Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jouluna ei saa olla rauhassa?

Vierailija
21.11.2017 |

Taas se alkoi heti lokakuun vaihtuessa marraskuulle. Mites joulu? Haluaisin viettää vauvan ensimmäistä joulua rauhassa omassa kodissa miehen kanssa. Molempien sukulaiset kyselevät joulunviettoon eivätkä ymmärrä, että kaikki eivät jaksa ajella ympäri maakuntaa jouluna. Ollaan vietetty kuusi joulua yhdessä niin, että on käyty jossain välissä joulua molempien vanhemmilla. Aatto on vietetty kotona kahdestaan. Nyt vauvan tultua kyselyt yltyvät, vauvan takia pitäisi kuulemma ehdottomasti viettää joulua suvun kesken.
Pidän joulusta, mutta en jaksa ylimääräistä stressiä siitä. Oma äitini on aina tehnyt kaiken alusta alkaen itse ja lopulta itkenyt jouluna, kun kukaan ei auta koskaan missään. Yritettiin auttaa, mutta apu ei kelvannut. Jouluaatot oli lopulta kamalaa riitelyä. Monta joulua pyrin olemaan töissä, että on hyvä syy jättäytyä pois joulunvietosta.
Miehen suvussa joulunvietto tuntuu keskittyvän hänen veljensä kotiin, jossa lapset (joilla on jo kaikkea) saavat lahjoja useampia jätesäkillisiä. Vihaan nähdä niitä pettyneitä lasten ilmeitä, kun lahja ei taaskaan ollut mieluisa. Nyt väki oli keksinyt, että meille voisi tulla joulunviettoon, kun on vauvakin. En todellakaan ole mikään joulupiika ja ala kokkaamaan 20 hengelle, kun en muutenkaan paljon ruoanlaitosta välitä. Nyt ollaankin miehen kanssa mietitty, että onko röyhkeää lähteä vain hiljaa pakoon matkalle? Kaikille on ilmoitettu, että kotona ollaan keskenämme ja halutaan vietää oma rauhallinen joulu. Ongelma on, että kaikki ei ymmärrä asiaa, vaikka sitä tässä nyt jo kuukausi on toisteltu.
Onko rikollista, jos ei oikeasti vaan jaksa sukujouluja ja haluaa vaan olla ja rauhoittua?

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhatonttu kirjoitti:

Meillä tyttö syntyi marraskuun lopulla. Ilmoitin anopille että koska viime jouluna oltiin meillä niin tänä jouluna ollaan omalla porukalla kotona (myös siksi että tein yksin kaiken eikä kukaan vienyt edes omia astioitaan pois pöydästä) vaan anoppi päätti toisin. Vaikka useaan otteeseen sanoin että en jaksa passata, tehdä ruokia ruokia siivota niin silti he ilmoittivat tulevansa meille. Mies ei sanonut mitään. miehen siskokin oli päättänyt että koska oli meidän lapsille tärkeää niin tullaan ja koska isomummokin pääsisi meidän rappuset paremmin ylös.. (sama määrä rappuja ja aattona sitten kannettiin mummoa) Anoppi tuli "tekemään ruoat" mutta oli aattona töissä ja loppupeleissä minä nuhaisen ja itkevän vauvan kanssa tein kaiken yksin esikoisen roikkuessa puntissa. Aattona anoppi totesi että syökää nyt kun mä oon nää tehny.. itkin ja päätin ettei ikinä enää. Tämä vuonna menemme äitini luo koska emme saa kotona olla rauhassa.

Kamalaa, mutta osoittaisin syypääksi sitä omaa miestäkin, joka ei sanonut mitään vaan salli vieraiden tulla, eikä tehnyt kuitenkaan mitään itse keittiössä.

