Ei helvetti kun alkoi ahdistaa. Lapsi käy ammattikoulua ja asuu asuntolassa ja kertoi että kämppis joutuu kävelemään 20 kilometriä kotiin joka viikonloppu koska vanhemmat on aina niin juovuksissa ettei voi ajaa autoa
Lapsi on 16 eikä saa lantin latia rahaa mistään. Vanhemmat ei ole koskaan käynyt töissä ja pitää kaikki lapsilisät itsellä. Niillä on auto mutta varsinkin viikonloppuisin ne on yleensä aina juovuksissa, vaikka lapsi tarvitsisi kyydin tai bussirahat kotiin perjantai-iltapäivisin ja kouluun sunnuntai-iltaisin.
Edes lasu ei auta. Miten voi olla mahdollista että tällaisilla vanhemmilla on voinut olla kasvatusvastuu yli 15 vuotta?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoloissa ei saa olla viikonloppuisin. Siksi kotiin on mentävä. Opintotukea ei kotona kirjoilla oleva 16v taida saada.
Todellakin saa olla. Tutun lapsi opiskelee ammattiopistossa 700km päässä kotoa, ei todellakaan käy joka viikonloppu kotona.
Meidän asuntolassa sai olla viikonloput vain jos maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Rahaa kyllä saa.
No ei saa.
Opintotukea saa vasta 17-vuotiaana. Koulumatkatukea ei saa jos kulkee vain kahdesti viikossa.
Mitä muuta jää?
Vierailija kirjoitti:
Huono trolli. 20 km päässä asuva asuntolassa. Kyllä varmaan joo.
Niin saattoi olla meidänkin asuntolassa lähempänäkin asuvia silloin, jos oli tilaa tai huonot kulkuyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono trolli. 20 km päässä asuva asuntolassa. Kyllä varmaan joo.
Niin saattoi olla meidänkin asuntolassa lähempänäkin asuvia silloin, jos oli tilaa tai huonot kulkuyhteydet.
Tai sitten huonot kotiolot.
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän. 16-vuotias saa vielä lapsilisää joten ei opintotukea. Kelan tukea koulumatkoihin kyllä mutta sekin voi olla että ei anneta, kun ei kulje joka päivä.
Maaseudulla ja pienissä kaupungissa ei ole edes julkista liikennettä. Naapurin tyttö haetaan 60km asuntolassa aina viikonlopuksi kotiin ja vanhemmat harmittelevat kun linja-auto eivät kulje, eikä viikonloppuna voi olla asuntolassa.
Ja ap. tapauksessa poika voi olla kirjoilla kotona ja kun saa lapsilisä, opintotukea ei tipu.
Tunnen 16-vuotiaqn, joka asuu sijaisperheessä, kun vanhempansa alkoholisteja. Kerran meni vanhemmilleen viikonlopuksi ja siellä alettiin käännätä.
Sossu sai tietää ja siitä kuulemma alkoi iso hulabaloo. Niin iso, ettei tuo nuori usko vastaavan enää toistuvan.
47 jatkaa. 3li tulla lapsella on joka toinen viikonloppu kotona.
Kerroinkin jo toiseen ketjuun kokemukseni, mutta kerrotaan nyt tässäkin. Ei sitä tukea tosiaankaan välttämättä heru. Omasta kokemuksesta on jo aikaa, joten käytännöt ovat hieman voineet muuttua. Uskonnolliset vanhemmat katkaisivat välit minuun kun erosin todistajista ja muutin 16-vuotiaana omilleni. Olin lapsilisän varassa, koska muuta en saanut. En saanut edes opintolainaa koska en ollut opintotukeen oikeutettu. Vanhemmat olivat hyvätuloisia ja katsottiin että he elättävät minut, no eivät elättäneet. Ainoa vaihtoehto oli tehdä töitä ja kituuttaa. Ihan oikeasti ne tuet eivät ole mikään automaatio joita kyllä saa kun hakee, jos huonot kortit sattuu käteen niin ei todellakaan saa.
