Ostatteko vaatteita netistä - miksi?
Tarkoitus ei ole haastaa riitaa, kysyn ihan uteliaisuudesta.
Ymmärrän toki haja-asutusalueella tilanteen, siellä kaupat ovat kaukana. Tosin niin kaiketi on postikin?
Mutta miksi kaupungeissa, joissa kauppoja on lähellä, joku mieluummin ostaa netistä, palauttelee paketteja (väistämättä tulee välillä väärää kokoa, heikkolaatuinen vaate tai muuten huonosti sopiva hukkaostos) ja ramppaa postissa KUIN käy kaupassa, saa heti sovittaa ja näkee, onko vaate hyvä vai ei - ja saa sen heti mukaansa. Tulee samalla tukeneeksi kotimaista työllisyyttä.
Onko teistä vaatekaupoissa huono valikoima tai netissä halvemmat hinnat? Itse en oikein sitäkään käsitä, koska ei ne postituskulut ulkomailta ainakaan ihan pieniä ole. EU:n ulkopuolelta tilatessa tulee helposti vielä tullimaksukin maksettavaksi.
Makuasia ja totttumuskysymys tietysti, olisi kiva kuulla kokemuksia ja mielipiteitä.
Kommentit (52)
Asun Helsingissä ja olen XXXXL-kokoinen. Vihaan vaatteiden sovittamista. Tilaan Cellbesiltä kaikki perusvaatteet rintaliiveistä alkaen. Ei ole vielä tarvinnut palauttaa mitään ja vuosia olen tilannut. Esim. rintaliivit istuivat kuin hansikas ja olivat todella hyvän tuntuiset - ja hinta 15,95€. Tuskin olisi liivikaupasta siihen hintaan irronnut? Marketista ei olisi edes löytynyt tarpeeksi suuria. Juuri tilasin (ja sain) superihanan pikkujoulumekon 48,95€. Postikulut ovat yleensä 6€/lähetys.
Tietysti voisin hakea Lorellasta 10x kalliimmalla.
Livenä ostelu:
+ voi tutkia tuotteita omin käsin, näkee laadun, tuntee kankaan; saa todenmukaisen kuvan
+ ei postikuluja, voi ostaa vaikka vain yhden pienen topin kerrallaan
+ aukioloajat
+/- saa liikuntaa / joutuu liikkumaan
+ näkee heti käykö päälle vai ei...
- ...tosin myöhemmin voi paljastua, että ajan kanssa valuu tai menee muuten typerään asentoon tms.
- jos ei ole kotikaupungissa, niin ylimääräinen rahanmeno matkusteluun ja ulkona syömiseen
- valikoimien rajallisuus, eri vaatteiden "selailu" hidasta
- hikoilu, selkäkipu ym. fyysiset vaivat
Netistä tilaaminen:
+ ei vie voimia
+ kaikki auki 24/7
+ laajat valikoimat, voi nopeasti selata eri vaihtoehtoja
- kerralla tulee ostettua enemmän, koska ei viitsi maksaa postikuluja pienestä ostoksesta
- odotus
- joutuu luottamaan tuotekuviin, jotka huijaavat jonkin verran
Itse ostan vaatteita liikkeistä, koska mulle on vaikea löytää mitään sopivaa enkä ole jaksanut tutustua näihin nettikauppojen palautustapoihin. Jos sovitan vaatetta liikkeessä ja on siinä ja siinä sopiiko mulle, niin en osta sitä. Jos olisin saman tuotteen jo tilannut sovitukseen kotiini, saattaisin pitää sen, jos en laiskana jaksa palauttaa, jolloin rahaa menisi hukkaan.
En luota tuotekuviin, ne antaa kaikesta hienon kuvan. Vaikka myöhemmin omin silmin näkisi tuotteen edessään, saattaa se kuva upeasta mallista silti yhtä vaikuttaa mielikuvaan tuotteesta.
Nettishoppailu kyllä välillä myös houkuttelisi, koska kotona olisi kivempi sovittaa, mutta en tiedä viitsisinkö palauttaa sellaisia "siinä ja siinä"-tuotteita, joiden ostaminen kuitenkin kaduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan lähinnä Zalandosta ja ihan sen takia, kun siellä on paremmat valikoimat ja halvemmat hinnat. Kivijalkakaupoista ostan edelleen enemmän, koska tykkään sovittaa ja hiplata vaatteita.
