Miksi niin monella menee vegaani ja vegetaristi sekaisin?
Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä, eli ei nahkaa, villaa, hunajaa, lihaa, kalaa, lintua tai munia.
Vegetaristi ei syö lihaa tai muita eläinkunnan tuotteita.
Lakto-ovovegetaristi syö kasvisten lisäksi maitotuotteita ja munia.
Pescovegetaristi syö kasvisten lisäksi myös kalaa.
Pollovegetaristi syö kasvisten lisäksi lintua.
Ps. Miksi aiempi aloitukseni aiheesta poistettiin?
Kommentit (21)
Kaikki menee kategorian "vege" alle. Ei siitä muiden ihmisten tarvitse sen enempää pohtia, vege tietää varmasti itse mitä suuhunsa pistää.
No koska se ei kiinnosta ketään muita kuin noita vegeeniristejä itsejään. Vähän sama juttu kuin Suomen kommunistiset puolueet. Ei niitä muut erota toisistaan kuin ne itse.
Vierailija kirjoitti:
No koska se ei kiinnosta ketään muita kuin noita vegeeniristejä itsejään. Vähän sama juttu kuin Suomen kommunistiset puolueet. Ei niitä muut erota toisistaan kuin ne itse.
Mä en ole vege ja oon ala-asteelta asti tiennyt noiden eron. En edes vapaaehtoisesti syö kasvisruokia.
Ap
Yleissivistys on hieman hakusessa paljon merkittävimmissäkin asioissa, saati sitten näissä. Vielä huolestuttavampana koen, ettei gluteenitonta ruokavaliota ymmärretä, sillä siitä koituu vakavia terveysongelmia.
Kunhan siellä alussa ovat kirjaimet veg- se tarkoittaa sitä että meillä saa eteensä salaatinlehden.
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistys on hieman hakusessa paljon merkittävimmissäkin asioissa, saati sitten näissä. Vielä huolestuttavampana koen, ettei gluteenitonta ruokavaliota ymmärretä, sillä siitä koituu vakavia terveysongelmia.
Keliaakikkoja on muutama promille ihmisistä. Trendigluteenittomalla olevia vajakkeja sen sijaan pilvin pimein. Tässä eräänä päivänä joku kovaan ääneen kyseli Lidlissä että "MISSÄ ON NE GLUTEENITTOMAT PIZZAT.." Ei hyvää päivää tätä vammautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vege ja oon ala-asteelta asti tiennyt noiden eron. En edes vapaaehtoisesti syö kasvisruokia.
Ap
Olet sä vähintään 20% vege koska sua kiinnostaa. Huutista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikkoja on muutama promille ihmisistä. Trendigluteenittomalla olevia vajakkeja sen sijaan pilvin pimein. Tässä eräänä päivänä joku kovaan ääneen kyseli Lidlissä että "MISSÄ ON NE GLUTEENITTOMAT PIZZAT.." Ei hyvää päivää tätä vammautta.
Keliaakikkoja on kylläkin tilastojen mukaan 2 % väestöstä. Lidlissä on nykyään uutuutena tosiaan gluteeniton pakastepitsa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet sä vähintään 20% vege koska sua kiinnostaa. Huutista.
Vege joka ei syö vapaaehtoisesti kasvisruokia? :D
Ap
Monet tuntemani pollopescovegetaristit kutsuvat itse itseään vegaaneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomasta ruuasta ei kyllä koidu minkäänlaisia terveyshaittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ruuasta koidukaan, mutta siitä koituu, jos keliaakikolle tarjotaan ymmärtämättömyyden vuoksi jotain muuta kuin gluteenitonta.
Vierailija kirjoitti:
Monet tuntemani pollopescovegetaristit kutsuvat itse itseään vegaaneiksi.
Voi luoja 😂😂😂
Ei kiinnnosta seurailla kenenkään vaatimuslistoja. Ihan vapaasti kukin elelee minkä tahansa säännöstön mukaan, mutta ei se minulle muodosta mitään oppivelvollisuutta.
Siksi että ketään ei kiinosta vihannesten keskinäinen jaottelu.
Minä taas ihmettelen, että mitä vegetaristeja kalaa ja kanaa syövät oikein ovat. Varmaan sekin aiheuttaa sekaannuksia, että selvät sekasyöjätkin kutsuvat itseään vegetaristeiksi. En juuri itsekään lihatuotteista syö kuin kanaa, toisinaan jotain riistalihaa, mutta en pidä itseäni vegetaristina. Jos jotenkin pitäisi eritellä niin olen kasvispainotteinen sekasyöjä. Jos jonnekin tuntemattomampien järjestämiin juhliin tms. pitää ilmoittaa ruokavalio, ilmoitan kasvissyöjä ja syön kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ruuasta koidukaan, mutta siitä koituu, jos keliaakikolle tarjotaan ymmärtämättömyyden vuoksi jotain muuta kuin gluteenitonta.
Siis gluteeninen ruoka ne terveyshaitat aiheuttaa, ei gluteeniton.
Mua yllätti näin kokkiopiskelijana, miten niin moni ryhmän opiskelija oli aivan pihalla erilaisista ruokavalioista. Käsiteltiin siis juuri näitä vegetarismin eri alalajeja yhtenä päivänä ja jokaisen kohdalla joku päivänvälkky kyseli, että "miten se nyt voi olla vegaani, jos syö kalaa?", "eihän vegetaristi syö kananmunia!" yms.yms. Eli todellakin puurot ja vellit sekaisin...
Ja kun piti sekasyöjille tehty kolmen ruokalajin menu muuttaa esim. lakto-ovovegetaristille sopivaksi, se oli jo aivan liian korkealentoista joillekin. En siis hauku typeriksi tai mitään, mutta kun joillekin tuntuu kasvisruokavalio tarkoittavan ituja ja ruohoa..-.-
Ja olen itse sekasyöjä, jos sillä nyt jotain väliä on.
Ja joku mainitsi huolen gluteenittoman ruokavalion väärinymmärryksistä. Olen täysin samaa mieltä. Olin muutama vuosi sitten töissä yhdessä päiväkodissa apulaisena ja mulla oli työparina rouva, joka moneen kertaan muisti kertoa olevansa erityisruokavalioihin erikoistunut kokki. Olin itse siis opiskelemassa oppisopimuksella laitoshuoltajaksi ja juuri silloin mulla oli meneillään ateriahuolto. Koululla eräänä lähipäivänä käsiteltiin keliakiaa ja gluteenitonta ruokavaliota. Seuraavana päivänä sitten juttelin tämän työparini kanssa ja satuin heittämään jotain keliakiaan liittyvästä syöpäriskistä ja työpari tokaisi:"Siis mitä? Eihän niistä viljoista tule kuin vähän maha kipeäksi!" Niin no, hän oli aikeissa syöttää päikyn maitoallergiselle lapselle juustoa ja juottaa maitoa, kun "pitäähän sen siedättyä"...
Miksi vitussa toi vegetaristi - sana tarvii tunkea joka paikkaan? Trendin takia? Jos syö lihaa, minkä tahansa eläimen, EI ole vegetaristi.
Ihme hifistelyä