Sinä äiti tai mummo: Mitä haluaisit joululahjaksi?
Palstalta saa jatkuvasti kuulla kun äidit ja mummot marisee siitä kun kukaan ei heitä muista ja toiset kertovat taas omista äideistään ja anopeistaan että heille ei mikään kelpaa. Itse haluaisin kovasti muistaa sekä äitiäni että mummoani nyt jouluna, mutta he ovat niin hankalia lahjottavia.
Olen nuori aikuinen ja elämäntilanteessani en voi kauheasti rahaa käyttää eikä ole edes lapsia että voisi antaa jotain ”lapsilta” tai lapsiin liittyvää. Mitä ihmettä keksisin? Mitä äiti ja mummoihmiset yleensä haluavat lapsiltaan/lapsenlapsiltaan?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Haluan 2 lapsivapaata viikonloppua kuukaudessa! Siis kokonaan lapsivapaata, ei lapsenlasta edes kauppareissun (4 tuntia) ajaksi meille. Tänä vuonna olen saanut kokonaista kaksi omaa viikonloppua, muulloin on joku 4 lapsenlapsesta kiikutettu meille, koska vanhemmat ei nyt vaan jaksa arkea, siinä menee parisuhde ja sen on minun vikani, jos lapsenapsesta tulee erolapsi.
olisiko aikoinaan kannattanut kasvattaa omat lapset jaksavammiksi, niin ei nyt tarvitsisi olla tuossa pisteessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan 2 lapsivapaata viikonloppua kuukaudessa! Siis kokonaan lapsivapaata, ei lapsenlasta edes kauppareissun (4 tuntia) ajaksi meille. Tänä vuonna olen saanut kokonaista kaksi omaa viikonloppua, muulloin on joku 4 lapsenlapsesta kiikutettu meille, koska vanhemmat ei nyt vaan jaksa arkea, siinä menee parisuhde ja sen on minun vikani, jos lapsenapsesta tulee erolapsi.
olisiko aikoinaan kannattanut kasvattaa omat lapset jaksavammiksi, niin ei nyt tarvitsisi olla tuossa pisteessä...
Olisi pitänyt opettaa pojille, että kotitöitä ei tarvitse tehdä, niitä varten on olemassa nainen. Nyt miniät ei jaksa arkea, tytär jostain kummallisesta syystä jaksaa. Ja hankalahan miniän on arjessa elää, kun puolisonsa kokkaavat, siivoavat ja tiskaavat, vievät lapset päivähoitoon ja hakevat sieltä pois, vaikka nytkin toinen miniä on 2v:n kanssa kotona, niin 5v oli ihan pakko saada päiväkotiin. Koska arki ja oma aika.
Ap kulta, ei se ikä yhdistä ihmisiä niin paljon, että voisimme vastata äitisi tai isoäitisi puolesta. Pitäisi tietää heistä paljon enemmäm. Mitä he tekevät työkseen (isoäitisi lienee jo eläkkeellä.), mitä he harrastavat?
Harrastuksetkin tosin voivat olla joskus vähän hankalia lahjan aiheita, koska ihmiset yleensä ostavat niihin liittyvät jutut itse.
Esim. minä, viisikymppinen akateeminen äiti stadista harrastan lukemista ja musiikkia ja elokuvia. Kirjoja minulle on aika huono silti ostaa, koska minulla on niitä kotona yhdeksän hyllykköä täynnä ja ostelen niitä pitkin vuotta, joten suurella todennäköisyydellä ostaisit jotakin, joka minulla jo on tai josta en ole kiinnistunut. Lahjakortti olisi parempi, mutta melko persoonaton. Leffaliput ovat jees, mutta leffassa käyn perheen kanssa muutenkin pari krt kuussa.
Omalta 17-vuotiaaltani olen pyytäny lahjaksi itsemaalaamansa kännykkäkuoret, hän on kuvislukiolainen ja -koululainen ja erittäin lahjakas tekemään niitä. Henkilökohtainen ja arvokas lahja minulle. Osaatko sinä vaikkapa ommella? Entä jos tekisin kivat kassit äidillesi ja isoäidillesi, joissa olisi vaikka jotain aplikaatiota?
Tai jos tuo ei onnistu, tykkäisiköhän äitisi tai isoäitisi jostain vähän laadukkaammasta huivista tai käsineistä? Marja Kurjella esimerkiksi on nyt pop up-myyntipisteitä ainakin eri puolilla pk-seutua, ja 20 eurolla saa esim. ihania hansikkaita. Niitä tuskin on kenellekään liikaa, koska kuluvat/hukkuvat.
Löytyy myös netistä:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs suostut hoitamaan. Ei ole pakko.
Minä äitinä en halua mitään, tämän ikäisellä on jo riittävästi tavaraa ympärillä. Kiva yhdessäolo ja hyvä ruoka riittävät jouluiloksi.