Vierailija
102/137 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö syntyi marraskuun lopulla. Ilmoitin anopille että koska viime jouluna oltiin meillä niin tänä jouluna ollaan omalla porukalla kotona (myös siksi että tein yksin kaiken eikä kukaan vienyt edes omia astioitaan pois pöydästä) vaan anoppi päätti toisin. Vaikka useaan otteeseen sanoin että en jaksa passata, tehdä ruokia ruokia siivota niin silti he ilmoittivat tulevansa meille. Mies ei sanonut mitään. miehen siskokin oli päättänyt että koska oli meidän lapsille tärkeää niin tullaan ja koska isomummokin pääsisi meidän rappuset paremmin ylös.. (sama määrä rappuja ja aattona sitten kannettiin mummoa) Anoppi tuli "tekemään ruoat" mutta oli aattona töissä ja loppupeleissä minä nuhaisen ja itkevän vauvan kanssa tein kaiken yksin esikoisen roikkuessa puntissa. Aattona anoppi totesi että syökää nyt kun mä oon nää tehny.. itkin ja päätin ettei ikinä enää. Tämä vuonna menemme äitini luo koska emme saa kotona olla rauhassa.

Oikea tapa tietysti olisi ollut, että jos kylään kutsumatta ängetään, niin perheen äiti pienten lasten kanssa istuu rauhassa ja sanoo muille. " Siellä on anopin tekemät ruoat jääkaapissa, lämmittäkää ja kattakaa pöytä. Sanokaa sitten, kun saa tulla syömään. "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon ,kun minua inhottaa tuollaiset isovanhemmat, sisaret ,veljet ,tädit ja sedät ym jotka änkeävät toisten joulurauhaa pilaamaan. Olemme itse n 70-kymppisiä ja saaneet aina viettää joulun oman perheen kesken.Rakastan jouluja suunnattomasti. Nuoret perheet ,teidän on vaan jämptisti sanottava jokaiselle eitoivotulle vieraalle,että joulu on rauhoitettu perheelle,eikä koti/joulurauhaa saa rikkoa.

Olin vielä työelämässä,kun meillä meinas tilanne karata käsistä,,,,sanoin silloin,että joulun järjestäminen pannaan kiertäväksi , kun meille kerran änkesi yksi suvun nuori kotirouva kera lasten,työtön anoppi ja työtä vieroksuva toinen jälkikasvuni.Minä työssäkäyvänä ja toinen perheellinen lapseni handlattiin se joulu yövierainen.Sen jälkeen sanoin em ehtoni ,,,,kiukuttelivat puol vuotta,mutta siihen loppuivat sukujoulut,kun kukaan näistä lusmuista ei viitsinyt laittaa rikkaa ristiin, vaan valmiile olisivat kyllä tulleet.

Siispä---viettäkää ihan oma ihana joulu tai kutsukaa vain lempisukulaisettai ystävät,jos haluatte heille mennä ens jouluna.

Suvun kanssa EI TARVITSE olla tekemisissä sen takia ,että ovat sukua.

Vierailija
104/137 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voitte tehdä kuten haluatte. Ja omituinen ajatus, että jos teidät kutsutaan kylään jouluksi niin sinä joutuisit ruuanlaittajaksi ja piiaksi, miksi ihmeessä?

Me olemme lapseton pariskunta ja vietämme joulut aina kahdestaan nautiskellen, juuri kuten haluamme.

Olen lapseton itsekin, ja huomannut, että lapsettomana omat välit vanhempiin on huomattavasti mutkattomammat kuin lapsellisia. Emme kummatkaan ”tarvitse” toisiamme mihinkään. Vanhemmillani eiole jatkuvaa hinkua nähdä nelikymppistä jälkeläistään tai leuhkia / valittaa siitä. Minä en tarvitse vanhemmiltani hoito- tai rahallista apua. Riippuvuussuhteet vaikeuttavat tilannetta. Jonkun ajatellaan olevan toiselle jotain velkaa, esim. aikaa jouluna.

