Miksi jouluna ei saa olla rauhassa?
Taas se alkoi heti lokakuun vaihtuessa marraskuulle. Mites joulu? Haluaisin viettää vauvan ensimmäistä joulua rauhassa omassa kodissa miehen kanssa. Molempien sukulaiset kyselevät joulunviettoon eivätkä ymmärrä, että kaikki eivät jaksa ajella ympäri maakuntaa jouluna. Ollaan vietetty kuusi joulua yhdessä niin, että on käyty jossain välissä joulua molempien vanhemmilla. Aatto on vietetty kotona kahdestaan. Nyt vauvan tultua kyselyt yltyvät, vauvan takia pitäisi kuulemma ehdottomasti viettää joulua suvun kesken.
Pidän joulusta, mutta en jaksa ylimääräistä stressiä siitä. Oma äitini on aina tehnyt kaiken alusta alkaen itse ja lopulta itkenyt jouluna, kun kukaan ei auta koskaan missään. Yritettiin auttaa, mutta apu ei kelvannut. Jouluaatot oli lopulta kamalaa riitelyä. Monta joulua pyrin olemaan töissä, että on hyvä syy jättäytyä pois joulunvietosta.
Miehen suvussa joulunvietto tuntuu keskittyvän hänen veljensä kotiin, jossa lapset (joilla on jo kaikkea) saavat lahjoja useampia jätesäkillisiä. Vihaan nähdä niitä pettyneitä lasten ilmeitä, kun lahja ei taaskaan ollut mieluisa. Nyt väki oli keksinyt, että meille voisi tulla joulunviettoon, kun on vauvakin. En todellakaan ole mikään joulupiika ja ala kokkaamaan 20 hengelle, kun en muutenkaan paljon ruoanlaitosta välitä. Nyt ollaankin miehen kanssa mietitty, että onko röyhkeää lähteä vain hiljaa pakoon matkalle? Kaikille on ilmoitettu, että kotona ollaan keskenämme ja halutaan vietää oma rauhallinen joulu. Ongelma on, että kaikki ei ymmärrä asiaa, vaikka sitä tässä nyt jo kuukausi on toisteltu.
Onko rikollista, jos ei oikeasti vaan jaksa sukujouluja ja haluaa vaan olla ja rauhoittua?
Kommentit (137)
Niin. Mitähän se joulu nyt onkaan? onkohan se sitä että kaapit siivotaan. tai sitä että jolulahjoja jaetaan ja haetaan viime metveille. Tai sitä ehkä jos että jouluna kootaan kaikki sukulaiset samaan latoon ja kehutaan toistemme positiivisia saavutunksia; millainen auto sulla on? missä siis asutte? mis soot töis? onkohan teillä nuorilla edes omistus asuntoa? onko sinulla tyttöystävää, ellei ni miksi? miksi täällä on joka huoneessa stereo? miksi takan lasi on halki ? onko kuntotangon vieressä ovenkarmi halennut kun on leukaa vejetty? miksi et hetipaikalla vastaa puhelimeen kun mä nyt tuon nää kolme lahjaa teille heti.
Vierailija kirjoitti:
Minua stressaa myös tuleva joulu ihan suunnattomasti näiden "pakkovierailujen" vuoksi. Synnytin esikoiseni kaksi viikkoa sitten, ja nyt sekä minun, että miehen suvut vaativat että pitäisi tuoda vauva näytille jouluna. Meiltä on matkaa omille vanhemmilleni lähes 500 km, sieltä miehen vanhemmille n. 400 km, ja miehen vanhemmilta takaisin meille myöskin lähes 400 km, eli pitäisi ajella 1300 km ympäri Suomea vastasyntyneen kanssa, ja kaiken tämän pitäisi tapahtua 23.-26. päivä, koska mies ei saanut välipäiviä töistä vapaaksi, eli jouduttaisiin olemaan tien päällä koko joulu. Ollaan yritetty sanoa, että voisivatko molempien vanhemmat tulla kylään, mutta ei kuulemma käy, loukkaamme heitä mikäli emme itse tule. Tällä hetkellä haluaisimme vaan viettää joulun keskenämme, ja hoitaa vierailut myöhemmin väljemmällä aikataululla.
No niin teettekin. Sanotte suoraan, että on liian raskasta istua pari kuisen vauvan kanssa puolet joulusta autosta. Sulla on itselläsi oikeus loukkaantua, tuollainen vaatimus on itsekästä. Kysykää, istuivatko he itse vauvan kanssa ympäri suomea ajellen joulunpyhät? Siis kysy nyt ihan suomeksi, että tosiaanko he vaativat teitä viettämään vauvan kanssa joulun pääasiassa autossa? Edes mun vanhemmat ei olleet ihan noin tolloja...