Valikoima on hyvä, mutta ei ne hinnat todellakaan ole Zalandossa halvempia, vaan tasan päinvastoin. Lopetin sieltä ostamisen, kun samoja rättejä löytää ainakin stadissa helposti alessa muualta halvemmalla.
Zalandossa pyörii koko ajan joku ale ja niistä ostan aina vaatteita ja ne todellakin on halvempia kuin kivijalkakaupoissa. Tykkään käydä myös Virossa ostoksilla.
Siellä valikoima on ihan erilainen kuin Suomessa. Vähän vanhemmillekin löytyy naisellisia vaatteita. Suomessa tuntuu vaatteet olevan teineille tai mummoille enkä mä ole kumpikaan.
Merkkikäsilaukkujakin saa Virosta ja nettikaupoista huomattavasti halvemmalla.
En tietysti tiedä, millaisissa kivijalkakaupoissa käyt, mutta minun kokemukseni hintaerosta on todellakin aivan päinvastainen.
Sana kirjoitti:
Kivijalkaliikkeissä jumputtaa usein musiikki taustalla ja sovituskoppeihin on pitkät jonot. Tuotteet on myös ripoteltu epäloogisesti ympäri liikettä. Tämä on kognitiivisesti kuormittavaa.
Tämä on muuten totta. Tai on siinä ripottelussa logiikka - vaatteet sijoitellaan nykyään valmistajan mukaan, eli tässä nurkassa on kaikki Marc O'Polon vaatteet, tässä taas Gerry Weberin, täältä löytyy Vogliat... Mutta jos olen ostamassa tummanharmaita housuja, sama se minulle on kenen valmistajan ne on, enkä jaksa selata läpi kaikkien kymmenien eri valmistajien valikoimia. Nettikaupasta voin paljon kätevämmin rajata mitä olen hakemassa.
Musanjumputuksen lisäksi en tykkää vaatekaupoissa yleisistä halogeenispoteista. Haluan tasaisen kirkasta hajavaloa.
Rintaliivit ostan Cellbes-nettikaupasta. Ei ole tarvinnut palauttaa, en pidä sovituskopeista. Hinta, laatu, istuvuus kohdillaan.
Mua vähän hämää tuo "tuotteiden selaamisen helppous netissä", kun itse kauppaan mennessä katsastan isonkin liikkeen valikoiman suurin piirtein viidessä minuutissa - siis kymmeniä vaatteita. Näen jo kaukaa, onko ainesta vai ei. Yhdellä silmäyksellä siis monia vaatteita. Mutta ok, olen aika kokenut ostaja. Mies nauraakin, että mä olen kuin Arnold Schwarzenegger Terminaattorina, silmissä vaan vilistää yksityiskohdat...
Minulla on kehtaamisongelma. Kotona koneelta on kivempi tehdä ostokset, kun ei tarvitse kohdata ketään.
Kaupoissa kiertely ja kivojen vaatteiden löytäminen kestää miljoona vuotta. Kotona voin illalla sängyssä maatessa vilkaista nopeasti nettikauppojen tarjonnat ja klikata paketin tulemaan. Monesti joutuu palauttamaan jotain, muttei ole iso vaiva viedä pakettia postiin. Saan rauhassa miettiä myös päätöstä, pidänkö vaatteen vai en. Ostan siis kaikki omat ja lasten vaatteet netistä. Ja melkein kaiken muunkin, paitsi ruokaostokset. Netissä tarjonta on rajatonta ja kaikki löytyy.
29, miten niin "rajatonta"? Kyllä se tarjonta netissä on myös rajallista, sitä määrittää muoti ja osin myös etäisyys ja menekkikin. Jokainen tajunnee, että vaikkapa kiinalaisista nettikaupoista tilaaminen on iso riski.
Minä olen joutunut reklamoimaan jopa ihan saksalaisesta nettikaupasta Visan kautta, kun yrittivät vedättää ja jättää melkein kahden sadan euron tilauksen toimittamatta (ja pitää rahat).
Joten ulkomailta tilatessa on aina riski sille, että ei saa tilaamaansa tuotetta, menettää rahansa tai tilitiedot lähtevät vääriin käsiin.
Kotimaisista nettikaupoista taas saa aika lailla samat jutut kuin mitä myymälöissäkin jo on.
