Miten en muka laihdu vaikka syön vaan kerran päivässä? Ei ole mahdollista syödä 2t kaloria kerralla, joten tämä on järjestöntä!
Joo, syön ison annoksen tavallista kotiruokaa ja kaloreita luulisi kertyvän korkeintaan joku 500. Kaloriopin mukaan naisen kaloritarve on noin 2000 kaloria päivässä. Miten on siis mahdollista, etten laihdu vaikka syön vaan kerran päivässä? Ei ole mahdollista, ettäkö oikeasti söisin silloin sen 2t kaloria. Kalorioppia pidetään kuitenkin faktana. Siksi olen aivan kysymysmerkkinä tästä.
Itseasiassa on tiedätte sen Upea lihava elämäni-sarjan Whitneyn, niin hänkin mielestäni on sarjassaan sanonut syövänsä vain kerran päivässä. Silti hän on ihan sairaalloisen ylipainoinen. Onko kaloriopit ihan huuhaata meidän joidenkin kohdalla?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön 2 kertaa päivässä ja olen hoikka.
Tuo "insuliini muuttu rasvaksi" oli kyllä parasta aavee-tuubaa taas hetkeen :D.
Lähteenä tosin oli eräs arvostettu lääkäri, jonka palstaa aikoinaan luin.
Kerta-annos liikaa hiilihydraatteja varastoituu rasvaksi,pahimmin sokeri.
Mutta insuliini ei varastoidu rasvaksi, niin kuin toi yksi väitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerta-annos liikaa hiilihydraatteja varastoituu rasvaksi,pahimmin sokeri.
Mutta insuliini ei varastoidu rasvaksi, niin kuin toi yksi väitti.
Kuitenkin lopputulos on sama.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä syödä kerran päivässä. Ei mikään ihme että olet lihava etkä laihdu.
1) Aikaa säästyy.
2) Voi syödä ison annoksen.
3) On helpompaa pitää ruokavalio terveellisenä, kun tarvitsee keskittyä vain yhteen ateriaan.
4) Koska insuliinia ei erity koko ajan, insuliiniherkkyys paranee.
5) Verensokeri on tasainen koko päivän, joten ei tule aterian jälkeisiä väsymyksiä.
6) Ei insuliinia, joten keho käyttää rasvavarastojaan energiaksi.
On se mahdollista syödä kerralla liikaa,vaikka 2000.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuksen a ja o on säännöllinen ruokailu. 5 kertaa päivässä pitää syödä ja 3h välein on suositus.
Kaikki nämä 1-2 kertaa päivässä syöjät on aina niitä lihavia. Huomattu on.
5 kertaa päivässä syöminen on puputtamista. 3h välein ei ole mikään suositus ellei kyseessä ole 1.tyypin diabeetikko.
Kyllä yhdellä aterialla voi syödä 2000 kaloria, joka on ihan varmasti enemmään kuin tarvitset. Sen sijaan että laihdut, sinä voit jopa lihoa. Peruskotiruoka on aina vähän relationaalinen käsite. Mitä se sitten on ja kuinka paljon sinulle, niin sitä emme voi tietää. Onko esim. pastaa tai rasvaista lihaa, mitä kastikkeita käytät, otatko leipää oheen, mitä juot? Nuista se kertyy. Ja ennen kaikkea, miten ison annoksen syöt, jos pärjäät yhdellä kokonpäivän. Etkö syö aamu tai iltapalaa? Tuota en kyllä helpolla usko. Parista voileivästäkin voi tulla jo lähelle tuhat kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tais unohtua muutama olennainen sana veks. Insuliini ei muutu rasvaksi, hiilihydraatit(ja kaikki ylimääräinen energia) muuttuvat rasvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhdellä aterialla voi syödä 2000 kaloria, joka on ihan varmasti enemmään kuin tarvitset. Sen sijaan että laihdut, sinä voit jopa lihoa. Peruskotiruoka on aina vähän relationaalinen käsite. Mitä se sitten on ja kuinka paljon sinulle, niin sitä emme voi tietää. Onko esim. pastaa tai rasvaista lihaa, mitä kastikkeita käytät, otatko leipää oheen, mitä juot? Nuista se kertyy. Ja ennen kaikkea, miten ison annoksen syöt, jos pärjäät yhdellä kokonpäivän. Etkö syö aamu tai iltapalaa? Tuota en kyllä helpolla usko. Parista voileivästäkin voi tulla jo lähelle tuhat kaloria.