Jos sinusta tuntuu että jotain konkreettista pitää antaa niin ehdottaisin jotain itseleivottua tai sitten yhteistä aikaa, vie äiti/mummo elokuviin/kivaan kahvilaan/teatteriin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt opettaa pojille, että kotitöitä ei tarvitse tehdä, niitä varten on olemassa nainen. Nyt miniät ei jaksa arkea, tytär jostain kummallisesta syystä jaksaa. Ja hankalahan miniän on arjessa elää, kun puolisonsa kokkaavat, siivoavat ja tiskaavat, vievät lapset päivähoitoon ja hakevat sieltä pois, vaikka nytkin toinen miniä on 2v:n kanssa kotona, niin 5v oli ihan pakko saada päiväkotiin. Koska arki ja oma aika.
Älä viitsi olla noin katkera, varsinkana jos et itse saa suutasi auki ja pane miniöitä järjestykseen. Totta kai sinulla on oikeus viettää vapaa viikonloppu! Jos naama maireana kumminkin otat lapsenlapsia on, niin kenen on vika, sinun vai miniän? Minusta sinun. Kukaan ei sinua voi pakottaa lapsenvahdiksi.
Viisivuotiaat ovat kyllä jo siinä iässä, että heille on hyväksikin olla lyhyttä päivää päiväkodissa, siellä on ikäkavereita. Sosiaaliset taidot karttuu ihan toisella lailla kuin jos luuhaa kotona äidin ja taaperon kanssa.
Joka tapauksessa itse panisin kaltaisesi riivinrauta-anopin kanssa välit poikki pysyvästi, jos tietäisin sinun haukkuvan noin rumasti poikiesi perheitä ja vaimoja netissä.
N50
Korjaan:...otat lapsenlapsia hoitoon...
28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi olla noin katkera, varsinkana jos et itse saa suutasi auki ja pane miniöitä järjestykseen. Totta kai sinulla on oikeus viettää vapaa viikonloppu! Jos naama maireana kumminkin otat lapsenlapsia on, niin kenen on vika, sinun vai miniän? Minusta sinun. Kukaan ei sinua voi pakottaa lapsenvahdiksi.
Viisivuotiaat ovat kyllä jo siinä iässä, että heille on hyväksikin olla lyhyttä päivää päiväkodissa, siellä on ikäkavereita. Sosiaaliset taidot karttuu ihan toisella lailla kuin jos luuhaa kotona äidin ja taaperon kanssa.
Joka tapauksessa itse panisin kaltaisesi riivinrauta-anopin kanssa välit poikki pysyvästi, jos tietäisin sinun haukkuvan noin rumasti poikiesi perheitä ja vaimoja netissä.
N50
No ehkä niillä miniöillä sen jälkeen olisi enemmän aikaa hoitaa kotia, kun eivät pääsisi joka viikonloppu omiin menoihinsa. Olisi pojillakin vähän helpompaa, kun puolisot tekisi tasapuolisesti kotityöt. 5v:lle päivähoito, muskari, taidekerho, baletti ja seurakunnan kerho ei varmaan ole liikaa ajanvietettä?
Hyvänlaatuinen, pehmeä ei liian kuuma, pitkä helmainen ja hihainen oloasu. Väriltään iloisen punainen, sininen tai tyylikkään musta/valkoinen. Kokoasu ei paita/housu yhdistelmä. Olen saanut monet paitulit ja aina ne ovat olleet mieluisia. Tässä vinkki sinulle, joka ei tiedä mitä ostaisi äidille tai mummille. Satsaa vähän laadukkaampaan, niin muuta ei tarvitse ja muista udella tuo lempiväri. Hyvän Joulun tervehdyksin mummi 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N50
No ehkä niillä miniöillä sen jälkeen olisi enemmän aikaa hoitaa kotia, kun eivät pääsisi joka viikonloppu omiin menoihinsa. Olisi pojillakin vähän helpompaa, kun puolisot tekisi tasapuolisesti kotityöt. 5v:lle päivähoito, muskari, taidekerho, baletti ja seurakunnan kerho ei varmaan ole liikaa ajanvietettä?
Toistan, olet vastenmielinen toisten asioihin puuttuva besserwisseri, hyi hemmetti. Onneksi ei ole kaltaistasi minulla koskaan ollut.
Jos sinulla on noin paljon negatiivista mielipidettä poikiesi perheistä, olisi kaikille parasta, että pysyt heistä kaukana ja lopetat välittömästi kaiken lastenlapsiesi hoidon.
Minä mielellään ottaisin vastaan parin oikein erityisen pehmoisia ja lämpöisiä sukkia. Samaa toivoisi oma äitini. Pörröhupulla varustettu suuri kuumavesipullo olisi toinen todella ihana yllätys.
