Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiyspakkauksen nimi? Vauvapakkaus? Isyyspakkaus? Vai mikä?

Vierailija
22.11.2017 |

Jokainen raskaanaoleva nainen (tai raskaanaoleva mies) saa Suomessa anoa niin sanottua Äitiyspakkausta äitiysneuvolasta, mikäli on ilmoittanut raskaudestaan ennenkuin se on kestänyt 5kk.
Äitiyspakkauksessa on raskaanaolevalle naiselle siteitä, vauvalle vaippoja, vaatetta, makuupussi, harsoja, helistin ja hiusharja, liaäksi siellä on yksi vauvanvoide sekä kondomeja.
Minusta nimi on hyvä tällaisenaan,koska äitihän sitä vauvaa mahassaan kantaa ja sitten imettää ja hoitaa. Lisäksi pakkauksen anominen ja saaminen edellyttää raskaustilaa, poikkeuksena adoptoidut vauvat.

Minusta on melkeinpä häijyä yrittää poistaa sana: "äiti" tästä pienestä Kelan jakamasta kädenojennuksesta.
Kuka kumma inhoaa näin paljon äitejä?

Äitiyspakkauksen nimi? Vauvapakkaus? Isyyspakkaus? Vai mikä?

Vaihtoehdot

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyypakkaus.

Vierailija
22/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapakkaus annetaan vauvan perheelle, riippumatta siitä onko vauvan ensisijaisena huoltajana äiti, isä, isoäiti, sijaisvanhempi vai vaikkapa kaikki edellämainitut. Miten joku voi loukkaantua siitä, että vauvan tarvikkeet haluttaisiin osoittaa äidin sijasta vauvalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa käydään vauvan takia, ei äidin takia. Äiti on kantolaite. Äiti synnyttää. Äiti saa raskaustodistuksen neuvolasta ja saa hakea verovaroin kustannetun äitiyspakkauksen.

Vaikka muut häviää ja katoaa ja lähtee, äiti ja vauva jää. Siksi äitiyspakkaus.

Koska äideille annetaan lupa pahastua? Ja koska isille annetaan lupa pahastua isänpäivä- paskasta?

Kuulostaa siltä, että et ole itse äiti ja käynyt raskautta läpi. Kyllä neuvolassa nimenomaan käydään sekä syntymättömän lapsen että äidin terveyden takia. Toki lapsen synnyttyä se terveydenhuollon fokus siirtyy enemmän siihen vauvan kehitykseen ja terveyteen. 

En itse ymmärrä, kuinka minun äitiyteni olis muka jotenkin kiinni jostain tarvikepakkauksen nimityksestä - sehän on aivan triviaali asia siihen nähden, että äitiys on paitsi uuden ihmiselämän mahdollistamista, myös n. parinkymmenen vuoden pesti, jolloin olen vastuussa lapseni hyvinvoinnista ja kehityksestä. Että pientä on jokin yksittäinen pahvilaatikko tässä mittakaavassa.

Kiitos vaan, olen viiden lapsen äiti.

Ja äidin terveyttä tarkastellaan ihan siltä kantilta, että vauva on terve ja voi hyvin ja saa kunnon edellytykset jo vatsassa. Se on äidin tärkein tehtävä, kasvattaa sisällään tervettä vauvaa ja tehdä asiat niin, että vauva on turvassa. Kaikessa tärkeintä on vauvan terveys, äiti tulee kakkosena. Ja myös yhteiskunta katsoo että vauvasta pidetään ennen ja jälkeen syntymän huolta, eikä siihen ole äidillä sananvaltaa.

Mutta kyllä, pakkaus on äitiyspakkaus. On ollut ja toiv tulee olemaan. Miksi sitä pitää muuttaa? Siksi että joku pahoittaa mielensä? Miksi minä, äiti, en saa pahoittaa mieltäni jos se muutetaan???

Vierailija
24/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minusta nimi on hyvä tällaisenaan,koska äitihän sitä vauvaa mahassaan kantaa ja sitten imettää ja hoitaa."