Vierailija kirjoitti:
Minua stressaa myös tuleva joulu ihan suunnattomasti näiden "pakkovierailujen" vuoksi. Synnytin esikoiseni kaksi viikkoa sitten, ja nyt sekä minun, että miehen suvut vaativat että pitäisi tuoda vauva näytille jouluna. Meiltä on matkaa omille vanhemmilleni lähes 500 km, sieltä miehen vanhemmille n. 400 km, ja miehen vanhemmilta takaisin meille myöskin lähes 400 km, eli pitäisi ajella 1300 km ympäri Suomea vastasyntyneen kanssa, ja kaiken tämän pitäisi tapahtua 23.-26. päivä, koska mies ei saanut välipäiviä töistä vapaaksi, eli jouduttaisiin olemaan tien päällä koko joulu. Ollaan yritetty sanoa, että voisivatko molempien vanhemmat tulla kylään, mutta ei kuulemma käy, loukkaamme heitä mikäli emme itse tule. Tällä hetkellä haluaisimme vaan viettää joulun keskenämme, ja hoitaa vierailut myöhemmin väljemmällä aikataululla.
Joka syyttä suuttuu se lahjatta leppyy. Sanomattakin on selvää, että isovanhemmat tulevat katsomaan lapsenlasta eikä päinvastoin. Mahdollisuutta tulla teille on tarjottu, on heidän oma asiansa jos sitä ei käytetä.
Onpa hyvin tuttua minullekin, joka ikinen joulu ollaan vietetty miehen sukulaisten kanssa, vaikka mieluummin viettäisin sen rauhassa, oman perheen kesken. Miehelle olen tästä sanonutkin, etten halua näin joka ikinen joulu, mutta aina kuitenkin ovat jo sopineet jotain äitinsä kanssa. Mies on keski- ikäinen ja haluaa viettää joka joulun äidin ja isin kanssa😂
Tietysti voitte tehdä kuten haluatte. Ja omituinen ajatus, että jos teidät kutsutaan kylään jouluksi niin sinä joutuisit ruuanlaittajaksi ja piiaksi, miksi ihmeessä?
Me olemme lapseton pariskunta ja vietämme joulut aina kahdestaan nautiskellen, juuri kuten haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuosta koski sitä mitä sinä haluat. Entä mies?! Ja myöhemmin lapsikin voi haluta eri asioita...
Eihän kaikki miehet tietenkään samanlaisia ole, omani puolestaan olisi luopunut sukujouluista jo ennen minua, mutta lähti kiltisti mukaan.
Ymmärrän jos tosiaan olette sanoneet selkeästi, mutta silti inttävät? Vähän kuitenkin ristiriitaa mielestäni tässä, että eivät ymmärrä, että kaikki eivät jaksa ajella ja sitten toisaalta, ovat ehdottaneet, että tulevat teille (ajatelleet ehkä, että teidän ei sitten vauvan kanssa tarvitse ajella?) niin sekin on ihan törkeää mielestäsi. Olet kuitenkin itse ollut _kuusi_ joulua muualla, oletko silloin alentanut sukulaisesi joulupiioiksi palvelemaan itseäsi? Onko mahdollista nyt, että lapsuuden joulutraumasi, ehkä myös vastasynnyttäneen hormoonit, vähän liioittelee mielessäsi asioita? "Mites joulu?" ihan näin ei nyt niiiiin kamalan törkeältä kysymyseltä minusta kuulosta...
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvin tuttua minullekin, joka ikinen joulu ollaan vietetty miehen sukulaisten kanssa, vaikka mieluummin viettäisin sen rauhassa, oman perheen kesken. Miehelle olen tästä sanonutkin, etten halua näin joka ikinen joulu, mutta aina kuitenkin ovat jo sopineet jotain äitinsä kanssa. Mies on keski- ikäinen ja haluaa viettää joka joulun äidin ja isin kanssa😂
Sanot että sinä et ole sopinut mitään kenenkään kanssa, piste.
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa. Onko heistäkin ok, jos heidän asioihinsa puuttuu yhtä pontevasti?
Sano, ettet nyt jaksa laittaa isolle porukalle joulua, kun on vauva, joka on juuri nyt huonouninen ja siksi tänä vuonna kaipaatte ihan vaan rauhoittumista omalla porukalla.