Mulla on lähiposti ostarissa, jossa mulla on tarjolla yli parikymmentä vaateliikettä. Kyllä ehdottomasti helpompi ostaa sieltä ostarista, niin saa heti oikeankokoisen vaatteen mukaan. Mutta tää nyt on tietty ehkä vähän poikkeustapaus?
Seulon vaatteet materiaalin perusteella, käytän vain puuvillaa tai viskoosia. Olen myös pluskokoinen. Näillä kriteereillä kaupoilla pyöriminen on turhan sattumanvaraista. Netistä olen löytänyt kaksi verkkokauppaa, joissa materiaali on filtterinä. Tampereen ratikkatyömaat eivät myöskään lisää haluja keskustassa käymiseen, eipä sillä, että niitä olisi muutenkaan.
- Vaikken asukaan haja-asutusalueella, mun on helpompi hakea vaatepaketti 24 h vuorokaudessa auki olevan lähikaupan pakettiautomaatista kuin lähteä kiertelemään kauppoihin.
-Koko-, väri- ja muukin valikoima on suosikkivaatemerkeilläni laajempi netissä kuin kaupassa.
-Voin tilata useampaa eri kokoa samasta vaatteesta ja kokeilla niitä rauhassa kotona.
- Kotona on helppoa testata uuden vaatteen yhteensopivuus vanhojen vaatteiden kanssa: en voi raahata kauppaan mukaani jokaista omistamaani neuletakkia, hametta jne., jotta selviäisi, sopiiko uusi vaate niiden kanssa.
Ostan käytännössä kaikki vaatteet ja kengät netistä
-Mun mielestä kivijalkakaupoissa on huono valikoima. Netissä pystyy kätevästi selaamaan isonkin määrän tuotteita.
-Kauhea vaiva kiertää ensin monta kauppaa katsoen "josko jotain löytyisi", sitten jos hyvä tuote löytyykin niin oma koko tai kiinnostava väri on loppu. Netistä näkee heti onko sitä kiinnostavaa tuotetta vai ei, ja jostain syystä nettikaupoissa on tuotteista yleensä laajempi värivalikoima kuin kaupassa.
-Sovittaminen sovituskopissa joka on ahdas, epäsiisti ja johon on jonoa vs. sovittaminen kotona jossa voi rauhassa mallailla vaatetta päivänvalossa, istua, kävellä jne. Hm, ei ole vaikea...
-Suomesta ei saa moniakaan laatumerkkejä tai jos jotain onkin, niin hinnoissa on suomilisää ja valikoimassa vain muutama perusmalli. Palautetta ei kannata antaa, siihen vain naristaan että "ei ole kysyntää". Ostetaan sitten Shopbopista, Mytheresasta ja merkkien omista verkkokaupoista. Kyllä se mulle sopii.
-Verkkokaupat yleensä panostavat asiakaspalveluun ja niillä on motivaatiota siihen koska hyvä asiakaspalvelu vähentää palautuksia. Suomalaisessa kivijalkakaupassa palvelu voi olla ynseää vaikka olisit valmis maksamaan maltaita. Tavarataloissa palvelua ei nykyään olekaan, ellei varaa erikseen aikaa jollekin pukeutumisneuvojalle. Tai sitten myyjä vaeltaa perässä tyrkyttämässä tuotteita. Verkkokaupassa palvelua saa juuri sen verran kuin tarvitsee.
-Hinta ei ole kynnyskysymys, kivijalkakaupoissa on tarjouksia ja netissä on milloin mitäkin alekuponkia ja -kampanjaa.
-On rasittavaa kiertää työpäivän jälkeen monta kauppaa löytämättä silti etsimäänsä, netissä saman kauppamäärän valikoimien selaaminen on pieni vaiva. Kun valikoimat ovat paremmat, yleensä jostain myös löytää juuri sen mitä etsiikin.
-Kiva saada paketteja : ) Posti on lähellä, mutta aika monet ulkomaisetkin kaupat järkkäävät kotiinkuljetuksen, jopa ilmaiseksi jos ostokset ylittävät tietyn rajan. Jos tilaa Jenkkilästä tms. niin paketti voi jäädä tulliin, mutta tullauskin on nykyään helppo hoitaa netitse. Tullimaksut lasketaan hintaan tietysti jo siinä vaiheessa kun ostospäätöstä harkitaan.