Mummini taas olisi kovin otettu ja ilahtuisi ikihyviksi, jos lapsenlapsenlapset omin pikku kätösin leipoisivat joitain herkkuja joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänlaatuinen, pehmeä ei liian kuuma, pitkä helmainen ja hihainen oloasu. Väriltään iloisen punainen, sininen tai tyylikkään musta/valkoinen. Kokoasu ei paita/housu yhdistelmä. Olen saanut monet paitulit ja aina ne ovat olleet mieluisia. Tässä vinkki sinulle, joka ei tiedä mitä ostaisi äidille tai mummille. Satsaa vähän laadukkaampaan, niin muuta ei tarvitse ja muista udella tuo lempiväri. Hyvän Joulun tervehdyksin mummi 60v.
Eivät kaikki mummit käytä paituleita, ja jos äidillä sattuu olemaan vähänkin vaihdevuosien oireita niin pitkähelmaiset ja -hihaiset oloasut ovat tosi ahdistavia. Ei siis mitään plyysiä eikä froteeta. Itse käytän yöpaitoina ainoastaan narutoppi-tyyppisiä yöpaitoja esim. pehmeästä viskoositrikoosta, ja oloasuna ohuesta trikoosta tehtyjä housuja ja t-paitaa sekä takkia/neuletakkia. Siis kolmiosainen oloasu, jotta lämpötilan säätely onnistuu. Oma tytär osaisi ostaa mieluisat, kukaan muu kyllä ei. Edes oma mieheni ei tunne makuani yhtään.
Minä haluaisin vain kirjeen lapseltani. Hän muistelisi joitain kivoja juttuja lapsuudestaan tms.
Ja lapsenlapseltani piirustuksia.
Olen mummo ja toivon ihan tavallista kahvinkeitintä lahjaksi. Itse sain moccamasterin, mutta annoin sen tytölleni. Eipä ollut mitään järkeä keittää sillä ehkä kupillinen kahvia muutaman kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki brunssilahjakortti, ei ole liian kallis, mutta varmasti mieluinen lahja.
Täällä maalla olisi outo lahja kaikille yli 30-vuotiaille. Oma mummoni varmaan lähinnä ihmettelisi.
Asun maalla, käyn brunssilla 6-8 kertaa vuodessa. Ikää on jo yli 50v. Taidan olla outo.
Brunssilahjakortti on varmasti hyvä sellaiselle, jonka tietää käyvän brunssilla. Mulla on ikää himpun päälle 50 v, asun pikkukaupungissa, enkä ole koskaan käynyt brunssilla. En haluaisi brunssilahjakorttia lahjaksi.
Pullo viiniä piristää aina 😁
Kylkeen vaikka joku kyseisen viinin kanssa sopiva juusto 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki brunssilahjakortti, ei ole liian kallis, mutta varmasti mieluinen lahja.
Täällä maalla olisi outo lahja kaikille yli 30-vuotiaille. Oma mummoni varmaan lähinnä ihmettelisi.
Asun maalla, käyn brunssilla 6-8 kertaa vuodessa. Ikää on jo yli 50v. Taidan olla outo.
Brunssilahjakortti on varmasti hyvä sellaiselle, jonka tietää käyvän brunssilla. Mulla on ikää himpun päälle 50 v, asun pikkukaupungissa, enkä ole koskaan käynyt brunssilla. En haluaisi brunssilahjakorttia lahjaksi.
Älä pelkää, ei kukaan nyt niin tyhmä ole, että ostaa vaikka Tampereen ravintolan lahjakortin jollekin kaukana asuvalle. Appivanhemmat asuvat Juankoskella, mutta käyvät usein Kuopiossa brunssilla. Heille brunssilahjakortti olisi nappivalinta.
On täälläkin kun AP jo viestissään mainitsee, ettei rahaa ole hirveästi ja ihmiset kirjoittelee kalevala koruista.
Itse ajattelin tänä vuona antaa jotain hyvänlaatuista kahvia, jonkin kivan keksirasian jonka sisällä on jotain parempilaatuisia keksejä.
Hukkaan niin paljon korvakoruja, että taas olisi tarvetta. Esimerkiksi Kalevala Korun kehrät tai Kuuttaret kelpaisivat tälle äidille/mummolle mainiosti. Ravintolalahjakortit ja leffaliput myös hyviä, samoin samppanja. Lahjakortti suosimaani vaate- tai kenkäkauppaan olisi myös ihana. Kylpyvaahto kuluu aina, samoin hentojen hiusten sampoo tai mikä tahansa ihonhoitotuote Nivealta. Mutta ei sitten mitään tuoksukynttilöitä eikä ainakaan itsetehtyä saippuaa. Palasaippua lentää aina heti roskikseen.