Olen kyllästynyt juomaan huonoa aamukahvia. Kertokaa hyvä kahvi kaupasta
Starbucksin kahvi oli huonoa, Lidlin Melitta Auslese oli huonoa. Mikä olisi hyvää? Onko Gevalia hyvää, se oli sitä joskus 25 vuotta sitten.
Kommentit (106)
Osta kahvimylly ja jauha itse kahvipavut. Maku ihan eri tasolla kuin valmiiksi jauhetussa.
Paulig barcelona puhtaasta keittimestä 😊
Paras kahvi Kulta Katriina, vaaleapaahtoinen, nyt ja aina. Kaikki kehuvat kahviani.
Vierailija kirjoitti:
Löfsbergillä on hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia kahveja. Kharisma on suosikkini :)
Muistan kun Löfsbergiä ei saanut Suomesta. Tukholmaan jotui menemään Ruotsinlaivalla tyhjän matkalaukun kanssa ja sit takaisin matkalaukku täynnä kahvipaketteja, muilla viinaa ja tupakkaa.
Brasil, vaikka ei ole edes kovin tummaa.
Lidlin Perfetto (tai miten se nyt kirjoitetaankaan)
Mutteripannulla tai ihan vanhanaikaisesti pannujauhatettua kahvia kahvipannulla, kaksi kertaa melkein kiehautetaan. Saattaa onnistua kattilassakin, mutta idea on siis tuo kahteen kertaan melkein kiehauttaminen ja sitten annetaan porojen laskeutua. On tärkeää, ettei kaada kuppeihin liian aikaisin, koska kahvi tekeytyy paremmaksi samalla kun porot laskeutuvat. (Tarvittaessa tee/kahvisiivilä pitää viimeisetkin porot poissa kupeista). Enemmän aikaa ja vaivaa vaatii, mutta on sen arvoista.
Käsittääkseni suodatinpaperi nappaa osan kahvin luontaisesta rasvasta, joten juomasta ei tule niin hyvää kuin voisi. Onko kenelläkään kokemusta kalliimmista erikoissuodatinpusseista?
Omat lempparini:
Robert Paulig Dark Roast
Juhla Mokka Tosi tumma (samanhintaista kuin normaali juhlamokka) oli kanssa ihan jees tummaa suodatinkahvia suht edullisesti.
Lidlin yhden kilon arabica espressopavut (vajaa 10€). Jauha (sähköisessä)kahvimyllyssä se määrä mitä kulloinkin teen (pavut voivat olla kokonaisina myllyssä odottamassa jauhamista, mutta jauhe hapettuu nopeasti). Parasta saa kun hauduttaa pressopannussa 3 minuuttia. Veden saa nopeasti kiehautettua vedenkeittimellä.
Oma makuni on normaalivahvuinen/vahva pehmeä maitokahvi. Oatlyn iKaffe on oikein toimiva vaihtoehto maidolle jos rakastaa paahteisia makuja. Suosittelen itsejauhamisen ja pressopannun kokeilemista, sillä sen avulla tulee omana makuuni aivan taivaallista settiä, joka maistuu mielestäni samalta kuin laadukkaammassa kahvilassa.
T:hyvän kahvin ystävä, joka on kokeillut ties mitä merkkejä ja papuja.
nro 30 lisäisi vielä sen,
että jos haluat ehdottomasti tehdä suodatinjauhatusta, niin huolehdi kahvinkeittimen puhtaudesta ja KÄYTÄ AINA erillista puhdasta kannua, jolla kaadat veden säiliöön. Eron kyllä huomaa kun vertaa sellaiseen monessa perheessä yleiseen tapaan, jossa kaadetaan vesi sillä pesemättömällä tai vähän huuhdellulla kahvikannulla...
Vierailija kirjoitti:
Saludo ja siihen puolimitallista vihreää teetä joukkoon
herranjestas o_O Niin häiriintyneen kuuloista että tekisi mieli melkein kokeilla...
Vierailija kirjoitti:
Löfsbergin kahvit on hyviä. Itse pidän kaikista merkin 3-4 paahtoasteen kahveista. Vaaleammat eivät ole mun makuuni.
Nämä, Kharisma erityisesti, mutta Crescendo (paahtoaste 5, mutta maku pehmeä) on myös hyvää, jos juo kahvin maidon kanssa. Papuina tietenkin, itse jauhettuna. Laiskottaessa saa myös valmiiksi suodatinjauhatuksena.
Unohtakaa kahvi ja siirtykää (kädenlämpöiseen) kaalimehuun!
Arvid Nordqvistin tummapaahdot. En ennen pitänyt kahvista ja kärsin jopa ripulista normaalipaahtoisista halvemmista merkeistä kuten Juhlamokka.
Arvostan hyvää kahvia, mutta en ole varsinaisen kiinnostunut kahvihifistelyyn tai käyttämään omaisuutta sen tekemiseen.
Meillä on sähkökäyttöinen kahvimylly (Wilfa) jossa jauhetaan jotain tummia, edullisia papuja (milloin mitäkin, useimmiten Lidlin papuja (10€/kg) mitkä on mielestäni tosi hyviä hinta/laatu-suhteeltaan). Kahvi tehdään pressipannussa, se on helppo pitää aina puhtaana ja vie vaan vähän tilaa. Keitintä meillä ei enää ole, eikä tule. Ennen oli pavut jauhava kahvinkeitinVeden keitän ihan kattilassa. Koska juon kahvini maidolla, laitan joukkoon pienen lorauksen täysmaitoa/kermaa/ikaffe kauramaitoa.
Mielestäni juomme hyvää kahvia ja samaa palautetta olen saanut vierailtamme. Vastajauhetut pavut on vaan niin paljon parempia! Jos ei päästä jauhamaan aina itse syystä tai toisesta, ostetaan Löfsbergiä.
Täältä myös ääni Kaffa Roasteryn kahveille. Tuore jauhatus on tietenkin tärkeää, joten mylly pitää olla omasta takaa. Sitten on makuasia, käyttääkö mutteripannua vai jotain järkälemäistä espressokonetta. Meillä jälkimmäinen, mutta en tiedä tuleeko sillä oikeasti parempaa kahvia vai menikö 1500€ hukkaan :-) Tykätään kyllä kovasti. Meillä ei ole kissaa eikä koiraa, mutta espressokone on sitäkin rakkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin Perfetto (tai miten se nyt kirjoitetaankaan)
Lidlin Perfetto on kamalinta kuraa mitä oon koskaan juonut. En kehtaa edes vieraille keittää sitä. Roskiin lenti paketti.
Itse tykkään Pauligin Mundosta ja sitä yleensä ostan.
Pauligin Juhla Mokka