Ovatko nämä sinun vai miehesi sukulaisia?
Jos sinun, ainahan voit sanoa, että olette menossa miehen vanhemmille, onhan sekin sukua. Joulun jälkeen sitten sanot, ettette jaksaneetkaan lähteä huonosti nukutun yön jälkeen ajamaan ja olitte ihan vaan kotosalla.
Miksi pitää valehdella. Itseäni ärsyttää suunnattomasti tekosyy-valehtelijat. Sano suoraan jos pitää joku syy esittää. ”Ei käy” pitäisi jo riittää.
Sanot että haluatte viettä joulun keskenänne kotona. Yllätysvierailulle on turha tulla. Ette avaa ovea.
Tuttu tunne. Voi sitä loukkaantumisen ja naukumisen määrää niin mieheltä, kuin anopilta, jos emme anopille jouluksi mene. Lapsen vauvavuonna jätettiin väliin. Seurauksena koko joulun mököttävä mies ja kuukauteen puhumaton anoppi. Itse haluaisin olla kotona vaikka yksin, sekään ei haittaisi, mutta aina pitää mennä tuonne, helpompaa mennä, kuin kuunnella vidduilua. Ensijouluna taas sama ralli. Vuoden päästä aion kyllä tehdä muuta. Lapsi jo sen ikäinen, ettei yhtä puuttuvaa aikuista enää kaipaa 😊
Tuntuu tutulta ap. Meillä on ihan yhtä itsepintaiset sukulaiset. Olen nyt vääntänyt rautalangasta, että ei, emme matkusta tänä vuonna 300 km matkaa joulunviettoon ja ei, meille ei saa tulla yövieraaksi. Minulla alkaa ensi viikolla sytostaattihoidot. Eka tiputus keskiviikkona ja voisin hyvin kuvitella, että en ole jouluna matkustus- tai passauskunnossa. Anopin on silti hurjan vaikea käsittää asiaa. "Ei sinun tarvitse mitään tehdä. Istut vaan autossa." Huokaus.
Meille syntyi muutama vuosi sitten juuri ennen joulua vauva ja sanoin jo loka-marraskuussa että, me ollaan kotona kolmestaan joulu. Emme lähde mihinkään emmekä ota vastaan vieraita. Eipä kukaan tullut ja jos joku tosta suuttui, niin ihan sama koska minä olin niin väsynyt ja imetys ei ollut vielä ihan hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu tutulta ap. Meillä on ihan yhtä itsepintaiset sukulaiset. Olen nyt vääntänyt rautalangasta, että ei, emme matkusta tänä vuonna 300 km matkaa joulunviettoon ja ei, meille ei saa tulla yövieraaksi. Minulla alkaa ensi viikolla sytostaattihoidot. Eka tiputus keskiviikkona ja voisin hyvin kuvitella, että en ole jouluna matkustus- tai passauskunnossa. Anopin on silti hurjan vaikea käsittää asiaa. "Ei sinun tarvitse mitään tehdä. Istut vaan autossa." Huokaus.
Voimia, yritä olla miettimättä tällaisia. Nyt jätät kinaamisen miehellesi, älä itse tuhlaa jaksamistasi epäolennaiseen vaan nauti perheestäsi sen minkä jaksat.