Tuossa minulle vähän särähti korvaan, ap, että äiti olisi se, joka vauvaa hoitaisi. Tietenkin minä olen käynyt läpi raskauden, synnytyksen ja hoitanut imetyksen, mutta kyllä ainakin miellä mieheni  on osallistunut lastemme hoitamiseen vauvaiästä lähtien ihan yhtä paljon kuin minäkin. 

Luonnollisesti kantaja ja imettäjä hoitaa vauvaa eniten.

Ei tästä tarvitse pahastua, ei se niin kauhean hauskaa aina ole, vaikka äiti ja vauva varmasti näyttävät ikionnellisilta ulkopuolisten silmissä.

Minulla on lapsia, äitiyteen liittyi myös paljon raskaita asioita, kuten jatkuva läsnäolo, pakollinen yhdessäolo huutavan vauvan ja meluavan pikkulapsen kanssa,

rikkinäiset yöt, univaje, uupumus, selkäsäryt, rahapulan aiheuttama pelko, lapsen isän oikkuilu.

Jos sinulla olisi oikeasti lapsia, tietäisit tämän.

Vierailija
25/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolostun niiden puolesta jotka oikeesti haluaa vaihtaa pakkauksen nimen. Isot on ongelmat :D

Äitiyspakkaus toivoisin sen olevan mutta jos se on pakko vaihtaa niin......

Perhepakkaus?

Vierailija
26/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa käydään vauvan takia, ei äidin takia. Äiti on kantolaite. Äiti synnyttää. Äiti saa raskaustodistuksen neuvolasta ja saa hakea verovaroin kustannetun äitiyspakkauksen.

Koska äideille annetaan lupa pahastua? Ja koska isille annetaan lupa pahastua isänpäivä- paskasta?

Olet väärässä! Moni äiti on kuollut synnytyksessä, jolloin jäljelle on jäänyt isä sekä vauva.

Vierailija
27/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että et ole itse äiti ja käynyt raskautta läpi. Kyllä neuvolassa nimenomaan käydään sekä syntymättömän lapsen että äidin terveyden takia. Toki lapsen synnyttyä se terveydenhuollon fokus siirtyy enemmän siihen vauvan kehitykseen ja terveyteen. 

En itse ymmärrä, kuinka minun äitiyteni olis muka jotenkin kiinni jostain tarvikepakkauksen nimityksestä - sehän on aivan triviaali asia siihen nähden, että äitiys on paitsi uuden ihmiselämän mahdollistamista, myös n. parinkymmenen vuoden pesti, jolloin olen vastuussa lapseni hyvinvoinnista ja kehityksestä. Että pientä on jokin yksittäinen pahvilaatikko tässä mittakaavassa.

Ja äidin terveyttä tarkastellaan ihan siltä kantilta, että vauva on terve ja voi hyvin ja saa kunnon edellytykset jo vatsassa. Se on äidin tärkein tehtävä, kasvattaa sisällään tervettä vauvaa ja tehdä asiat niin, että vauva on turvassa. Kaikessa tärkeintä on vauvan terveys, äiti tulee kakkosena.

Ja myös yhteiskunta katsoo että vauvasta pidetään ennen ja jälkeen syntymän huolta, eikä siihen ole äidillä sananvaltaa.

Mutta kyllä, pakkaus on äitiyspakkaus. On ollut ja toiv tulee olemaan. Miksi sitä pitää muuttaa? Siksi että joku pahoittaa mielensä? Miksi minä, äiti, en saa pahoittaa mieltäni jos se muutetaan???

Minusta äitiyspakkauksen nimenmuutos on läimäys vasten äidin kasvoja: Sinä et ole mitään.

Me huolehdimme vauvasta, jonka sinä saat luvan synnyttää, mutta sen jälkeen on väliä vain vauvalla,

sinun vointisi tai terveytesi ei kiinnosta ketään.

Yhteiskunta omistaa tämän maan vauvat ja tietää parhaiten, mikä heille on hyväksi. Sinä et kiinnosta, etkä ole minkään arvoinen.

Vierailija
28/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minusta nimi on hyvä tällaisenaan,koska äitihän sitä vauvaa mahassaan kantaa ja sitten imettää ja hoitaa."