Vierailija
105/137 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. Anteeksi nyt, mutta minä taas en jaksa ap:n kaltaisia aikuisia ihmisiä, jotka jaksavat ruikuti-ruikuti-ruikuti tehdä kaikesta ison ongelman ja alkavat jopa vihaamaan omia sukulaisiaan ennemmin kuin opettelevat sanomaan ihan yksinkertaisen sanan.

Ei.

Ei, me emme kutsu ketään, haluamme rauhoittua viettämään joulua oman perheen kanssa, kun sellainen nyt vihdoinkin meillä on.

Opettele nyt hitto vie vetämään rajasi ja lakkaa syyttelemään muita siitä, että itse olet tuollainen... kynnysmatto!

Vierailija
106/137 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän rauhan kaipuusi!

Meillä on rauhaisassa paikassa suurikokoinen mökki,jossa haluaisimme rauhassa viettää oman perheen kanssa joulua.

Emme ole voineet vuosikausiin viettää joulua OMALLA mökillämme, koska koko suku työntyy peräjälkeen kutsumatta mökille!

Niinpä meillä on salainen joulu mökillä viikkoa ennen oikeaa joulua.

Lahjatkin jaetaan viikkoa ennen joulua.

Vierailija
107/137 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
108/137 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on rauhaisassa paikassa suurikokoinen mökki,jossa haluaisimme rauhassa viettää oman perheen kanssa joulua.

Emme ole voineet vuosikausiin viettää joulua OMALLA mökillämme, koska koko suku työntyy peräjälkeen kutsumatta mökille!

Sanokaa, että mökki on myyty. Tai vuokrattu ulkopuolisille juuri jouluksi.

Vierailija
109/137 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jos mikä on typerintä. SAA kyllä syyttää itseään, jos on noin  munaton, että joutuu joulunvietonkin siirtämään viikolla sukulaisten vuoksi :D

Salainen joulu viikkoa ennen joulua mökillä :D

Voin kuitella, että hiivitään salaa otsalampun valossa, villasukat jalassa piilossa, että kukaan ei huomaa, kun vietetään salaista joulua. Autokin on jätetty monen kilometrin päähän, ettei kukaan huomaa, että ollaan mökillä. Tulitukun valossa syödään kinkunpalat hätäisesti, ettei tule liian isoa ääntä, ettei kukaan huomaa, että ollaan mökillä :D

Ja kun kaikkein helpointa olisi sanoa ihmisille suoraan, että ei, me emme halua ketään jouluksi mökille.

Vierailija
110/137 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Menkää vaan matkalle, niin tottuvat jouluun ilman teitä ja toivottavasti ensi kerralla on jo helpompi viettää omaa joulua. Kerkiäähän sitä suvun kanssa seurustella muutenkin kuin jouluna eli tsemppiä vaan : )

Vierailija
111/137 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on linja, että jouluaatto ja joulupäivä ihan keskenään ja tapaninpäivänä sitten voi tulla vieraita tai me menemme käymään mummoilla ja vaareilla. Jos emme ole tilanneet Thaimaan matkaa tai Alpeilla reissussa

Vierailija
112/137 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua stressaa myös tuleva joulu ihan suunnattomasti näiden "pakkovierailujen" vuoksi. Synnytin esikoiseni kaksi viikkoa sitten, ja nyt sekä minun, että miehen suvut vaativat että pitäisi tuoda vauva näytille jouluna. Meiltä on matkaa omille vanhemmilleni lähes 500 km, sieltä miehen vanhemmille n. 400 km, ja miehen vanhemmilta takaisin meille myöskin lähes 400 km, eli pitäisi ajella 1300 km ympäri Suomea vastasyntyneen kanssa, ja kaiken tämän pitäisi tapahtua 23.-26. päivä, koska mies ei saanut välipäiviä töistä vapaaksi, eli jouduttaisiin olemaan tien päällä koko joulu. Ollaan yritetty sanoa, että voisivatko molempien vanhemmat tulla kylään, mutta ei kuulemma käy, loukkaamme heitä mikäli emme itse tule. Tällä hetkellä haluaisimme vaan viettää joulun keskenämme, ja hoitaa vierailut myöhemmin väljemmällä aikataululla.

