Opettaja X: Digihömppä tuli tiedon tilalle peruskouluissa
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/163530-ope…
Karjalainen
KOTIMAA 26.11.2017 10:11
Opettaja X: Digihömppä tuli tiedon tilalle peruskouluissa
Peruskoulussa kaiken yläpuolelle nousee digitaalisuus. Digikoulun kehittäminen on kuitenkin vaatimus, joka ei lähde koulujen tarpeista, vaan tulee valtiovallalta, yrityselämältä ja yliopistoväeltä. Siis ihmisiltä, joilla on paljon sanottavaa koulusta, mutta jotka eivät tiedä niiden arjesta tarpeeksi.
Olemme jo vuosia käyttäneet tietotekniikkaa niissä asioissa, joissa se on nähty hyväksi. Nykyisin vain tuntuu, että koulun arvo mitataan sillä, paljonko siellä on hienoja laitteita. Jo alakoululaisten pitäisi osata koodata ja hallita robotiikkaa.
Samaan aikaan ollaan huolissaan lasten liiallisesta ruutuajasta – ihanko oikeasti haluamme itseisarvoisesti lisätä sitä kouluissa?
Kun otamme käyttöön uusia opetusmenetelmiä, heitämme samalla roskiin vanhoja, hyviksi todettuja tapoja. Uusi opetussuunnitelma esimerkiksi lopetti kaunokirjoituksen alakouluissa. Sen tilalla harjoitellaan kymmensormijärjestelmää. Sekin on hyödyllinen osata, mutta mitä käsin kirjoittamisen vähentäminen tekee lasten hienomotorisille taidoille? Tekeekö tulevaisuuden aivokirurgi leikkaukset näppäimistöllä?
Sovelluksia näprätään kaikissa oppiaineissa. Lasten olisi tärkeä oppia medialukutaitoa ja lähdekriittisyyttä. Todellisuudessa tiedonhaku on kuitenkin sitä, että mennään Wikipediaan ja kopioidaan artikkelista ensimmäisenä mainitut asiat. Tieteellisiä tekstejä ei jaksa lukea enää kukaan.
Jos tiedonhakutaitojen mitta on se, osaako oppilas syöttää asiasanan Googleen, se ei ole kovin kunnianhimoista.
Moni viuhahtaa peli- ja videosivuille heti kun opettajan silmä välttää. Oppilaiden tietotekniset taidot jakautuvat rajusti: toiset eivät osaa muuta kuin viihdekäyttöä, toiset ovat loistavia myös hyötyohjelmien kanssa.
Tiedonhaussa taitoerot tosin tasaantuvat. Nekin, jotka ovat näppäriä käyttämään laitteita, ovat usein huonoja hakemaan ja analysoimaan tietoa.
Eikä opettajastakaan ole aina apua. Emme me kaikki ole tietotekniikan asiantuntijoita. Suomen kouluissa on paljon eläkeikää lähestyviä opettajia, joilla ei ole aikomustakaan ottaa digiteknologiaa haltuunsa. Heillä ei ole taitoja, eivätkä he myöskään saa täydennyskoulutusta.
On tuurista kiinni, sattuuko lapsi saamaan tekniikasta innostuneen, nohevan opettajan vai aivan toisenlaisen tapauksen.
Alkuhuuman jälkeen moni opettaja on palannut vanhoihin, hyviin käytänteisiin. Se ei ole helppoa, sillä laitteisiin menneet rahat ovat pois jostain. Olemme saaneet tietokoneita, pädejä ja kaiken maailman chromecasteja, mutta samaan aikaan esimerkiksi oppikirjoja ei ole varaa ostaa.
Oppikirja olisi asiantuntijoiden laatima, pedagogisesti mietitty teos. Nyt ne korvataan sillä, että oman harrastuneisuutensa varassa oleva epäpätevä opettaja yrittää ohjata lapsia Wikipedian avulla. Kuulostaako hyvältä?
Puuhastelun seuraukset näkyvät jo. Oppilaat haluavat, että tehtävät pitäisi voida suorittaa klikkaamalla, täppäämällä, raahaamalla tai pelaamalla. Pitkäjänteisyys puuttuu monelta kokonaan. Pidempiä tai vaikeampia tekstejä ei osata lukea eikä tuottaa, ja sillä on vaikutuksensa peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Perinteiset sivistystaidot rapistuvat koko ajan.
Sitä paitsi digiopetus ei ole aina edes oppilaiden mieleen. Taannoin päätin, että vedän ainakin pari maantiedon tuntia viikossa niin, että oppilaat tekevät kaiken pädeillä tai tietokoneilla. Sitä oli jatkunut jonkin aikaa, kun työnsin raskasta pädikärryä käytävällä. Oppilas huusi minulle:
– Älä saatana tuo niitä tänne!
Kommentit (66)
Lapseni koulussa on kaikilla pädit ja taulun virkaa toimittaa joku interaktiivinen hubi-hässäkkä. Eräänä päivänä oli kuitenkin joku verkkokatkos tms. tilanne päällä ja opettaja kaivoi varastosta vanhan kunnon piirtoheittimen. Lapset olivat innostuneet, että oli paljon helpompi opetella matikkaa sen avulla ja niinpä ko. muinaismuisto sai myöhemminkin avustaa opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on myöskin jo se, että nämä sählysukupolven opettajatkin pn tomppeleita. Niillä ei ole yleissivitystä pätkän vertaa eikä niiden kanssa voi keskustella mistään järkevästä. Ne ovat käyneet yliopistonkin pänttäämällä ajattelamatta omilla aivoillaan sekuntiakaan. Opettajatkaan eivät lue, katso elokuvia, käy kirjastoissa tai teatterissa eli ovat kulttuurittomia idiootteja, mikä sopiikin tietysti hallituksen ajamaan ideologiaan loistavasti. Idiootti opettaa idiootteja.