Palautuksia minun ei ole tarvinnut vuosien varrella montaa tehdä. Tutkii sen mittataulukon, niin osaa ostaa oikeaa kokoa. Palauttaminen on sitä paitsi nykyään helppoa ja meillä on postipiste nykyään lähikaupassa eli paljon lähempänä kuin lähin kauppakeskus jossa olisi niitä vaatekauppoja.
Tuotearvostelut ja viimeistään google kertovat yleensä jos tuotteen laatu on herättänyt ihmisissä närää. Nämä mielipiteet perustuvat myös käyttökokemukseen, ei siihen että on yrittänyt kaupassa hinkata ja vatkata vaatetta yrittäessään selvittää laatua.
Tässä vaiheessa en kyllä tiedä, mikä minut saisi kivijalkakauppaan vaateostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Netistä olen löytänyt kaksi verkkokauppaa, joissa materiaali on filtterinä.
Mitkä kaupat?
Ap:n kysymykseen voisi laittaa jatkokysymyksen: kuka käy "kivijalkakaupoissa"? Meinaan ainakin stadissa vaatekauppoja on enää aika vähän kivijalassa eli ripoteltuna pitkin kaupunkia. Kyllä niistä on paras tarjonta ostoskeskuksissa, ja niissä näkee kerralla kymmenien valmistajien tuotannon, livenä.
Olen tosin onnekas sikäli, että pääsen kauppaan vuorotyön takia arkisin päivälläkin, niin en jonota koskaan ikinä mihinkään. Sen kun kävelen sovittamaan ja maksamaan. Koen sen paljon kätevämmäksi kuin selata turhaan sivustoja ja hakea ja palautella paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä olen löytänyt kaksi verkkokauppaa, joissa materiaali on filtterinä.
Mitkä kaupat?
Zalando ja Klingel. Saa vinkata, jos joku tietää lisää?
Vierailija kirjoitti:
29, miten niin "rajatonta"? Kyllä se tarjonta netissä on myös rajallista, sitä määrittää muoti ja osin myös etäisyys ja menekkikin. Jokainen tajunnee, että vaikkapa kiinalaisista nettikaupoista tilaaminen on iso riski.
Minä olen joutunut reklamoimaan jopa ihan saksalaisesta nettikaupasta Visan kautta, kun yrittivät vedättää ja jättää melkein kahden sadan euron tilauksen toimittamatta (ja pitää rahat).
Joten ulkomailta tilatessa on aina riski sille, että ei saa tilaamaansa tuotetta, menettää rahansa tai tilitiedot lähtevät vääriin käsiin.
Kotimaisista nettikaupoista taas saa aika lailla samat jutut kuin mitä myymälöissäkin jo on.
Käypä kurkkaamassa vaikka koululaisten takit reimashop.fi ja vertaa sitä sitten lähimmän ostarisi reima-valikoimaan ja ylläty.
Ja te jotka etsitte yli 134cm toppahaalaria... Ruotsalaisilta ja norjalaisilta merkeiltä löytyy.
Toi kokopuoli on oikeasti hyvinkin olennainen. Oikein pieniä ja oikein isoja kokoja on vaikea löytää kaupoista, koska niiden menekki on pieni ja nykyään moni vaatekauppa ei halua pitää isoa varastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käypä kurkkaamassa vaikka koululaisten takit reimashop.fi ja vertaa sitä sitten lähimmän ostarisi reima-valikoimaan ja ylläty.
Ja te jotka etsitte yli 134cm toppahaalaria... Ruotsalaisilta ja norjalaisilta merkeiltä löytyy.
Miksi pitäisi ostaa Reimaa? Tai koululaiselle toppaHAALARI?
;-D
Jos minun täytyy ostaa jokin tietty vaatekappale, etsin ja ostan sen lähes aina mieluummin verkkokaupasta, koska kognitiivisen häiriöni (neur. sairaudesta johtuva) takia pystyn keskittymään paremmin kodin rauhassa, kun valikoimaa pystyy rajaamaan hakuehdoin ja kaikki tuotteet tulevat ruutuun siististi riveissä.
Kivijalkaliikkeissä jumputtaa usein musiikki taustalla ja sovituskoppeihin on pitkät jonot. Tuotteet on myös ripoteltu epäloogisesti ympäri liikettä. Tämä on kognitiivisesti kuormittavaa.
Verkkokaupoissa tulee tehtyä vähemmän virheostoksia. Jos virhe tapahtuu, palautuskin on yleensä helppoa ja ilmaista.