Tuossa minulle vähän särähti korvaan, ap, että äiti olisi se, joka vauvaa hoitaisi. Tietenkin minä olen käynyt läpi raskauden, synnytyksen ja hoitanut imetyksen, mutta kyllä ainakin miellä mieheni  on osallistunut lastemme hoitamiseen vauvaiästä lähtien ihan yhtä paljon kuin minäkin. 

Luonnollisesti kantaja ja imettäjä hoitaa vauvaa eniten.

Ei tästä tarvitse pahastua, ei se niin kauhean hauskaa aina ole, vaikka äiti ja vauva varmasti näyttävät ikionnellisilta ulkopuolisten silmissä.

Minulla on lapsia, äitiyteen liittyi myös paljon raskaita asioita, kuten jatkuva läsnäolo, pakollinen yhdessäolo huutavan vauvan ja meluavan pikkulapsen kanssa,

rikkinäiset yöt, univaje, uupumus, selkäsäryt, rahapulan aiheuttama pelko, lapsen isän oikkuilu.

Jos sinulla olisi oikeasti lapsia, tietäisit tämän.

Kyllä, minulla ja miehelläni on lapsia eikä se vanhemmuus aina niin herkkua ole, siitä olen samaa mieltä. Mutta siihen voi kyllä itsekin omilla valinnoillaan vaikuttaa, millaista se perhe-elämä ja parisuhteen dynamiikka on. Meidän perheessämme toimii tasa-arvoinen vanhemmuus, joten en pysty kokeuksen puutteessa samastumaan esim. tuohon "lapsen isän oikuiluun" - olen pahoillani puolestani, kuulostaa ikävältä :( 

Siksi minä en henkilökohtaisesti siis näe ongelmaa "äitiys-"sana korvaamisella koska minun identiteettini ja arvoni lastemme äitinä ei ole riippuvainen siitä, mutta ilmeisesti tämä aihe ole teille monille muille paljon herkempi kipupiste.

Vierailija
29/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja äidin terveyttä tarkastellaan ihan siltä kantilta, että vauva on terve ja voi hyvin ja saa kunnon edellytykset jo vatsassa. Se on äidin tärkein tehtävä, kasvattaa sisällään tervettä vauvaa ja tehdä asiat niin, että vauva on turvassa. Kaikessa tärkeintä on vauvan terveys, äiti tulee kakkosena.

Ja myös yhteiskunta katsoo että vauvasta pidetään ennen ja jälkeen syntymän huolta, eikä siihen ole äidillä sananvaltaa.

Minusta äitiyspakkauksen nimenmuutos on läimäys vasten äidin kasvoja: Sinä et ole mitään.

Me huolehdimme vauvasta, jonka sinä saat luvan synnyttää, mutta sen jälkeen on väliä vain vauvalla,

Yhteiskunta omistaa tämän maan vauvat ja tietää parhaiten, mikä heille on hyväksi. Sinä et kiinnosta, etkä ole minkään arvoinen.

Ajatusmaailmasi kuulostaa todella masentuneelta - oletko ajatellut että kävisit juttelemassa noista tunteistasi jonkun ammattilaisen kanssa? Olen itsekin kokenut elämässäni masennusta ja tunnistan siksi sen perusteella, että silloin mieli kääntyy juuri tuollaiseen perusteettomaan arvottomuuden tunteeseen, jota pienetkin vihjeet ympäristöstä omassa päässä vahvistavat. Soita vaikka paikalliseen terveyskeskukseen ja kerro tämän kaltaisista ajatuksista joita em. kommenttisi edustaa. Itse kärsin aikoinaan ihan liian pitkään synnytyksen jälkeisessä masennuksessa kaikenlaisesta turhasta henkisestä kuormasta, mutta onneksi hakeuduin keskustelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa sekä sain lääkäriltä reseptin mietoon mielialalääkkeeseen, joka ihan pienenä annoksena teki olon taas normaaliksi.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
30/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensipakkaus ois jees.

