Miksi Nordea näyttää 16-vuotiaan arvo-osuustilin saldon nuoren nettipankissa?
Asia jonka ei pitäisi vielä näkyä eikä kuulua alaikäiselle lapselle niin miksi tämän arvo-osuustilin muuttuva saldo näkyy lapsen kännykässä käyttötilin ohella. Asia jonka ei missään tapauksessa kuulu olla näin!
Kommentit (21)
Kaipa sen saa pyytämällä pois. Mutta miksi se pitäisi salata? Lapsen on hyvä oppia vähitellen hallitsemaan rahojaan ja omaisuuttaan. Siten ehkäistään, ettei pyörä lähde käsistä, kun hän täysi-ikäisenä saa omien asioiden hallinnan käsiinsä.
Jos tili on sen 16v:n nimissä, niin tietty sen saldon pitää omistajalleen näkyä.
Väkerräppä asetuksia uudestaan, niin eipä näy.
Toki ne ovat lapsen rahoja ja "kivahan" summaa on näyttää kavereille ja retostella. Ei ole mikään pikkusumma. En ole itse Nordean asiakas, mutta kun tämän asian ei pitäisi olla mitenkään lapsen näkyvissä/tiedossa. Arvatkaa vaan mitkä riidat tässä ollaan nyt riidelty. Muutos tapahtui noin kuukausi sitten ja summa tuli yhtäkkiä lapsen näkyville.
Hänen rahojaan ne ovat, ei siinä ole mitään epäselvää. Varmaan olisi syytä keskustella ihan muusta kuin niiden näkemisestä nettipankin kautta, kuten vaikka siitä kuinka paljon vastaavan summan säästäminen suunnilleen kestää ja miten sitä olisi järkevä käyttää tai hankkia lisää.
Vaihdan pankkia ja vaadin henkilön vastuuseen kuka on tämän takana (joku sitä nappulaa lopulta painaa). Ap
Miksi ei saisi nähdä? Käytkö välillä tyhjentelemässä?
Näkyy muissakin pankeissa, ei sitä saa sieltä pois jos omilla verkkopankkitunnuksilla käyttää. Joten pankinvaihto ei auta!
Noh, Mobiilipankin etusivun näkymästä se lähtee asetuksia säätämällä
Vierailija kirjoitti:
Toki ne ovat lapsen rahoja ja "kivahan" summaa on näyttää kavereille ja retostella. Ei ole mikään pikkusumma. En ole itse Nordean asiakas, mutta kun tämän asian ei pitäisi olla mitenkään lapsen näkyvissä/tiedossa. Arvatkaa vaan mitkä riidat tässä ollaan nyt riidelty. Muutos tapahtui noin kuukausi sitten ja summa tuli yhtäkkiä lapsen näkyville.
Eiköhän ne Nordeasta saa sitä takaisin ei-näkyväksi. Joko poika tuolloin täytti 16 tai Nordealla oli joku ohjelmistopäivitys - harmi silti, että vahinko on jo tapahtunut ja poika nähnyt varallisuutensa. Meillä ainakin nuorilla on ollut vastaavaa varallisuutta sen jälkeen kun heidän isänsä antoi oman perintönsä suoraan yli yhden sukupolven heille, ja hän on jokaiselle vuorollaan kertonut tästä kun ovat saaneet rahat haltuunsa 18vuotiaina. Alaikäinen sormet syyhyten odottaa että pääsee ostamaan omilla rahoillaan auton ja matkustelemaan tms. Meillä ainakin tuohon 18v lahjaan mennessä oli ehditty opettamaan ’rahan arvo’ ja pääosa rahoista on pysynyt sijoitettuna/siirrettynä ASP-tilille ja ’humputtelurahat’ on jo ymmärretty tienata itse.
Jos teillä on joku vastaava kuvio mistä rahat ovat lapselle tulleet, niin minä en ainakaan koe että ne tuolloin vielä edes ovat lapsen rahoja (toki huoltajan niistä täytyy pitää näppinsä erossa ja tehdä se maistraatin vuositili) mutta mielestäni silti meidänkin lasten perintörahat olivat heidän vasta kun meidän vanhempien tilavasti niistä poistui.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen omaisuutta seuraa hyvin usein maistraatti.
Vierailija kirjoitti:
Tilissä on kaikki estot mitä löytyy enkä edes itse yksin voi tehdä mitään. Vaatii tiettyjä juttuja. Asia mikä oli tarkoitus tulla esille vasta kun oli sen aika. Jos satuit lukemaan tämän päivän Hesarista sen teinijutun niin muun muassa ymmärrät huoleni. Olen niin pettynyt pankin toimintaan.
Uliuli valivali. On sulla isot ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko yli 200 000 euron siellä on rahaa? Siitähän pitää tehdä maistraatille selvitys vuosittain.
Lapsia pitää opettaa käyttämään rahaa, ei pelkäämään sitä. Meillä on 16v itse saanut huolehtia sijoituksistaan, joten retosteluun tarvitaan todellakin vähän enemmän rahaa kuin muutama tonni. Miksi te kasvatatte lapsianne jossain ihmeellisessä tynnyrissä, jossa ei vahingossakaan kerrota, mitä rahalla kannattaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko yli 200 000 euron siellä on rahaa? Siitähän pitää tehdä maistraatille selvitys vuosittain.
Lapsia pitää opettaa käyttämään rahaa, ei pelkäämään sitä. Meillä on 16v itse saanut huolehtia sijoituksistaan, joten retosteluun tarvitaan todellakin vähän enemmän rahaa kuin muutama tonni. Miksi te kasvatatte lapsianne jossain ihmeellisessä tynnyrissä, jossa ei vahingossakaan kerrota, mitä rahalla kannattaa tehdä?
Teillä siis 16v sen verran vähän varallisuutta, ettei maistraatti vaadi teitä tilille jos hän alaikäisenä tekee huonoja sijoituksia ja menettää rahojansa. Fine. Mutta tuo maistraatin kanssa pelaaminen on sen verran hankalaa, etten minä ainakaan voi antaa nuoren itse päättää sijoituksistaan, vaikka sijoittamisesta noin yleisellä tasolla keskustellaankin. En kuitenkaan halua, että nuoren huonojen sijoitusten takia maistraatti määrää hänelle ulkopuolisen edunvalvojan.
eikö tuollainen omaisuus näy veroehdotuksessa? todennäköisesti pojallesi tulee veroehdotus, jota sitten lukiessaan hän tajuaa että hänen nimissään on paljon omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä siis 16v sen verran vähän varallisuutta, ettei maistraatti vaadi teitä tilille jos hän alaikäisenä tekee huonoja sijoituksia ja menettää rahojansa. Fine. Mutta tuo maistraatin kanssa pelaaminen on sen verran hankalaa, etten minä ainakaan voi antaa nuoren itse päättää sijoituksistaan, vaikka sijoittamisesta noin yleisellä tasolla keskustellaankin. En kuitenkaan halua, että nuoren huonojen sijoitusten takia maistraatti määrää hänelle ulkopuolisen edunvalvojan.
Miksi lähdet siitä oletuksesta, että nuori tekee huonoja sijoituksia? Parempi antaa tulla takkiin muutamalla tonnilla kuin että aikuisena ottaa kymppitonnien pikavippejä, kuten ottavat ne, jotka eivät ole koskaan joutuneet vastaamaan taloudestaan, kun mamman mielestä 16v on liian nuori ymmärtämään mitään rahasta. Meillä nuoren sijoitusten tuotto on 7-11 % luokkaa/v eli varsin mainiosti on osannut rahojaan sijoittaa. Lisäksi jo 15v voi anoa maistraatilta lupaa omien varojensa sijoittamiseen.
Edelleenkään en ymmärrä, miksi kasvatat lasta, jolle raha on peikko.
Vähän asian vierestä....
Meillä on lasten kanssa keskusteltu siitä ettei omaisuudellaan, rahoillaan tai millään muullakaan kannata rehennellä. 10 000 euron perintökin voi kaverin mielestä olla valtavasti paljon ja herättää kateutta. Kateus sitten taas aiheuttaa kaikenlaista harmia.
terveisin äiti joka vuosikausia kuunteli ystävänsä "hyvähän sun on"-mantraa ihan mitättömistäkin hankinnoista kunnes katkaisi moisen ystävyyssuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähdet siitä oletuksesta, että nuori tekee huonoja sijoituksia? Parempi antaa tulla takkiin muutamalla tonnilla kuin että aikuisena ottaa kymppitonnien pikavippejä, kuten ottavat ne, jotka eivät ole koskaan joutuneet vastaamaan taloudestaan, kun mamman mielestä 16v on liian nuori ymmärtämään mitään rahasta. Meillä nuoren sijoitusten tuotto on 7-11 % luokkaa/v eli varsin mainiosti on osannut rahojaan sijoittaa. Lisäksi jo 15v voi anoa maistraatilta lupaa omien varojensa sijoittamiseen.
Edelleenkään en ymmärrä, miksi kasvatat lasta, jolle raha on peikko.
Näin emme kasvatakaan, mutta sen verran nihilisisesti ainakin tällä meidän maistraatissa lasten rahoja vahditaan, etten voisi kuvitellakaan, että itse tai lapsi saisi sijoittaa niitä niin, että niissä olisi mitään riskiä rahan menestykselle. Täällä (onko tämä nyt sitten Lounais-Suomen maistraatti) ollaan todella, todella tarkkoja, mikä todellakin aiheuttaa sen, että jos lapsen omaisuudesta pitää vuositilit tehdä on käytännössä ainoa vaihtoehto joku Suomen valtion jvk tai pitkäaikaistalletus, joka näillä koroilla on suunnilleen se kaikkein huonoin sijoitusvaihtoehto. :(
Ne ovat lapsen rahoja. Sinä päivänä, kun hän täyttää 18v, tili siirtyy kokonaan hänelle, eikä tiedot näy enää Sinun nettipankissasi.