Jos syö harvoin, niin ei silloin kannata mitään pastoja ja leipiä syödä, vaan sellaista ruokaa, missä on kaloreiden lisäksi jotain ravintoakin.
Mitä ap juot päivän aikana? Pelkistä juomisista voi kertyä hirveä määrä kaloreita.
Itsekin syön vain kerran päivässä ja olen pysynyt samassa (normaali)painossa vuosikaudet.
Ne puuttuvat kalorit(eli en laihdu) tulevat juomista, juon todella paljon kahvia maidolla sekä yleensä litran tuoremehua päivässä. Viikonloppuisin viiniä tai olutta.
Jos juot päivän aikana 10 kpl 0,5 litran olutta ja iltapalaksi syöt pizzan ja sammut siihen, niin todennäköisesti lihot ja turpoat koko ajan.
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä syödä kerran päivässä. Ei mikään ihme että olet lihava etkä laihdu.
Hah. Itse aloin saamaan painoa vasta kun aloin syömään monta kertaa päivässä. Kun söin kerran päivässä, pysyin luuviuluna.
Sama täällä.
Pysyin laihana, vaikka söin aika paljon, kun en syönyt aamupalaa ja söin 2-3 krt päivässä. Olen iltaihminen ja mun on pakko syödä pääateria illalla, aamulla ei ole nälkä ollenkaan. Olin bmi 18,5.
No uskoin sitten noita ravitsemusneuvoja ja aloin pakottautua syömään aamupalan ja ruokaa 3 tunnin välein. Koko syömisrytmini meni pysyvästi sekaisin siitä ja lihoin. Menetin sen kellotetun pakkosyömisen myötä normaalin kyvyn tunnistaa, milloin on nälkä ja milloin on kylläinen olo. Tästä on vuosia jo ja mulla on nykyään 10 kg enemmän painoa siihen nähden. Nyt yritän laihtua syömällä lounaan, välipalan ja ilallisen ja se suunnilleen sopii mulle.
Eli pointti on, että pitäisi kuunnella omaa kroppaa ruokajutuissa ja oppia herkemmin tunnistamaan elimistön signaalit, että milloin on oikeasti nälkä ja milloin ei ole. Lapsena osasin sen ja oma lapseni osaa myös, hän voi jättää helposti lautaselle vaikka osan täytekakkua syömättä, jos kokee olevansa täynnä. Mulla tämä säätely ei enää toimisi niin, kun olen sotkenut sen näillä ulkopuolisten hyvää tarkoittavilla syömisohjeilla.
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Itse aloin saamaan painoa vasta kun aloin syömään monta kertaa päivässä. Kun söin kerran päivässä, pysyin luuviuluna.
Sama täällä.
Pysyin laihana, vaikka söin aika paljon, kun en syönyt aamupalaa ja söin 2-3 krt päivässä. Olen iltaihminen ja mun on pakko syödä pääateria illalla, aamulla ei ole nälkä ollenkaan. Olin bmi 18,5.
No uskoin sitten noita ravitsemusneuvoja ja aloin pakottautua syömään aamupalan ja ruokaa 3 tunnin välein. Koko syömisrytmini meni pysyvästi sekaisin siitä ja lihoin. Menetin sen kellotetun pakkosyömisen myötä normaalin kyvyn tunnistaa, milloin on nälkä ja milloin on kylläinen olo. Tästä on vuosia jo ja mulla on nykyään 10 kg enemmän painoa siihen nähden. Nyt yritän laihtua syömällä lounaan, välipalan ja ilallisen ja se suunnilleen sopii mulle.Eli pointti on, että pitäisi kuunnella omaa kroppaa ruokajutuissa ja oppia herkemmin tunnistamaan elimistön signaalit, että milloin on oikeasti nälkä ja milloin ei ole. Lapsena osasin sen ja oma lapseni osaa myös, hän voi jättää helposti lautaselle vaikka osan täytekakkua syömättä, jos kokee olevansa täynnä. Mulla tämä säätely ei enää toimisi niin, kun olen sotkenut sen näillä ulkopuolisten hyvää tarkoittavilla syömisohjeilla.
