Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monella menee vegaani ja vegetaristi sekaisin?

Vierailija
22.11.2017 |

Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä, eli ei nahkaa, villaa, hunajaa, lihaa, kalaa, lintua tai munia.
Vegetaristi ei syö lihaa tai muita eläinkunnan tuotteita.
Lakto-ovovegetaristi syö kasvisten lisäksi maitotuotteita ja munia.
Pescovegetaristi syö kasvisten lisäksi myös kalaa.
Pollovegetaristi syö kasvisten lisäksi lintua.

Ps. Miksi aiempi aloitukseni aiheesta poistettiin?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua yllätti näin kokkiopiskelijana, miten niin moni ryhmän opiskelija oli aivan pihalla erilaisista ruokavalioista. Käsiteltiin siis juuri näitä vegetarismin eri alalajeja yhtenä päivänä ja jokaisen kohdalla joku päivänvälkky kyseli, että "miten se nyt voi olla vegaani, jos syö kalaa?", "eihän vegetaristi syö kananmunia!" yms.yms. Eli todellakin puurot ja vellit sekaisin...

Ja kun piti sekasyöjille tehty kolmen ruokalajin menu muuttaa esim. lakto-ovovegetaristille sopivaksi, se oli jo aivan liian korkealentoista joillekin. En siis hauku typeriksi tai mitään, mutta kun joillekin tuntuu kasvisruokavalio tarkoittavan ituja ja ruohoa..-.-

Ja olen itse sekasyöjä, jos sillä nyt jotain väliä on.

Ja joku mainitsi huolen gluteenittoman ruokavalion väärinymmärryksistä. Olen täysin samaa mieltä. Olin muutama vuosi sitten töissä yhdessä päiväkodissa apulaisena ja mulla oli työparina rouva, joka moneen kertaan muisti kertoa olevansa erityisruokavalioihin erikoistunut kokki. Olin itse siis opiskelemassa oppisopimuksella laitoshuoltajaksi ja juuri silloin mulla oli meneillään ateriahuolto. Koululla eräänä lähipäivänä käsiteltiin keliakiaa ja gluteenitonta ruokavaliota. Seuraavana päivänä sitten juttelin tämän työparini kanssa ja satuin heittämään jotain keliakiaan liittyvästä syöpäriskistä ja työpari tokaisi:"Siis mitä? Eihän niistä viljoista tule kuin vähän maha kipeäksi!" Niin no, hän oli aikeissa syöttää päikyn maitoallergiselle lapselle juustoa ja juottaa maitoa, kun "pitäähän sen siedättyä"...

Tuohan on vaarallista. Vehnä, ohra ja ruis tuhoavat keliaakikon suolinukkaa, ja pienikin määrä maitoproteiinia voi saattaa maitoallergisen hengenvaaralliseen tilaan. Tuon ihmisen ei pitäisi olla missään ruokahuollossa töissä!

Vegaanisten tuotteiden nykyinen laajempi saatavuus ja esimerkiksi erilaisten maidon- ja juustokorvikkeiden olemassaolo helpottaa allergisten ihmisten elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä