Ei helvetti kun alkoi ahdistaa. Lapsi käy ammattikoulua ja asuu asuntolassa ja kertoi että kämppis joutuu kävelemään 20 kilometriä kotiin joka viikonloppu koska vanhemmat on aina niin juovuksissa ettei voi ajaa autoa
Lapsi on 16 eikä saa lantin latia rahaa mistään. Vanhemmat ei ole koskaan käynyt töissä ja pitää kaikki lapsilisät itsellä. Niillä on auto mutta varsinkin viikonloppuisin ne on yleensä aina juovuksissa, vaikka lapsi tarvitsisi kyydin tai bussirahat kotiin perjantai-iltapäivisin ja kouluun sunnuntai-iltaisin.
Edes lasu ei auta. Miten voi olla mahdollista että tällaisilla vanhemmilla on voinut olla kasvatusvastuu yli 15 vuotta?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tuolle lapselle/nuorelle nykyään kuuluu? Vai onko ketjun avaus edes totta?
Omalla kohdallani eteeni on tullut nuorten ja vanhempienkin ihmisten lukemattomia yrityksiä vedota sääliin ja saada minulta taloudellista tukea. Usein vedotaan kodin rikkinäisiin olosuhteisiin, sairauksiin, viranomaisten virheellisiin päätöksiin, mutta joskus kertomukset paljastuvat hyvin nopeasti valheiksi, kun teen kerjuukertomuksen edetessä tarkentavia kysymyksiä.
Tämänkin ketjun aloituksessa on melko tuttu kaava. Aloittaja itse ei tietenkään tunne tätä kaltoin kohdeltua henkilöä. Yleensähän nämä ovat tutun tuttuja, nyt näköjään oman pojan opiskelukaveri. Tällaisen säälistoorin kertojan ainoa tavoite saattaa olla halu manipuloida kuulijaa ja saada hänet antamaan kuulijalle rahaa tai muuta taloudellista tukea.
Kun ikää tulee, sitä väkisinkin kyynistyy. Ja oppii kyselemään ja kyseenalaistamaan asioita voivottelun ja kyynele
Tuollaisia lapsia on oikeasti olemassa. Suomalaisten kansallissairaus on alkoholismi ja alkoholi menee monella vanhemmalla lastenkiin edelle. Silti niitä lapsia pitää tehdä.
Tee huoli-ilmoitus soskuun' sillä selviää asiat eteenpäin. Toivottavasti! Nuori saa oman asunnon jos tommoista elämää on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu omillaan, niin saa kyllä opintotukea Kelasta. Ja miksi hän haluaa mennä vanhempien tykö joka viikonloppu, jos ne on kännissä koko ajan?
Saako opintotukea, kun 16v saa vielä lapsilisää? Minusta ei.
Kyllä moraalinen velvollisuus on ap. tehdä jotakin. esim. lasu ja ilmoitus kouluun.
Kelan laskuri tarjoaa 16 vuotiaalle asuntola-opiskelijalle kyllä reilua 300 e opintotukea.
Katsoppa tarkemmin, se mitä tarjoaa on lainaa, ei opintorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se edes haluaisi mennä kännisiä vanhempiaan valvomaan joka viikonloppu?
Minä muutin pois 16 vuotiaana.
Olin joulut ja lomat opiskelija kämpässä.
Provohan tää on?
Vierailija kirjoitti:
Kutsukaa se nuori joskus teille viikonlopuksi. Hänelle tekisi varmasti hyvää nähdä normaalin perheen elämää. Ei ole ehkä koskaan nöhnyt, millaista se on, jos omat vanhemmat ovat aina humalassa. Tekisitte hänelle taatusti ison palveluksen!
Vai että normaalia elämää?
Lihava kalju ap makaamassa sohvalla pieruverkkareiss?
Paskainen kämppä?
Illalliseksi roiskeläppää ja kokista?
Minä vi.haan äitiäni.
Yritin ottaa yhteyttä 20 vuotiaaksi asti.
Sitten heräsin.
Olen kouluttanut itseni.
Olen kaunis ja varakas.
En tehnyt lapsia.
En tiedä mitä p.illulle josta tulin kuuluu...
Lapsi tod näk osaa ajaa sitä autoa.
Ajaa autolla asuntolaan ja kotiin.
Vanhemmat ovat aina päissään kumminkin?
Sussusta hakemaan bussilippu ja vanhemmilta opiskeurahaa.
Minä ajoin 8 km suuntaansa kylille rippikouluun.
Lumihangessa.
Olin niin ujo etä en uskaltanut leirille.
en edes ajatellut että joku veisi tai antaisi rahat bussi lippuun.
Tämä siis ysärillä
OSTA SILLE PYÖRÄ ; JOS OOT NIIN V:TUN HUOLISSASI; TROLLIII!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se edes haluaisi mennä kännisiä vanhempiaan valvomaan joka viikonloppu?
Minä muutin pois 16 vuotiaana.
Olin joulut ja lomat opiskelija kämpässä.
Provohan tää on?
Opiskelijakämppä ja oppilaitoksen asuntola ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäisessä ei usein saa olla viikonloppuja.
-ohis
Lapsi voisi hankkia itselleen polkupyörän, niin ei tarvi kävellä. Tai sähköpotkulaudan. Voisi aloittaa ottamalla yhteyttä sossuun. 16-vuotias voi jo muuttaa asumaan itsenäisesti omaan kotiin, tosin siihen tarvitaan sossun lupa. Tuollaisessa tapauksessa se varmaan onnistuu, kun vanhemmat ei osaa olla vanhempia. Mulla oli yksi kaveri, joka muutti 15-vuotiaana asumaan yksin, kerran viikossa joku lastensuojelusta kävi katsomassa, että kaikki on hyvin ja kerran kuussa tarkistettiin,e ttä vuokra on maksettu ja sellaista. Hän oli tosi itsenäinen jo 15vuotiaana. johtui ehkä siitä, että oli joutunut hoitamaan asiansa jo 12- vuotiaasta lähtien.