomalla yhtä tai kahta laatua tarjottavaa. Toiminut jo vuosikausia ja helpottanut kaikkien elämää.

Miksi pitäisi pärjätä yksin, jos voi tehdä yhdessä?