Niinpä, oma rytmi on se paras. Mullekaan ei sovi jatkuvasti puputtaminen. En voi kuvitellakaan elämää jossa syödään aamupala, sitten parin tunnin päästä hedelmiä, sitten lounas, sitten joku patukka/rahka/tms välipala, sitten illallinen, sitten iltapala.... Enhän ehtisi tehdä mitään muuta kuin syödä.
Itse juon aamulla kuuden aikaan kahvin, puolen päivän aikaan syön lounaan, ja viiden tai kuuden aikaan ilta ruoan. Joskus harvoin iltapalaa jos jostain syystä tulee nälkä. Tämä on selvästi luontainen rytmini.
Tuo säätely on muutenkin jännä juttu... Jos on juhlat tai muuten herkkupäivä, tulen kyllä täyteen niistä kakuista sun muista herkuista. En sen päälle enää syö varsinaista ateriaa, joka varmasti tuplaisi päivän kalorit. Todella moni kuitenkin syö sen tavallisenkin ruoan - siksikö koska on opetettu että lämmin ruoka on syötävä, mieluiten kello 11 ja kello 17 ja sillä selvä?
Ottakaa asioista selvää. Insuliinin määrä nousee kun syö ja saa solut ottamaan sisäänsä glukoosia, jolloin verensokeri ei nouse liikaa. Maksa käsittelee glukoosia edelleen ja muodostaa siitä varastomuotoja, joita eräs toinen hormoni voi vapauttaa, kun veressä on liian vähän glukoosia. Insuliini ei itsessään muutu miksikään ja sitä erittyy lisää nimenomaan silloin, kun syödään, jotta verensokeri ei juurikaan nouse normaalista.
Jatkuva ruoan ja erityisesti sokerin puputtaminen ei sekään ole hyväksi, se voi edesauttaa sitä, että solut "turtuu" insuliinille ja seuraa kakkostyypin diabetes. Toisaalta kerran päivässä syöminenkään ei liene paras vaihtoehto.
Säästöliekki on ilmiö, mutta ei niin iso kuin usein luullaan: oikeassa nälkiintymisessäkin (mitä mammat eivät ole koskaan kokeneet) aineenvaihdunta hidastuu ehkä korkeintaan 10 %. Korkeintaan. Lukekaa ja valaistukaa.
Toinen homma: jos ihmisen pitäisi puputtaa 5 ateriaa päivässä 3 tunnin välein, oltaisiin jo aikoja sitten kuoltu sukupuuttoon.
Tässä tapauksessa tulee vaan liikaa kaloreita jostain, vielä ei tässä maailmassa ole energiaa revitty tyhjästä.
Minä syön usein pelkästään aamupalalla 1000 kaloria ihan huomaamatta kun mätän siinä sivussa suklaata ja keksejä. Sitten vielä päiväruoka 1000 kaloria ja illalla vielä se 1000 kaloria. Tuon takia olenkin lihonut 20 kg kahdessa vuodessa. Saisin syödä vissiin 1500 kaloria päivässä? Juu ei onnistu. T. läski
Liikunnalla se lähtee, oikeanlainen ruokailu vaan pitää tasapainossa!
Yritän saada myös itseltäni parikymmentä ylimääräistä kiloa poies, kuntosali laitteet tuntuu sopivilta, en tykkää ryhmäliikunnasta vaan omaan tahtii
Vierailija kirjoitti:
Tyhmempikin tajuaa että syömällä kerran päivässä ei laihdu.
No minä kyllä laihduin 36kg syömällä kerran päivässä. En silti suosittele kenellekään, mutta ei se siis mikään mahdottumuus ole.
m85 kirjoitti:
Liikunnalla se lähtee, oikeanlainen ruokailu vaan pitää tasapainossa!
Yritän saada myös itseltäni parikymmentä ylimääräistä kiloa poies, kuntosali laitteet tuntuu sopivilta, en tykkää ryhmäliikunnasta vaan omaan tahtii
No nyt meni aivan väärin päin. Painonhallinnassa on huomattavasti suurempi merkitys ruokavaliolla kuin liikunnalla.