Jos suostutte tuohon ajorumbaan jouluna flunssa-aikaan noin pienen kanssa niin mun mielestä teistä pitää tehdä lastensuojeluilmoitus. Kukaan täyspäinen ei raahaa noin pientä tuollaiselle reissulle...

En suostuisi, lähetä lapsesta jouluvalokuva

Vierailija
113/137 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te löydätte näitä suurperhemiehiä?

Vierailija
114/137 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän, ap ole pakko laittaa mitään erityistä.

Kerrotte vain niille sukulaisille että jos tulevat teille niin ruoat pitää tuoda myös. Teillä on vain omalle perheelle eikä siitä riitä vieraille.

Me oltiin samassa tilanteessa useita vuosia sitten. Sillä erotuksella että sanottiin että meille voi tulla joulunviettoon.

Anoppi selitti minulle kuin pikkulapselle, että eihän sitä nyt satoja kilometrejä viitsi lähteä jouluna ajamaan (välimatkaa oli 500 km). Ja että jouluna ihmiset tykkää rauhoittua kotona eivätkä halua nukkua vieraalla sohvalla öitänsä. Piti koko ehdotusta aivan pöljänä.

Silti oli sitä mieltä että meidän perheelle sama ajeleminen ja lattialla nukkuminen olisi ollut ihan ok.

Anopin puolesta ollaan sen jälkeen saatu olla joulut rauhassa. Kukin kotonansa.

Oma suku taas otti kutsumme vastaan ja siitä on muodostunut perinne. Se alkaa jo tuntua ahdistavalta, lähinnä erittäin kontrolloivan, joka asiaan sekaantua, negatiivisesti kaikkeen suhtautuvan äitini takia.

Ei jaksaisi enää sitäkään.

Vierailija
115/137 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi pakottaa sinua stressaamaan, siis vaikka ihmiset tulisivatkin teille viettämään joulua. Teet jotain ruokia jos haluat ja sanot että jos joku ehdottomasti haluaa jotain, tuokoon mukanaan. Näin me teemme ja vietämme rentoa joulua :)

Se ei ihan tosi ole noin yksinkertaista.

Miksi ei?

Jotain ruokaa on pakko tehdä itsellekin, eikä sitä nyt viitsi vieraita jättää ilman, vaan on tehtävä isompi määrä. Siinä ei taakkaa paljon helpota, jos joku tuo jotain mitä itse haluaa. Sitten on se ison porukan astioiden tiskaus, jonkun se on pakko tehdä. Ja kuinka rennosti kotona todella pystyy olemaan, jos siellä on vieraita? Ei siinä voi istuskella pitkään saunassa tai keskittyä kirjaan sohvannurkassa tai mennä nukkumaan heti kun siltä tuntuu tai käydä itsekseen keittiössä tekemässä suolapalaa yms yms yms. Mutta hei, jos tosissaan pystyt järjestämään rennon sukujoulun ilman että teet yhtään mitään muuta kuin oman perheen kesken ollessa, niin kaikin mokomin.

Kinkku uuniin ja laatikot ostetaan valmiina, samoin kalat. jotain pipareita ja torttuja aion leipoa, muut jouluruuat mitä haluamme on aika yksinkertaisia, lihapullaa ja kananmunia jne. Tiskikone löytyy myös ;) pystyy olemaan ihan rennosti vaikka on vieraita kylässä.. Ei kukaan odota mitään passaamista.

Minusta tuntuisi silti kiusalliselta jättää vieraat itsekseen ja istuskella sohvalla yöpaita päällä jalat pöydällä.

Itsekseen? Meillä he istuvat myös siellä sohvalla.. Yöpaita päällä ei kyllä olla joulupöydässä eivätkä jää yöksi. Kaikesta saa näköjään ongelman.

Ainakin meillä vieraiden kanssa on tapana seurustella. Teillä sitten ehkä ei.