Ihan tarkennuksena, en ole erakko eikä mieskään ole tossun alla. Tästä on puhuttu jo pitkään, että kotona vietetään jatkossa joulut. Hän oli jo kertaalleen omalle suvulleen sanonut ei. Kahdestaan ollaan oltu jo useampi vuosi, mutta jossain vaiheessa joulua saatettu vierailla molempien vanhemmilla. Jäin miettimään, että osa neuvoi opettelemaan vain sanan ei. Osaan sanoa ei, mutta en halua olla ilkeä. Molempien sukulaisissa on herkästi loukkaantuvia ihmisiä ja sellaisia, jotka ovat tottuneet yhdenlaiseen tapaan elää elämää ja viettää joulua, tekemään asiat perinteisellä tavalla. Välillä tuntuu, että vauvaa käytetään suvun puolelta myös syynä "nythän teidän on ehdottomasti tultava kun on se pienikin". Näissä tilanteissa itselle tulee se olo, että minä olen se ilkeä noita joka vieraannuttaa vauvan sukulaisistaan. Ja edelleen se, että itsellä on jouluista myös ikäviä kokemuksia. Kiirettä, stressiä töissä, asiakkaat huutavat ja sukujouluissa riitoja, oma äiti vetänyt itsensä aivan äärirajoille vaikka kuinka yritettiin auttaa. Ei siitä ole jäänyt sellaista muistoa, että haluaisin itse järjestää jouluja isolle joukolle. Miehen suvussa taas se lasten lahjominen on lähtenyt joillain aivan käsistä, en vaan halua osallistua siihen muovisen krääsän levitykseen. Ehkä olen jotenkin tiukka joidenkin mielestä, mutta se on myös elämäntapa, vähemmälläkin pärjää. Miehen kanssa on puhuttu, että vietetään joulua rauhassa syöden, leväten, ulkoillaan paljon ja vietetään aikaa kolmistaan, kun siihen kerrankin on mahdollisuus. Tsemppiä kaikille vauvan saaneille, aivan pienen kanssa ei tulisi mieleenkään lähteä ajelemaan satoja kilometrejä. Toivottavasti jokainen löytää oman tapansa viettää joulua ja nauttii joulusta, millainen se sitten onkin. :)
AP
Ap, jos olette jo sanoneet ei, niin seuraavan kerran kun joku alkaa puhua joulusta, toteatte vain että tämähän puhuttiin jo, ja vaihdatte puheenaihetta. Jos ette tarkoituksellisesti loukkaa, on ihmisten oma häpeä loukkaantua.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi pakottaa sinua stressaamaan, siis vaikka ihmiset tulisivatkin teille viettämään joulua. Teet jotain ruokia jos haluat ja sanot että jos joku ehdottomasti haluaa jotain, tuokoon mukanaan. Näin me teemme ja vietämme rentoa joulua :)
Se ei ihan tosi ole noin yksinkertaista.
Miksi ei?
Jotain ruokaa on pakko tehdä itsellekin, eikä sitä nyt viitsi vieraita jättää ilman, vaan on tehtävä isompi määrä. Siinä ei taakkaa paljon helpota, jos joku tuo jotain mitä itse haluaa. Sitten on se ison porukan astioiden tiskaus, jonkun se on pakko tehdä. Ja kuinka rennosti kotona todella pystyy olemaan, jos siellä on vieraita? Ei siinä voi istuskella pitkään saunassa tai keskittyä kirjaan sohvannurkassa tai mennä nukkumaan heti kun siltä tuntuu tai käydä itsekseen keittiössä tekemässä suolapalaa yms yms yms. Mutta hei, jos tosissaan pystyt järjestämään rennon sukujoulun ilman että teet yhtään mitään muuta kuin oman perheen kesken ollessa, niin kaikin mokomin.
Kinkku uuniin ja laatikot ostetaan valmiina, samoin kalat. jotain pipareita ja torttuja aion leipoa, muut jouluruuat mitä haluamme on aika yksinkertaisia, lihapullaa ja kananmunia jne. Tiskikone löytyy myös ;) pystyy olemaan ihan rennosti vaikka on vieraita kylässä.. Ei kukaan odota mitään passaamista.
Minusta tuntuisi silti kiusalliselta jättää vieraat itsekseen ja istuskella sohvalla yöpaita päällä jalat pöydällä.
Itsekseen? Meillä he istuvat myös siellä sohvalla.. Yöpaita päällä ei kyllä olla joulupöydässä eivätkä jää yöksi. Kaikesta saa näköjään ongelman.
Ainakin meillä vieraiden kanssa on tapana seurustella. Teillä sitten ehkä ei.
Ei meillä tarvitse istua virallisesti kahvipöydässä koko iltaa ja keskustella säästä. Joku katsoo telkkaria, joku syö suklaata ja lukee, lapset leikkivät, joku touhuilee keittiössä, jotkut puhuvat keskenään mistä puhuvatkaan.. Jääkaapilla käy itse kukin kun haluaa.
Näin menee meilläkin, mutta onko se ainoa tapa? Ei, ei ole. Jollakin muulla vietetään juhlallisempaa joulua ja siinä on hyvin hankala lähteä sille ota kaapista mitä tykkäät minä luen nyt kirjaa linjalle.
Aattoaamuna soitto vanhalle sukulaiselle, sitten puhelimet kiinni ja kynttilöitä kuusen oksille. Riehukoon ja pullistelkoon kutka haluaa joulunsa pilata. Erittäin tarpeellisia parin kolmen päivän vapaita kiihkeän työvuoden lomassa pitäisi lähteä tympeisiin sukulaisiin tuhlaamaan. Ei, ei kiitos.
Ei helv...
Mitä ihmeen väliä tuossa kohtaa enää on, jos loukkaantuvat? Itse ärähtäisin todella pahasti tuossa vaiheessa.