Vierailija
31/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- oletko ajatellut että kävisit juttelemassa noista tunteistasi? Olen itsekin kokenut elämässäni masennusta ja tunnistan siksi sen perusteella, että silloin mieli kääntyy juuri tuollaiseen perusteettomaan arvottomuuden tunteeseen, jota pienetkin vihjeet ympäristöstä omassa päässä vahvistavat. Soita vaikka paikalliseen terveyskeskukseen ja kerro tämän kaltaisista ajatuksista joita em. kommenttisi edustaa. Itse kärsin aikoinaan ihan liian pitkään synnytyksen jälkeisessä masennuksessa kaikenlaisesta turhasta henkisestä kuormasta, mutta onneksi hakeuduin keskustelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa sekä sain lääkäriltä reseptin mietoon mielialalääkkeeseen, joka ihan pienenä annoksena teki olon normaaliksi.

Eivät kaikki tunteidenosoitukset ja tunnelmia maalaileva kirjoitustyyli kerro sairaudesta.

Puhuin kuvaannollisesti, omat lapseni ovat jo isoja. Sukulaistyttö sai juuri vauvan ja he saivat äitiyspakkauksen, itsellä tuo vauva-arki on jo kymmenien vuosien takana.

Kiitos kuitenkin, kun kerroit ja halusit auttaa.

Olen edelleen sitä mieltä, että Äitiyspakkauksen nimen muuttaminen olisi läimäys vasten äidin kasvoja. (Vain kuvaannollisesti!

En koe, että minua läiskitään kasvoille, enkä huuda tuskaani ilmoille pyjamat päällä lastenhuoneen nurkassa istuen, en ole edes alaikäisten lasten äiti.)

Vierailija
32/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tärkein se vauva onkin, mutta äitiyspakkaus on äitiyspakkaus, äitienpäivä äitienpäivä ja isänpäivä isänpäivä ja piste.

Vierailija
33/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkaus OIKEA VAIHTOEHTO! Meneekö meillä Suomessa liian hyvin kun mietitään joka nimen tai asian muuttamista!! Mikä meitä Suomalaisia vaivaa?? Pojat ei saa olla poikia eikä tytöt tyttöjä, ei naiset naisia eikä me miehet miehiä! Mites Taivaan Isä? Pitääkö sekin nimi muuttaa ettei joku tunne syrjintää? Jos mies kärsii äitiyspakkaus nimestä niin on täysin MUNATON!!

Vierailija
34/47 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää saman tien henkilöpakkaus. Kaksi kärpästä samalla iskulla, eiköhän tuokin asia monen mamman päätä rassaa.

Vierailija
35/47 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistäkää saman tien henkilöpakkaus. Kaksi kärpästä samalla iskulla, eiköhän tuokin asia monen mamman päätä rassaa.

Äitiyspakkauksen vainoaminen on kyllä teidän miesten touhuja.

"Isäkin on tärkeä, isän oikeudet, isän vieraannuttaminen, elatusmaksut, isäkin haluaa pakkauksen, uliuliuli".

Vierailija
36/47 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tunnetaan äitiyspakkauksistaan maailmalla. Siis miksi nimi pitää muuttaa.

No, ehdotan panolaatikko

Vierailija
37/47 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepakkaus, mikäs muu?

Vierailija
38/47 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkaus on ainoa oikea nimi.

Älkää äijät tunkeko joka paikkaan kiukuttelemaan.

Vierailija
39/47 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äiti, ja äitiyspakkauksen nimi on aina tuntunut jotenkin hassulta. Äitiyspakkaus, äitiys. Miten pakkauksen sisältö liittyy äitiyteen sen enempää kun isyyteen? Sehän sisältää pääasiassa vaatteita vauvalle, ja muita vauvan tavaroita. Vauvapakkaus olisi hyvä nimi.

Vierailija
40/47 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhepakkaus, mikäs muu?

Perhepakkaus on aika hyvä. Ei yksin vauvalle eikä yksin äidille. Siihen vois lisätä vielä jonkin tuotteen isälle muunkin kuin kondomit. Mikä se lisätuote olisi?