Ap:n kuvaamassa tilanteessa nuori ei ole oikeutettu opintotukeen koska on alle 17-vuotias ja vanhemmat saavat edelleen lapsilisää. Katsotaan että vanhemmat elättävät sen ikäisen ja lapsilisä tukee tätä. Joissain syrjäseudun ammattikouluissa on ilmainen asuntola jossa saa olla arkipäivisin. Viikonloppuisin on mentävä kotiin ja tällöin se virallinen osoite on edelleen siellä vanhempien luona. Koska asuminen on ilmaista, ei asumistukea saa. Koska vanhempien pitäisi maksaa lapsen elämisen kulut, ei lapsi itse saa mitään koska virallisesti asuu vanhempiensa luona eikä nuoren maksettavaksi tulevia kuluja ole. Ruoka tulee koulusta, asuminen on ilmaista ja kaiken muun tulisi vanhempien maksaa. Jos vanhemmat ovat vastuuttomia he käyttävät sen lapsilisän itse eivätkä huolehdi edes lapsen perusasioista. Silloin ainoa saatava tuki tulee lastensuojelun kautta. Koulumatkojen suhteen tuo 20 km on syrjäseuduilla ihan pätevä syy asuntola-asumiseen. Kunnalla ei ole velvoitetta järjestää koulukyytiä toisen asteen opiskelijoille ja julkinen liikenne voi olla täysin koululaiskyytien varassa. Esimerkiksi omassa kotikunnassani bussi kulki syrjäseuduilta kouluun joka arkiaamu yhdeksäksi ja paluu oli klo 13 ja 15:15. Mitään muuta ei ollut tarjolla. Ammattikoululaiselle nämä ajat eivät välttämättä käy ja odotteluaika olisi kohtuuton tai kouluun ei ehtisi ajoissa tai sieltä ei pääsisi pois. Siksi asuntola-asuminen on ainoa vaihtoehto jos vanhemmat eivät kuskaa. Aloitus on näin vastuuttomista vanhemmista kärsineen entisen toisen asteen opiskelijan näkökulmasta hyvinkin uskottava. Se tukityhjiö on ihan oikea ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
En usko että 16 v kävelee 20 km kännisten vanhempien luo. Silloin hakeudutaan kaverin luo, anotaan asuntolasta viikonloppuasumista, mitä tahansa muuta. Ja kyllä, opintotukea saa kun asuu asuntolassa.
Miksi luulet, että ketään kiinnostaisi, mitä sinä et usko??
Vierailija kirjoitti:
Nämä oikeat huostaanottoa ja apua tarvitsevat jätetään täysin huomiotta samalla kun lasten jokaista sanomista/tekemistä/mustelmaa vahditaan ja ylianalysoidaan päiväkodeissa ja kouluissa. Surullista.
Ihan tätä samaa olen ihmetellyt vuosikaudet!
Kiusaamista oireilevasta lapsesta ollaan huolissaan ja uhkaillaan lasulla.
Kiusaamiselle ei edes yritetä tehdä mitään.
Tiedän useita perheitä, joissa lastensuojelulla todella olisi työtä.
Lapsiltani ja heidän kavereiltaan olen kuullut, kuinka parin luokkakaverin luona on niin likaista, että jo pelkän hajun takia ei voi mennä käymään.
Yhdessä perheessä lapset jätetään ilman ruokaa. Vanhempien mielestä kouluruoka riittää koko päiväksi. Nämä lapset sitten kerjäävät syömistä kaikilta jotka päästävät kotiinsa. (Osa tutuista ei enää päästä kotiinsa, kun nämä syövät kaikki kaapit tyhjäksi) Lapsia on myös pahoinpidelty vuosikausia. Koulusta ei ole oltu huolissaan. Itse tein lasun.
Yhdessä perheessä äiti huutaa ja raivoaa niin, että kukaan kaveri ei halua mennä kylään.
Oma poikani kävi kaksi kertaa raivoajan kotona, mutta ei halua enää mennä, kun tulee niin inhottava olo tuon kaverin kotona. Perheen kaikki lapset oireilevat. Surullista.
Ap voi varmasti antaa autokyydin tälle nuorelle ainakin johonkin, mistä hänen on helpompi päästä kotiin. Tai eikö hän voisi tulla teille vaikka kerran kuussa yökylään?
Onneksi hänellä tulee melko pian 18v. täyteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että 16 v kävelee 20 km kännisten vanhempien luo. Silloin hakeudutaan kaverin luo, anotaan asuntolasta viikonloppuasumista, mitä tahansa muuta. Ja kyllä, opintotukea saa kun asuu asuntolassa.
Opintotuki on 17 vuotta täyttäneille. 16-vuotiaat ei saa sitä. Koulun henkilökunnalta riippuu voiko asuntolassa asua viikonloppuisin. Joissakin tapauksissa se onnistuu vain rehtorin kuolleen ruumiin yli.
Maaseudulla ihmiset on tottuneita liikkumaan jalkaisin. 20 kilometriä on pitkä matka mutta hyvinkin mahdollista taittaa jalkaisin.