Ketkäs sitten näitä asioita tekevät jos ei opettajat? Olen itse luokanopettaja, ja luen vuositasolla monta sataa kirjaa, harrastan monipuolisesti kulttuuria, soitan pianoa ja laulan ym. Myös suurin osa kollegoistani on aika monitaitoista sakkia, jotka kehittävät jatkuvasti itseään. Kyllä opettajiksi edelleen valikoituu monipuolisesti lahjakasta sakkia, jotka osaavat ajatella myös omilla aivoillaan.
Arvostelet aika isoa kansanjoukkoa idiootiksi, mutta et itse anna tuottamasi tekstin perusteella kovinkaan fiksua vaikutelmaa.
Poikkeus vahvistaa säännön.Olen sen verran paljon tavannut luokanopettajia ja aineenopettajia, että tiedän, mistä puhun.
Enpä muista milloin viimeksi olisin täällä lukenut yhtä hyvän keskusteluketjun. Olen luullut olevani joku jäänne muinaisajoilta, kun en purematta niele tätä digihömpötystä, mutta ilmeisesti moni muukin on kypsynyt nykykouluun. Omat lapseni ovat syntyneet 2003 ja 2007 ja jo siinä ajassa on tapahtunut paljon muutoksia. Esikoiseni koulunalku oli aika digirauhallista aikaa, mutta alakoulun loppupuolella hössötys alkoi ja yläkouluun mennessä vain kiihtyi. Lapsella ei ollut edes älypuhelinta seiskaluokalle mennessään, mutta hyvin pian annettiin ymmärtää, että se on pakko olla. Nykyään he opiskelevat matematiikkaa jonkun jo mainitsemalla flipped learning -metodilla, jonka seurauksena ne nuoret, jotka kaipaisivat kaitsemista (heitä on paljon ihan iänkin puolesta) putoavat kelkasta täysin.
Nuorempi lapseni tekee koulutehtäviä netissä ja kun joskus jonkun työn kohdalla kysyin tietojen luotettavuudesta, hän ei ymmärtänyt lainkaan. Pääasia, että tulee nopeasti näyttävän näköistä jälkeä, asiatiedolla ei ole väliä. Kuopuksen kohdalla myös jossain vaiheessa aloin ihmetellä, kun hänellä tulee tosi paljon kirjoitusvirheitä ja käsiala on kohtalaisen kamala. Olen tehnyt hänen kanssaan yhdessä mm. enkun läksyjä ja siinä on tullut selväksi, että koulussa ei todellakaan ole väliä, laitetaanko virkkeen päätteeksi esim. piste ja aloitetaanko virke isolla kirjaimella. Olen tullut siihen tulokseen, että ystävällinen huomautteluni asiasta täällä kotona ei auta, jos koulussa asialla ei ole mitään merkitystä.
Kaikki tämä kritiikkini ei kohdistu vain digiin, vaan ylipäänsä koulun hössöttävään ilmapiiriin, jossa kaiken pitää olla elämyksellistä, helppoa ja nopeaa. (Ja tähän taas digi sopii kuin nenä päähän.) Mikä poru koulussa tulikaan, kun kielten opettaja antaa LÄKSYJÄ, siis ajatella, pitää nähdä varttitunti vaivaa! Vasta nyt olen alkanut ymmärtää, mikä siunaus oli, että meidän piti "tylsästi päntätä" asioita kouluaikoina. Kaikki ei ole jäänyt mieleen, mutta siinä oppi joka tapauksessa pitkäjänteisyyttä, mitä nykylapset eivät todellakaan opi. Kuopuksen asenne on, että jos jotain ei opi saman tien, alkaa kauhea parku ja kiukku. Ja kyllä tälläkin lapsella kärsivällisyyttä riitti ennen kouluikää, enää ei riitä. Tunnit ovat kauheaa älämölöä ja lapseni on tosi väsynyt ja stressaantunut kotiin tullessaan.
Olisiko jo jonkinlaisen järjestäytyneen kapinan aika? Milloin joku keksii bisnesideaksi yksityiskoulun, jonka teemana on rauhallisuus?
Peruskoulu tuhotaan aliresursoinnilla ja pakkointegroinnilla tahallisesti. EK ja Kokoomus saavat yksityiskoulut seuraavalle asialistalle, kunhan terveydenhoito on saatu yksityistettyä eli noin vuoden sisällä. Sinne tulevat sitten koulutuksen attendot ja mehiläiset vetämään välistä veronmaksajien tukirahaa ja totta kai, vanhempien asiakasmaksuja ruuasta,retkistä, oppimateriaaleista jne.
Ketkäs sitten näitä asioita tekevät jos ei opettajat? Olen itse luokanopettaja, ja luen vuositasolla monta sataa kirjaa, harrastan monipuolisesti kulttuuria, soitan pianoa ja laulan ym. Myös suurin osa kollegoistani on aika monitaitoista sakkia, jotka kehittävät jatkuvasti itseään. Kyllä opettajiksi edelleen valikoituu monipuolisesti lahjakasta sakkia, jotka osaavat ajatella myös omilla aivoillaan.
Arvostelet aika isoa kansanjoukkoa idiootiksi, mutta et itse anna tuottamasi tekstin perusteella kovinkaan fiksua vaikutelmaa.