Ei meillä tarvitse istua virallisesti kahvipöydässä koko iltaa ja keskustella säästä. Joku katsoo telkkaria, joku syö suklaata ja lukee, lapset leikkivät, joku touhuilee keittiössä, jotkut puhuvat keskenään mistä puhuvatkaan.. Jääkaapilla käy itse kukin kun haluaa.

Vierailen kyllä harvoin kenenkään perheessä. Mutta kokisin oloni kyllä vaivautuneeksi, jos menisin vierailulle ja joutuisin itse kaivamaan jääkaapista evästä ja isäntäväki tuijottaisi telkkaria ja joku tai itse joutuisin touhuilemaan keittiötä, kun emäntä makaisi sohvalla ja lukisi ja söisi suklaata.

Kyllä meille tuleville vieraille katetaan ruoka pöytään ja seurustellaan heidän kanssaan. Ei heidänkään tarvitse kaivella apetta jääkaapista ja tuijottaa minua, kun tollotan tuppisuuna telkkaria.

Eivät minun vanhempani ja sisarukseni koe sitä mitenkään vaivautuneeksi, toki juttelemme toistemme kanssa, en tiedä mistä revitty tuon että istun vain hiljaa ja katson telkkaria? :D pointti oli että kaikki olemme kuin kotonamme rennosti, eikä emännän tarvitse stressata ja passata erityisesti.

Sinulle rento joulu voi tarkoittaa ihmisten kanssa seurustelua, mutta joillekin muille yksikin ylimääräinen ihminen - vaikka olisi läheinenkin - on liikaa silloin kun haluaa rentoutua.

Taidatkin olla niitä ap:n sukulaisia jotka eivät vain ymmärrä pointtia?

Vierailija
116/137 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapas

Vierailija
117/137 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se haittaa, jos menemme poikani perheeseen viettämään joulua. Ei se miniän tarvitse mitään erikoista tehdä. Me voimme kaivaa kaapista ruokaa itsellemme ja makoilla sohvalla ja lueskella ja katsella telkkaria ja lämmitellä itsellemme lanttulaatikoita ja kinkkuja jääkaapista. Sellaista rentoa yhdessäoloa. En ymmärrä, miksi miniä ei tykkää ajatuksesta. Sitähän voi sillai rennosti viettää vierailua ja joulua, eikä napottaa jäykästi. Kunhan makoillaan sohvilla ja käväistään jääkaapilla hakaisemassa apetta, kun on nälkä.

Vierailija
118/137 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa, jos menemme poikani perheeseen viettämään joulua. Ei se miniän tarvitse mitään erikoista tehdä. Me voimme kaivaa kaapista ruokaa itsellemme ja makoilla sohvalla ja lueskella ja katsella telkkaria ja lämmitellä itsellemme lanttulaatikoita ja kinkkuja jääkaapista. Sellaista rentoa yhdessäoloa. En ymmärrä, miksi miniä ei tykkää ajatuksesta. Sitähän voi sillai rennosti viettää vierailua ja joulua, eikä napottaa jäykästi. Kunhan makoillaan sohvilla ja käväistään jääkaapilla hakaisemassa apetta, kun on nälkä.

Ehkä miniä ei tykkää teidän kanssanne olemisesta niin paljon, että jaksaisi katsella naamojanne joulun aikaan.

Vierailija
119/137 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häirikkönaikkoselle tulee paniikki kun pitkä viikonloppu lähestyy eikä iskettävä mieskohde tulekkaan kiinnostumaan "urposta " olemuksestaan (ja tavoistaan).

joulurauhan rikkominen - erilaisine kostohäirintöineen - johtaa sitten syytetoimiin ja naikkosen itkuiseen olemukseen.

Vierailija
120/137 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miniästä tulikin mieleen eettä sekoilemista oma lapsi sylissä jatkoi häirikkönaikkosen häirintäviestiä mieskohteelle (kun tämä tuli rauhassa omasta ovesta sisään).