Nyt kyllä tulee niin olis kuin vain voi olla, mutta nykyisin on ihan maaseudullekin levinneet sellaiset kuin automobiilit. Minä olen maalta ja siellä edelleen usein kyläilen ja minun kokemus on, että maalla kävellään vähemmän arkiliikunnan puitteissa kuin kaupungissa. Matkat on pitemmäy--> sama mennä autolla. Kaupungissa auto ei aina oo ees kätevä saatikka nopea ja bussit ei mee just siitä mistä pitäis --> kävellään. Näin ainakin omassa tuttavapiirissä ero tässä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki on 17 vuotta täyttäneille. 16-vuotiaat ei saa sitä. Koulun henkilökunnalta riippuu voiko asuntolassa asua viikonloppuisin. Joissakin tapauksissa se onnistuu vain rehtorin kuolleen ruumiin yli.
Maaseudulla ihmiset on tottuneita liikkumaan jalkaisin. 20 kilometriä on pitkä matka mutta hyvinkin mahdollista taittaa jalkaisin.Nyt kyllä tulee niin olis kuin vain voi olla, mutta nykyisin on ihan maaseudullekin levinneet sellaiset kuin automobiilit. Minä olen maalta ja siellä edelleen usein kyläilen ja minun kokemus on, että maalla kävellään vähemmän arkiliikunnan puitteissa kuin kaupungissa. Matkat on pitemmäy--> sama mennä autolla. Kaupungissa auto ei aina oo ees kätevä saatikka nopea ja bussit ei mee just siitä mistä pitäis --> kävellään. Näin ainakin omassa tuttavapiirissä ero tässä menee.
Ohis siis.
Minäkin asuin asuntolassa parin kymmenen kilometrin päässä koska siellä oli tilaa ja halusin muuttaa sinne. Viikonloppuisin ei saanut jäädä. Joten ihan turhaa trolliksi huutelua taas
Vierailija kirjoitti:
Ilman rahaa ei ole myöskään ruokaa viikonloppuisin. Nälkä ajaa kotiin.
Ja jos porukat juo, niin jääkaapissa yleensä vain valot.
Ja tyhjiä oluttölkkejä joita viedä pullonpalutukseen lähikauppaan niin saa ees popcornia.
Onhan näitä.
Mä ottaisin teinin meille. Ruokaa ja turvaa riittää ja ei kännätä kukaan. Tuli tosi paha mieli tästä aloituksesta :(
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin teinin meille. Ruokaa ja turvaa riittää ja ei kännätä kukaan. Tuli tosi paha mieli tästä aloituksesta :(
Niinpä. Tervetuloa nykysuomeen : googlaa esimerkiksi vantaan lastensuojelun työntekijöiden tilanteesta.
Aatelkaa kuinka monta muksua tänäkin viikonloppuna on oman onnensa nojassa kun huoltajat on kuutamolla vanhemmuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla ihmiset on tottuneita liikkumaan jalkaisin.
Buaahhahahahaaaaaa! Maaseudulla EI liikuta jalkaisin. Omalla pihallakin käytetään autoa, traktoria, mönkijää, moottorikelkkaa, mopoa, skootteria, peltoautoa, ajoleikkuria tai mitä tahansa.
Missään ei kuljeta niin vähän jalan kuin maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei joku täsmää? Miten ei muka saa opintotukea tai muita tukia jos asuu asuntolassa?
Oletteko koskaan tavannut lasta tai nuorta, joka kertoisi vanhempiensa alkoholinkäytöstä eikä pikemminkin yrittäisi salata sitä?
Aivan varmasti alkoholistiperheissä on niin pienet tulot, että lapsi saa opintotukea. Sitä paitsi 17-vuotiaalle ei enää makseta lapsilisää.
Sitä minä en vähääkään epäile, ettei moni lapsi olisi tänäkin viikonloppuna kännisten vanhempien seurassa eikä kukaan auta. Olen ollut joskus minäkin ja tiedän kyllä, mitä se on.
Siksi olen ollut iloinen siitä, että olen voinut omassa kodissani tarjota turvallisen paikan joillekin sellaisille lapsille, joilla olisi voinut olla hyvin ikävä viikonloppu humalaisten vanhempiensa kanssa.
Kyllä, olen tavannut nuoria jotka kertovat vanhempien juomisesta. Ja toisekseen tämä lapsi josta ap kertoo on 16.
Olisiko teillä mahdollisuutta joskus ottaa nuori teille? Taatusti tulisi molemmille osapuolille hyvä mieli ja teinille aikuisena hyvä muisto kivoista ihmisistä.